Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk haveri och bootbar USB sticka

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om det är en väldigt billig 64GB-sticka kanske den inte har kapaciteten 64GB öht. Det är väldigt vanligt med fejk-stickor som egentligen är 4GB. Och då funkar det inte att göra en bootbar sticka som ju måsta vara minst 8GB stor...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-17 20:33
Ursprungligen av cubeis:

Aldrig krånglat för mig att göra en bootable USB sticka på Mac. Krånglar det hur svårt kan det vara att pröva en annan USB sticka innan man spyr galla över mac ? Ger inte många ören för PC i alla lägen heller

Nu säger jag ju att inget fungerar som det ska. Häng inte upp dig på stickan då internet recovery inte fungerar heller.
Fördelen med pc är att du ser vad som händer. Apple har för vana att dölja felmeddelanden på sina produkter.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-17 20:34
Ursprungligen av johan_tanying:

Om det är en väldigt billig 64GB-sticka kanske den inte har kapaciteten 64GB öht. Det är väldigt vanligt med fejk-stickor som egentligen är 4GB. Och då funkar det inte att göra en bootbar sticka som ju måsta vara minst 8GB stor...

Storlek har inget att göra med felkoderna jag får dör att göra en en bootsticka. Så kolla upp felkoden jag sa att jag fick och hjälp med den istället isåfall.

Ursprungligen av Exstaz:

...Fördelen med pc är att du ser vad som händer. Apple har för vana att dölja felmeddelanden på sina produkter.

Lite offtopic, men nyfiken... Du får väldigt gärna utveckla det en aning, eller kanske hänvisa till någon form av exempel eller källa.

Spontant tycker jag att det är ett märkligt påstående från någon som inte har rört en Mac på 8 år.

Senast redigerat 2018-07-17 21:37
Ursprungligen av Exstaz:

...kolla upp felkoden jag sa att jag fick och hjälp med den istället isåfall.

Jag tror att det skulle vara lättare att hjälpa med felkoderna, om du också berättar i detalj vad du gör innan felmeddelandena dyker upp.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-18 01:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det skulle vara lättare att hjälpa med felkoderna, om du också berättar i detalj vad du gör innan felmeddelandena dyker upp.

Jag har flera gånger sagt att vid internet recovery får jag dessa fel https://imgur.com/gallery/Tr8BMtX
Jag får även andra felkoder ibland vilka jag oxkså postat https://imgur.com/gallery/BGU8gzv

Som exempel på apples idé att inte visa när saker slutar fungera. Det är så det fungerar på iPhone och säkert likadant på Mac då man nästan aldrig får ett popupp meddelande med fel.

Ursprungligen av Exstaz:

Storlek har inget att göra med felkoderna jag får dör att göra en en bootsticka. Så kolla upp felkoden jag sa att jag fick och hjälp med den istället isåfall.

En billig skitsticka kan ge alla möjliga och omöjliga felkoder oavsett vad för storlek det står på den.
En 16GB märkes-sticka kostar nästan ingenting i en affär som säljer typ såna prylar.

Om alla vi här inte råkat ut för dina problem och du inte lyssnar på råd och tips utan spyr ur dig det ena och det andra om Apples grejor så tror jag det är dig det är fel på på och inte vi eller prylarna om det nu inte är nått fel på just din dator, men då bör du nog få den undersökt och kanske reparerad.

Ursprungligen av Exstaz:

Storlek har inget att göra med felkoderna jag får dör att göra en en bootsticka. Så kolla upp felkoden jag sa att jag fick och hjälp med den istället isåfall.

Eh, jo det kan det (i princip) göra. En fejk-sticka på 4GB som är uppmärkt som 64GB (eller 10367GB) kan ställa till det på alla möjliga och omöjliga sätt. Att testa med ett fåtal mindre filer kan funka utmärkt. Men försöker man skriva exvis 6GB på en dylik sticka är det så vist ordnat att de första 2GB börjar skrivas över när stickan är full med de 4 första -> felkällor galore.

