Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Pay kommer till Sverige.

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-19 03:52

Har dock inte kommit längre än såhär. Man ska aktivera något i deras app och jag ser inget för det. Men det kommer väll när de släpper officiellt.

https://photos.app.goo.gl/5FXUV5Pb24ZtpMoG8

Ursprungligen av Ideaman02:

Har dock inte kommit längre än såhär. Man ska aktivera något i deras app och jag ser inget för det. Men det kommer väll när de släpper officiellt.

https://photos.app.goo.gl/5FXUV5Pb24ZtpMoG8

#nyhetstips

Intressant! Trevligt med skärmdumparna. ??

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-19 10:50
Ursprungligen av Zeugma:

#nyhetstips

Intressant! Trevligt med skärmdumparna. ??

Ja. Tror du att man kan få dem att skriva om detta?

Ursprungligen av Ideaman02:

Ja. Tror du att man kan få dem att skriva om detta?

Jodå, det var därför jag skrev taggen nyhetstips!

Ursprungligen av Ideaman02:

Har dock inte kommit längre än såhär. Man ska aktivera något i deras app och jag ser inget för det. Men det kommer väll när de släpper officiellt.

https://photos.app.goo.gl/5FXUV5Pb24ZtpMoG8

Nyhet upplagd om detta. Kul!

Senast redigerat 2018-07-20 09:01

Jag är extremt pepp på det här! Att kunna använda sin Android mobil!

Blir bra, då kommer man snart kunna använda samma tjänst oavsett om man kör Android eller iOS, toppen!

Personligen skulle jag dra mig för att använda en tjänst som knyter Google, av alla företag, till dina inköp.

Ursprungligen av GustafMA:

Personligen skulle jag dra mig för att använda en tjänst som knyter Google, av alla företag, till dina inköp.

Vad tror du ska hända?

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-20 23:00
Ursprungligen av GustafMA:

Personligen skulle jag dra mig för att använda en tjänst som knyter Google, av alla företag, till dina inköp.

Det är lungt. De betalar redan bankerna för den datan oavsätt om du vill eller inte..

Senast redigerat 2018-07-20 23:14
Ursprungligen av Ideaman02:

Det är lungt. De betalar redan bankerna för den datan oavsätt om du vill eller inte..

Inte i mitt fall. Jag handlar enbart kontant, så de kan fiska efter uppgifterna bäst de vill, de får ändå inget.

Men om jag nu skulle få för mig att börja nyttja en tjänst liknande denna skulle jag alla gånger hellre köra Samsung Pay än Google Pay, av den enkla anledningen att Samsung visat ett monumentalt ointresse för att förvandla sig självt till ett clearinghus för sina kunders personuppgifter, medan det ju är Googles hela affärsidé.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-21 02:48
Ursprungligen av GustafMA:

Inte i mitt fall. Jag handlar enbart kontant, så de kan fiska efter uppgifterna bäst de vill, de får ändå inget.

Men om jag nu skulle få för mig att börja nyttja en tjänst liknande denna skulle jag alla gånger hellre köra Samsung Pay än Google Pay, av den enkla anledningen att Samsung visat ett monumentalt ointresse för att förvandla sig självt till ett clearinghus för sina kunders personuppgifter, medan det ju är Googles hela affärsidé.

Om du inte ens anväder kort så....

Ursprungligen av GustafMA:

Inte i mitt fall. Jag handlar enbart kontant

Då är nog ingen tjänst aktuell för dig oavsett vem som lanserar den.

  • Medlem
  • 2018-07-21 08:25
Ursprungligen av GustafMA:

Inte i mitt fall. Jag handlar enbart kontant, så de kan fiska efter uppgifterna bäst de vill, de får ändå inget.

Men om jag nu skulle få för mig att börja nyttja en tjänst liknande denna skulle jag alla gånger hellre köra Samsung Pay än Google Pay, av den enkla anledningen att Samsung visat ett monumentalt ointresse för att förvandla sig självt till ett clearinghus för sina kunders personuppgifter, medan det ju är Googles hela affärsidé.

