Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda innehållet i gammal webbplats?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-04 11:52

Jag har fått ett uppdrag att rädda innehållet i en väldigt gammal installation i Joomla 2007.

Jag har arkiverat via FTP. Nu är frågan hur jag kommer åt innehållet på ett smart sätt?
Har testat Joomla för väldigt länge sedan men har inte koll på hur jag kan nå innehåll idag?

Tips mottages gärna i detta suveräna forum!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-04 13:47

Det är bättre om du berättar vilken version som det handlar. Fast om du redan arkiverat (överfört) artikel-databasen via FTP är det väl bara att köra igång på den nya Joomla-servern? Eller vad menar du med arkiverat via FTP?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-04 22:24
Ursprungligen av frazze:

Det är bättre om du berättar vilken version som det handlar. Fast om du redan arkiverat (överfört) artikel-databasen via FTP är det väl bara att köra igång på den nya Joomla-servern? Eller vad menar du med arkiverat via FTP?

Jomen det fragår ju av min fråga att jag inte vet ens vilken version av Joomla det handlar om? ? Det var därför jag skrev vilket år (2007) databasen installerades.

Och jag arkiverade hela mappen till egen dator då det saknas inloggning till just denna webbplats.

Kunduppgifter och kund har jag via kunden. Men de har förlorat inloggningen till själva webplatsen. Så mycket ner än så kan jag inte göra, utan att veta hur jag läser in materialet.

Just för att rädda innehållet. Vore bra om jag hittar en snabb och enkel lösning helt enkelt!

Tack på förhand också. Kul att få svar! ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-05 00:13

Ladda ned databasen via FTP?
Vanligtvis exporterar man väl den från phpMyAdmin.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-05 00:30
Ursprungligen av iSweden:

Ladda ned databasen via FTP?
Vanligtvis exporterar man väl den från phpMyAdmin.

Det kan vara så att du inte läst min beskrivning?
Jag beskrev ju att jag bara kan komma åt siten via FTP. Inget annat.
Vill helt enkelt få en snabb lösning på att få innehållet komplett räddat så det går att återanvända i en ny Word-press-installation.

Kan ju inte vara så märkvärdigt?

Ursprungligen av frazze:

Det är bättre om du berättar vilken version som det handlar. Fast om du redan arkiverat (överfört) artikel-databasen via FTP är det väl bara att köra igång på den nya Joomla-servern? Eller vad menar du med arkiverat via FTP?

Jomen det fragår ju av min fråga att jag inte vet ens vilken version av Joomla det handlar om? ? Det var därför jag skrev vilket år (2007) databasen installerades.

Och jag arkiverade hela mappen till egen dator då det saknas inloggning till just denna webbplats.

Kunduppgifter och kund har jag via kunden. Men de har förlorat inloggningen till själva webplatsen. Så mycket ner än så kan jag inte göra, utan att veta hur jag läser in materialet.

Just för att rädda innehållet. Vore bra om jag hittar en snabb och enkel lösning helt enkelt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-05 01:43
Ursprungligen av oqvist:

Det kan vara så att du inte läst min beskrivning?
Jag beskrev ju att jag bara kan komma åt siten via FTP. Inget annat. ...

Nä, det står inte ovan, men tjafsa inte mer om det.

Kunden borde kunna begära nya login-uppgifter från webbhotellet, ev. kan webbhotellet exportera och skicka till er med kundens godkännande.

Men om det inte är jättemycket data och tiden är knapp så borde en ”site-ripper” funka:
https://www.macupdate.com/app/mac/11634/sites...
Sedan får någon kopiera-och-klistra in innehållet i en ny DB. Och jag skulle rekommendera någon databas-hanterare, för att sitta och pilla med phpMyAdmin via webbläsare är rent ut sagt ovärdigt år 2018. Querious och sqlitebrowser har jag tidigare använt med framgång.

Senast redigerat 2018-07-05 20:23

Om du har arkiverat webbsajten och databasen (MySQL gissar jag) på en ftp (eller från en ftp) så är det bara att återställa detta på t.ex. en annan server om den nuvarande inte har möjlighet till databaser/php.

