Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad håller Apple på med?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johan_tanying:

TB-porten på min förra MBP fick främst betjäna diverse hdmi-adaptrar – och det gjorde den utan mankemang för min del. Men USB C är ju i klass med DIN- och SCART-kontakter, dessa två av djävulens mest fulländade påfund.

Då har du många år av lidande framför dig. Både inom Mac och PC, oavsett vad du väljer.

Ursprungligen av andlin76:

....Men som sagt, ny dator. Får du även garanti och kan hänga på AppleCare, den trillar ju lätt i backen.

Apple Care är en utökad garanti och support, det är inte en försäkring.

Rörande garantidelen så väger den väldigt lätt med dagens EU-lagstiftning. Apple Care förlänger garantin från 1 till 3 år, men all elektronik som säljs inom EU går att reklamera upp till 3 år ändå utan Apple Care.

Rörande supporten så är det naturligtvis trevligt att kunna ringa och få hjälp, men de gånger som jag hittills stött på något som varit så pass komplicerat att jag behövt hjälp så har det varit för krångligt för Apple Care att lösa det också.

Nästa dator kommer bli utan Apple Care för min del

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-12 00:06
Ursprungligen av yomoooo:


Rörande supporten så är det naturligtvis trevligt att kunna ringa och få hjälp, men de gånger som jag hittills stött på något som varit så pass komplicerat att jag behövt hjälp så har det varit för krångligt för Apple Care att lösa det också. …

Så sant. Stämmer tyvärr ofta bra in på forum också. ?

Om man nu sitter i min sits, datorn havererade precis och jag är i behov av en ny. Kan max vänta till september, sen måste jag köpa. Av de datorer som står till buds, vad kan man välja? Är nästan 100 på att det blir en bärbar. Jag hör vissa nämna touchbar och obekväma tangentbord, 2 eller 4 portar mm. Vilken är den produkt i nuvarande lineup som ändå är er favorit? (Fastlödda komponenter till trots ??)

Ursprungligen av yomoooo:

Om man nu sitter i min sits, datorn havererade precis och jag är i behov av en ny. Kan max vänta till september, sen måste jag köpa. Av de datorer som står till buds, vad kan man välja? Är nästan 100 på att det blir en bärbar. Jag hör vissa nämna touchbar och obekväma tangentbord, 2 eller 4 portar mm. Vilken är den produkt i nuvarande lineup som ändå är er favorit? (Fastlödda komponenter till trots ??)

Tyvärr så är det uppriktiga svaret: Ingen.
Apple är så otroligt sent ute och köpa en ny Macbook eller iMac utan åttonde generationens processorer, till fullpris, går inte att motivera. Inte ens om man står där och är i akut behov av en ny maskin. Då är det till och med bättre att bita i det sura och titta på exempelvis en Dell XPS 13" (alternativt 15" som har ett GeForce 1050 Ti om du vill göra grafiktunga saker). Förhoppningsvis så kommer det väl presenteras något bra i september som ändrar denna situation, men tills dess så skulle jag verkligen avstå - även som mångårig användare av Apples produkter.

Senast redigerat 2018-07-12 10:01
Ursprungligen av sextontio:

Då har du många år av lidande framför dig. Både inom Mac och PC, oavsett vad du väljer.

USB C-standarden lär inte blir bättre av det... Och det är väl inte bara jag som har problem/är besviken? Sprillans ny 15" MBP och tre av tre möjliga USB C-kontakter sitter förbannat dåligt i valfri port av de fyra tillgängliga.

Men till pluggens försvar får man erkänna att pass-through-porten i hubben är en _aning_ bättre på att hålla fast laddningskabeln än porten i datorn. Å andra sidan är ju även det mer bug än feature då den säkert sitter _väldigt_ bra om man skulle råka trampa på strömkabeln...

Ursprungligen av johan_tanying:

USB C-standarden lär inte blir bättre av det... Och det är väl inte bara jag som har problem/är besviken? Sprillans ny 15" MBP och tre av tre möjliga USB C-kontakter sitter förbannat dåligt i valfri port av de fyra tillgängliga.
Men till pluggens försvar får man erkänna att pass-through-porten i hubben är en _aning_ bättre på att hålla fast laddningskabeln än porten i datorn. Å andra sidan är ju även det mer bug än feature då den säkert sitter _väldigt_ bra om man skulle råka trampa på strömkabeln...

Min poäng var att USB Type C inte kommer att försvinna. Allt fler tillverkare går över till att enbart ha denna typ av kontakt eftersom den är så pass flexibel och klarar av många olika tillbehör och hastigheter. Särskilt i kombination med Thunderbolt 3.

Ursprungligen av sextontio:

Min poäng var att USB Type C inte kommer att försvinna. Allt fler tillverkare går över till att enbart ha denna typ av kontakt eftersom den är så pass flexibel och klarar av många olika tillbehör och hastigheter. Särskilt i kombination med Thunderbolt 3.

