Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adjö HTC och tack för de fina telefonerna

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när den forna giganten inom smarta mobiler kapar en fjärdedel av sin personal tänker Andreas tillbaks på en banbrytande tillverkare som blivit orättvist igorerad.

Läs hela artikeln här

Enda HTC jag haft var en Xperia X1 som var ren skit faktiskt. Det "stabila" plastchassit låg och sprack av sig självt när jag inte använde telefonen. Laggade konstant och den resistiva pennan sög. Enda jag gillade var tangentbordet.

Efter det blev det först en extremt välbyggd och bra Nokia N8 och därefter en Lumia 920 som var riktigt bra på nästan alla sätt (men kameran/xenon-blixten på N8 var överlägsen). Saknar den fortfarande!

Känns lite som att raset kom med HTC One som kom 2013. Kameran började bli den vikigaste funktionen på en smartmobil, och de satte bara en 4 mp pixlars på den. Det skulle vara nån form av ultrapixlar som tog in mer ljus istället. Men i praktiken blev det inte så bra i verkligheten som i teorin.

Sen dess har det bara gått neråt. Nu tror jag som många andra att det nog är kört. De har även förlorat många distributionskanaler med telefonoperatörer. Så det är inte ofta man har möjlighet att känna och testa en HTC i butik numera.

Ursprungligen av MultiMan:

Enda HTC jag haft var en Xperia X1 ...

Xperia är Sonys märke.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-07 11:52
Ursprungligen av MultiMan:

Enda HTC jag haft var en Xperia X1 som var ren skit faktiskt. Det "stabila" plastchassit låg och sprack av sig självt när jag inte använde telefonen. Laggade konstant och den resistiva pennan sög. Enda jag gillade var tangentbordet.

Tycker inte du ska klandra HTC för en av Sonys telefoner

Jag hade en HTC Hero och senare HTC Desire Z.
Gillade verkligen att ha utskjutbart tangentbord, synd att ingen gör såna telefoner längre.

Ursprungligen av Zeugma:

Xperia är Sonys märke.

Ja? HTC tillverkade.

https://www.engadget.com/2008/02/10/no-wonder...

HTC Touch HD <3

Ursprungligen av MultiMan:

Jo, men det var ändå en Sony Ericsson. Ungefär som att Google Pixel 2 är Google Pixel 2 och inte LG Pixel 2.

Ursprungligen av MultiMan:

Du kan inte skylla på den som tillverkar de gör produkten efter de krav och specifikationer beställaren uppgett. Även om nu HTC skulle ligga bakom design osv också så är det i slutändan sony ericsson som godkänt den och satt sitt namn på produkten och alltså de du ska klaga på.

Sony har i alla fall sedan de började med pekskärmstelefoner alltid haft tveksam kvalitet på konstruktionerna och inget jag skulle rekommendera till någon. Om man inte vill ha en ursäkt att byta upp sig varje år då är de perfekta.

Xperia är Sony Ericsson och inte HTC

Ursprungligen av MultiMan:

Enda HTC jag haft var en Xperia X1 som var ren skit faktiskt. Det "stabila" plastchassit låg och sprack av sig självt när jag inte använde telefonen. Laggade konstant och den resistiva pennan sög. Enda jag gillade var tangentbordet.

Efter det blev det först en extremt välbyggd och bra Nokia N8 och därefter en Lumia 920 som var riktigt bra på nästan alla sätt (men kameran/xenon-blixten på N8 var överlägsen). Saknar den fortfarande!

Xperia var Sony-Ericson varumärke, kasta gärna skit men sprätt åt rätt håll.
Till och med enkla HTC var välbyggda med smått genialiska lösningar och gjorde att även plasttelefoner kändes relativt gedigna.

HTC har tyvärr fokuserat på annat än sin kärnverksamhet. Jag anser att Htc One var en av de som telefoner så påbörjade nedgången. Samtidigt så har konkurrensen kommit från LG och Samsung. Nästa tillverkare som ger upp Androidmarknaden är antingen Sony eller LG. Har svurit att aldrig röra en Sony telefon igen efter designmissen på Z2 med magnetkontakten samt att supporten vägrade laga den.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-07 20:21
Ursprungligen av johnh3:

Känns lite som att raset kom med HTC One som kom 2013. Kameran började bli den vikigaste funktionen på en smartmobil, och de satte bara en 4 mp pixlars på den. Det skulle vara nån form av ultrapixlar som tog in mer ljus istället. Men i praktiken blev det inte så bra i verkligheten som i teorin.

Sen dess har det bara gått neråt. Nu tror jag som många andra att det nog är kört. De har även förlorat många distributionskanaler med telefonoperatörer. Så det är inte ofta man har möjlighet att känna och testa en HTC i butik numera.

Det blev definitivt en negativ vändning i och med HTC One (M7), men vid det laget hade framför allt Samsung men även LG i mindre utsträckning börjat roffa åt sig uppmärksamheten allt mer, och HTC kände väl att de behövde göra något speciellt. M7 var inte en dålig telefon i övrigt, men Ultrapixel-konceptet var som du nämner bättre i teorin än i praktiken.

Visst är det så. Om konsumenterna inte ser någon reklam för produkterna, om det inte talas något om dem i folkmun, om de nya telefonerna inte har något som verkligen särskiljer dem från konkurrenterna är det dessvärre omöjligt att slå sig tillbaks i folks medvetande. Utöver Samsung och Apple finns det konkurrens om de kunder som inte vill sälla sig till dessa två läger, men då handlar det snarare om de mer hippa uppstickarna (Oneplus) eller de som kan investera rejält i tekniken för att sticka ut (Huawei). Tror både Sony och HTC kan ha en hopplös uppgift framför sig, och när nu HTC reducerar arbetsstyrkan och säljer kompetens till Google känns det som att de redan har gett upp (därav krönikan).

