Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snälla sluta missbruka begreppet AI

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Artificiell intelligens och maskininlärning har en väldigt spännande potential, men teknikföretag måste sluta kalla allt för AI.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-06-30 10:28

Jag håller helt med i kritiken mot att missbruka begreppet "AI". Jag kom att tänka på det här memet som seglade upp för någon vecka sedan. Det fångar både det "Buzzword" som "AI" har blivit och frustrationen med Windows-uppdateringar.

Källa:reddit.com

Eftersom det inte finns någon "exakt" definition eller "standard" av AI så är den spridda användningen förståelig...och kritik av "missbruk" av ordet är därmed meningslöst. Det blir ju ännu virrigare när man noterar att inte ens ordet "intelligens" inom bio-riket har någon definitiv definition.

Ursprungligen av Demiurgen:

Eftersom det inte finns någon "exakt" definition eller "standard" av AI så är den spridda användningen förståelig...och kritik av "missbruk" av ordet är därmed meningslöst. Det blir ju ännu virrigare när man noterar att inte ens ordet "intelligens" inom bio-riket har någon definitiv definition.

Jag håller helt med TS i vad han skriver.

Min ide om intelligens i mjukvara är att själva "programmet" ska samla in data, analysera och fatta ett beslut och inte att som i dom flesta fall spegla intelligensen hos den som skrev programkoderna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-30 11:52

AI är ett hypat ord idag, men min uppfattning är att vi har AI överallt. Jerry Kaplan mfl betonar dock att det skiljer sig markant mellan begränsad AI (narrow/weak AI)* och generell AI.

Då AI är ett så brett ämne så tillåts det att missbrukas i samma utsträckning som "smart". AI är inget nytt, det som är nytt är hur det konstrueras, hur (mycket) det används. Att vi närmar oss generell AI är enormt stort.

*Min brandvarnare är bestyckad med begränsad AI. Om farlig rök närvarande, avge ljud. Annars håll tyst och mät batterispänning.

EDIT: Det är svårt att gå emot strömmen, termen AI kommer att missbrukas. Ansträng dig hellre på att upplysa din omgivning om vad AI är.

Ja alla kameror har AI enligt de flesta mobiltillverkare. Men det finns många områden det skulle kunna tillämpas på.
En WiFi router som står i ett hörn men som uppdaterar sig själv utan att manuellt kopplas in i en dator och får in ny mjukvara. Det vore ett exempel på riktig AI/Maskininlärning värt namnet.

Ursprungligen av johnh3:

Ja alla kameror har AI enligt de flesta mobiltillverkare. Men det finns många områden det skulle kunna tillämpas på.
En WiFi router som står i ett hörn men som uppdaterar sig själv utan att manuellt kopplas in i en dator och får in ny mjukvara. Det vore ett exempel på riktig AI/Maskininlärning värt namnet.

Det kallar jag bra programmering och inte AI

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-30 13:26
Ursprungligen av johnh3:

Ja alla kameror har AI enligt de flesta mobiltillverkare. Men det finns många områden det skulle kunna tillämpas på.
En WiFi router som står i ett hörn men som uppdaterar sig själv utan att manuellt kopplas in i en dator och får in ny mjukvara. Det vore ett exempel på riktig AI/Maskininlärning värt namnet.

Det finns väl redan, Dovado t ex.

Det är bara enkel programmering - massor av grejer har detta sedan måååånga år, t.ex. en iPhone, mac, iPad, en NAS (t.ex. ReadyNAS) och säkert också en massa routers. Man måste dock oftast aktivt ställa in detta en gång...att man vill ha automatisk uppdatering när en uppdatering finns att hämta. Det är inte konstigare än en telefon/padda sniffar runt efter WiFi och loggar in på det om det stöter på ett som sedan tidigare använts (och fått veta att komma ihåg). Etc. Etc.
(t.ex. mina Macar på jobbet uppdaterar sig själva och startar om efter strömavbrott etc - det är enkel "prenumeration" kan man säga )

Ursprungligen av johnh3:

Ja alla kameror har AI enligt de flesta mobiltillverkare. Men det finns många områden det skulle kunna tillämpas på.
En WiFi router som står i ett hörn men som uppdaterar sig själv utan att manuellt kopplas in i en dator och får in ny mjukvara. Det vore ett exempel på riktig AI/Maskininlärning värt namnet.

Det är som med alla nya begrepp...inflation och förskjutning i betydelse hos allmänheten. Notera att nästan ingen musik ni hör idag är i "stereo" - det är två panorerade monosignaler...få om inga instrument/röster är inspelade i stereo...det mesta är inte ens inspelat alls utan uppstår i silikon. "Analogt" och "Digitalt" används också felaktigt varje sekund överallt. Etc. Etc.