Jodå, jag vet... Och tanken är ju god - "one plug to rule them all". Jag personligen har bara inte varit fysiskt utsatt för fanstyget på hemmaplan förrän nu, utan bara sett dem på bild/i butik. Min MBP 2011 klarade sig galant utan dessa då ingen extern pryl öht varit behäftad med USB C hemma hos mig.

Nu har de dock gjort en välkommen uppgradering av sina datorer:
https://www.theverge.com/2018/7/12/17563640/a...

Ursprungligen av johnh3:

Nu har de dock gjort en välkommen uppgradering av sina datorer:
https://www.theverge.com/2018/7/12/17563640/a...

Ja, jävlar ja. Jag trodde att detta skulle komma på ett eget event, men icke. Detta är välkommet! Det täcker inte allt, men gott och väl det viktigaste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-31 19:45

Ja, i och med denna uppdatering av Macbook Pro är beslutet att byta operativsystem / plattform nu i praktiken definitivt. Har inget behov av en kraftigt fördyrande Touch Bar och behöver moderna datorer med utbytbar SSD samt med robusta tangentbord. Att Apple dessutom överger standarder så som OpenGL framöver har också tvingat fram detta beslut förr eller senare. Nåja, allt är ändligt och även om det finns massor med skit med Windows har det faktiskt också skett någon slags utveckling av Windows på senare år som gör att det blir aningen lättare att byta miljö.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-31 23:15
Ursprungligen av hekr:

Ja, i och med denna uppdatering av Macbook Pro är beslutet att byta operativsystem / plattform nu i praktiken definitivt. Har inget behov av en kraftigt fördyrande Touch Bar och behöver moderna datorer med utbytbar SSD samt med robusta tangentbord. Att Apple dessutom överger standarder så som OpenGL framöver har också tvingat fram detta beslut förr eller senare. Nåja, allt är ändligt och även om det finns massor med skit med Windows har det faktiskt också skett någon slags utveckling av Windows på senare år som gör att det blir aningen lättare att byta miljö.

Windows?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-01 07:05

En del tror att gräset är grönare på andra sidan

Jag hoppas på en modulär Mac Pro igen. Men helvetet kanske fryser till is först ? Stöd för scalable Xeon och upp till en 24TB eller så hade väl varit käckt. Rent privat hade jag gärna sett en Mac Midi Pro (med antingen i9 eller en modern Xeon) som skulle kunna ta en eller ett par moderna grafikkort, 10 Gbps nätverk och minst 4x hårddiskar/SSD med inbyggt RAID-stöd. Och en blandning av USB-C/TB och USB-3. Design som en liten Mac Pro tänker jag mig. Återigen lär väl helvetet frysa först...

Det kommer bli spännande att se hur marknaden för (semi-)professionella Linux-maskiner (och kanske Unix/*BSD) kommer att se ut framöver. Fler och fler tillverkare ser ju till att få till drivrutiner att fungera ordentligt i Linux (typ Nvidia och AMD) vilket skulle kunna öppna upp en större marknad för CAD och för videoeditering/-rendering (BlackMagic Resolve har ju stöd - om än inte för allt som de har stöd för i Windows/Mac).
Jag gillar Windows 10 i mångt och mycket, men är irriterad på allt bloatware (nej, inte intresserad av Candy Crush), registret (INI filer var så mycket bättre!), att den ska "ringa hem" konstant och de frekventa omstarterna för att uppdatera minsta lilla grej i systemet.

Ursprungligen av iSweden:

Windows?

Windows 10 är inte så dumt faktiskt! Småsaker som gör att jag inte kör det själv. MS är lite för nyfikna, + att jag inte gillar hur dom trycker ut uppdateringar. Allt går ju att fixa via hack dock! Inte så stabilt alla gånger heller. Jag har dock Enterprise gratis.

Jag sitter dock nöjd med Linux!

Ursprungligen av yomoooo:

Om man nu sitter i min sits, datorn havererade precis och jag är i behov av en ny. Kan max vänta till september, sen måste jag köpa. Av de datorer som står till buds, vad kan man välja? Är nästan 100 på att det blir en bärbar. Jag hör vissa nämna touchbar och obekväma tangentbord, 2 eller 4 portar mm. Vilken är den produkt i nuvarande lineup som ändå är er favorit? (Fastlödda komponenter till trots ??)

Jag köpte en Surface Book 2 när det var dags att byta. Har haft Mac sedan 2005. Jag ångrar mig inte. Datorn är rapp, Windows 10 gör sitt jobb bra och batteritiden är helt ok. Skärmen går att ta av vilket är super när man t ex läser längre rapporter i PDF-format. Touch-skärm med möjlighet till att komplettera med en väldigt duglig penna gör ju inte saken sämre.

Vad får du om du köper en Mac? Touch-bar? Nej tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-02 20:53

Ett helt annat operativsystem!

Blir intressant att se om det blir en (tillräckligt bra) uppdatering av Mac Mini snart:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

Jag är väldigt sugen på en Mini till skrivbordet. Hoppas det blir en uppdatering som kommer kännas värt att investera i.

Bevaka tråden