Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad håller Apple på med?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iSweden:

iMac Pro – Tokhög prestanda till överpris. Modellen som Apple lanserade med dunder och brak, men som de idag knappt vill kännas vid. Många kunder har nekats service, ja till och med nekats att KÖPA reservdelar. Och hög prestanda i en tajt förpackning resulterar alltid i samma problem. Höga temperaturer. Spelar ingen roll hur bra kylning de konstruerar. Trycker de in några av markadens fetaste grafikkort och processorer, ja då blir det kokhett i ett litet hölje. Glöm den tidigare ljudlösa Apple upplevelsen.

- Vadå "vill knappt kännas vid"? Varför hittar du på massa saker? Det är ju faktiskt deras NYASTE modell de släppt.
- Med "många kunder" menar du 2-3 personer på YouTube? Att LinusTechTips är poppis på YouTube gör det inte automatiskt till ett stort problem.
- Har bara hört positiva kommentarer angående ljudnivån. Och ingen kan väl seriöst tro att den ska vara ljudlös om man maxar alla cores ibland?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-27 22:49
Ursprungligen av Johannnn:

- Vadå "vill knappt kännas vid"? Varför hittar du på massa saker? Det är ju faktiskt deras NYASTE modell de släppt.
- Med "många kunder" menar du 2-3 personer på YouTube? Att LinusTechTips är poppis på YouTube gör det inte automatiskt till ett stort problem.
- Har bara hört positiva kommentarer angående ljudnivån. Och ingen kan väl seriöst tro att den ska vara ljudlös om man maxar alla cores ibland?

Jag håller med om det mesta som @iSweden skriver. Jag blev så less på Apples datorer så jag gick över till Linux och Windows för något år sedan. 10 år med Apple innan. För mig gick bytet bra. Dock suttit med Linux ett bra tag. Körde Linux i min MBA 2013 och kommer från Windows och Linux från början. Pillat med datorer 25 år. Apple för mig är döda på datorer tyvärr :/ Idag har jag bara AppleTV kvar. Måste ha en pryl kvar då jag köpt film/musik på iTunes. Annars hade jag lämnat den också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-28 11:10

Apple Engineers Its Own Downfall with the Macbook Pro Keyboard
https://news.ycombinator.com/item?id=17413572

Ursprungligen av SweSG:

Jag håller med om det mesta som @iSweden skriver. Jag blev så less på Apples datorer så jag gick över till Linux och Windows för något år sedan. 10 år med Apple innan. För mig gick bytet bra. Dock suttit med Linux ett bra tag. Körde Linux i min MBA 2013 och kommer från Windows och Linux från början. Pillat med datorer 25 år. Apple för mig är döda på datorer tyvärr :/ Idag har jag bara AppleTV kvar. Måste ha en pryl kvar då jag köpt film/musik på iTunes. Annars hade jag lämnat den också.

Min senast bärbara blev en Surface Book. Nästa telefon skulle kunna bli en Pixel (om de bara släpptes i Sverige någon gång).

Det var länge sen Apple hade ledartröjan och jag tror inte dom hämtar hem igen.

Tråd rensad.

Det är mycket i ditt inlägg som jag inte delar, men vad gäller det citerade stycket så är jag beredd att instämma i delar av kritiken. Jag uppskattar att det är relativt stora tangenter eftersom jag skriver snabbt och vill ha lite utrymme åt både sidor av tangenten för att undvika oavsiktliga feltryck. Däremot är detta med ljudnivån och överkänsligheten för smuts ett problem för mig som skribent.

Jag behöver ha ett tangentbord som det går att lita på att alltid fungerar i fält. Det kan jag inte göra nu. Jag har genomfört två byten på min MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports) sedan köpet den 1 oktober 2017. Det är en tidsperiod på lite mer än 8 månader. Den senaste var för kanske 1,5 månad sedan. Nu märker jag att mellanslagstangenten börjar krångla. Än så länge går den till sig av att man gnuggar, knackar och använder tryckluft, men så ska det ju inte behöva vara. Nu har ju Apple förvisso förlängt garantin på detta med fyra år från inköpsdatum, så jag är skyddad fram till 1 oktober 2021 om jag inte missförstått något. Men det hjälper mig inte när det havererar och jag blir utan arbetsmaskin i flera dagar. Jag har varken en i reserv eller någon försäkring som ger rätt till lånedator under perioden. Och även om jag hade haft det så är det problematiskt ur ett licensperspektiv att installera alla programvaror på nytt på en dator som är lånad under reparationstiden.

