Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga tecken i mailen

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-24 18:16

Hej!

Jag har bekymmer med min browser och mitt mailprogram. Jag använder sedan massor av år spray.se och numera har alla mail en felaktig teckenuppsättning för det är väldigt svårt att läsa det som kommer utan att klicka på "Utskriftsvänligt" (se bild). Då blir allt bra, men det är frustrerande att hela tiden scrolla upp till huvudet för att klicka på tangenten så fort man gjort en utvikning. Ev. bilagor finns inte med då jag tryckt fram den läsbara varianten.

Är detta något specifikt för Spray.se eller är det någon inställning i min dator som behöver justeras?

Jag har försökt 4 gånger att kontakta spray.se via Passagen (enda möjligheten) men de bara registrerar ärendet som inkommet och sedan händer INGENTING. Sedan är det andra problem med den som de inte svarar på heller, började i December 2017.
Någon som har ett lösningsförslag?

Har du en liknande som denhär i dina inställningar?

Tror den ska stå på UTF-8. Har för mig att jag brukar få problem med ÄÅÖ annars.

@SwSG har nog rätt, ser ut som Windowskodning. Välj ISO8859-15 och se om det blir bättre.

Ursprungligen av Fierro:

...Jag har bekymmer med min browser och mitt mailprogram...

Vilken webbläsare?
Vilket mejlprogram?
Vilket operativsystem?

(Om det handlar om Mac så ligger tråden i fel forumdel.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-25 04:11
Ursprungligen av SweSG:

Har du en liknande som denhär i dina inställningar?

https://i.imgur.com/LOIwiEV.png

Tror den ska stå på UTF-8. Har för mig att jag brukar få problem med ÄÅÖ annars.

Ja, jag gissade att det var fel kodning, men var hittar jag de inställningarna? I datorn har jag ställt in "Svensk-Pro" resp "Spansk" som regel för tangentbordet och i Firefox svenska och engelska (se bilder). Tyvärr hittar jag ingenstans några inställningar i spray.se, men de kanske finns.

Ja, som framgår använder jag Firefox och spray.se i min iMac med OSX 10.11.6. Jag valde tydligen fel tråd men tyckte att det mest handlade om spray.se som mest är plattformsoberoende...

Finns det fler inställningsmöjligheter?

Ursprungligen av Fierro:

Ja, jag gissade att det var fel kodning, men var hittar jag de inställningarna? I datorn har jag ställt in "Svensk-Pro" resp "Spansk" som regel för tangentbordet och i Firefox svenska och engelska (se bilder). Tyvärr hittar jag ingenstans några inställningar i spray.se, men de kanske finns.

Ja, som framgår använder jag Firefox och spray.se i min iMac med OSX 10.11.6. Jag valde tydligen fel tråd men tyckte att det mest handlade om spray.se som mest är plattformsoberoende...

Finns det fler inställningsmöjligheter?

Jag tror inte problemet sitter i din dator utan hos Spray. Om du loggar in på Sprays webbmail. Finns det inga inställningar där du kan kolla igenom?

I första inlägget pratade du om både webbläsare och mejlprogram, utan att nämna vilka det är. Jag frågade om båda, men nu svarade du bara angående webbläsaren. Vi kan inte komma med tips angående programmet om du inte berättar vilket det är.

Och vilken version av Firefox kör du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-25 18:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I första inlägget pratade du om både webbläsare och mejlprogram, utan att nämna vilka det är. Jag frågade om båda, men nu svarade du bara angående webbläsaren. Vi kan inte komma med tips angående programmet om du inte berättar vilket det är.

Och vilken version av Firefox kör du?

Trodde jag svarat, men har tydligen blandat ihop begreppen...

Det jag tror är den senaste versionen, Firefox 61.0.1

När det gäller Spray vet jag inte var jag ska hitta programmappen för att ta reda på versionen. Jag har bl.a. frågat deras support var jag kan hitta ett program för att få senaste versionen och göra en ominstallation, men de svarar inte, ger inget livstecken annat än mottagningsbrevet. Försökt 4 gånger och tröttnat. Trots att de har en bild på en telefonväxel (ser det ut som) i sin hemsida så finns inte något telefonnummer att finna någonstans.

Tacksam för all hjälp.

Ursprungligen av Fierro:

...När det gäller Spray vet jag inte var jag ska hitta programmappen för att ta reda på versionen...