Och..."missbruk" inom språket går inte att göra något åt (kanske i Nordkorea). Det blir som det blir. Bara att gilla läget och gå vidare i livet eller uppfinna nya ord/begrepp som man tycker passar bättre och hoppas på att allmänheten diggar det och inte förvanska det också.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns väl redan, Dovado t ex.

I de flesta fall ska man ladda ner ny mjukvara själv:
http://www.dovado.com/sv/produkter

Det beror väl på hur man definierar AI och Maskininlärning. Men jag tror många syftar på att enheten så att säga ska vara helt självgående.
Min mobil är ju inställd på automatiska app uppdateringar. Men ofta måste man göra manuella handpåläggningar likafullt då och då.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-30 16:36

@Demiurgen @reboot81 Absolut, företag är fria att använda vilka begrepp de vill när de marknadsför funktioner, och som ni är inne på finns det ingen konkret definition för vad som krävs för att något ska få kallas AI. När det är ett effektivt marknadsföringsknep är det självfallet något som företagen kommer göra, och jag tror inte att mitt gnällande kommer att förändra situationen alls, det var mest jag som ville skriva av mig om något jag tycker är lite löjligt.

Det jag inte gillar, och som jag tror kan hända, är att allt för många företag använder AI för att marknadsföra allehanda vanliga mjukvarufunktioner till den grad att begreppet slutar representera något avancerat och på riktigt hjälpsamt. Lite som pojken som ropade varg-syndromet, om de skriker om AI i alla tänkbara sammanhang kanske folk inte reagerar när ett företag introducerar funktioner som faktiskt representerar riktig AI. Men jag kommer fortsätta påpeka när jag inte tycker något förtjänar att kallas AI, det är nog så mycket jag kan göra åt saken

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-30 16:41
Ursprungligen av johnh3:

I de flesta fall ska man ladda ner ny mjukvara själv:
http://www.dovado.com/sv/produkter

Det beror väl på hur man definierar AI och Maskininlärning. Men jag tror många syftar på att enheten så att säga ska vara helt självgående.
Min mobil är ju inställd på automatiska app uppdateringar. Men ofta måste man göra manuella handpåläggningar likafullt då och då.

Precis, där handlar det om en inställning som enheten (oavsett om det är telefon eller router) sedan exekverar. Mjukvaran kan automatiseras i olika grader, men en enhet som kan automatisera funktioner betydligt bättre än en annan är ju inte en AI-styrd enhet. Som @CekariYH skriver bör mjukvaran kunna fatta egna beslut baserat på data den hittar, utan mänsklig inblandning som definierar vad den ska göra och med vad. Visst, vid ett grundläggande steg är det ju en människa som utformar AI:n och definierar vad den ska leta efter, hur den ska agera med vissa typer av data och scenarion, men en AI kan ta denna grundplåt och agera självgående utifrån detta. Mjukvaror som letar upp och installerar uppdateringar, eller identifierar objekt i en bild, kvalar definitivt inte in där i min mening.

Ursprungligen av Redaktionen:

Artificiell intelligens och maskininlärning har en väldigt spännande potential, men teknikföretag måste sluta kalla allt för AI.

Läs hela artikeln här

Jag ber om ursäkt men det verkar som att du, likt många andra, inte riktigt vet vad definitionen av AI är. Min teori är att du har skapat en egen uppfattning av vad begreppet betyder och därför stör dig på hur det används.

Jag tänker ej motivera min kommentar mer än så. Istället föreslår jag att du slår upp definitionen av AI och funderar på de själv.

Jag tror du borde läsa på om hur objekt-igenkänning fungerar. Det klassas definitivt som AI. Det är näst intill omöjligt att utföra utan maskininlärning.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-07-01 10:09

Jag tycker också att det är jobbigt när SVT har en artikel om ”AI” och det handlar om någon som har programmerat sin Alexa att starta ett eluttag som kaffebryggaren är inkopplad i. Det är inte AI.

Ursprungligen av Demiurgen:

det mesta är inte ens inspelat alls utan uppstår i silikon.

En annan sak som ärlite jobbig är när folk/företag absolut ska använda engelska ord där det finns ett svenskt ord. Carbon är ett jättebra exempel där det tidigare har gått jättebra att använda det lite mindre coola ordet kolfiber. Det blir ännu värre när man använder engelska ord som betyder något annat på svenska. Silikon är det man förstorar bröst med. Silicon betyder kisel. ?

AlphaGo fungerar likadant som igenkänning av grejer i en bild. Den tolkar brädet som ett foto och använder precis som de flesta objektigenkännarna CNNs.
Varför skulle det ena vara ai men inte den andra? Jag tycker det låter jättekonstigt att sätta in en gräns för storleken på det neurala nätverket när det blir ai. Typ upp till 5 lager är det inte ai sen är det. +Ett nätverk på 5 lager skulle inte heller spela helt illa i AlphaGo Zero, ungefär lika bra som de bästa go-programmen innan man började använda NNs för dem.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-01 15:02

@Jdbdbd @Ralphhvald @Sebbe_K jag är fullt medveten om teorierna bakom olika nivåer av AI, och hur det som begrepp spänner ett rejält spektrum av komplexitet och tillämpningar, och jag påstår inte heller att mönsterigenkänning rent tekniskt inte får kallas AI (det finns ingen standard för AI att ställa funktionerna mot, så det vore direkt fel av mig).

