Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre saker som håller mig kvar vid Iphone

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ibland leker jag med tanken på att byta mobilplattform, men det finns några saker som jag då skulle sakna och andra som håller mig kvar. Här är de tre viktigaste för mig.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Ibland leker jag med tanken på att byta mobilplattform, men det finns några saker som jag då skulle sakna och andra som håller mig kvar. Här är de tre viktigaste för mig.

Läs hela artikeln här

Måste säga att jag precis har gått över till Android. Kör Moto X4 och jag måste hålla med att iOS fortfarande är mjukare, mer intuitivt. Jag gör helt enkelt fler feltryckningar. Sen saknar jag iMessage. Rent ekosystemmässigt så.är jag inte lika committad som du Jakob. Men jag använder Google Foto för cloudlagring av bilder. Obegränsat utrymme om man använder hög kvalité istället för original.

Något som jag är glad över är dual SIM. Det finns ingen mening att bära dubbla telefoner i onödan. Så Apple bör köra dual sim i nästa iteration av iPhone.

Varför måste du ändra e-post? Gmail är ju extremt smidigt och medger flytt mellan i stort sett alla plattformar helt utan bekymmer... Finns väl ingen som har kvar den där mailadressen man kunde registrera hos apple för 15 år sedan - minns inte vad den hette.

  • Medlem
  • 2018-07-22 15:20

Hellt rätt skulle aldrig falla mig in i att byta till andorid, testat en gång var hemskt.

Ursprungligen av martinator:

Varför måste du ändra e-post? Gmail är ju extremt smidigt och medger flytt mellan i stort sett alla plattformar helt utan bekymmer... Finns väl ingen som har kvar den där mailadressen man kunde registrera hos apple för 15 år sedan - minns inte vad den hette.

Nu har jag både en gmail-adress och en iCloud-adress visserligen, men du har rätt i att själva eposten som sådan kan hänga med. Beror ju på vad man menar med att flytta - i betydelsen helt klippa med sin gamla plattform skulle jag behöva fimpa ICloud-adressen = bök.

Googles ekosystem av tjänster är ju till sin natur mer plattformsoberoende, så åt andra hållet hade varit enklare i det fallet.

Vad jag kanske borde förtydligat är att ”ekosystemet” såklart inte bara är tjänster som e-post, kalender och molnlagring. Det är också apparna från plattformens App Store, och i Apples fall även all kringutrustning som Apple TV, Homepod, Mac och så vidare. Somliga prylar funkar bättre mot en Android-mobil, andra sämre. Men typ alltid är Apple-prylar optimerade för andra Apple-prylar, på gott och ont.

Ursprungligen av darkshippo:

Måste säga att jag precis har gått över till Android. Kör Moto X4 och jag måste hålla med att iOS fortfarande är mjukare, mer intuitivt. Jag gör helt enkelt fler feltryckningar. Sen saknar jag iMessage. Rent ekosystemmässigt så.är jag inte lika committad som du Jakob. Men jag använder Google Foto för cloudlagring av bilder. Obegränsat utrymme om man använder hög kvalité istället för original.

Något som jag är glad över är dual SIM. Det finns ingen mening att bära dubbla telefoner i onödan. Så Apple bör köra dual sim i nästa iteration av iPhone.

Intressant! Vad fick dig att ta beslutet att byta?

  • Medlem
  • 2018-07-22 15:40

Alltid i intressant med varför man väljer mobilplattform.

Dock hade jag trott att dina 3 skäl varit andra tex privacy och apputbud. Håller med om kostnaden dock.

Att jag valt Android och synnerhet Note är många skäl men främst anpassningar och möjligheter som fortfarande är bättre på Android.
Hade inte klarat mig utan anpassningar och multi-tasking mm

Sedan är en Note 8 med DeX my cup of tea ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nu har jag både en gmail-adress och en iCloud-adress visserligen, men du har rätt i att själva eposten som sådan kan hänga med. Beror ju på vad man menar med att flytta - i betydelsen helt klippa med sin gamla plattform skulle jag behöva fimpa ICloud-adressen = bök.

Googles ekosystem av tjänster är ju till sin natur mer plattformsoberoende, så åt andra hållet hade varit enklare i det fallet.

Man behöver ju inte fimpa hela plattformen bara för man har något annat också. Jag har dock fått för mig att du börjat byta lite smått till Googles plattform redan. Kan dock ha fel!

