Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker efter ett bra program för att skapa kortkommandon

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker efter ett program som skriver text när jag trycker ner ett kortkommando (aka Shortcut).

T e x mitt personnr följt av returslag när jag trycker ner CMD+CTRL+B.

Helst ska programmet även klara att av att tilldela programöppningar, till exempel CMD+F12 för att öppna Safari.

Sammantaget sparar dylika kortkommandon extrema mängder tid, men iomed Mojaves intåg så slutar min existerande lösning att fungera.

Jag känner till Automator, men jag ser gärna ett program som löser detta smidigare.

Några tips?

"Enkelt, snabbt, smidigt och så billigt som möjligt" är ledorden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-23 18:39

Finns flera vägar att gå.

Typinator är en av de mest populära ”text expander”-programmen.

Endast webbläsare, till Chrome använder jag ProKeys.
https://chrome.google.com/webstore/detail/pro...

Enklare kortkommandon kan du skapa via Äpple > Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon (men det känner du säkerligen redan till). Mer avancerade med BetterTouchTool.

Senast redigerat 2018-07-23 20:03
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-07-23 19:27

Ett program som jag använde mycket när jag jobbade var Quickkey. Det kostar en slant men är mycket kompetent och enkelt att använda.
http://quickkey.com/

Tack för svaren.

Jag laddade ner Keyboard Maestro, men det visar sig nu att det är Säkerhetsfunktionen i macOS som buggar i Mojave. Inga appar – inte ens Apples Automator - tillåts att kalla på några system events...

Så till dess att det är löst väntar jag med att kolla på alternativ – Alltid jobbigt att lära sig nytt... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-24 19:03

Alfred var väldigt populärt för några år sedan. Vet dock inte om det fortfarande lever.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-07-25 00:36
Ursprungligen av carlsson:

Tack för svaren.

Jag laddade ner Keyboard Maestro, men det visar sig nu att det är Säkerhetsfunktionen i macOS som buggar i Mojave. Inga appar – inte ens Apples Automator - tillåts att kalla på några system events...

Så till dess att det är löst väntar jag med att kolla på alternativ – Alltid jobbigt att lära sig nytt... ?

Keyboard Maestro är det som jag valde efter att ha provat många lösningar...

CMD+CTRL+B, krockar inte det med kommandon i program? Jag kör mina fyra första i personnumret på keypaden och pang, 10 siffor matas in. För namn, mailadresser, datum kör jag "km,," för att få ut Keyboard Maestro osv. För specialtecken kör jag "kringla,," ⌘.
Några appar startar jag inte med Keyboard Maestro, det går ju snabbare med Spotlight/Launchbar.

Senast redigerat 2018-07-25 02:55
1
Bevaka tråden