Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch – tre år senare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag är det exakt tre år sedan Apple Watch började säljas i Sverige, och den smarta klockan har blivit en ganska vanlig syn. Men har den förändrat våra liv?

Läs hela artikeln här

Lite offtopic här, men..

Jag är Android-användare, så Apple Watch har aldrig varit ett alternativ för mig. Däremot har jag dragit igenom en hel hög andra klockor de senaste åren, vissa mer och andra mindre inspirerade av Apples produkt.

Till syvende och sist har jag landat i Garmin Vívomove HR, vilket är den (än så länge) bästa smartklockan jag haft. Stor betoning på jag där, då det givetvis är väldigt individuellt. Den kombinerar fysisk urtavla med en liten display som kan visa kortia notiser och annan info. Givetvis stegräknare och så vidare på det, samt trevlig batteritid (7+ dagar).

Jag har helt enkelt insett att det jag vill ha av en smartklocka förutom tidsvisningen är typ.. notiser. Och stegräknare, kanske. Så, även i ett läge där jag går över till iPhone lär jag inte köpa en Watch. Den är kort och gott "för mycket" för mig, där jag inte skulle använda ens en promille av funktionerna.

Skulle det vara intressant med en "Watch Essential", fokuserad mot ett fåtal funktioner, kanske? Tror däremot inte Apple skulle göra något sådant, väldigt svårt att mot konsumenter "ta bort" funktioner på det sättet tror jag. Möjligen om det mera presenteras som ett aktivitetsband?

Senast redigerat 2018-07-17 21:22
Ursprungligen av emilakered:

Lite offtopic här, men..

Vadå off topic? På detta forum är det artiklar om Apple som är starkt off topic... Nu styrde du ju bara in snacket på den vanliga banan, PC och Android.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-07-17 20:37

Jag skulle aldrig kunna leva utan min AW. Men däremot så anväder jag den starkt begränsat. Min användning sträcker sig till att kolla tiden, kalendern, mina notiser samt handla med Apple Pay. Att handla med Apple Pay vida klockan är outstanding.

Ett roligt plus är så klart att den registrerar rörelser och puls men inget jag använder dagligen.

När jag får för mig att motionera så använder jag även klockan där.

Däremot använder jag sällan (läs i princip aldrig) tredjepartsappar.

Jag har första AW, håller med om att den var slö i början. Nu efter flera uppdateringar är den ganska ok, säkert långsammare än aw3 men duger för mig.
Använde den flitigt fram till förra året då jag fick smak för mekaniska klockor.
Tittar fortfarande på klockan när telefonen vibrerar i fickan
Nu används den bara vid träning eller tillfällen då det finns risk att skada klockan.

  • Medlem
  • 2018-07-17 21:01

Nuförtiden har jag en Samsung Gear Sport
Helt sanslöst bra
Har haft Android Wear klockor tidigare
Motion / notiser / musikkontroll / inköpslista är väl.det jag använder mest. Kan fortfarande inte riktigt förstå varför Apple inte släppt AOD och tredje part urtavlor. Ett nöje att botanisera bland gratis och köpe urtavlor i Samsung store ?

När de väl släpper en AppleWatch med blodsockermätare kommer så mycket att förändras.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-17 22:03

Jag använder fortfarande min Apple Watch som jag köpte när de kom för 3 år sedan dagligen. Dels för att jag upplever det smidigt att kunna se tiden på handleden och med Apple Watch också notiser. Plus att jag inte vill missa en dag med hälsodata.

Jag vet inte om det till den större delen beror på att jag får notiserna på klockan eller pga att antalet appar som skickar "glöm inte att använda mig"-notiser, men jag har sedan klockan sattes på armen blivit mer restriktiv med vilka appar som får distrahera mig med notiser.

Batteriet räcker nästan alltid hela dagen, förutsatt att jag inte har aktiverat något träningspass, vilket jag hoppas är bättre på nästa Apple Watch som jag köper.
För det blir en Apple Watch nästa gång också. Det jag ser fram emot är att en dag när min operatör tillåter det lämna iPhone hemma och ge mig ut med endast klockan (och AirPods) och förhoppningsvis kommer även jag som Swedbank-kund få använda Apple Pay.

Ursprungligen av Hjördiz:

Vadå off topic? På detta forum är det artiklar om Apple som är starkt off topic... Nu styrde du ju bara in snacket på den vanliga banan, PC och Android.

Och ändå, trots allt missnöje, så är du m.fl kvar här. Det kan inte vara så farligt alltså.

Har min på mig dygnet runt utom när den behöver laddas eller jag duschar, 1:a gen.
Skulle sakna den massor trots att jag sällan pillar på den.
Perfekt när man har shoppinglistor eller to remember listor (Använder By me a Pie för båda, suveränt enkelt)
Se utetempen, klockan, ställa en timer...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-18 09:48

Lovade mig själv en apple watch förra hösten om jag höll igång träningen. Det gjorde jag tydligen för sitter en series 3 på armen

Jag använder den i princip bara för tid, notiser och träning / sömn,
Testat lite tredjepartsappar men inte fastnat för någon än och en del är rätt buggiga.
T ex zombies run och messenger som jag hade använt om de fungerade ordentligt.

Jag har min på förutom när den laddas. Älskar att den alltid är nära till hands med små saker som datum/tid/väder/alarm/timer. Gillar att få notiser. Älskar att jag kan träna med bara den. Uppskattar jakten att fylla ringarna och känner mig bra när jag lyckas.

Hoppas att Apple vad de än hittar på med nya modeller håller sig till samma armbandsfäste. Vore så trist att behövs byta ut samlingen.