Syrran är mer mobilnörd än jag. I början pratade hon om HTC hela tiden. Efter några år började hon prata om Samsung hela tiden. Hon bytte efter HTC One. Den fick hennes son ärva men den lade av efter en kort tid.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-07 20:43
Ursprungligen av BansheeVulture:

Xperia var Sony-Ericson varumärke, kasta gärna skit men sprätt åt rätt håll.
Till och med enkla HTC var välbyggda med smått genialiska lösningar och gjorde att även plasttelefoner kändes relativt gedigna.

Håller med, HTC höll sig kvar vid plasttelefoner ett tag efter att unibody-metall blivit den senaste heta trenden. Men HTC OneX kändes välbyggd och lyxig, trots plastchassit. Kan fortfarande sakna den telefonen, och uppfinningsrikedomen hos HTC i smartphone-erans begynnelse.

Jag har inga positiva minnen av HTC. Valde en HTC på jobbet för att känna på Android (tidigt) - ångrade mig bittert och ersatte den med en privat gammal iPhone bara för att hela upplevelsen var så värdelös tills dess att jag fick tillstånd att köpa en iPhone som arbetstelefon

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2018-07-08 19:19

Jag hade en HTC Sensation, maken till besvikelse får man leta efter. Knarrig, usel batteritid och byggkvalite och totalt bortglömd från HTC’s sida alldeles för fort. Den enda telefon jag övergett på mindre än två år. Inte för att ersättaren, Note II var ett dugg bättre.

Ursprungligen av MultiMan:

Det har ingen betydelse att HTC stod för produktionen utav den, det blir ju i så fall som att säga att iPhone inte är Apple, det är Foxconn som sätter ihop dem.

HTC. Det var tider. Som Eklöv nämner ovan var det ingalunda så att M7 (som jag fortfarande håller som en i topp-3 av de snyggaste telefoner som någonsin gjorts) var någon sorts brytpunkt. HTC var på dekis långt innan, och M7 bekräftade bara att de inte kunde ordna läget ens med en toppensnygg lur och en fet reklamkampanj. Trist, för de var verkligen heta kring förra decennieskiftet. Tyvärr tror jag att de är på väg ut - det kommer antagligen sluta som med Nokia; att de säljer varumärket till någon anonym kinesisk producent som vill slippa ta Xaomis, Huaweis och Lenovos märkesintroduktionskostnader.

För övrigt vet jag att hennes kungliga höghet, prinsessan Mette-Marit av Norge, hade en HTC Incredible när det begav sig. Apropå ingenting alls, egentligen, men det är svårt att tänka sig att hon har en HTC idag...

Jag har haft två HTC-telefoner genom åren, min första var en Touch Diamond som jag tror var den första touch-telefonen i Sverige, eller åtminstone en av de första. Den var otroligt snygg och futuristisk, tyvärr var prestandan inte alls som i showcase-videon. Det mesta laggade och den käkade batteri utav bara helvete. Som tur var hittade jag xda-developers och ägnade otroligt mycket tid åt att modda telefonen, vilket var skitkul och jag kunde få ut rätt hyfsad prestanda till slut.

Andra var Desire som jobblur, där har jag väl inte så mycket att säga om mer än att den gjorde det den skulle.

Jag har haft en HTC Desire. Den vita! Levde över 4 år innan döden kom.

Ursprungligen av ekloev:

Det blev definitivt en negativ vändning i och med HTC One (M7), men vid det laget hade framför allt Samsung men även LG i mindre utsträckning börjat roffa åt sig uppmärksamheten allt mer, och HTC kände väl att de behövde göra något speciellt. M7 var inte en dålig telefon i övrigt, men Ultrapixel-konceptet var som du nämner bättre i teorin än i praktiken.

Visst är det så. Om konsumenterna inte ser någon reklam för produkterna, om det inte talas något om dem i folkmun, om de nya telefonerna inte har något som verkligen särskiljer dem från konkurrenterna är det dessvärre omöjligt att slå sig tillbaks i folks medvetande. Utöver Samsung och Apple finns det konkurrens om de kunder som inte vill sälla sig till dessa två läger, men då handlar det snarare om de mer hippa uppstickarna (Oneplus) eller de som kan investera rejält i tekniken för att sticka ut (Huawei). Tror både Sony och HTC kan ha en hopplös uppgift framför sig, och när nu HTC reducerar arbetsstyrkan och säljer kompetens till Google känns det som att de redan har gett upp (därav krönikan).

Sony har dock en stor hemmamarknad i Japan, sen säljer de kamerasensorer och displayer till andra mobilmärken (Japan Display som de är delägare i)
Sen verkar de rycka upp sig rejält inför hösten med 4 kameror och i övrigt fina specs:
https://mobilanyheter.net/2018/07/11/xperia-x...

Så jag tror ändå Sony har en stor potential även om de har haft det kämpigt.
LG har också en stor hemmamarknad i Sydkorea, deras displayverksamhet till andra märken är också stor. Kanske leverantör till de nya iPhones i höst dessutom?

HTC har en relativt liten hemmamarknad i Taiwan som har få invånare jämfört med Japan eller Sydkorea, sen har de vad jag vet ingen direkt komponentförsäljning liknande LG och Sony.

Så jag tror HTC totalt sett har sämst utgångsläge och lär försvinna först.

1
Bevaka tråden