Sedan när det gäller hårdvara i allmänhet så tror jag att det är så här att utvecklare som verkligen gör prestandakrävande mjukvaror för Mac inte har några problem med att Mac Pro (det ska komma en ny och uppdaterad om jag inte minns fel) och iMac Pro är dyra. De vill komma åt macOS-systemet och har säkert en tillräckligt resursstark kundgrupp som är beredd att betala utvecklarnas maskinvarubehov på priset som blir för att licensiera den programvara som utvecklas och släpps.

Med det sagt; jag tror inte att det finns ett så stort behov för Apple att förstärka hårdvaran i övriga segmentet.

Macbook är inte tänkt att vara annat än en maskin där man gör allt trådlöst. Förvänta dig därför inte mer än en USB Type C-kontakt eller att de lägger in Thunderbolt i den porten. Apple vill att du ska använda dig av trådlösa hörlurar, trådlöst tangentbord och mus (om du kopplar upp den mot en skärm) och så vidare. Det är hela grundkonceptet med den.
MacBook Pro gör vad den är tänkt att göra för det stora flertalet. Den som inte är nöjd kan nu även använda en eGPU. Det är nog få som sitter på resande fot och exempelvis redigerar eller utvecklar sådant som inte 15"-versionen med Radeon Pro 560 klarar av. Jag och många med mig uppskattar ju dessutom Touch Bar eftersom dynamiken möjliggör en bättre anpassning av tangentbordets placering. Men visst, det är inte för alla. En del gillar sina gamla funktionsknappar.
Macbook Air är en budgetdator. De som köper den efterfrågar inte specifikt en Retina-skärm. Nu finns det ju dock saker som tyder på att detta kan komma att ändras vid nästa release.

Varför ska Apple ägna sig åt att producera egna skärmar? Det finns ett x antal företag som är superduktiga på att leverera bra skärmar med hög kvalitet. Det är ett fält som Apple helt enkelt inte behöver ge sig in i. Samarbetet med LG och den skärm man presenterade där är ju dessutom fantastisk som bästa vän med MacBook Pro.

iPhone 6 - 8 Plus är ju i princip i prisnivå med Samsungs motsvarande produkter. I viss mån har den senare något starkare hårdvara som på pappret gör den mer prisvärd. Men å andra sidan lyckas Apple ta ut mer från befintlig hårdvara genom att de har full kontroll och möjlighet att optimera iOS. Jag tycker inte att skärmytan är för liten, eller proportionerna för dåliga. Telefonerna ligger bra i handen och man kommer inte oavsiktligt åt skärmen så det börjar hoppa runt på telefonen i tid och otid. De fungerar bra för one hand navigation. Så jag har svårt att förstå kritiken. Men hey, vi är alla olika.
iPhone X är dyr, men är priset ett skämt? Absolut inte. Det är en ny generation av telefoner som innehåller nära nog cutting edge technology för konsumentprodukter. Deras teknik med ansiktsigenkänning som också tar hänsyn till djupet, och det faktum att skärm är böjd i botten för att undvika Samsung m.fl "chins" driver upp priset rejält. Detsamma skulle förstås ha gällt för Samsung eller vilken annan tillverkare som helst om de hade haft möjlighet att få till det.

Slutligen; jag fattar att man är kritisk, men nyansera din kritik. Kritik är bra, men den måste vara konstruktiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-29 19:35

Sedan 2007 har jag byggt upp ett IT-företag som till mycket hög utsträckning nyttjar Mac-datorer och andra delar av Apples sortiment. F n har vi Mac Pro, flertal Mac mini, samt ca tio bärbara Mac. Efter att ha köpt fem-tio nya datorer om året var den senaste Apple-datorn jag köpte var en Macbook Pro 15" i slutet av 2016 och den har inte gått in i ordinarie produktion än pga av dess brister.

Jag förstår att vår nischade verksamhet är obetydlig för Apple men den evangelism jag också spridit kring Apple har också lett till att åtminstone 50-100 sålda datorer bland mina vänner och släkt de senaste åren.