De gånger jag inte har på min AW så saknar jag den. Oerhört skönt att snabbt kolla vem som ringer eller när det kommer SMS.

Nu kommer Apple Pay mer och mer också, så det kommer bara bli bättre.

Blir Apple Watch för mig nästa gång också.

Har inte mycket att tillföra. Samma uppfattning som de flesta

Mitt lilla tillägg är att jag använde HoursTracker på klockan och telefonen för att checka in/ut tid när jag jobbar. Väldigt smidigt.

Men byt för guds skull inte ut fästet...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-07-18 10:50

Så min AW fyller 3 år idag - Grattis.
Har den fortfarande kvar och använder den dagligen, bortsett från en kort period då jag testade Kronaby klockan.
Kan hålla med om att den är lite långsam, men jag har slutat använda tredjepartsappar så jag lider inte så mycket. Lite seg är den när jag vill kolla aktiekurs eller be Siri släcka lampor - när jag inte orkar ta upp mobilen.
Jag får mina notiser som är perfekt då man inte behöver hala fram mobilen hela tiden, även att se vem som ringer och enkelt messa iväg text att jag är upptagen.
Var hyfsat nöjd med min AW tills Apple Pay kom - då steg den några divisioner. Så enkelt att betala med klockan - för att inte nämna den förvånade blicken på andra sidan disken. Får fortfarande glada utrop som coolt, häftigt etc i butiker.
Ska det bli en ny? Nja jag vet inte, det beror lite på vad nästa generation kan erbjuda och så måste jag nog vänta tills Telia får tummen ur så man kan använda LTE, vore skönt att slippa ha med mobilen när man motionerar, fast då måste jag nog även köpa ett par AirPods:-)
Batteriet håller en hel dag, kan vara att det tar slut på kvällen om jag glömt stänga av träningspasset.
Tycker det är en bättre vana att ladda den varje dag än varannan, lättare att man glömmer det då.

Jag instämmer med en del övriga. AW har inte varit samma revolution som iPhone (hade inte heller förväntat mig det) och jag har behållt min Apple Watch 2 för jag har väntat på att LTE skall börja fungera i Sverige. Nu är det fortfarande bara 3 som stödjer LTE...och jag har Telia. Så segt att vänta.

Så när Telia väl stödjer LTE kommer jag byta - men då antagligen till Apple Watch 4 då den säkert lanseras om 2 månader. Jag störs inte av att klockan är tjock. Många andra klockor är ganska stora (helt för män). Jag tycker min AW2 är lite seg dock och ser fram emot AW2.

Och iMac i9

  • Medlem
  • 2018-07-18 11:29

Att klockan låser upp min iMac är en sån där finess som jag inte visste att jag saknade innan jag hade den.

Har min AW förändrat mitt liv? Tja, lite. Jag har haft min 2:a i ett år nu och den har gjort små förändringar i hur jag beter mig. Den största förändringen är att jag ser till att resa och röra på mig en gång i timmen. Som väldigt stillasittande student har det varit väldigt bra (mindre ont i nacken ex). Dessutom har den fått mina klasskompisar att resa sig också Om jag på kvällen har väldigt lite kvar av min rörelsering har jag tagit en okynnestur runt kvarteret. Klockan har helt klart fått mig att röra på mig mer. Dessutom är träningsappen för cykelturer den smidigaste och bästa jag testat hittills (har provat diverse för iPhone där ingen egentligen varit jättebra). Dock har det inte förändrat mitt cyklande, jag har bara kunnat logga mina turer smidigare.

Annars är den mest trevlig och lite lyxbetonad (dvs dyr och *måste* inte ha den). Jag tycker det är bra att få notiser från SR om något viktigt hänt, jag är alltid den som får reda på större nyheter först i min bekantskapskrets. Men förändrat mitt liv, njae, inte än i alla fall. Det är smidigt att kunna använda klockan för att registrera sin biljett på Nettbuss (men har inte förändrat livet särskilt) och fiffigt att kunna se saldot på matkontot redan i kassakön (så man slipper det där pinsamma att det inte finns pengar på kontot...). En annan faktor som jag inte räknat med att klockan verkar vara något av en statussymbol för många jag träffar. Kan inte säga att det förändrar mitt liv men alltid trevligt att ses som någon som gjort en bra val

Med andra ord använder jag min klocka flitigt och gillar den skarpt även om den inte gjort några dramatiska förändringar i mitt liv.

Har generation 0? klockan och frugan gen 1. Blir AW 4 till oss båda i höst. Släktingar får ärva våra nuvarande..
Ser verkligen fram emot bättre batteritid.. Sover med klockan då jag vill ha alla mina värden loggade för framtiden.
Frågan är väl mest med eller utan celluar.. Som det är idag så tar operatörerna ut en extra månadsavgift och det gör mig rätt irriterad.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-07-23 21:56

Jag suktade länge efter en AW men kunde inte förmå mig att lägga ut pengarna då det ju inte är en ”måste-produkt” som många andra säger. För 1,5 år sen bytte jag el-leverantör och fick en AW series 1 på köpet! ?
Det tog ett tag innan man kom in i det men nu tar jag bara av klockan för att ladda den. Kör Sleep Watch på natten vilket är intressant som småbarnsförälder... ?
Tid/alarm/kalender/temperatur/notiser/inköpslista är väl det jag använder mest. Sen använder jag ofta Siri för ge mig själv påminnelser om olika saker och sätta alarm.
Sen är det ju alltid trevligt när man med god marginal har stängt sina ringar! ?

1
Bevaka tråden