Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpper Apple äntligen ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jurassic579:

Hur menar du att det räcker bara med en? Brukar ha laddare, skärm och två externa hårddiskar när jag jobbar med min dator.
Eller utgick du bara från dig själv?

Det beror ju på vad man har för prylar till MBP:n.
Hemma har jag bara en sladd till datorn från min LG 5k skärm där skärmen strömförsörjer datorn samt agerar hub med tre USB-C/TB portar, varav en går till en HDD och en till en SSD, så visst, en hub behövs om man inte vill ansluta en massa kablar till datorn.
På fältet har jag med dessa 2 drivar och sladd till dom plus lite annat som man vill ansluta som SD/microSD kort etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-11 22:21
Ursprungligen av CekariYH:

Det beror ju på vad man har för prylar till MBP:n.
Hemma har jag bara en sladd till datorn från min LG 5k skärm där skärmen strömförsörjer datorn samt agerar hub med tre USB-C/TB portar, varav en går till en HDD och en till en SSD, så visst, en hub behövs om man inte vill ansluta en massa kablar till datorn.
På fältet har jag med dessa 2 drivar och sladd till dom plus lite annat som man vill ansluta som SD/microSD kort etc.

Elegant, du har gick ”all in”.

Jag som hellre kör MBP 2015 måste ha två kablar anslutna till datorn ? Snacka om I-landsproblem ?
Min standarduppställning är:
MBP > CalDigit TS2 hub med: Eizo ColorEdge, OWC Drive Dock (med HDD:er för aktuella projekt), Apple tangentbord, Razer mus, Logitech webbkamera och hörlurar.

Och på fältet behövs inga adaptrar, då MBP 2015 är utrustad med alla nödvändiga kontakter ?

Extremt nöjd med hårdvara och arbetsflöde.

Ursprungligen av CekariYH:

Det beror ju på vad man har för prylar till MBP:n.
Hemma har jag bara en sladd till datorn från min LG 5k skärm där skärmen strömförsörjer datorn samt agerar hub med tre USB-C/TB portar, varav en går till en HDD och en till en SSD, så visst, en hub behövs om man inte vill ansluta en massa kablar till datorn.
På fältet har jag med dessa 2 drivar och sladd till dom plus lite annat som man vill ansluta som SD/microSD kort etc.

Så hur många portar måste man använda "på fältet" om man vill ha två externa hårddiskar, en kortläsare, ett hyper juice-batteri och en kamera inkopplat samtidigt?

Finns det någon prestandaförsämring att seriekoppla hårddiskar?

Tack på förhand.

Ursprungligen av jurassic579:

Så hur många portar måste man använda "på fältet" om man vill ha två externa hårddiskar, en kortläsare, ett hyper juice-batteri och en kamera inkopplat samtidigt?

Finns det någon prestandaförsämring att seriekoppla hårddiskar?

Tack på förhand.

5
Men måste du verkligen ha kortläsaren samtidigt som allt det andra ute på fältet?
Seriekoppla hårdiskar ger väl en liten prestanda förlust beroende på vilka portar, men är dom båda TB så märks det inte på mekaniska HDD:n, knappt det skulle märkas med USB 3.1 heller.

Ursprungligen av CekariYH:

5
Men måste du verkligen ha kortläsaren samtidigt som allt det andra ute på fältet?
Seriekoppla hårdiskar ger väl en liten prestanda förlust beroende på vilka portar, men är dom båda TB så märks det inte på mekaniska HDD:n, knappt det skulle märkas med USB 3.1 heller.

Ja helt rätt kortläsare behövs inte när kameran är i. Så 4 då. Fotar man många gigabyte på en dag och gör dubbla backuper så räknas ju varje minut man kan spara.. Men misstänkte att använda en port inte skulle funka som någon skrev.

Tack.

Ursprungligen av jurassic579:

Ja helt rätt kortläsare behövs inte när kameran är i. Så 4 då. Fotar man många gigabyte på en dag och gör dubbla backuper så räknas ju varje minut man kan spara.. Men misstänkte att använda en port inte skulle funka som någon skrev.

Tack.

Har oftast med mig min batteridrivna 2TB My Passport® Wireless Pro med SD-läsare som automatiskt läser in det fulla eller nästan fulla SD-kortet medan jag använder det tomma osv. Till den har jag en powerbank på 22k mAh så den inte blir tom på kräm. Inte så ofta dock att jag fyller ett 250GB kort på en dag även om varje RAW är på 80-85MB.

Och nej, inte klarar man sig på en port ute om man kör som du

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-06-20 19:56

Apple, visa nu att ni har modet att släppa en ny Macbook Pro under sommaren! Jag är i desperat behov av en ny maskin nu!! Men vill inte lägga så mycket pengar på en över ett år gammal dator med tveksamt tangentbord.

Ursprungligen av swenzo:

Apple, visa nu att ni har modet att släppa en ny Macbook Pro under sommaren! Jag är i desperat behov av en ny maskin nu!! Men vill inte lägga så mycket pengar på en över ett år gammal dator med tveksamt tangentbord.

