Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla in soptunna som använder AI för att hjälpa dig återvinna

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle du vilja förenkla återvinningen där hemma? Kanske kan den smarta soptunnan Oscar eller något liknande vara framtidens enkla lösning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-07-13 12:43

Problemet enligt mig är inte sorteringen utan lagring innan transport. Vi har enbart bio och rest där jag bor. Har då 5 plastlådor med lock i tvättstugan för plast / metall / glas / pappersförpackningar / tidning och papper. Varannan vecka in i bilen och till återvinningen. Hade kommunen haft möjligheten till soptunna med flera fack hade jag varit den första att beställa ?

Ursprungligen av PaO:

Problemet enligt mig är inte sorteringen utan lagring innan transport. Vi har enbart bio och rest där jag bor. Har då 5 plastlådor med lock i tvättstugan för plast / metall / glas / pappersförpackningar / tidning och papper. Varannan vecka in i bilen och till återvinningen. Hade kommunen haft möjligheten till soptunna med flera fack hade jag varit den första att beställa ?

Hos oss ska massa grejer sorteras, håller med dig. Förvaringen är jobbig. Som tur är finns det större soprummet där allt kan lämnas inom gångavstånd så blir ju lättare om man orkar gå ofta... Fått offra mycket plats i det nyrenoverade köket åt återvinningskärl.

Kan vi inte kasta begreppet AI i soptunnan? Känns så uttjatat på något sätt ?

Så "världens smartaste soptunna" (deras ord, inte mina) tycker det är en bra idé att sortera papper, plast, glas, metall osv i en och samma behållare? Det är inte så populärt i de soprum/återvinningscentraler jag har besökt.

Tanken var god men resultatet, näe, den känns ganska meningslös enligt mig. Det är inte SÅ besvärligt att lägga bananskalet och plastförpackningen i olika kärl. Jag inväntar nog generation 2... eller 8.

Summa summarum: jag föredrar Oscar the Grouch.

I övrigt håller jag med föregående talare om att det är förvaringen som är det jobbiga med att återvinna.

Ursprungligen av Cancerman:

Kan vi inte kasta begreppet AI i soptunnan? Känns så uttjatat på något sätt ?

Jag håller med. Dessutom ser man ingen skillnad på Al eller AI. You can call me AI... För övrigt är AI tyvärr hyperintelligent. Den förstår inte att det nedbrytbara ibland måste slängas i det brännbara eftersom energiverket annars får för högt brännvärde i avfallet, då många fuskar och slänger plast för återvinning i det brännbara...

Ursprungligen av MakeMineA99:

Tanken var god men resultatet, näe, den känns ganska meningslös enligt mig.

Är inte alla "smarta" prylar egentligen onödiga?

Ursprungligen av MakeMineA99:

Så "världens smartaste soptunna" (deras ord, inte mina) tycker det är en bra idé att sortera papper, plast, glas, metall osv i en och samma behållare? Det är inte så populärt i de soprum/återvinningscentraler jag har besökt.

Tanken var god men resultatet, näe, den känns ganska meningslös enligt mig. Det är inte SÅ besvärligt att lägga bananskalet och plastförpackningen i olika kärl. Jag inväntar nog generation 2... eller 8.

Summa summarum: jag föredrar Oscar the Grouch.

I övrigt håller jag med föregående talare om att det är förvaringen som är det jobbiga med att återvinna.

I USA verkar de sortera det återvinningsbara på centraler, så där funkar ju det här upplägget. I alla fall på vissa håll. Såg nån dokumentär med massa sopjobbare som stod med rullande band och sorterade.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Är inte alla "smarta" prylar egentligen onödiga?

Hmm, så kanske det är.

Ursprungligen av Ida Blix:

I USA verkar de sortera det återvinningsbara på centraler, så där funkar ju det här upplägget. I alla fall på vissa håll. Såg nån dokumentär med massa sopjobbare som stod med rullande band och sorterade.

Ja, det var väl mest med svenska ögon sett som den kändes som ett steg bakåt. Jag hade väl helt enkelt hoppats på mer när jag hörde orden "AI" och "världens smartaste". (Jag drömde inte mardrömmar om Skynet om jag säger så )

Men kan den få någon att börja återvinna så är det givetvis enbart positivt!

1
Bevaka tråden