Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andreas tar semester – här är prylarna och tjänsterna han "packar"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Andreas lämnar redaktionen för en kort semester på blott en vecka, men trots det packar han med sig orimligt mycket pryttlar.

Läs hela artikeln här

Ursäkta en språknörd, men liknelsen ”trygga barm” är en förtjusande katakres. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-08 14:14

Optimistiskt med tre spelkonsoller annars inget konstigt

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-08 16:27
Ursprungligen av Zeugma:

Ursäkta en språknörd, men liknelsen ”trygga barm” är en förtjusande katakres. ?

Haha, du finner civilisation och trygg barm vara en ologisk kombination alltså? ?

Ursprungligen av ekloev:

Haha, du finner civilisation och trygg barm vara en ologisk kombination alltså? ?

Nej, en katakres är en (sinsemellan oförenlig) sammanblandning av liknelser; här (sannolikt) ”ha mod i barmen” och ”trygg famn”. Men jag gillar ”trygg barm” i alla fall.

Citat:

Jag är till skillnad från mina kollegor inte särskilt förtjust i att författa något som är längre än två meningar på ett virtuellt tangentbord, så när det är dags att skriva eller utföra "riktigt" arbete släpar jag med min över fyra år gamla trotjänar-dator...

Visst är vi alla människor vackert skapta, men är det möjligt att skriva längre än två meningar på ett virtuellt tangentbord utan att tappa fattningen? Håller med dig till fullo här, är inte heller förtjust i det.

Trevlig lista för övrigt! Visst kan man tycka att Switch + 3DS + Vita är väldigt ambitiöst, men hade jag ägt alla tre hade jag nog också packat med dem. Det är bättre än att de ligger och dammar på en hylla

Blev lite tradera-shoppaholic precis så har köpt på mig en 3ds och psp plus 10-12 spel att småspela på.
Kör just igenom Link between worlds men har du 5 snabba speltips ”jag måste ha” i sommar till dessa?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-09 18:16
Ursprungligen av Mackan1984:

Blev lite tradera-shoppaholic precis så har köpt på mig en 3ds och psp plus 10-12 spel att småspela på.
Kör just igenom Link between worlds men har du 5 snabba speltips ”jag måste ha” i sommar till dessa?

Haha, OM jag har? Håll i hatten nu EDIT: Du bad om fem, jag missade helt frågans parametrar här

Utöver A Link Between Worlds som du redan nämnt tycker jag att följande spel är måste-lir till plattformen.

Luigi's Mansion 2: Ett av mina favoritspel på plattformen. Dunderskön humor, snygg och stämningsfull presentation, rolig spelmekanik och inte allt för tidskrävande. Går att spela i relativt korta sejourer.
Kirby: Planet Robobot: Ett fenomenalt vackert, roligt och charmigt plattformande där klassiska Kirby ska klä sig i mekanisk skrud som karaktärstroget kan absorbera förmågor från fienderna. Ett av mina favoritspel på plattformen, superkul!
Super Mario 3D Land: Något förbisett ibland eftersom det inte är till Nintendos stationära konsoler, men detta är ett grymt bra 3D-Mario du inte bör missa om du gillar serien ens bara lite
Metal Gear Solid 3: Snake Eater 3D: Det här är ett spel främst för dig som faktiskt spelat MGS-serien, men om du har det men inte spelat trean är den mobila versionen ett utmärkt val. Min favorit i serien, suveränt!
Metroid: Samus Returns: Kanske inte något för den som inte spelat Metroid-serien, men annars är det ett riktigt bra inlägg i serien.
Professor Layton-serien: Det finns flera spel i Professor Layton-serien, och de är alla en suverän kombination av läcker animé-design och pussel som får de grå hjärncellerna att svettas lite. Eftersom 3DS kan spela DS-spelen också ingår Layton-spelen till den plattformen också i rekommendationen, de är alla bra!
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D: När det släpptes ogillade jag spelet, men Majora's Mask är faktiskt en uppfinningsrik och bra del i serien, och den här nyversionen innehåller ett gäng förbättringar som gör spelupplevelsen klart trevligare än originalet.

Några rekommendationer som är mer tidskrävande och nästan kräver att du älskar jrpg-genren, men om du är ett fan av krävande spelupplevelsen rekommenderar jag varmt dessa.

