Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad får passa sig, nu kommer Surface Go

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft utökar nu Surface-familjen med den mindre och billigare plattan Go. Den går att förbeställa idag och dyker upp i butiker i augusti.

Läs hela artikeln här

Har den 2 eller 4GB ram? Har den bara 2 kan man glömma använda den till x86 program utan att behöva tänka på ram hela tiden.

Jag gillar Surface och kör sedan flera år Surface Pro (just nu en 4). Men, det här är verkligen snoozefest, svårt att se konkurrens mot iPad.

Dels för att priset blir rätt saftigt med tangentbord, penna och allt vad som ska till för riktig "Surface-upplevelse", dels för att processorn är rätt såsig. Visst, blir nog inte oanvändbart, men knappast rappt. Speciellt inte kombinerat med 4 GB RAM i instegsvarianten.

Klart det går att skippa alla tillbehör och bara köra appar/webbläsare med få flikar - som en iPad eller liknande. Men, vilka appar då? Inte så att Windows har ett sprudlande ekosystem direkt..

Ursprungligen av Jonatatatan:

Har den 2 eller 4GB ram? Har den bara 2 kan man glömma använda den till x86 program utan att behöva tänka på ram hela tiden.

4 GB. Vill du ha 8 GB och 128 GB lagring kostar den 6399 kr istället.

Senast redigerat 2018-07-10 10:29

För mig har det aldrig handlat om hårdvaran som så många ”ipad-dödare” skryter med. Kort och gott är iOS med sitt apputbud i mina ögon det bästa med iPad/iPhone.

Surface funkar bra som en PC eller laptop ersättare enligt min mening. Däremot tycker jag inte Windows 10 (snarare ännu sämre än Windows 8) är ett bra system för att användas enbart som en surfplatta utan ett tangentbord på samma sätt som en iPad.
Det beror på det bristfälliga app ekosystemet. Troligen därför Microsoft har senarelagt, ev skrotat Andromeda det har skrivits mycket om också.

Ursprungligen av emilakered:

Klart det går att skippa alla tillbehör och bara köra appar/webbläsare med få flikar - som en iPad eller liknande. Men, vilka appar då? Inte så att Windows har ett sprudlande ekosystem direkt..

Ursprungligen av Cancerman:

Kort och gott är iOS med sitt apputbud i mina ögon det bästa med iPad/iPhone.

Ursprungligen av johnh3:

Det beror på det bristfälliga app ekosystemet.

Hur app-utbudet värderas är nog upp till den enskilda konsumenten. Jag föredrar ju i de allra flesta fullvärdiga appar, i ett system som ger mig frihet att agera fullt ut, än att ha "stympade" appar i en så otroligt begränsad miljö som iOS är. Så för sådana som mig så är det ju bara en klar fördel med Surface eftersom det ger ett grymt bra utbud av just program som passar syftet.

Det finns en ganska bra twittertråd som analyserar de olika surfacemodellerna och vad de riktar in sig på.

Givetvis så hittar jag den inte nu

Man ska akta sig för att köra Windows 10 på slö hårdvara! Testade Windows 10 på en AMD Opteron X3216 APU och 8GB RAM med 120GB SSD. Var ett jävla tuggande hela tiden.

Ser inte ut att vara bättre hårdvara i denna.

Ursprungligen av sextontio:

Hur app-utbudet värderas är nog upp till den enskilda konsumenten. Jag föredrar ju i de allra flesta fullvärdiga appar, i ett system som ger mig frihet att agera fullt ut, än att ha "stympade" appar i en så otroligt begränsad miljö som iOS är. Så för sådana som mig så är det ju bara en klar fördel med Surface eftersom det ger ett grymt bra utbud av just program som passar syftet.

"Fullvärdiga" apparna, alltså vanliga Win32-program, kräver enligt mig mer eller mindre i alla fall tangentbordet för att fungera bra, vilket lägger till kostnad (~1000 kr). Däremot, enheten "naken" och jämförd direkt mot en iPad i samma läge har sistnämnda ett mycket större utbud av skräddarsydda appar.

Ursprungligen av SweSG:

Man ska akta sig för att köra Windows 10 på slö hårdvara! Testade Windows 10 på en AMD Opteron X3216 APU och 8GB RAM med 120GB SSD. Var ett jävla tuggande hela tiden.

Ser inte ut att vara bättre hårdvara i denna.

Är den processorn byggd med "jaguar" eller "steamroller" arkitekturen? För är det den senare så är processorn knappt en tvåkärnig. Men ja det är nog inte en surfplatta man vill belasta med mer än surf och enklare "office" uppgifter.
Hade en sufrplatta med en Atom en acer Iconia w510 och tyckte väl det funkade helt okej. Problemet med den var att den enbart hade 2GB ram och att lagringsminnet var superslött. (körde dock aldrig 10 utan 8,1 kanske skiljer sig.)

Ursprungligen av Jonatatatan:

Är den processorn byggd med "jaguar" eller "steamroller" arkitekturen? För är det den senare så är processorn knappt en tvåkärnig. Men ja det är nog inte en surfplatta man vill belasta med mer än surf och enklare "office" uppgifter.
Hade en sufrplatta med en Atom en acer Iconia w510 och tyckte väl det funkade helt okej. Problemet med den var att den enbart hade 2GB ram och att lagringsminnet var superslött. (körde dock aldrig 10 utan 8,1 kanske skiljer sig.)

Jag har ingen aning vad den är byggt med. Sitter i en HPE-server som inte är gjord för tunga grejer.

AMD Opteron X3216:

CPU Core Count - 2
CPU Core Frequency (Base – Max Boost) - 1.6 – 3.0 GHz
GPU CU Count - 4
GPU Frequency (Max) - 800 MHz
cTDP Range - 12-15W
Max DDR4 Speed - 1600 MHz
L2 Cache - 1MB

Jag har dock en AMD Opteron X3421 också. Där rullar Windows 10 mycket bättre!

AMD Opteron X3421:

CPU Core Count - 4
CPU Core Frequency (Base – Max Boost) - 2.1 – 3.4 GHz
GPU CU Count - 8
GPU Frequency (Max) - 800 MHz
cTDP Range - 12-35W
Max DDR4 Speed - 2400 MHz
L2 Cache - 2MB

Rullar dock inte Windows i dom. Men testa måste man!

https://www.amd.com/en/opteron

1
Bevaka tråden