Du kommer att få ett tveksamt tangentbord även när de släpper uppdaterade MacBook Pro.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-06-20 20:30
Ursprungligen av sextontio:

Du kommer att få ett tveksamt tangentbord även när de släpper uppdaterade MacBook Pro.

Jag kan inte vänta längre än på den modell som förhoppningsvis kommer inom kort. Älskar att skriva på det tangentbordet men är orolig för den tveksamma kvaliteten. Kanske får välja Apple care den här gången.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-06-23 08:35

Med tanke på den här nyheten borde det väl snart komma en uppdaterad 2018 modell med nytt tangentbord. Hoppas det iallafall.
https://www.macrumors.com/2018/06/22/apple-ma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-23 09:03
Ursprungligen av swenzo:

Med tanke på den här nyheten borde det väl snart komma en uppdaterad 2018 modell med nytt tangentbord. Hoppas det iallafall.
https://www.macrumors.com/2018/06/22/apple-ma...

"a "small percentage" of MacBook and MacBook Pro keyboards from 2015 to 2017 can experience these symptoms." Hahaha..?. Hur som helst så är ju det där ljuv musik i mina öron. Men frågan är om de har en ny lösning. Eller om man bara byter det gamla mot ett liknande? Antar det senare. Och då är det ju inte mycket till hjälp. Problemet kommer ju och går. Eller om det är så att tolerasnsen är någon 100-dels millimeter och man kan ha tyr och få ett nytt vars tolerans minskar problemen?

Just nu fungerar alla mina knappar. Frågan är vad de säger om man kommer sin med den..?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-06-23 10:28
Ursprungligen av xms67:

"a "small percentage" of MacBook and MacBook Pro keyboards from 2015 to 2017 can experience these symptoms." Hahaha..?. Hur som helst så är ju det där ljuv musik i mina öron. Men frågan är om de har en ny lösning. Eller om man bara byter det gamla mot ett liknande? Antar det senare. Och då är det ju inte mycket till hjälp. Problemet kommer ju och går. Eller om det är så att tolerasnsen är någon 100-dels millimeter och man kan ha tyr och få ett nytt vars tolerans minskar problemen?

Just nu fungerar alla mina knappar. Frågan är vad de säger om man kommer sin med den..?

Vore väl bättre att få tangentbordet utbytt så nära fyra års gränsen som möjligt om man vill få ut maximal livslängd på datorn? Fast det kanske bara är jag som byter ut laptopen för sällan ?

Nu finns nya Macbook Pro att köpa! Fått ett pressmeddelande. Hade ju suttit fint som arbetsdator ??‍♀️ Så går det när man är otålig.

15” MacBook Pro:
- 6-core Intel Core i7 and Core i9 processors up to 2.9 GHz with Turbo Boost up to 4.8 GHz
- Up to 32GB of DDR4 memory
- Powerful Radeon Pro discrete graphics with 4GB of video memory in every configuration
- Up to 4TB of SSD storage
- True Tone display technology
- Apple T2 chip
- Touch Bar and Touch ID

13” MacBook Pro:
- Quad-core Intel Core i5 and i7 processors up to 2.7 GHz with Turbo Boost up to 4.5 GHz and double the eDRAM
- Intel Iris Plus integrated graphics 655 with 128MB of eDRAM
- Up to 2TB of SSD storage
- True Tone display technology
- Apple T2 chip
- Touch Bar and Touch ID

Priser från 20 995 respektive 27 995. Tillgängliga från idag.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-07-12 15:01

Tjohoo!! Nu blir det ett stort hål i plånboken!! ?

Ursprungligen av Ida Blix:

Nu finns nya Macbook Pro att köpa! Fått ett pressmeddelande. Hade ju suttit fint som arbetsdator ??‍♀️ Så går det när man är otålig.

15” MacBook Pro:
- 6-core Intel Core i7 and Core i9 processors up to 2.9 GHz with Turbo Boost up to 4.8 GHz
- Up to 32GB of DDR4 memory
- Powerful Radeon Pro discrete graphics with 4GB of video memory in every configuration
- Up to 4TB of SSD storage
- True Tone display technology
- Apple T2 chip
- Touch Bar and Touch ID

13” MacBook Pro:
- Quad-core Intel Core i5 and i7 processors up to 2.7 GHz with Turbo Boost up to 4.5 GHz and double the eDRAM
- Intel Iris Plus integrated graphics 655 with 128MB of eDRAM
- Up to 2TB of SSD storage
- True Tone display technology
- Apple T2 chip
- Touch Bar and Touch ID

Priser från 20 995 respektive 27 995. Tillgängliga från idag.

Var, hittar den inte på Apples svenska hemsida?

Edit: Nu kom den upp....

Ursprungligen av CekariYH:

Var, hittar den inte på Apples svenska hemsida?

https://www.apple.com/se/macbook-pro/

6 x 2.9 Ghz och hyperthreading... då rör det på sig...