Jag har själv gjort ett byte. Trodde det skulle vara jobbigare. Är la grejer man köpt som ställer till det. Jag behöll min ATV för film + lite annat. Nu har jag lärt mig ett och annat! Kommer inte att låsa in mig igen! Känns för osäkert i denna värld!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Intressant! Vad fick dig att ta beslutet att byta?

Mor fick min gamla HTC One och iPhonen blev överkörd i vintras, men skärmen höll. Dock så börjar kameran, hemknappen & skärmen strula så.kom det en grym kampanj på Elgiganten. Moto x4 64GB flash och 4GB Ram. Kameran är sämre, men den har ip68 för 1490 kr.

Ursprungligen av SweSG:

Man behöver ju inte fimpa hela plattformen bara för man har något annat också. Jag har dock fått för mig att du börjat byta lite smått till Googles plattform redan. Kan dock ha fel!

Jag har själv gjort ett byte. Trodde det skulle vara jobbigare. Är la grejer man köpt som ställer till det. Jag behöll min ATV för film + lite annat. Nu har jag lärt mig ett och annat! Kommer inte att låsa in mig igen! Känns för osäkert i denna värld!

Absolut! Texten lekte mest med tanken på att klippa banden helt, och vad som talar emot det. Det går såklart att flytta delvis och använda tjänster från den ena parten eller andra. Och det gör jag ju - har redan e-post via gmail och har laddat upp mina bilder i Google Foto (men gillar det inte så vidare värst). Har ju dessutom börjat vänstra med en del Google-produkter som Google Wifi och Google Home. Så ekosystemet är inte vattentätt (vilket är bra tycker jag!).

Ursprungligen av PaO:

Alltid i intressant med varför man väljer mobilplattform.

Dock hade jag trott att dina 3 skäl varit andra tex privacy och apputbud. Håller med om kostnaden dock.

Att jag valt Android och synnerhet Note är många skäl men främst anpassningar och möjligheter som fortfarande är bättre på Android.
Hade inte klarat mig utan anpassningar och multi-tasking mm

Sedan är en Note 8 med DeX my cup of tea ?

Ja privacy är ju något jag gillar definitivt, men jag är inte så orolig för egen del - har som att en del info i Googles system också. Apputbud blir ett allt mindre problem faktiskt, mest för att jag till vardags börjar använda allt färre appar. Finns mitt grundutbud, då är jag ganska nöjd. Men det är definitivt en grej som skulle räknas in i ”flyttkostnaden”!

  • Medlem
  • 2018-07-22 17:52
Ursprungligen av SweSG:

Man behöver ju inte fimpa hela plattformen bara för man har något annat också. Jag har dock fått för mig att du börjat byta lite smått till Googles plattform redan. Kan dock ha fel!

Jag har själv gjort ett byte. Trodde det skulle vara jobbigare. Är la grejer man köpt som ställer till det. Jag behöll min ATV för film + lite annat. Nu har jag lärt mig ett och annat! Kommer inte att låsa in mig igen! Känns för osäkert i denna värld!

Jag har ju medvetet målat in mig i ett Note hörn vilket plånboken fick känna av i höstas ?

Hade önskat att Apple kom med en riktig Note konkurrent ?

Ursprungligen av darkshippo:

Mor fick min gamla HTC One och iPhonen blev överkörd i vintras, men skärmen höll. Dock så börjar kameran, hemknappen & skärmen strula så.kom det en grym kampanj på Elgiganten. Moto x4 64GB flash och 4GB Ram. Kameran är sämre, men den har ip68 för 1490 kr.

Jag har också en sådan mobil. Sterling Blue! Runt 1500 spänn! Har en Motorola Moto C Plus också. 7-8 hundra fick jag ge för den. 16GB Dual-SIM, Quad-core på 1.3 GHz. 2GB RAM. Ett helt rent Android OS. Bra batteritid, 4000 mAh. Kass kamera dock. Duger som extra mobil.

Jag var precis lika lyrisk som du skrev angående den mjuka skrollningen. Är nog den absolut främsta anledningen till att jag köpte en Iphone som min andra smartphone.

Jag blev dock lite småsur något år senare då jag insåg hur iPhone kunde skrolla så smooth - det var enkelt - så fort man höll fingert på skärmen så pausades alla funktioner utom just skrollen, telefonen slutade ladda ner bilder/annat material när man surfade och på så vis blev det smidigt och senare när man släppte fingert så laddade den åter igen.

Fult knep på sitt vis, men fungerade sjukt bra

Jag var en av de som hånskrattade åt Android och hur patetiskt det var då navigering i operativet höll en sisådär ostadig 10FPS.

