Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volvo lanserar bildelningstjänsten M

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

App-baserade bildelningstjänster är här för att stanna. Med nya tjänsten M satsar Volvo på en framtid där få äger sin egen bil.

Läs hela artikeln här

Haha, jag läste bild-delningstjänst och tyckte det var lite underligt att Volvo skulle tillhanda hålla en sån tjänst

Senast redigerat 2018-07-06 20:43
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-06 13:15

Blir intressant att se hur denna tjänst blir.
Har varit medlem i Sunfleet i snart 4 år och det fungerar klockrent.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-07-07 07:52

Frågan är ju vad det kostar?
Dom få gånger jag kollat på delningstjänsterna så har det varit så horribelt dyrt, har alltid blivit att jämföra kontra äga.

Ska delningstjänsterna h en chans måste dom vara så pass bra prissatta att man kan sova lugnt med vetskapen att dom inte blir dyrare. Någon typ av fastpris/maxtak helt enkelt.

Ursprungligen av Basss:

Frågan är ju vad det kostar?
Dom få gånger jag kollat på delningstjänsterna så har det varit så horribelt dyrt, har alltid blivit att jämföra kontra äga.

Ska delningstjänsterna h en chans måste dom vara så pass bra prissatta att man kan sova lugnt med vetskapen att dom inte blir dyrare. Någon typ av fastpris/maxtak helt enkelt.

Beror väl på hur mycket man kör. Kör man dagligen så är det antagligen billigare att äga bilen speciellt om man köper en äldre som inte tappar så mycket i värde. Nu har jag inte kollat priser men var går gränsen innan det blir billigare att äga säg en ny bil i 250 000 klassen?

Ursprungligen av Basss:

Frågan är ju vad det kostar?
Dom få gånger jag kollat på delningstjänsterna så har det varit så horribelt dyrt, har alltid blivit att jämföra kontra äga.

Det beror på hur ofta man kör. Säg att det kostar 3000 kr/mån att ha en egen bil (gissning, jag äger ingen bil). I och med att jag inte kör dagligen så kan jag göra många turer med sunfleet vid behov för de pengarna (kanske går på 200 kr att ha bilen ett par timmar och åka en sväng). Och så kan jag välja vilken modell jag vill köra efter behov, slipper tanka (oftast) etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-09 09:01
Ursprungligen av Basss:

Frågan är ju vad det kostar?
Dom få gånger jag kollat på delningstjänsterna så har det varit så horribelt dyrt, har alltid blivit att jämföra kontra äga.

Ska delningstjänsterna h en chans måste dom vara så pass bra prissatta att man kan sova lugnt med vetskapen att dom inte blir dyrare. Någon typ av fastpris/maxtak helt enkelt.

Göteborgsposten gjorde en jämförelse med hjälp av testfakta i våras, dock är artikeln endast tillgänglig för prenumeranter:
GPs jämförekse

Men de skriver: Förra årets mest sålda bil Volvo XC60 kostar drygt 6500 kr/månad att äga, kostnaden är framtagen från konsumentverkets tjänst Bilsvar. Trängelskatt och parkering är inte inräknat i detta.
Med en bilpool (i detta fall Sunfleet) kan man disponera samma bilmodell under fyra semesterveckor + fyra kortare resor per vecka (4h á 5 mil).

Visst behöver man bilen varje dag så är det billigare att äga själv.
Men som jag och min sambo behöver inte bil i våra jobb, vi kör bilpool på helgerna och någon enstaka veckodag om man behöver en vända till IKEA eller liknande.
Snittar 700 kr/månad senaste året med bilpool, det är ungefär vad parkeringen skulle kosta per månad om jag ägde bil...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-09 11:10

Suveränt för de som bor i storstad. Precis som med kollektivtrafiken....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-09 11:17
Ursprungligen av kenjon:

Suveränt för de som bor i storstad. Precis som med kollektivtrafiken....

Precis.
Hade jag bott i en mindre stad eller på landsbygden hade en eller två bilar varit ett måste.
I städer som Göteborg och Stockholm funkar bilpool klockrent.

1
Bevaka tråden