Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpper Apple äntligen ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sextontio:

Så är det, och även XPS 15 har problem med i9. Det är inte unikt för MacBook Pro.

Helt korrekt. Och jag ser hellre en dator som är 5 mm tjockare med rejäl prestanda och korrekt kylning! Jag köper inte en monsterbärbar för att den ska vara tunn – då hade jag köpt en Air eller nya MacBook.

Ursprungligen av carlsson:

Helt korrekt. Och jag ser hellre en dator som är 5 mm tjockare med rejäl prestanda och korrekt kylning! Jag köper inte en monsterbärbar för att den ska vara tunn – då hade jag köpt en Air eller nya MacBook.

Håller med. Osäkert om Apple någonsin kommer förstå detta.

Ursprungligen av carlsson:

Helt korrekt. Och jag ser hellre en dator som är 5 mm tjockare med rejäl prestanda och korrekt kylning! Jag köper inte en monsterbärbar för att den ska vara tunn – då hade jag köpt en Air eller nya MacBook.

Behövs tydligen bara 4mm för att prestera 5-6ggr bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-19 23:27
Ursprungligen av keptang:

Behövs tydligen bara 4mm för att prestera 5-6ggr bättre.

Det visar ju att Apple(och flera andra tillverkare är ute på helt fel spår). Men det är väl så att de allra flesta klarar sig med en bråkdel av datorns kapacitet?

Om jag tittar på mig själv sitter jag med en MBP TB, 13" i5, 16 GB. Med detta surfar jag, mejlar, skriver i word och pillar lite i excel samt är oövervinnelig i Civ5(?). Visst, jag redigerar några foton ibland också. Skulle jag märka att en i9 inte presterar på fullt? Knappst. Och jag tror inte jag är ensam. Vi, de 98%, är viktigare än de 2% som behöver full kapacitet. Jag kan givetvis ha fel. Det kanske är 3% av köparna som behöver full kapacitet..?

Det betyder dock inte att jag gärna ser MPB bli 4 mm tjockare och kanske en variant på MBA som mer passar mitt användande.

Ursprungligen av xms67:

Det visar. ju att Apples(och flera andra tillverkare är ute på helt fel spår). Men det är väl så att de allra flesta klarar sig med en bråkdel av datorns kapacitet?

Om jag tittar på mig själv sitter jag med en MBP TB, 13" i5, 16 GB. Med detta surfar jag, mejlar, skriver i word och pillar lite i excel samt är oövervinnelig i Civ5(?). Visst, jag redigerar några foton ibland också. Skulle jag märka att en i9 inte presterar på fullt? Knappst. Och jag tror inte jag är ensam. Vi, de 98%, är viktigare än de 2% som behöver full kapacitet. Jag kan givetvis ha fel. Det kanske är 3% av köparna som behöver full kapacitet..?

Det betyder dock inte att jag gärna ser MPB bli 4 mm tjockare och kanske en variant på MBA som mer passar mitt användande.

Men det hade väl varit lite trist att betala 4400 för en uppgradering från i7 till i9, som inte kan utnyttjas, känns lite som bortkastade pengar.

Ursprungligen av keptang:

Men det hade väl varit lite trist att betala 4400 för en uppgradering från i7 till i9, som inte kan utnyttjas, känns lite som bortkastade pengar.

Japp!
Att sälja en dator som en muskelmaskin för att den sedan inte presterar bättre, snarare sämre, än de äldre modeller tycker inte jag är rätt, vare sig till 98% medelanvändare eller 2-3% proffsanvändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-19 23:39
Ursprungligen av keptang:

Men det hade väl varit lite trist att betala 4400 för en uppgradering från i7 till i9, som inte kan utnyttjas, känns lite som bortkastade pengar.

Håler helt med. Men tror det är viktigt för tillverkarna att ha "toppmodeller" med "topprestanda" imagen. Att det sedan inte fungerar är lite som modern politik. En oroväckande stor andel av befolkningen bryr sig inte om verkligheten, det är känslan som styr. Tyvärr.

Ursprungligen av xms67:

Håler helt med. Men tror det är viktigt för tillverkarna att ha "toppmodeller" med "topprestanda" imagen. Att det sedan inte fungerar är lite som modern politik. En oroväckande stor andel av befolkningen bryr sig inte om verkligheten, det är känslan som styr. Tyvärr.