Det var först när HTC släppte One X som jag var helsåld på en Android telefon, tyvärr så hade de enorma kvalitetsproblem, jag fick 3 DOA telefoner, en hade kass skärm, två hade kasst batteri - men jag hade redan hunnit kära ner mig i operativet så blev aldrig att jag gick tillbaka till iPhone ändå.

Kommer sannolikt aldrig lämna iPhone, så länge ekosystemet med övriga Apple-produkter existerar - Det bara funkar!
...och den mjuka upplevelsen i iOS är något jag skulle sakna. Där har Apple verkligen lyckats bra.

Däremot är det kanonbra med konkurrens! ?

?

Ursprungligen av carlsson:

Kommer sannolikt aldrig lämna iPhone, så länge ekosystemet med övriga Apple-produkter existerar - Det bara funkar!
...och den mjuka upplevelsen i iOS är något jag skulle sakna. Där har Apple verkligen lyckats bra.

Däremot är det kanonbra med konkurrens! ?

?

Definitivt. Det vore spännande med en Android-version och en mobil som på riktigt får mig att överväga ett byte. Huawei P20 Pro imponerade på mig, främst hårdvarumässigt men nådde inte upp till rätt nivå vad gäller mjukvaran.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-23 09:00

Viktigare anledningar

Ursprungligen av Redaktionen:

Ibland leker jag med tanken på att byta mobilplattform, men det finns några saker som jag då skulle sakna och andra som håller mig kvar. Här är de tre viktigaste för mig.

Läs hela artikeln här

Det värsta med Android för mig är att det är ointuitivt, rörigt, fult, och hackande gränssnitt. Varje gång någon ska ge mig deras telefon för att visa en bild så hoppar jag ur visningen pga att jag råkade hålla fel eller röra på fel ställe, avskyr det.

Jag vill heller inte vara en produkt som sälj vidare, varför ska någon annan tjäna pengar på mig bakom min rygg?

Google o framför allt samsung är bland de värsta bolagen. Korrupt ledning - Samsung. Google - monoplist som har läskigt mycket information. Varför stödja dessa bolag?

Miljö och andrahandsvärde väger väldigt tungt till apples fördel också.

För mig är 3D Touch en funktion som håller mig kvar vid iPhone. Jag använder den hela tiden, och fullkomligt älskar den.

  • Medlem
  • 2018-07-23 10:47
Ursprungligen av Saalad:

Det värsta med Android för mig är att det är ointuitivt, rörigt, fult, och hackande gränssnitt. Varje gång någon ska ge mig deras telefon för att visa en bild så hoppar jag ur visningen pga att jag råkade hålla fel eller röra på fel ställe, avskyr det.

Mig är det precis tvärtom ?
Blir galen på hur Apple löst många funktioner som bara på ett kick går att göra på min Note

Ursprungligen av Saalad:

Det värsta med Android för mig är att det är ointuitivt, rörigt, fult, och hackande gränssnitt. Varje gång någon ska ge mig deras telefon för att visa en bild så hoppar jag ur visningen pga att jag råkade hålla fel eller röra på fel ställe, avskyr det.
.

Om du ska se ett foto på en iPhone sitter du då och pillar på skärmen och trycker på knappar? För att kika på foton klarar min brors dotter av (1år 1 månad) på min Huawei utan att hoppa ur appen.
Rörigt är allt man inte lagt energi på att lära sig.
Om det är fult kan jag inte svara på finns så många olika versioner och teman så antar du menar en design från en specifik leverantör.
Hackande gränssnitt beror helt på vilken enhet du talar om inget jag upplevt det senaste i alla fall.

  • Medlem
  • 2018-07-23 11:34
Ursprungligen av Jonatatatan:

Om du ska se ett foto på en iPhone sitter du då och pillar på skärmen och trycker på knappar? För att kika på foton klarar min brors dotter av (1år 1 månad) på min Huawei utan att hoppa ur appen.
Rörigt är allt man inte lagt energi på att lära sig.
Om det är fult kan jag inte svara på finns så många olika versioner och teman så antar du menar en design från en specifik leverantör.
Hackande gränssnitt beror helt på vilken enhet du talar om inget jag upplevt det senaste i alla fall.

Håller med dig om det ?

Jag kan nog inte annat än att hålla med dig. Har sneglat mot Android, Note 9, men det är det du nämner som får mig att tveka.

Köpte nyss en X till frun, så nu har vi samma laddare, Air drop osv. vilket ytterligare försvårar en ev. flytt.

