Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

A3 format/klistra in text och bilder i tabell/vilken app?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skapa ett dokument i A3 format med text och bilder. Vilken app kan vara lämplig på min MBP?
Har en A4 format skrivare dock vill jag göra ett dokument med A3 liggande format i Pages.
Pages fungerar inte optimalt.....
1)Dels att jag klistrar in olika texter från en hemsida och lyckas inte få bort hemsidans typsnitt och formateringar. Kan man på något sätt "rensa" formateringarna innan man klistrar in i pages?
2) A3 format måste man lägga in måtten själv i Pages med det ställer till ändå när man ska välja liggande format
3) Texterna och bilderna vill jag foga in i osynliga tabeller. Tabellfunktion i pages gillar jag inte pga är van från MS Word
Undrar om det finns annan gratis-app som är mer lämplig att göra sådant (ej ms word)?
Så här blir liggande format i Pages. Dock måste man välja tvärtom dvs vill man ha liggande ska man välja stående. Samt att det blir krångel med marginalerna.

Senast redigerat 2018-07-16 09:14
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-16 09:32

LibreOffice?

Ursprungligen av kenjon:

LibreOffice?

Tack för tipset. Ska prova med den........ https://www.libreoffice.org/download/download...
Att det står x86_64 har jag ingen aning om vad det syftar men antar att det är inget att bry sig om ifall man har senaste MacOX HS?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-16 10:36
Ursprungligen av calinou:

1)Dels att jag klistrar in olika texter från en hemsida och lyckas inte få bort hemsidans typsnitt och formateringar. Kan man på något sätt "rensa" formateringarna innan man klistrar in i pages?

Du klistrar in med vanligt cmd-V. Använd istället shift-alt-cmd-v så får du bara med textmassan. Denna tangentkombination är standard på MacOS och de flesta program använder sig av detta.

Senast redigerat 2018-07-16 10:55
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-16 11:05

Ett hack är att definiera A3 i Pages och skriva ut till PDF. Sedan låter du Adobe Acrobat dela upp utskriften över flera fysiska sidor (papper). Pages kan inte göra denna uppdelning själv. Lite synd, faktiskt.

Ursprungligen av frazze:

Ett hack är att definiera A3 i Pages och skriva ut till PDF. Sedan låter du Adobe Acrobat dela upp utskriften över flera fysiska sidor (papper). Pages kan inte göra denna uppdelning själv. Lite synd, faktiskt.

Förstår inte vad du menar där. Ska ta filen på en USB och låta någon annan skriva ut det.
Har väl lyckas definiera men återstår att man ska välja tvärtom.

Ursprungligen av frazze:

Ett hack är att definiera A3 i Pages och skriva ut till PDF. Sedan låter du Adobe Acrobat dela upp utskriften över flera fysiska sidor (papper). Pages kan inte göra denna uppdelning själv. Lite synd, faktiskt.

Tack för tipset! att jag inte visste det.

1
Bevaka tråden