Här kan teknikkunniga journalister och teknikkritiker sätta betyg (t.ex. bottenbetyg) på maskinerna för att på så sätt påverka tillverkarna att göra något åt termoproblemet… typ designa om kylningen och eventuellt göra datorn tjockare för att lösa termoproblemet.
Kruxet är vad man skall göra med kunder som redan köpt i9 MacBook Pro.
Jag skulle ge i7 högre poäng än i9 – då den har bättre totalprestanda (trots att topprestandan är lägre!!!) och lägre pris.

Senast redigerat 2018-07-21 21:43
Ursprungligen av The Real Viking:

Kruxet är vad man skall göra med kunder som redan köpt i9 MacBook Pro.

Apple har väl blivit allt mer rutinerade på sistone med att erbjuda diverse åtgärdsprogram.

Jag hade varit oerhört irriterad om jag hade suttit med en MacBook Pro med en i9-processor efter att de (kanske) har åtgärdat kylningsproblematiken, och inte erbjuds en möjlighet till lösning på problemet i efterhand. Förhoppningsvis förstår väl Apple att detta skulle skapa en enorm frustration för många fler, i en situation där de redan har tagit ett antal smällar på sitt varumärke, och presenterar ett omfattande åtgärdsprogram. Även om det skulle innebära rejäla kostnader för Apple.

Ursprungligen av sextontio:

Apple har väl blivit allt mer rutinerade på sistone med att erbjuda diverse åtgärdsprogram.

Jag hade varit oerhört irriterad om jag hade suttit med en MacBook Pro med en i9-processor efter att de (kanske) har åtgärdat kylningsproblematiken, och inte erbjuds en möjlighet till lösning på problemet i efterhand. Förhoppningsvis förstår väl Apple att detta skulle skapa en enorm frustration för många fler, i en situation där de redan har tagit ett antal smällar på sitt varumärke, och presenterar ett omfattande åtgärdsprogram. Även om det skulle innebära rejäla kostnader för Apple.

Håller med dig!
Apple borde inte ha lanserat i9 MacBook Pro i nuvarande utformning (hade varit bättre om Apple designat om kylsystemet [anpassat till i9] och eventuellt göra datorn tjockare för tillåta bättre kylning och lanserat i9 senare än i7 efter grundligt test av termoproblemet - dvs att datorn inte längre ”throttlar”). Det är ”thermogate” skadar Apples varumärke och kvalitetsstämpel!
Jag hade gärna köpt en tjockare MacBook Pro för att slippa throttle problemet och fått full prestanda hela tiden!!!

Om det visar sig att det är så att en i9 är långsammare än en i7 i praktiken så lär väl Apple göra något åt det kan jag tänka mig.

Sen vad lösningen är vet jag inte.

Ursprungligen av jurassic579:

Om det visar sig att det är så att en i9 är långsammare än en i7 i praktiken så lär väl Apple göra något åt det kan jag tänka mig.

Sen vad lösningen är vet jag inte.

Blir nog inte så lätt att fixa, utan dom får nog komma med ett nytt chassi och fläktlösning

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-07-22 10:06

Kan iaf bekräfta att tangentbordet är betydligt tystare än förra årets modell. ?

En intressant video på throttlingen, som visar att det ofta är smart att invänta lite mer info innan man bildar sin åsikt...

https://m.youtube.com/watch?v=Y-p9-QZSdPM

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

En intressant video på throttlingen, som visar att det ofta är smart att invänta lite mer info innan man bildar sin åsikt...

https://m.youtube.com/watch?v=Y-p9-QZSdPM

Ok, det blev ju en gamechanger i denna fråga, så ni som redan köpt/beställt en kan ju andas ut nu

Macworld har också gjort lite tester på Intel i9 15 tumsversionen:
https://www.youtube.com/watch?v=FS_db4SWwMA

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

En intressant video på throttlingen, som visar att det ofta är smart att invänta lite mer info innan man bildar sin åsikt...

https://m.youtube.com/watch?v=Y-p9-QZSdPM

Inte förvånad ändå. Men nått som stör är ju att han pratar om minuter istället för procent som skiljer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-22 20:44
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

En intressant video på throttlingen, som visar att det ofta är smart att invänta lite mer info innan man bildar sin åsikt...

https://m.youtube.com/watch?v=Y-p9-QZSdPM

Många har redan bestämt sig i frågan så fakta spelar mindre roll dessa

Hörde på ATP att i9:an saknar "cTDP down". Annars är TDP fortfarande 45 W, men förr var processorerna kanske något strypta.

