Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det verkligen så illa om logikkortet skulle gå sönder?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-07-24 08:41

"Anledningen till att Apple skulle ha tagit bort porten är att 2018 års modell kommer med T2chipet som krypterar hårdisken på samma sätt som på iMac Pro."

Låter hur bra som helst. Lär dig att göra backup om datan är viktig för dig.

Ursprungligen av Mija:

"Anledningen till att Apple skulle ha tagit bort porten är att 2018 års modell kommer med T2chipet som krypterar hårdisken på samma sätt som på iMac Pro."

Låter hur bra som helst. Lär dig att göra backup om datan är viktig för dig.

Du kanske aldrig hört talas om trasig/kraschad backupdisc eller att man är på resande fot och inte hunnit göra backup på de
där affärskritiska dokumenten när t.ex logikkortet plötsligt oväntat går sönder?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-24 09:00
Ursprungligen av vicotnic:

Du kanske aldrig hört talas om trasig/kraschad backupdisc eller att man är på resande fot och inte hunnit göra backup på de
där affärskritiska dokumenten när t.ex logikkortet plötsligt oväntat går sönder?

Kommer alltid finnas extremfall där personer mister data. Men det är INTE Apples ansvar att se till att du eller andra har en backup.
En bärbar extern hdd som man kör TM på samt att man lägger dom viktigaste dokumenten i molnet.

Ursprungligen av Innis:

Kommer alltid finnas extremfall där personer mister data. Men det är INTE Apples ansvar att se till att du eller andra har en backup.
En bärbar extern hdd som man kör TM på samt att man lägger dom viktigaste dokumenten i molnet.

varför tror du privatpersoner / företag kontaktat anlitat professionella och jättedyra dataräddningsföretag om det alltid skulle fungera med backup
och lagring i molnet?
Jo för att de förlorat data som är så pass värdefulla för dem att möjligheten finns, att de uppskattar att möjligheten finns trots defår betala en stor summa pengar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-07-24 09:49

Finns två sorters data: icke säker data respektive skapligt säker data.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-24 09:56
Ursprungligen av vicotnic:

varför tror du privatpersoner / företag kontaktat anlitat professionella och jättedyra dataräddningsföretag om det alltid skulle fungera med backup
och lagring i molnet?
Jo för att de förlorat data som är så pass värdefulla för dem att möjligheten finns, att de uppskattar att möjligheten finns trots defår betala en stor summa pengar.

För att dom inte tar backup på ett korrekt sätt. Inte Apples ansvar att folk och företag är okunniga.

Ursprungligen av vicotnic:

Du kanske aldrig hört talas om trasig/kraschad backupdisc eller att man är på resande fot och inte hunnit göra backup på de där affärskritiska dokumenten när t.ex logikkortet plötsligt oväntat går sönder?

Vad gör du om du är på resande fot, arbetar med affärskritiska dokument som inte har säkerhetskopierats löpande och din bärbara dator blir stulen? Här handlar det ju om att arbeta i uppkopplat läge mot en central server så att ändringar sparas när de sker, eller åtminstone med jämna mellanrum. Och har man inte tillgång till ett tillräckligt bra internet, eller inget alls, så får man nog se till att kritiska filer sparas gentemot en extern lagring som ses över emellanåt. Möjligtvis i form av dubbla filer.

Ja, jag är oerhört tveksam till Apples idé här. Men å andra sidan finns i allt som är viktigt även i Dropbox.

  • Medlem
  • 2018-07-24 10:06
Ursprungligen av vicotnic:

varför tror du privatpersoner / företag kontaktat anlitat professionella och jättedyra dataräddningsföretag om det alltid skulle fungera med backup
och lagring i molnet?
Jo för att de förlorat data som är så pass värdefulla för dem att möjligheten finns, att de uppskattar att möjligheten finns trots defår betala en stor summa pengar.

Apple har marknadens mest lättanvända back-up lösning i form av både TM och iCloud. Dessutom har Apple marknadens snabbaste SSD-lagring.

Apples SSD-lösning på de nya burkarna innebär att minst två SSD-chip är lödda direkt på moderkortet i en variant av RAID 0 som dessutom är kraftigt krypterad (utan prestandaförlust).

Alternativet hade varit att fortsätta med lösa SSD-moduler med sämre kryptering och med sämre prestanda som dessutom tar mer plats.

Jag tycker Apple gjort rätt kompromiss i denna fråga.

(Sen är det ju upp till alla köpare att göra sin egen bedömning. Jag tror inte Apple förlorar speciellt många kunder på detta.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-24 11:38
Ursprungligen av vicotnic:

Du kanske aldrig hört talas om trasig/kraschad backupdisc eller att man är på resande fot och inte hunnit göra backup på de
där affärskritiska dokumenten när t.ex logikkortet plötsligt oväntat går sönder?

Jag kan på ett sätt förstå dina invändningar. Vem vill inte rädda sina dokument? Men att just logikkortet går söner är ju bara en variant på hur man kan missa data. Så om just denna del försvinner för återskapande känns ganska ovidkommande. Man får helt enkelt organisera sitt jobb på ett sådant sätt att en trasig hårdvara kompenseras av andra system. Detta oavsett just denna nyhet.