Ursprungligen av Exstaz:

Jag har flera gånger sagt att vid internet recovery får jag dessa fel...

Vi känner inte dig och din kunskapsnivå. Och det finns ju exempel här som pekar på att Mac-kunskapen kanske inte är så stor (t.ex. att inte ens lyckas ta bort den nedladdade macOS-installationen och ladda ner den igen).

Att man då struntar i tipsen och uppmaningarna - och i stället spyr galla över Apple och är lite småspydig mot oss - är kanske inte den bästa vägen att gå.

Min misstanke är att du missar något steg, eller gör fel i något steg. Därför bad jag dig att berätta i detalj vad du gör. Att då bara svara "vid internet recovery" är kanske inte riktigt den detaljnivå jag hoppades på.

Så nu återstår nog bara att säga: Lycka till!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-18 10:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi känner inte dig och din kunskapsnivå. Och det finns ju exempel här som pekar på att Mac-kunskapen kanske inte är så stor (t.ex. att inte ens lyckas ta bort den nedladdade macOS-installationen och ladda ner den igen).

Att man då struntar i tipsen och uppmaningarna - och i stället spyr galla över Apple och är lite småspydig mot oss - är kanske inte den bästa vägen att gå.

Min misstanke är att du missar något steg, eller gör fel i något steg. Därför bad jag dig att berätta i detalj vad du gör. Att då bara svara "vid internet recovery" är kanske inte riktigt den detaljnivå jag hoppades på.

Så nu återstår nog bara att säga: Lycka till!

Ok jag skriver igen precis vad jag gjort. Jag har startat internet recovery. Valt att formatera Ssd disken i alla format tillgängliga vid varje installations försök och vid varje installations försök får jag samma fel. Samma fel kommer även när jag försöker installera på extern HD eller på ett USB minne.
Men som sagt jag spyr galls över OS X pga att dom gör det så jäkla svårt för sig. Allt är låst i deras så kallade ”enkla” system. Men det är inte så jäkla enkelt när saker strular. Hade det varit enkelt hade jag inte suttit här och haft problem. Att man i slutänden ska behöva clona från en annan dator för att internet recovery inte vill funka är väldigt konstigt. Formatering av disken där bör ju vara rätt, eftersom det fungerade klockrent kan det omöjligt varit att disken var felformaterad, framförallt inte när jag testat alla tillgängliga val.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-22 19:03
Ursprungligen av Exstaz:

Ok jag skriver igen precis vad jag gjort. Jag har startat internet recovery. Valt att formatera Ssd disken i alla format tillgängliga vid varje installations försök och vid varje installations försök får jag samma fel. Samma fel kommer även när jag försöker installera på extern HD eller på ett USB minne.
Men som sagt jag spyr galls över OS X pga att dom gör det så jäkla svårt för sig. Allt är låst i deras så kallade ”enkla” system. Men det är inte så jäkla enkelt när saker strular. Hade det varit enkelt hade jag inte suttit här och haft problem. Att man i slutänden ska behöva clona från en annan dator för att internet recovery inte vill funka är väldigt konstigt. Formatering av disken där bör ju vara rätt, eftersom det fungerade klockrent kan det omöjligt varit att disken var felformaterad, framförallt inte när jag testat alla tillgängliga val.

Det har nu rullat på några dagar men igår hörde svärfar av sig igen. Verkar som att det är kabeln som går till disken som är skadad. Tycker det är väldigt konstigt att alla felen kan komma av end effekt kabel. Alla testar visar på att datorn fungerar som den ska man har nu hittat flera som har problem med kabeln.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-08-06 10:04

Till nästa person som har liknande problem. Det hjälper inte att byta HD. Felet sitter i kabeln, efter byta av SATA kabel fungerar allt perfekt.

Bevaka tråden