På grund av den väg som Apple valt där de släppt standarder (t ex OpenGL, fastlödda Apple-unika SSD), satsat på märkliga konstruktioner, t ex Touch bar, Mac Pro, samt slutat uppdatera datorerna är jag nu på gång att försöka byta miljö helt och hållet.
Det är inte så att alternativen är så lockande, Windows är i mångt och mycket också på väg åt ett håll som jag är mycket tveksamt till samtidigt som jag fortfarande inte förstått tjusningen med Linux trots idoga försök. Dessutom är vi "inlåsta" idag då flertalet av de program vi nyttjar bara finns till Mac (och men inte alltid Windows). Vi står ändå i en situation där vi helt enkelt måste satsa på något annat innan det är försent.

Jag tror att Tim Cook är fel person att leda Apple åt rätt håll (åtminstone dator-sidan) och att Jonathan Ive gått vilse i design och utvecklingsfilosofin där uttryck nu går före funktion. Apple rider idag på gamla vinster och gör pga beslut som fattades för tiotal år sedan enorma förtjänster. De beslut och den inriktning som Apple gör idag tror jag dock kommer leda till att Apple om fem tio år kommer tydligt ha passerat toppen och istället befinna sig på en sluttande bana.

Senast redigerat 2018-06-30 11:35
  • Medlem
  • 2018-06-29 22:09
Ursprungligen av hekr:

Sedan 2007 har jag byggt upp ett IT-företag som till mycket hög utsträckning nyttjar Mac-datorer och andra delar av Apples sortiment. F n har vi Mac Pro, flertal Mac mini, samt ca tio bärbara Mac. Efter att ha köpt fem-tio nya datorer om året var den senaste Apple-datorn jag köpte var en Macbook Pro 15" i slutet av 2016 och den har inte gått in i ordinarie produktion än pga av dess brister.

Jag förstår att vår nischade verksamhet är obetydlig för Apple men den evangelism jag också spridit kring Apple har också lett till att åtminstone 50-100 sålda datorer bland mina vänner och släkt de senaste åren.

På grund av den väg som Apple valt där de släppt standarder (t ex OpenGL, ej fastlödda Apple-unika SSD), satsat på märkliga konstruktioner, t ex Touch bar, Mac Pro, samt slutat uppdatera datorerna är jag nu på gång att försöka byta miljö helt och hållet.
Det är inte så att alternativen är så lockande, Windows är i mångt och mycket också på väg åt ett håll som jag är mycket tveksamt till samtidigt som jag fortfarande inte förstått tjusningen med Linux trots idoga försök. Dessutom är vi "inlåsta" idag då flertalet av de program vi nyttjar bara finns till Mac (och men inte alltid Windows). Vi står ändå i en situation där vi helt enkelt måste satsa på något annat innan det är försent.

Jag tror att Tim Cook är fel person att leda Apple åt rätt håll (åtminstone dator-sidan) och att Jonathan Ive gått vilse i design och utvecklingsfilosofin där uttryck nu går före funktion. Apple rider idag på gamla vinster och gör pga beslut som fattades för tiotal år sedan enorma förtjänster. De beslut och den inriktning som Apple gör idag tror jag dock kommer leda till att Apple om fem tio år kommer tydligt ha passerat toppen och istället befinna sig på en sluttande bana.

Håller med dig om det
Apple lever på gamla meriter och utnyttjar sin lojala kundgrupp. IOS crashar i större utsträckning än Android tex. Man satsar nästan bara på IOS och jag är förvånad att världens rikaste tech bolag inte kan hålla sin produktportfölj någorlunda uppdaterad. Apple spretar åt många håll och känner sig pressade att ibland visa upp halv färdiga produkter i förtid. Dessutom är iPhone X ett prismässigt haveri inte att den är för dyr men hur skall de prisätta övrig lineup utan att få problem. En X plus ännu dyrare och en SE2 med X design kan inte vara hur billig som helst.
Spännande i höst vad Apple presenterar men flaggskepp på mobilsidan har aldrig varit mer jämförbara mellan ledande tillverkare ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-05 20:41

MBP-tangentbordet är det värsta.

