Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Retina trasig skärm

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-07-10 20:21

Min MBP ser ut så här, denna skärm kommer upp även före startuppljudet, Apple service lagar den inte, för att den är ”vintage”, finns inga delar, mid 2012 A1398. Nu köpte jag en beg. av samma modell, (för jag måste ha en snabbt i jobbet), men en 2015 med 256GB flash, trodde det skule vara bara att byta ut flash disken till min gamla 512GB, men så lätt skall det inte vara, helt annan anslutning på 256 modellen, crap! Får väl slimma ner lite då....väntar iaf på en ny modell i höst. Fråga, nån som vet om felet på min gamla är skärmen, kortet eller nåt annat? Har ju resetat SMC, zappat PRAM, och det vanliga. Kan man hitta en skärm nånstans till överkomligt pris? Får ju inte kosta många tusingar då datorn är väl värd 7-8000 i fungerande skick. Nån här kanske har en trasig MBP med annat fel ligger. Datorn funkar fint med extern skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-10 22:39
Ursprungligen av Ken:

Min MBP ser ut så här, denna skärm kommer upp även före startuppljudet, Apple service lagar den inte, för att den är ”vintage”, finns inga delar, mid 2012 A1398. Nu köpte jag en beg. av samma modell, (för jag måste ha en snabbt i jobbet), men en 2015 med 256GB flash, trodde det skule vara bara att byta ut flash disken till min gamla 512GB, men så lätt skall det inte vara, helt annan anslutning på 256 modellen, crap! Får väl slimma ner lite då....väntar iaf på en ny modell i höst. Fråga, nån som vet om felet på min gamla är skärmen, kortet eller nåt annat? Har ju resetat SMC, zappat PRAM, och det vanliga. Kan man hitta en skärm nånstans till överkomligt pris? Får ju inte kosta många tusingar då datorn är väl värd 7-8000 i fungerande skick. Nån här kanske har en trasig MBP med annat fel ligger. Datorn funkar fint med extern skärm.

Svårt att säga vad felet kan vara. Intel HD 4000 kortet det integrerade är stabila saker. Det extra kraftfullare NVIDIA GeForce GT 650M - 1GB kortet kanske har lagt av. Mycket möjligt det går att stänga av / isolera NVIDIA GeForce GT 650M kortet. Du har väl automatiskt grafikval på din burk från 2012 första retina modellen. Om bara intel Hd 4000 kortet skulle vara aktivt så kanske din skärm skulle funka. Jag kan bara spekulera kan också vara så att skärmen helt enkelt har gått sönder. Blev skärmen så från en dag till en annan bara ?

Jag har stängt av den extra dedikerade grafiken på gamla 15 tums årsm. 2010 samt 2011 dvs. så dom enbart har gått att köra på dom integrerade intel HD , samt intel HD 3000 korten lite överkurs men värt för att kunna använda maskinerna istället för byta moderkort , men just årsmodell 2012 av Retina 15 tums har jag aldrig prövat. Vet inte ens om det är möjligt överhuvudtaget på en bärbar Retina .

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-07-10 22:47

Ja, den bara blev så där, skall Googla lite om grafikkorten, om det går att labba med.

En ny display går på ca. 3-4k, tror tyvärr inte att det kommer att löna sig att laga den.. Vissa återförsäljare ger rabatt när du lämnar in din gamla dator, du kan nog få några hundralappar i alla fall! Ett tips bara om du väntar på en ny modell.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-11 00:47

Auktion är alltid billigare än ”Köp Nu”:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw...

Bästa kanalen för att laga gamla Mac: https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/fe...

Kanske har han lagat just ditt fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-11 11:07
Ursprungligen av Ken:

Ja, den bara blev så där, skall Googla lite om grafikkorten, om det går att labba med.

Yes Google är allas våran bästa vän

Min såg ut så när anslutningen mellan skärmen och "datorn" la av. Gick att laga relativt billigt via Apple själva, kommer inte ihåg exakt vad det gick på dock - firman betalade

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-07-12 11:45
Ursprungligen av iSweden:

Auktion är alltid billigare än ”Köp Nu”:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw...

Tack! Budar på den!

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-08-01 00:57

Va nån som bjöd över mej i sista sekunden på e-bay, den gick för 234 Euro. Men nu har jag beställt en ny från Kina, hoppas den funkar, 300 dollar med frakt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-01 10:28
Ursprungligen av Ken:

Va nån som bjöd över mej i sista sekunden på e-bay, den gick för 234 Euro. Men nu har jag beställt en ny från Kina, hoppas den funkar, 300 dollar med frakt.

+ postens importavgifter och väntetider hjälp oss, inte som ett brev på posten precis

Ursprungligen av Ken:

Min MBP ser ut så här, denna skärm kommer upp även före startuppljudet, Apple service lagar den inte, för att den är ”vintage”, finns inga delar, mid 2012 A1398. Nu köpte jag en beg. av samma modell, (för jag måste ha en snabbt i jobbet), men en 2015 med 256GB flash, trodde det skule vara bara att byta ut flash disken till min gamla 512GB, men så lätt skall det inte vara, helt annan anslutning på 256 modellen, crap! Får väl slimma ner lite då....väntar iaf på en ny modell i höst. Fråga, nån som vet om felet på min gamla är skärmen, kortet eller nåt annat? Har ju resetat SMC, zappat PRAM, och det vanliga. Kan man hitta en skärm nånstans till överkomligt pris? Får ju inte kosta många tusingar då datorn är väl värd 7-8000 i fungerande skick. Nån här kanske har en trasig MBP med annat fel ligger. Datorn funkar fint med extern skärm.

Grafikkortsproblem a la early 2011 även på 2012:an ser det ut som!?