Bravely Default: Ett jrpg av klassiska skolan som har riktigt bra handling, bra men inte för komplext stridssystem, underbar musik, bra karaktärer och en intressant värld att utforska.
Radiant Historia: Perfect Chronology: Samma lovord som för Bravely Default, men här ska man hoppa i tiden för att icke-kronologiskt lösa ett problem som får öknar att sprida sig och hota hela världen. Väldigt bra och intressant narrativ, och musik i världsklass!
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King: Ett av de bästa jrpg:s jag spelat. Humorn är stundtals hysteriskt rolig, berättelsen engagerande, karaktärerna är unika och charmiga så det förslår, världen är välfylld och spännande och striderna är riktigt old school. Det enda jag kan klaga på är att de drar ut på slutet lite för mycket, är ett antal timmar längre än vad det borde vara, men som helhet älskar jag det.

Ursprungligen av ekloev:

Haha, OM jag har? Håll i hatten nu EDIT: Du bad om fem, jag missade helt frågans parametrar här

Tack för alla tipsen ?
Lite överväldigande men tänker ta åt mig alla tipsen.
Det finns ju en höst och vinter att spela på också ?
Jag köpte super Mario 3D world och ocarina of time redan men inte hunnit starta än.
Valde bort Majoras mask då jag alltid har haft svårt för en tidspress i spel, men har förstått att den inte ska vara så krävande som jag trodde 1999.

Metal gear solid 3 var faktiskt det sista metal gear solid som jag tyckte om innan jag kände att Kojima gjorde storyn så invecklad att jag knappt hängde med i nåt, så det spelar jag gärna om.
Luigis mansion 2 är jag sugen på, köpte aldrig ettan till gamecube men ville alltid spela det så.

Tack för ett engagerat svar och alla tipsen jag definitivt ska ta åt mig, nu ska jag in på tradera!
Ha en fantastisk (spel-)sommar Andreas!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-09 19:59
Ursprungligen av Mackan1984:

Tack för alla tipsen ?
Lite överväldigande men tänker ta åt mig alla tipsen.
Det finns ju en höst och vinter att spela på också ?
Jag köpte super Mario 3D world och ocarina of time redan men inte hunnit starta än.
Valde bort Majoras mask då jag alltid har haft svårt för en tidspress i spel, men har förstått att den inte ska vara så krävande som jag trodde 1999.

Metal gear solid 3 var faktiskt det sista metal gear solid som jag tyckte om innan jag kände att Kojima gjorde storyn så invecklad att jag knappt hängde med i nåt, så det spelar jag gärna om.
Luigis mansion 2 är jag sugen på, köpte aldrig ettan till gamecube men ville alltid spela det så.

Tack för ett engagerat svar och alla tipsen jag definitivt ska ta åt mig, nu ska jag in på tradera!
Ha en fantastisk (spel-)sommar Andreas!

Ah men då kommer du få chansen att spela första Luigi's Mansion till hösten/vintern, Nintendo ska släppa en nyversion till 3DS i år (är det sagt i alla fall), så det blir dubbelt gott med Luigi-skräck på din 3DS!

Tack detsamma, hoppas du får en förträfflig sommar och spelsommar!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-07-09 20:32
Ursprungligen av Krylovrum:

Visst är vi alla människor vackert skapta, men är det möjligt att skriva längre än två meningar på ett virtuellt tangentbord utan att tappa fattningen? Håller med dig till fullo här, är inte heller förtjust i det.

Trevlig lista för övrigt! Visst kan man tycka att Switch + 3DS + Vita är väldigt ambitiöst, men hade jag ägt alla tre hade jag nog också packat med dem. Det är bättre än att de ligger och dammar på en hylla

Ja det finns ju faktiskt folk som lever och andas virtuella tangentbord, min forna kollega @amandareventlid skriver så fingrarna ryker på de virtuella tangentborden. Jag hade klarat mig fem minuter i hennes värld innan jag blivit folkilsk och kastat telefonen i väggen

Jo det är nog alldeles för ambitiöst med tre konsoler, och jag tror ärligt talat att jag hinner med att spela på max två under den här semesterveckan. Har tre veckor i september också, misstänker att jag först då lyckas nå min semesterambition fullt ut. Då kommer jag hålla den värsta dammsamlingen borta från konsolerna i alla fall

Ursprungligen av ekloev:

Ja det finns ju faktiskt folk som lever och andas virtuella tangentbord, min forna kollega @amandareventlid skriver så fingrarna ryker på de virtuella tangentborden. Jag hade klarat mig fem minuter i hennes värld innan jag blivit folkilsk och kastat telefonen i väggen

Haha ja, jag skriver ungefär 90% av allt jag skriver privat på ett virtuellt tagentbord (som det här inlägget), men om jag ska skriva typ artiklar och så vidare brukar jag använda datorn.

Det enda är att jag tycker att det är svårare att få en överblick över stavning när man skriver på en liten skärm. Det är också därför jag gillar Plus-modellen av Iphone, då kan man skriva på tangentbordet med båda händerna, det går mycket snabbare då!

1
Bevaka tråden