Ursprungligen av iSweden:

...
MacBook Pro – Ja, var ska vi börja. Jättelika tangenter, som sitter tätt, väsnas och är hyperkänsliga för smuts. Bristen på portar behöver väl inte nämnas här. Och Touch Bar är ju ett skämt.
...

Jag har haft otroligt många prylar under sista 20 åren; telefoner, datorer, kameror osv.
Aldrig har jag blivit så besviken som på min MBP 13" touchbar jag köpte ny i höstas.
Att ta bort magsafe och USB-uttag är irriterande nog men överskuggas helt av det man utsätts för precis hela tiden:

Jag har skrivit blint på dator sen >20år men med det nya tangentbordet går det så mycket sämre.
Efter 8 mån tar jag fortfarande återkommande fel på upp/ner-pilarna och jag känner mig generellt osäker på "var" på tangenbordet jag befinner mig.

Problemet med tangenterna:
1. Sticker upp för lite.
2. Har för lite utrymme emellan för att man ska kunna känna var man är.
3. Att ta bort utrymmet ovanför vänster/höger-pilarna gör att man inte vet om man befinner sig i "höjd" med neråt- eller uppåtpilen.

Ang. just höjden misstänker jag att Apple offrat massor av ergonomi och praktisk funktion för att göra datorn 2 mm tunnare än annars möjligt. Annars hade man fått in en vanlig USB + högre tangenter. Men det finns ju inte någon situation när en 2 mm tjockare dator är ett problem. Design före funktion. Så dåligt för användarna.

Överväger allvarligt att köpa en toppspecad MBP 13" av sista generationen och byta ner mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-08 14:33

Senaste problemen:
MacOS Mojave removes subpixel anti-aliasing, making non-retina displays blurry
https://news.ycombinator.com/item?id=17476873

Trist då standarskärmar är mycket vanligare och de flesta proffsskärmar för foto och video inte har höga retina-upplösningar. Extra illavarslande då MS Windows klarar att skala hantera grafik över flera skärmar med kantutjämning! Och Windows som brukar vara sist på bollen var även före OS X med 10-bitars färgdjup. Sammantaget av alla indicier för OS X pekar åt fel håll.

Senast redigerat 2018-07-08 15:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-08 14:52
Ursprungligen av hekr:

Sedan 2007 har jag byggt upp ett IT-företag som till mycket hög utsträckning nyttjar Mac-datorer …

Bra inlägg. Jag håller i stort med om allt och har tyvärr läst liknande inlägg många många gånger på nätet under senare år. Något är galet i Cupertino. Och det smärtar mig, då jag gillar Apple.

Youtube-kanalen Tech Guy har oftast sunda värderingar, högra krav på utrustning och jämför då och då Mac mot PC. Ex. här:
$10K MacPro or $10K 56-thread Ultimate PC Workstation
https://www.youtube.com/watch?v=SOH0hdYR36Y
In AfterEffects: 8-Core MacPro vs Ryzen 1700
https://www.youtube.com/watch?v=f9xuUkZ-eDg

Ursprungligen av iSweden:

Senaste problemen:
MacOS Mojave removes subpixel anti-aliasing, making non-retina displays blurry
https://news.ycombinator.com/item?id=17476873

Trist då standarskärmar är mycket vanligare och de flesta proffsskärmar för foto och video inte har höga retina-upplösningar. Extra illavarslande då MS Windows klarar att skala hantera grafik över flera skärmar med kantutjämning! Och Windows som brukar vara sist på bollen var även före OS X med 10-bitars färgdjup. Sammantaget av alla indicier för OS X pekar åt fel håll.

Om det är sant och blir så, är det väldigt illa, och väldigt dåligt av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-09 17:15
Ursprungligen av iSweden:

Senaste problemen:
MacOS Mojave removes subpixel anti-aliasing, making non-retina displays blurry
https://news.ycombinator.com/item?id=17476873

Trist då standarskärmar är mycket vanligare och de flesta proffsskärmar för foto och video inte har höga retina-upplösningar. Extra illavarslande då MS Windows klarar att skala hantera grafik över flera skärmar med kantutjämning! Och Windows som brukar vara sist på bollen var även före OS X med 10-bitars färgdjup. Sammantaget av alla indicier för OS X pekar åt fel håll.