44495:- maxad med 1TB SSD... måste nog börja jobba igen :-/

  • Medlem
  • 2018-07-12 15:15

Tangentbordet? Har det gjorts några ändringar där eller är det samma fjärilsmekanism som i de tidigare?

Edit: Ska visst vara tredje generationen som de nya är utrustade med. Något tystare men frågan är om en liten smula smuts fortfarande kan få tangenterna att haka upp sig?

Senast redigerat 2018-07-12 15:37
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-12 16:15

13 tummaren utan touch bar är inte uppdaterad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-12 17:34
Ursprungligen av pt96hni:

13 tummaren utan touch bar är inte uppdaterad.

Haha, ska man skratta eller gråta? Det är den intressantaste modellen, men tydligen inte vad man ska köpa enligt Apple.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-12 17:50
Ursprungligen av iSweden:

Haha, ska man skratta eller gråta? Det är den intressantaste modellen, men tydligen inte vad man ska köpa enligt Apple.

Dessutom så finns 15´med 4 TB ssd för 35000 extra

Om Apple hade fått ändan ur vagnen och släppt burkarna till WWDC (då jag stretchat tidsfristen för det tvingade nyinköpet till max) hade jag kunnat få sexkärnig i9 för samma totalpeng.

Nåja, vad är en bal på slottet...

Senast redigerat 2018-07-12 21:56

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta åt den här uppdateringen. Visst, det är jättefint att vi äntligen, ett halvår eller så efter konkurrenterna, får åttonde generationens processorer. Men ärligt talat. Ska jag betala 20 800 kronor (med Mecenatrabatten på 10% inräknad) för att få en Intel i5 och 16GB internminne när Dell XPS 13" levererar väsentligt bättre grejor för 2 - 4 000 kronor mindre? Om jag ger Dell dessa pengar så får jag till och med en Dell XPS 15" med GeForce 1050 Ti, 512 GB NVMe M.2 och 4K display (som har en minst lika superbra färgåtergivning). Nu finns ju förvisso ingen bra review ännu på Radeon Pro 555X eller 560X men jag tror väl inte att det piskar ett 1050 Ti.

Apple släpar efter. Långt efter. Avståndet minskade, men inte tillräckligt.

Fortsätter att se fram emot nästa uppdatering av iPhone istället. Där lyckas Apple hänga med på allvar.

Senast redigerat 2018-07-14 18:29
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-12 21:55
Ursprungligen av sextontio:

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta åt den här uppdateringen. Visst, det är jättefint att vi äntligen, ett halvår eller så efter konkurrenterna, får åttonde generationens processorer. Men ärligt talat. Ska jag betala 20 800 kronor (med Mecenatrabatten på 10% inräknad) för att få en Intel i5 och 16GB internminne när Dell XPS 13" levererar väsentligt bättre grejor för 2 - 4 000 kronor mindre? Om jag ger Dell dessa pengar så får jag till och med en Dell XPS 15" med GeForce 1050 Ti, 512 GB NVMe M.2 och 4K display (som har en minst lika superbra färgåtergivning). Nu finns ju förvisso ingen bra review ännu på Radeon Pro 555X eller 560X men jag tror väl inte att det piskar ett 1050 Ti.

Apple släpar efter. Långt efter. Avståndet minskade, men inte tillräckligt.

Fortsätter att se fram emot nästa uppdatering av iPhone istället. Där lyckas Apple hänga med på allvar.

Du har glömt en sak och Dell XPS 13 har en 15W CPU medans MacBook Pro 13 har en 28w CPU och den släpptes visst 6 mån senare av intel. Du kan jämföra dem här: https://ark.intel.com/compare/137979,122589.

Senast redigerat 2018-07-14 18:29
Ursprungligen av pt96hni:

Du har glömt en sak och Dell XPS 13 har en 15W CPU medans MacBook Pro 13 har en 28w CPU och den släpptes visst 6 mån senare av intel. Du kan jämföra dem här: https://ark.intel.com/compare/137979,122589.

Nåväl, tycker du själv att 28W istället 15W är värt den enorma prisskillnaden? Det gör inte jag.

Och 15-tum exemplet står sig ju fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-13 09:32

Vad är den stora skillnaden? 32 GB RAM på 15" eller nya processorer? De nya processerna, hur pass mycket bättre är de? Tänker på snabbhet men också hur mycket ström som går åt.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-13 09:47
Ursprungligen av xms67:

Vad är den stora skillnaden? 32 GB RAM på 15" eller nya processorer? De nya processerna, hur pass mycket bättre är de? Tänker på snabbhet men också hur mycket ström som går åt.

13 tummaren med touch bar har fått en 4 core cpu, var 2 core innan.
15 tummaren har fått en 6 core cpu, var 4 core innan samt 32 GB ram som alternativ

Jag beställde i alla fall en 15” i9 med 32 gig RAM. Ska bli en härlig uppdatering från min late 2013.

Senast redigerat 2018-07-14 18:29

Åter till ämnet, Macbook Pro. Tack!

Bevaka tråden