Välrenommerade Troy Elliot i Jönköping lödde om (!) mitt grafikkort för en anständig peng i början på sommaren. Fixade även några slitna tangenter och wifi när han ändå höll på för en mycket modest summa.

Det kostar bara en dryg hundring att skicka burken med Schenker, så helt klart värt ett försök.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-01 12:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Grafikkortsproblem a la early 2011 även på 2012:an ser det ut som!?

Välrenommerade Troy Elliot i Jönköping lödde om (!) mitt grafikkort för en anständig peng i början på sommaren. Fixade även några slitna tangenter och wifi när han ändå höll på för en mycket modest summa.

Det kostar bara en dryg hundring att skicka burken med Schenker, så helt klart värt ett försök.

Vad kostade servicen - anständiga pengen ? Vilken årsmodell har du ? Fraktkostnaden är väl inte det största problemet. Nu har väl trådskaparen beställt en ny skärm Datorn funkar fint med extern skärm enligt TS...

Löda om grafikkortet är väl lite felaktigt beskrivning men vad vad vet jag vad Troy i Jönköping trollar med
Min erfarenhet är att det kan funka en tid efter en värmebehandling. Jag använder lödpenna. Det gäller 15 tums maskiner årsmodeller 2010- framförallt 2011. Inte Retina modeller vad jag vet.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-08-01 12:57

Ja visst fan, glömde att PostNord tar ut moms och avgifter också, tur att jag har firma så jag kan dra av den iaf.
Hoppas det inte är grafikkortsproblem, nu när jag lägger nästan 3000 på en ny skärm... skulle det va lödfel så har jag en syrra som löder med mikroskåp hela dagarna, då får hon lite jobb...
Jag har beställt en ny Macbook Pro, men vill laga den gamla iaf, synd att slänga den.

Om dom olika grafikkretsarna, det finns internal och discrete, laddade ner en app som heter gfxCardstatus som visar vilken som används, switchning är automatisk eller bara HiPerf graphics (discrete) just nu används HP eftersom jag kör på extern monitor.
Men oavsett vad jag kör på så ser skärmen likadan ut, borde vara skärmfel.

Senast redigerat 2018-08-01 13:12
Ursprungligen av Ken:

Om dom olika grafikkretsarna, det finns internal och discrete, laddade ner en app som heter gfxCardstatus som visar vilken som används, switchning är automatisk eller bara HiPerf graphics (discrete) just nu används HP eftersom jag kör på extern monitor.
Men oavsett vad jag kör på så ser skärmen likadan ut, borde vara skärmfel.

Är det grafikkortet kan du inte använda extern skärm. Så din diagnos kan vara rätt. Det skulle eventuellt kunna vara kabeln mellan skärm och logikkort också. Vet inte om den är utbytbar på retina. Hade en MacBook där skärmens backlight flimrade och där var det en $2 kabel som var lösningen

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-08-01 14:23
Ursprungligen av suddgummi:

Är det grafikkortet kan du inte använda extern skärm. Så din diagnos kan vara rätt. Det skulle eventuellt kunna vara kabeln mellan skärm och logikkort också. Vet inte om den är utbytbar på retina. Hade en MacBook där skärmens backlight flimrade och där var det en $2 kabel som var lösningen

Tror inte den är utbytbar, jag har meckat lite med kontakten, gjort rent lite etc, utan framgång.

Det är garanterat inte skärmen som gått sönder, snarare grafikkortet eller koppling mot den.

Som Johan skrev; Kontakta Troy i Jönköping.

Ser det bra ut om du kopplar mot extern skärm? Då kan det ju vara din skärm (eller snarare skärmkabeln) och inte graffekortet som felar. Annars är det misstänkt likt ett grafikkortsproblem...

Nej, Troy sitter inte med lödpenna utan har "riktiga grejer" som löder om allt på en gång, typ. Re-ball kallar han det. 1800 kostade det i mitt fall. Några hundringar till för byte av mitt svajiga wifi-kort och några tangenter.

Testa också beta-versionen av GfxCardStatus - den ordinarie versionen har nuförtiden i nyare OSX svårt att tvinga endast integrerad, utan hoppar lätt tillbaka till dynamisk. Särskilt efter omstart. Prova 2.4.4 här: https://github.com/steveschow/gfxCardStatus/r...

Det där ser onekligen ut som problem som ligger på eller i anslutning till kopplingarna på moderkortet, eventuellt grafikkortet eller någon kabel. Gjorde själv misstaget att börja med att byta ut moderkort på en felande 2011 när det i själva verket var 3 kablar som var brända.
Har du kört serienumret för att se så din dator inte är del i reparationsprogram?

Ursprungligen av biffenrydberg:

Det där ser onekligen ut som problem som ligger på eller i anslutning till kopplingarna på moderkortet, eventuellt grafikkortet eller någon kabel. Gjorde själv misstaget att börja med att byta ut moderkort på en felande 2011 när det i själva verket var 3 kablar som var brända.
Har du kört serienumret för att se så din dator inte är del i reparationsprogram?

Om inte TS dator införskaffades ny väldigt sent, så är det nog redan kört:

Ursprungligen av Apple:

Programmet omfattar berörda MacBook Pro-modeller till och med 31 december 2016 eller fyra år från det ursprungliga försäljningsdatumet, beroende på vilket som ger längst täckning. Följande modeller är inte längre berättigade för det här programmet: MacBook Pro (15 tum, tidigt 2011), MacBook Pro (15 tum, sent 2011), MacBook Pro (17 tum, tidigt 2011) och MacBook Pro (17 tum, sent 2011).

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2018-10-07 22:57

Tröttnade....Jag behövde den snabbt så jag köpte en ny. 2018 modellen med Touchbar. Dyr va den...
Får använda den gamla som server eller nåt.

1
Bevaka tråden