Det finns fördelar med bägge former av AA. Windows körde tidigt en riktigt dålig form av sub-pixel AA som bara var irriterande. Att Apple går till en icke-subpixel AA har för många grafiker en fördel då det ger en mer korrekt / perfekt AA utan missfärger. Jag vet inte om jag skulle klassa det som suddigt, om något ser bilderna utan subpixel AA skarpare ut…

Med det sagt kan det vara behagligt för ögat med sub-pixel AA, för vissa. I slutändan borde det vara ett val för användaren kan tyckas. De flesta skulle troligen inte märka någon skillnad mer än i dessa exempel så upplevs sub-pixel-versionerna något luddigare / fetare.

Jag skulle också tro det finns prestandavinster utan sub-pixel AA och framåt med retina behövs prestandan mer än sub-pixel AA då det senare inte syns där (och tekniskt sätt ger artefakter man inte vill ha).

Senast redigerat 2018-07-09 17:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-09 17:18

Gällande sub-pixel AA i MacOS Mojave:

Citat:

Some Apple engineer said on reddit that it's because subpixel AA is not so useful in Retinas and HiDPI, but slows down processing and complicates pipelines. It's part of the move to Metal and increasing graphics performance, even if it means external lo-res monitors will suffer.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gällande sub-pixel AA i MacOS Mojave:

Jag förstår inte. Funktionen finns bevisligen implementerad idag och har funnits länge i Mac OS, vore inte det mest logiska att i så fall införa ett val i Systeminställningar om man vill ha sub-pixel AA aktiverat eller ej. Standard kan vara inaktiverat eller att det automatiskt slås av eller på beroende vilken modell man har (så att det inte tar resurser för den som har retina-skärm).

Varför skulle man vilja plocka bort funktionen helt när den redan finns där så att säga? Apple har ju fortfarande datorer utan retina-skärmar i sortimentet och Mojave stödjer datorer från 2012 och framåt. Är det enbart symbolvärde a la "ut med det gamla – köp nytt".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-09 18:14
Ursprungligen av Samuel J:

Jag förstår inte. Funktionen finns bevisligen implementerad idag och har funnits länge i Mac OS, vore inte det mest logiska att i så fall införa ett val i Systeminställningar om man vill ha sub-pixel AA aktiverat eller ej. Standard kan vara inaktiverat eller att det automatiskt slås av eller på beroende vilken modell man har (så att det inte tar resurser för den som har retina-skärm).

Varför skulle man vilja plocka bort funktionen helt när den redan finns där så att säga? Apple har ju fortfarande datorer utan retina-skärmar i sortimentet och Mojave stödjer datorer från 2012 och framåt. Är det enbart symbolvärde a la "ut med det gamla – köp nytt".

Som sagt är det inte nödvändigtvis negativt att ta bort sub-pixel AA och om Apple har motiveringen "högre prestanda och mer stabil grafisk pipeline" känns det inte helt ovettigt.

Att ha två olika grafiska pipelines förstår jag att man inte vill ha. Speciellt inte när macOS ligger efter i grafisk prestanda. Det är inte omöjligt subpixel AA är en bov i en massa bugg-drama också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-09 20:37

Efter ett par timmar med en touch bar MacBook Pro undrar jag även där vad Apple håller på med. Redan har jag irriterat mig på att ESC ligger på fel plats och den inte kräver att man trycker på den utan snuddar man den så "hej då!" (vad jag nu höll på med).

Hoppas de backar där och släpper en Pro 15" utan TouchBar. Kul försök, fattar inte hur den kom igenom som en "riktig" produkt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Efter ett par timmar med en touch bar MacBook Pro undrar jag även där vad Apple håller på med. Redan har jag irriterat mig på att ESC ligger på fel plats och den inte kräver att man trycker på den utan snuddar man den så "hej då!" (vad jag nu höll på med).

Hoppas de backar där och släpper en Pro 15" utan TouchBar. Kul försök, fattar inte hur den kom igenom som en "riktig" produkt.