Så om inte Apple floppar rejält i september lär det bli vad de nu presenterar som är skitdyrt och helt fantastiskt.

Ursprungligen av egonprint:

För mig är 3D Touch en funktion som håller mig kvar vid iPhone. Jag använder den hela tiden, och fullkomligt älskar den.

Jag älskar 3D Touch, och det hänger ju tätt ihop med Live Photos också. Kombinationen livebilder och 3D Touch kan ge riktigt trevliga bakgrundsbilder

Det som stör mig mest med nya Apple är allt slarv.
Det känna som de håller på att bli ”android”.
Släpper halvfärdiga och buggiga funktioner, visar prototyper de inte kan släppa förrän flera månader till och med år framåt.
Ändå är det inget som tyder på att de måste oroa sig eller skynda på med saker...

  • Medlem
  • 2018-07-23 17:12
Ursprungligen av Mackan1984:

Det som stör mig mest med nya Apple är allt slarv.
Det känna som de håller på att bli ”android”.
Släpper halvfärdiga och buggiga funktioner, visar prototyper de inte kan släppa förrän flera månader till och med år framåt.
Ändå är det inget som tyder på att de måste oroa sig eller skynda på med saker...

Är det aktieägarna som driver på och gör detta fenomen tror du. Se Airpods / Homepod och nu Airmatt eller vad laddningsmattan heter. Apples kunder är väl de som betalar premium för något som bara funkar och jagar väl inte framkanten eller?

Ursprungligen av PaO:

Är det aktieägarna som driver på och gör detta fenomen tror du. Se Airpods / Homepod och nu Airmatt eller vad laddningsmattan heter. Apples kunder är väl de som betalar premium för något som bara funkar och jagar väl inte framkanten eller?

Kan mycket väl vara så.
Eller nåns dåliga idé om att vinna över en del av androids kakbit kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-23 20:34

Det som håller mig kvar vid iOS är:
Säkerheten! - Android har långt kvar på den fronten. En upphittad iPhone som är kopplad mot någons iCloud/iTunes-konto är att betrakta som en brevpress. I princip omöjligt att komma åt någons data.
FaceTime – Då många av mina närmaste har iPhone
Välpolerad – Minimalistisk och enhetlig upplevelse (visst det har kommit en del grejer under senare år som bryter metaforerna).
Tryggt – Få konstiga överraskningar och det är enkelt att installera en ny iPhone från din iCloud backup. På Android är detta lite av ett lotteri, ibland funkar det, men ibland inte.
Hitta mina vänner – Fungerar utmärkt. Har prövat olika appar till Android med antingen drog de ström som bara den eller så var de opålitliga. Och jag har ingen lust att använda Googles egna variant och mata Google med uppgifter var jag befinner mig.
Estetiskt tilltalande – iOS besitter betydligt bättre smak. Känns aldrig pojkrum som Android gör ibland.
iMessage – Bra med det är ingen avgörande funktion.

Skall dock tilläggas att jag även använt olika versioner av Android under flera år och gillar det. Till den minsta grad att även jag funderat på att byta. Det som är attraktivt med Android för mig är öppenheten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-07-24 10:51

Champagnen litet för varm...eller kall

Jag blir faktiskt glad när jag läser diskussionstråden. Den visar hur långt vi kommit de två senaste decennierna sedan mobilen kommit till var mans hand. Dvs, det är sällan något snack om telefonens basfunktioner nåt mer. Problemen handlar om UI-ets brister, dvs datorrelaterade problem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-07-25 00:44

Som tweakande nörd borde en Android vara det naturliga valet, men icke. Det som gör mig till iPhone användare är stabiliteten, säkerheten, enkelheten, tryggheten och integrationen.
Stabilt - jag vet vad jag får.
Säkerheten - Tim gör sitt yttersta för att ingen, inte ens han själv kommer åt min data.
Enkelheten - jag behöver inte bekymra mig om antivirus, minnesbrist eller skillnaderna mellan olika tillverkares lösningar.
Tryggheten - min mobil kommer få uppdateringar. Och jag kan vara trygg i att det inte kommer ske gigantiska förändringar mellan uppdateringarna av operativet.
Integrationen - jag skriver i Safari på mobilen, och försätter sedan på datorn. Här är iCloud nyckeln.

Apples appar som jag håller kärast är iMessage, Facetime och Hitta Vänner.

Ohh 120 Hz på iPhone vore trevligt.

Bevaka tråden