Hur arkiverade du databasen? Databasen brukar inte ligga på samma area som själva CMS:et (i detta fall Joomla) utan måste exporteras med t.ex. phpMyAdmin som @iSweden skrev tidigare.

Du behöver inte veta vilken version av Joomla det var.

Om du ändå vill veta vilken version det var så kan du titta i libraries/cms/version/version.php

Senast redigerat 2018-07-05 02:15
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-05 08:40

Hehe... om man googlar hittar man flera plug-in till Wordpress som migrerar automatiskt innehållet. Det är nog värt som @iSweden sa att skaffa fram nya uppgifter från webhotellet.

Senast redigerat 2018-07-05 13:21
  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-05 12:46
Ursprungligen av frazze:

Hehe... om man googlar hittar man flera plug-in till Wordpress som migrerar automatiskt innehållet. Det är nog värt som @iSweden sa att skaffa fram nya uppgifter från webhotellet.

Jag har endast kunduppgifterna från webhotellet Loopia. Inget mer.

Kunden har slarvat bort inloggningen.

Ursprungligen av iSweden:

Querious och sqlitebrowser har jag tidigare använt med framgång.

Där har vi ev något i ditt tips? Hittade länken här: https://sqlitebrowser.org

Testar detta och hoppas det löser sig.

Senast redigerat 2018-07-05 13:00
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-05 13:16
Ursprungligen av oqvist:

Jag har endast kunduppgifterna från webhotellet Loopia. Inget mer.

Kunden har slarvat bort inloggningen.

Det smärtar mig...

(undrar om jag måste börja låta min taxameter rulla...)

  • Medlem
  • 2018-07-05 15:49

Hjälpte ett företag för några år sedan med detta. Du måste börja med att få ner databasen, uppgifterna till databasen ligger i någon config-fil som du då borde ha nerladdad. Sen satte jag upp en ny wordpress och installerade ett plugin som kunde läsa databasen (kommer inte ihåg vad det hette, kan se sen om jag hittar...).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-05 16:02
Ursprungligen av garda:

Sen satte jag upp en ny wordpress och installerade ett plugin som kunde läsa databasen (kommer inte ihåg vad det hette, kan se sen om jag hittar...).

Kan det vara den som nämns i inlägg #8?

Ursprungligen av garda:

Hjälpte ett företag för några år sedan med detta. Du måste börja med att få ner databasen, uppgifterna till databasen ligger i någon config-fil som du då borde ha nerladdad. Sen satte jag upp en ny wordpress och installerade ett plugin som kunde läsa databasen (kommer inte ihåg vad det hette, kan se sen om jag hittar...).

Fungerar jättebra, om man har databasen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-06 10:54
Ursprungligen av garda:

Hjälpte ett företag för några år sedan med detta. Du måste börja med att få ner databasen, uppgifterna till databasen ligger i någon config-fil som du då borde ha nerladdad. Sen satte jag upp en ny wordpress och installerade ett plugin som kunde läsa databasen (kommer inte ihåg vad det hette, kan se sen om jag hittar...).

Toppen! Avvaktar om du hittar denna plug-in

  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-09 22:00
Ursprungligen av oqvist:

Toppen! Avvaktar om du hittar denna plug-in

Har inte hunnit avrapportera, men... Webhotellet löste till sist knuten.

Och det var inte så enkelt som jag inbillade mig från början!
Det fanns flera databaser och flera användare, ett konfigurationsfel i en språkmall orsakade ytterligare strul. Men till sist knäckte de felkällorna och därmed kunde jag rädda alla data inkl mail, pdf’er bilder etc.

Stort tack till Loopia förstås!!

Hepp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-09 22:24

Men inte till 99.se som outtröttligt ledde dig på rätt väg... ?

  • Medlem
  • 2018-07-10 08:41
Ursprungligen av oqvist:

Toppen! Avvaktar om du hittar denna plug-in

Kunde inte få fram vilken jag använde Men det kanske inte behövs nu då??
eller ska du flytta över datan till wordpress?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-07-10 08:55

Det löste sig som sagt och kund är nöjd. Klappat o klart. ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-10 13:52
Ursprungligen av oqvist:

… Webhotellet löste till sist knuten.

Stort tack till Loopia förstås!!

Hmm, låter bekant ?
Men bra att det löste sig.

1
Bevaka tråden