Sprider du dina uttag med?

Ursprungligen av Ideaman02:

Det är lungt. De betalar redan bankerna för den datan oavsätt om du vill eller inte..

Trams. Jag är rätt så säker på att vår befintliga lagstiftning förhindrar bankerna i Sverige från att sälja uppgifter om kunderna till Google m.fl.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-21 10:45
Ursprungligen av sextontio:

Trams. Jag är rätt så säker på att vår befintliga lagstiftning förhindrar bankerna i Sverige från att sälja uppgifter om kunderna till Google m.fl.

Inte så trams tror jag. Länk

Ursprungligen av PaO:

Sprider du dina uttag med?

Tvärtom.

Ursprungligen av sextontio:

Trams. Jag är rätt så säker på att vår befintliga lagstiftning förhindrar bankerna i Sverige från att sälja uppgifter om kunderna till Google m.fl.

Mmm. Du hörde säkert till dem som trodde att priviligerade personuppgifter hos Transportstyrelsen inte fick hanteras av Vladimir Putins FSB heller. Det är underhållande hur naiv svensson fortsätter att vara oavsett hur många gånger det än bevisas att hans barnatro på bananmonarkins oförvitlighet är närmast komiskt obefogad.

Ursprungligen av Ideaman02:

Inte så trams tror jag. Länk

Fast MIT Technical Review och Michael Reillys artikel säger inte att svenska banker säljer uppgifter till Google. Dessa så kallade "third parties" är inte bank- och kreditinstitut; det är företag och organisationer. Dessa är i allmänhet väsentligt mindre reglerade av lagstiftning i fråga om att lämna ut uppgifter om sina respektive kunder. Dessutom så måste man förstås fundera över de nationella aspekterna här. En del länder som USA kan ha väsentligt friare lagstiftning gentemot bank- och kreditinstitut än vad Sverige har.

Ursprungligen av GustafMA:

Tvärtom.
Mmm. Du hörde säkert till dem som trodde att priviligerade personuppgifter hos Transportstyrelsen inte fick hanteras av Vladimir Putins FSB heller. Det är underhållande hur naiv svensson fortsätter att vara oavsett hur många gånger det än bevisas att hans barnatro på bananmonarkins oförvitlighet är närmast komiskt obefogad.

Absolut inte. Krisen hos Transportstyrelsen, och andra myndigheter, var katastrofal i den bemärkelsen att känslig data läckte. Vi vet än idag inte exakt vilka som har tagit del av den och inte. Men detta berodde ju inte på att FSB eller någon rysk myndighet köpte data. Utan det kunde ske på grund av slarvig upphandling och bristande ansvarstagande i den statliga förvaltningen.

Jag förstår er oro, men alarmism har aldrig hjälpt oss.

Ursprungligen av GustafMA:

Personligen skulle jag dra mig för att använda en tjänst som knyter Google, av alla företag, till dina inköp.

I ett senare inlägg i denna tråd skriver du att du enbart använder kontanter.
Då undrar jag vad poängen är med ovanstående.
I mina ögon ser det ut som krokodiltårar, eftersom det inte kan finnas något annat företag heller som får din tillit vad gäller penningtransaktioner.
Att du nämner Samsung Pay som föredraget alternativ verkar inte trovärdigt. Du betalar ju ändå med kontanter.

Hur det än må vara med säkerhet och uppgifter hit eller dit kan jag inte annat än förorda mobilen som betalmedel. Kört med Apple Pay sedan det kom till Sverige och det är fantastiskt smidigt och snabbt. Kommer det dessutom en tjänst som binder samman det hela är det klart intressant.

Ur betalningshänseende känns mobil betalning säkrare än plastkort. Speciellt nu när man behöver ha sitt kort i ett skyddshölje för att försvåra skiming...