Ursprungligen av xms67:

Jag kan på ett sätt förstå dina invändningar. Vem vill inte rädda sina dokument? Men att just logikkortet går söner är ju bara en variant på hur man kan missa data. Så om just denna del försvinner för återskapande känns ganska ovidkommande. Man får helt enkelt organisera sitt jobb på ett sådant sätt att en trasig hårdvara kompenseras av andra system. Detta oavsett just denna nyhet.

Men ditt argument är juh som man skulle ha en bil och bilmotorn sönder och därför inte kan åka vidare och så kommer du och säger :
"Det är bara att åka vidare eftersom du har ratten kvar!"

Ursprungligen av vicotnic:

Men ditt argument är juh som man skulle ha en bil och bilmotorn sönder och därför inte kan åka vidare och så kommer du och säger :
"Det är bara att åka vidare eftersom du har ratten kvar!"

Då ringer man bara sitt assistansbolag så löser det sig med hyrbil eller vad som nu är bästa lösningen så man kan åka vidare.

Ursprungligen av vicotnic:

Men ditt argument är juh som man skulle ha en bil och bilmotorn sönder och därför inte kan åka vidare och så kommer du och säger :
"Det är bara att åka vidare eftersom du har ratten kvar!"

Dummaste jag läst på länge!

Det finns små och väldigt bra backupenheter du alltid kan ha med dig, sen kan du komplettera med en USB-sticka för extra backup på viktiga dokument för nån hundring.

Har alltid med mig dessa till min MBPr.
Den platta (översta) som Time Machine backup och den lite dyrare stickan (nedre) som extra backup.

https://www.apple.com/se/shop/product/HKRA2ZM...

https://www.apple.com/se/shop/product/HKQP2ZM...

Behöver du inte SSD eller wireless finns det mycket billigare alternativ.

IMG_2345 by Lars Hernborg, on Flickr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-24 15:40
Ursprungligen av vicotnic:

Men ditt argument är juh som man skulle ha en bil och bilmotorn sönder och därför inte kan åka vidare och så kommer du och säger :
"Det är bara att åka vidare eftersom du har ratten kvar!"

Helt ärligt förstår jag inte den där jämförelsen alls. Kolla på posten nedan så får du ett ypperligt förslag på hur man kan lägga upp det.

Ursprungligen av CekariYH:

Har alltid med mig dessa till min MBPr.
Den platta (översta) som Time Machine backup och den lite dyrare stickan (nedre) som extra backup.

https://www.apple.com/se/shop/product/HKRA2ZM...

https://www.apple.com/se/shop/product/HKQP2ZM...

Behöver du inte SSD eller wireless finns det mycket billigare alternativ.

https://farm1.staticflickr.com/838/41801359450_52cd4e6f3c_o.jpgIMG_2345 by Lars Hernborg, on Flickr

Strålande tips!

Jag ger upp, ni verkar tro att backuper alltid fungerar och aldrig skulle kunna krascha eller gå sönder.

Jag vill berätta att jag verkligen älskar använda Mac, Iphone och Ipad (har aldrig ångrat att jag bytte från PC till Mac),
så tro inget annat.

Jag ser trots allt en säkerhetsrisk i det här med logikkortet, för oavsett hur mycket backup man har är de aldrig 100% skydd.

Detta är mitt sista inlägg i denna de debatt/diskussion

Ursprungligen av vicotnic:

Jag ger upp, ni verkar tro att backuper alltid fungerar och aldrig skulle kunna krascha eller gå sönder.

Jag vill berätta att jag verkligen älskar använda Mac, Iphone och Ipad (har aldrig ångrat att jag bytte från PC till Mac),
så tro inget annat.

Jag ser trots allt en säkerhetsrisk i det här med logikkortet, för oavsett hur mycket backup man har är de aldrig 100% skydd.

Detta är mitt sista inlägg i denna de debatt/diskussion

Säg något som ger 100% skydd?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-24 23:01
Ursprungligen av vicotnic:

Jag ger upp, ni verkar tro att backuper alltid fungerar och aldrig skulle kunna krascha eller gå sönder.

Jag vill berätta att jag verkligen älskar använda Mac, Iphone och Ipad (har aldrig ångrat att jag bytte från PC till Mac),
så tro inget annat.

Jag ser trots allt en säkerhetsrisk i det här med logikkortet, för oavsett hur mycket backup man har är de aldrig 100% skydd.

Detta är mitt sista inlägg i denna de debatt/diskussion

Vems fel var det att man inte hade backup när en snurrande disk gav upp?
Dator tillverkaren? Hårddisk tillverkaren? Eller det kanske är du?

Angående det sista du skriver. Om nu inte dubbla backupper eller trippla backuper är en säkerhet hur många procent säkerhet ökar det om Apple inte gjort som dom gjorde?
Nu kommer du inte svara för du har inga svar.

1
Bevaka tråden