Man vänjer sig med tiden, var duktigt irriterad i början och undrade hur detta skulle gå. Har inte tryckt på Escape senaste månaderna så det blir human learning istället för machine learning ;). Man borde tillåtas stänga av den när tangentbordet används.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-10 15:23

Från en personlig vinkel:

Den dator jag arbetar på idag är en "late 2013 13" retina MBP". Den beställdes den 28/10 2013. Den har:
2.6 GHz Dual core i5
16 GiB RAM
512 GB flashminne
Pris: 18534 kronor

Om den nu skulle gå sönder och jag behöver köpa en ny motsvarande, enligt apple.se/mac:
2.3 GHz Dual core i5
16 GiB RAM
512 GB flash
Pris: 22695 kronor

Alltså, nästan fem år senare så är "samma" maskin 5000 kronor dyrare. (Jo, nya CPUn är snabbare trots lägre GHz)
Jag blir av med Magsafe, riktiga USB-portar och SD-läsare. Jag använder ofta alla dessa.
Fem år senare går det inte att få mer arbetsminne, ens mot betalning.
Fem år senare hade jag nog velat ha 1TB flash, men det skulle kosta ytterligare 5000 kronor.
Och nu har jag inte ens valt modellen med TouchBar och TouchID.

Jag tror jag behåller min late 2013 ett tag till. Den fungerar faktiskt bra. Men Apple behöver verkligen se över sitt erbjudande på Mac.

Ursprungligen av pesc:

Alltså, nästan fem år senare så är "samma" maskin 5000 kronor dyrare.

4161 kr får jag det till.

Ursprungligen av pesc:

Jag blir av med Magsafe, riktiga USB-portar och SD-läsare. Jag använder ofta alla dessa.

USB-C är inte en riktig port?

Ursprungligen av pesc:

Fem år senare går det inte att få mer arbetsminne, ens mot betalning.

Mest Intels fel för att de inte har orkat ordna LPDDR4. Men det verkar äntligen komma i år. Priset på RAM har ju ökat dramatiskt dessutom, så till viss del kan prishöjningen vara befogad.

Däremot håller jag med om att Apple måste lösa problemet med tangentbordet, som verkar gå sönder lite titt som tätt. Och touch bar har inte blivit nån succé direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-10 16:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

USB-C är inte en riktig port?

Gärna USB-C. Och det är OK att den ersätter thunderbolt-portarna jag använder. Men jag tycker det är för tidigt att ta bort de gamla USB-portarna på en Pro-maskin.

Eller har någon ännu uppfunnit en USB-C-hub med inbyggd laddning och de portar man behöver (ej pass-thru) så att man kan slänga bort Apple-laddaren? Kan Apple uppfinna en sån?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mest Intels fel för att de inte har orkat ordna LPDDR4. Men det verkar äntligen komma i år.

Även om jag inte riktigt tror på en ARM-baserad MacBook, så är det väl just sånt här som talar för; att kunna bestämma själv när man släpper modeller, och vad de klarar av vad gäller minnesadressering, chipset, grafik, etc.

Senast redigerat 2018-07-10 16:42

Ang frågan huruvida USB C är en riktig port: Problemet är ju att USB C-portarna är skräp. Kablarna sitter ju inte fast ordentligt utan behagar alltför ofta glida ut/glida snett med borttappad laddning/felaktigt utmatade hårddiskar/whatnot. Hade pluggen suttit som en lightning hade jag kunnat acceptera övergången (nåja), men det här är ju helt värdelöst. Gäller samtliga pryttlar jag hittills provat i min 15" MBP 2017: 1) Apples egna laddkabel, 2) Hyperdrive 11-i-1, och 3) Moshi 3-i-1 adapter. Båda de senaste från Macforum. Dessutom: moshins hdmi tappar ljudet återkommande och hyperdriven blir så het att man kan steka ägg på den. Ändå klarar den bara att driva ett st extern 2,5"-hårddisk i taget.

Sedan är det det däringa med icke-fysisk touch-esc och frånvaron av magsafe. Hjärnsläpp...

Men nu har jag låtit Troy i Jönköping löda ihop grafikkortet mm i min tidigare tokrasade 15" MBP early 2011, så att man har något mer gediget att falla tillbaka på om (när?) nöden kräver.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ang frågan huruvida USB C är en riktig port: Problemet är ju att USB C-portarna är skräp. Kablarna sitter ju inte fast ordentligt utan behagar alltför ofta glida ut/glida snett med borttappad laddning/felaktigt utmatade hårddiskar/whatnot. Hade pluggen suttit som en lightning hade jag kunnat acceptera övergången (nåja), men det här är ju helt värdelöst. Gäller samtliga pryttlar jag hittills provat i min 15" MBP 2017: 1) Apples egna laddkabel, 2) Hyperdrive 11-i-1, och 3) Moshi 3-i-1 adapter. Båda de senaste från Macforum. Dessutom: moshins hdmi tappar ljudet återkommande och hyperdriven blir så het att man kan steka ägg på den. Ändå klarar den bara att driva ett st extern 2,5"-hårddisk i taget.