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-25 10:38
Ursprungligen av Rocklets:

Hur det än må vara med säkerhet och uppgifter hit eller dit kan jag inte annat än förorda mobilen som betalmedel. Kört med Apple Pay sedan det kom till Sverige och det är fantastiskt smidigt och snabbt. Kommer det dessutom en tjänst som binder samman det hela är det klart intressant.

Ur betalningshänseende känns mobil betalning säkrare än plastkort. Speciellt nu när man behöver ha sitt kort i ett skyddshölje för att försvåra skiming...

Det stämmer att det är säkrare. När man betalar med mobilen (inte samsung pay) så skapar banken ett virituellt kort som fylls mer tillräckligt mycket pengar för just det köpet. Så om någon försöker dra från det kortet senare så är det tomt. Tror att det kallas för tokenisering. Och såklart så kan man inte skimma för att telefonen är låst i fickan.

Än så länge är det Swish, PayPal eller kreditkort som gäller för mig, har bara runt 300 i kontanter på mig för de som inte tar något av de andra. Väntar fortfarande på att Swedbank ska bli Apple Pay.... men lär väl inte ske innan 2020...

  • Medlem
  • 2018-07-27 11:35
Ursprungligen av CekariYH:

Än så länge är det Swish, PayPal eller kreditkort som gäller för mig, har bara runt 300 i kontanter på mig för de som inte tar något av de andra. Väntar fortfarande på att Swedbank ska bli Apple Pay.... men lär väl inte ske innan 2020...

Jag väntar att mitt kreditkort skall komma till Samsung Pay. Vill inte missa cash back på allt jag handlar och extra försäkringar. Skulle enligt Entercard vara klart till årskiftet 2018 / 2019
Väntar och väntar ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-27 12:02

Första steget i analysen blir hur säkert är det? I andra steget handlar det ju om vilken plattform man använder. Så för min del blir det så här. ApplePay är tillräckligt säkert och bolaget är tillräckligt seriöst, i för mig viktiga frågor. Då jag använder iPhone så blir det alltså ApplePay. Samsung vet jag för lite om som företag och jag äger ingen Samsung. Google försöker jag undvika när det går. Misslyckas ofta, men skulle inte frivilligt välja det före Apple.

Jag föredrar: Mitt betalkort som funkar överallt, oavsett om man kan blippa eller ej. Swish i andra hand. Hade man fått önska och få en annan verklighet hade jag nog angivit andra alternativ.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-27 13:17
Ursprungligen av xms67:

Första steget i analysen blir hur säkert är det? I andra steget handlar det ju om vilken plattform man använder. Så för min del blir det så här. ApplePay är tillräckligt säkert och bolaget är tillräckligt seriöst, i för mig viktiga frågor. Då jag använder iPhone så blir det alltså ApplePay. Samsung vet jag för lite om som företag och jag äger ingen Samsung. Google försöker jag undvika när det går. Misslyckas ofta, men skulle inte frivilligt välja det före Apple.

Eh Google och Apple Pay är lika säkra. Båda säkrare än kontant och kort.

Ursprungligen av Ideaman02:

Eh Google och Apple Pay är lika säkra. Båda säkrare än kontant och kort.

Det är nog inte där skon klämmer.

Har inte testa någon av alternativen jag :/

Samsung pay är den enda som fungerar med alla kortautomater i dagens läge på grund av mst, men utbredningen av nfc blir bättre hela tiden. Så i framtiden kanske man kan använda vilken som hellst överallt.

Jag har än så länge använt klockor med:

Fitbit Pay
Garmin Pay
Samsung Pay

Samsung Pay på Gear S3 fungerar ju på överlägset flest terminaler med MST, men numera använder jag nästan uteslutande min "Garmin 645 Music" klocka med NFC - fungerar på ganska många ställen och det är väldigt smidigt och snabbt där det fungerar

Bevaka tråden