Det här var ju verkligen intressant:
https://forums.macrumors.com/threads/optimal-...

  • Medlem
  • 2018-07-24 19:12

Nu händer det saker.

Apple this morning released a new supplemental update to macOS High Sierra 10.13.6, which is designed to address a bug that caused the new eighth-generation quad-core and 6-core Intel processors in the 2018 MacBook Pro models to throttle inappropriately.

https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-mac...

Ursprungligen av Ljung:

Nu händer det saker.

Apple this morning released a new supplemental update to macOS High Sierra 10.13.6, which is designed to address a bug that caused the new eighth-generation quad-core and 6-core Intel processors in the 2018 MacBook Pro models to throttle inappropriately.

https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-mac...

Ska bli intressant att se tester efter denna uppdatering. Kanske det än en gång blir den berömda stormen i vattenglaset från alla belackare.... Även om det såklart är tråkigt med en sån miss av Apple. Men blir det ok nu med en dos mjukvara, efter bara några dagar med de nya toppmodellerna, så är det väl heller inte hela världen...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-24 20:17
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ska bli intressant att se tester efter denna uppdatering. Kanske det än en gång blir den berömda stormen i vattenglaset från alla belackare.... Även om det såklart är tråkigt med en sån miss av Apple. Men blir det ok nu med en dos mjukvara, efter bara några dagar med de nya toppmodellerna, så är det väl heller inte hela världen...

Ser bättre ut med patchen i de första testerna: https://forums.macrumors.com/threads/2018-i9-...

Ursprungligen av pt96hni:

Ser bättre ut med patchen i de första testerna: https://forums.macrumors.com/threads/2018-i9-...

Ja, det verkar ha gjort susen för det blir bra mycket bättre på de klenare modellerna, så det torde ge än mer förbättring på i9.

Man kan ju undra hur de känner idag alla de som i panik lämnade tillbaka sina i9 efter bara några dagar och tog en i7 istället, för de såg någon YT-video och läste ”krösa-Maja-olyckskorpande” på nätet om Apple och MBP, nu när Apple fixat det med en enkel uppdatering bara några få dagar efter det började ryktas om onormal throttling....

Min kom idag. ?
Kan lägga upp lite bilder imorgon och ett första intryck.

Hmmm, kan det verkligen ha varit så enkelt? Är ju kalas om det är så

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, kan det verkligen ha varit så enkelt? Är ju kalas om det är så

Nej. Det gör att den inte throttlar ner till 800MHz helt abrupt. Men man får aldrig ur kraften som egentligen finns i CPUn. Det genereras alldeles för mycket värme för att det ska lyckas med den kylning som finns. Om nu inte Apple kan gå emot fysikens lagar.

Ursprungligen av pt96hni:

Ser bättre ut med patchen i de första testerna: https://forums.macrumors.com/threads/2018-i9-...

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja, det verkar ha gjort susen för det blir bra mycket bättre på de klenare modellerna, så det torde ge än mer förbättring på i9.

Man kan ju undra hur de känner idag alla de som i panik lämnade tillbaka sina i9 efter bara några dagar och tog en i7 istället, för de såg någon YT-video och läste ”krösa-Maja-olyckskorpande” på nätet om Apple och MBP, nu när Apple fixat det med en enkel uppdatering bara några få dagar efter det började ryktas om onormal throttling....

Marginellt, klarar ~2,5GHz med fläktarna på max på en CPU som har base speed på 2,9GHz och turbo speed på 4,8GHz.

2018. Alla är experter. Alla kan starta en youtubekanal. Alla kan kommentera på ett forum. Alla kan köra benchmark appar.

Många tjänar också pengar på sina kanaler och nyheter måste produceras snabbt.

I slutändan så tror jag att detta kommer vara mindre av en katastrof än vad vissa vill att det ska vara.

Sen kan man absolut säga att ett chassi som är 4 cm tjockare och ser ut som en grill på en bil utnyttjar processorn bättre med kylning. Men då ska man inte köpa en MBP.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-25 07:49

Apple har glömt att nämna en sak ang turbon på 4.8 Ghz och den är bara om CPU´n är under 50 grader, max turbo är annars 4.6 Ghz.
Featuren heter "thermal velocity boost"

https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i9/i9...

Bevaka tråden