Sedan är det det däringa med icke-fysisk touch-esc och frånvaron av magsafe. Hjärnsläpp...

Men nu har jag låtit Troy i Jönköping löda ihop grafikkortet mm i min tidigare tokrasade 15" MBP early 2011, så att man har något mer gediget att falla tillbaka på om (när?) nöden kräver.

Då har du inte testat min USB C-port på min lösa hårddisk. Den sitter som fan och man får knappt bort den istället. Har några prylar med USB C och gillar dom inte. Skulle ju vara så bra sa alla :/

Ursprungligen av SweSG:

Då har du inte testat min USB C-port på min lösa hårddisk. Den sitter som fan och man får knappt bort den istället. Har några prylar med USB C och gillar dom inte. Skulle ju vara så bra sa alla :/

Det är Apples USB-C-portar som är dåliga/glappiga. Inte USB-C-portar generellt. Även om vissa tror det.

Ursprungligen av keptang:

Det är Apples USB-C-portar som är dåliga/glappiga. Inte USB-C-portar generellt. Även om vissa tror det.

Jo, så är det nog. Men gillar dom inte i alla fall! Jag gillar att vända 3 gånger så allt blir rätt!

Ursprungligen av SweSG:

Jo, så är det nog. Men gillar dom inte i alla fall! Jag gillar att vända 3 gånger så allt blir rätt!

Alltid fel håll 2 ggr.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ang frågan huruvida USB C är en riktig port: Problemet är ju att USB C-portarna är skräp. Kablarna sitter ju inte fast ordentligt utan behagar alltför ofta glida ut/glida snett med borttappad laddning/felaktigt utmatade hårddiskar/whatnot. Hade pluggen suttit som en lightning hade jag kunnat acceptera övergången (nåja), men det här är ju helt värdelöst. Gäller samtliga pryttlar jag hittills provat i min 15" MBP 2017: 1) Apples egna laddkabel, 2) Hyperdrive 11-i-1, och 3) Moshi 3-i-1 adapter. Båda de senaste från Macforum. Dessutom: moshins hdmi tappar ljudet återkommande och hyperdriven blir så het att man kan steka ägg på den. Ändå klarar den bara att driva ett st extern 2,5"-hårddisk i taget.

Sedan är det det däringa med icke-fysisk touch-esc och frånvaron av magsafe. Hjärnsläpp...

Men nu har jag låtit Troy i Jönköping löda ihop grafikkortet mm i min tidigare tokrasade 15" MBP early 2011, så att man har något mer gediget att falla tillbaka på om (när?) nöden kräver.

Jo, USB-C portarna är inte bra, men man måste skjuta in den tillräckligt långt så det hörs ett lite knäpp så riskerar man inte att den rör sig och börjar glappa och ha sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-11 08:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Ang frågan huruvida USB C är en riktig port: Problemet är ju att USB C-portarna är skräp. Kablarna sitter ju inte fast ordentligt utan behagar alltför ofta glida ut/glida snett med borttappad laddning/felaktigt utmatade hårddiskar/whatnot...

Jag har ju thunderbolt (som var gårdagens framtidsport) i min MacBook. Den är riktigt dålig kontaktmässigt och jag har ofta problem med att diskar matas ut. Jag hade ju hoppats på att USB-C skulle vara ett framsteg.

Ursprungligen av pesc:

Jag har ju thunderbolt (som var gårdagens framtidsport) i min MacBook. Den är riktigt dålig kontaktmässigt och jag har ofta problem med att diskar matas ut. Jag hade ju hoppats på att USB-C skulle vara ett framsteg.

TB-porten på min förra MBP fick främst betjäna diverse hdmi-adaptrar – och det gjorde den utan mankemang för min del. Men USB C är ju i klass med DIN- och SCART-kontakter, dessa två av djävulens mest fulländade påfund.

Bevaka tråden