När jag skriver att jag ser det som ett missbruk av begreppet AI menar jag att de riskerar att vattna ur begreppet om de applicerar det på de grundläggande formerna av mönster/objektigenkänning, även om de inte gör fel i att applicera begreppet på detta (och så klart gör de det om det finns marknadsföringsmässiga fördelar i att göra det). Det här är bara några exempel på hur AI används i marknadsföring av produkter, det kommer bli mer av denna vara och om de börjar applicera det på saker som förtjänar det än mindre än objektigenkänning i kameramjukvara kommer det förlora sitt värde.

Arbetet Deepmind gör med AI handlar om något helt annat än det företag som LG och Huawei gör i sina kamera-appar, och visst är det så att det är min personliga syn att Deepminds arbete är "riktig" AI, men de flesta som läser om tekniknyheter kommer inte grotta ner sig i skillnaderna och då kommer det tyngre arbetet med AI inte upplevas som lika revolutionerande som det förtjänar. Men man får så klart ha en helt annan syn på hur AI ska hanteras än den syn jag har

Implementationen av reklamen här är verkligen så AI, ha. ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-07-02 15:41

Det här blir som med drönare och radio styrda modeller, nu kallas allt drönare. En multicopter vet ingen vad det är eller ens quadcopter, t.o.m. flygplan kallas drönare. Och ingen har någon ide alls vad benämningen drönare användes till egentligen.

Ord reser sin egen väg genom folket och betydelsen förändras - antingen att symboliken/innehållet i orden blir utbytt eller att företeelser/organisationer/etc lägger beslag på dem. Exempel i svenskan:
Hacker
Kommunism
Anarki
Moderat
Humanist
Materialist
Positivist

Det är inget någon - allra minst Staten - kan göra något åt.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-07-06 14:06
Ursprungligen av Demiurgen:

Ord reser sin egen väg genom folket och betydelsen förändras - antingen att symboliken/innehållet i orden blir utbytt eller att företeelser/organisationer/etc lägger beslag på dem. Exempel i svenskan:
Hacker
Kommunism
Anarki
Moderat
Humanist
Materialist
Positivist

Det är inget någon - allra minst Staten - kan göra något åt.

Där ord misster sin betydelse ökar laglösheten.

Ord mister inte sin betydelse...de byter betydelse/innehåll/laddning/symbolik.
Här är fler: lapp, zigenare, neger, engelskans "computer", CP, kapitalist...

AI har dessutom aldrig haft någon definitiv betydelse så det är klart förvirringen och det "fria användandet" av detta begrepp är...ja, rena Vilda Västern. "Bredband" var i ett liknande läge för år sedan.

Ursprungligen av juanito:

Där ord misster sin betydelse ökar laglösheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-07-06 22:39
Ursprungligen av Demiurgen:

Ord mister inte sin betydelse...de byter betydelse/innehåll/laddning/symbolik.
Här är fler: lapp, zigenare, neger, engelskans "computer", CP, kapitalist...

AI har dessutom aldrig haft någon definitiv betydelse så det är klart förvirringen och det "fria användandet" av detta begrepp är...ja, rena Vilda Västern. "Bredband" var i ett liknande läge för år sedan.

Om betydelsen ändrar så har de mist sin betydelse.

OK. Jag trodde du menade att de miste sin betudelse i den meningen att den blev tomma på innehåll. nå, jag är dock skeptisk till att laglösheten ökat p.g.a. ord genomgått sociala/kulturhistoríska metamorfoser.

Ursprungligen av juanito:

Om betydelsen ändrar så har de mist sin betydelse.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-07-07 11:06
Ursprungligen av Demiurgen:

OK. Jag trodde du menade att de miste sin betudelse i den meningen att den blev tomma på innehåll. nå, jag är dock skeptisk till att laglösheten ökat p.g.a. ord genomgått sociala/kulturhistoríska metamorfoser.

Om ord mister sin betydelse så mister lagen sin betydelse. Effekten är ju uppenbar.

Ja, om ALLA ord mister sin betydelse...då upphör ju språket...och därmed civilisationen som vi känner den. När Homo Sapiens inte längre kan kommunicera med språk så faller ALLT ihop, även lagen så klart. Kanske bygger vi upp något annat med bara ansiktsuttryck? Dofter? Färger?

Ursprungligen av juanito:

Om ord mister sin betydelse så mister lagen sin betydelse. Effekten är ju uppenbar.

1
Bevaka tråden