Du kan sluta leta efter det. Spray är inget program. Det är en webbsida som du besöker för att hantera dina mejl.

Men ok, då har vi (kanske) rett ut begreppen. Då antar vi att inget mejlprogram (typ Outlook, Apple Mail, osv) är inblandat.

Ursprungligen av Fierro:

...för att få senaste versionen och göra en ominstallation, men de svarar inte, ger inget livstecken annat än mottagningsbrevet...

Trist att de inte svarar. Men du kan sluta fråga dem om det. För Spray är ju som sagt inget program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-25 22:34

Wow! Lever detta uråldriga problem med diakritiska tecken kvar i dessa dagar?

Jag skulle rekommendera starkt att du skaffar en ny och modern webb-mejl. Ex. Gmail. Väl inne i Gmail så ställer du in så att ditt nya konto hämtar alla mejl från din gamla Spray-adress. Du får du det bästa av allt utan att förlora något från din gamla adress.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-26 06:01
Ursprungligen av Fierro:

Jag har försökt 4 gånger att kontakta spray.se via Passagen (enda möjligheten) men de bara registrerar ärendet som inkommet och sedan händer INGENTING. Sedan är det andra problem med den som de inte svarar på heller, började i December 2017.
Någon som har ett lösningsförslag?

Det är nog tyvärr så att Spray inte ger någon support alls på sina gratis webmail-konton.

http://www.spray.se/mail/premium

Ett gratis gmail-konto (eller icloud-epost om du har ett Apple-ID) ger dig alla fördelar som ett premiumkonto hos Spray har - utom svensk support...

Viktigaste fördel jämfört med din nuvarande webmail är att du kan använda ett riktigt epost-program och synka mellan olika enheter med IMAP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-26 06:11
Ursprungligen av iSweden:

Wow!
Jag skulle rekommendera starkt att du skaffar en ny och modern webb-mejl. Ex. Gmail. Väl inne i Gmail så ställer du in så att ditt nya konto hämtar alla mejl från din gamla Spray-adress. Du får du det bästa av allt utan att förlora något från din gamla adress.

Att låta Gmail hämta och samla sina gamla epostadresser är generellt ett bra förslag, men funkar nog inte med Sprays webmail som inte stöder POP/IMAP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-26 06:26

@Fierro, hur ser det ut om du loggar in via Sprays mobilanpassade webmail-sida? Kanske har de lyckats bättre med teckenkodningen där.
http://www.spray.se/mobilmail/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-26 11:54

Oj oj oj, en mejltjänst som inte har stöd för POP3/IMAP i basutbudet är ett rejält bottenbetyg. Jag har faktiskt inget minne av någon som saknat POP3. Det Spray försöker säga är att de vill inte ha med mejl att göra. Att deras sajt inte förändrats sedan deras glansdagar runt år 2000 är också ett varningstecken.

Enklast är ju att betala för Spray POP/IMAP under en övergångsperiod. Dvs. 9 kr/mån istället för 29 kr/mån för premium. http://www.spray.se/mail/premium
Två år kanske är en ok tid för att helt gå över till den nya. 9 x 24 = 216 kr, billigt för att bli fri.

Hade inte Spray stöd för POP3 förr? Om du har gamla mejl som hämtats till ett mejlprogram på din dator och de är viktiga för dig så kan du även manuellt importera gamla mejl till Gmail.

Du kan även installera en IMAP server lokalt. Men det tar vi en annan gång

Senast redigerat 2018-07-26 12:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-26 16:01
Ursprungligen av IngoX:

Att låta Gmail hämta och samla sina gamla epostadresser är generellt ett bra förslag, men funkar nog inte med Sprays webmail som inte stöder POP/IMAP.

Det var den lösning som förespeglade mig, jag har skaffat ett konto hos Gmail men jag är inte kropp till att anpassa det till mina vanor. T.ex. lyckas jag inte föra över alla e-adresser från spray.se till gmail.com, att sitta och knappa in säkert 300 adresser är inte roligt...

Jag har tittat till vad som finns på spray, och fick fram en del som jag inte beaktat tidigare (se bilagor). Vad är POP3, IMAP, POP-server o port 925 för något? Spray kanske inte är så dåligt som antagits, de har tydligen POP i alla fall? Men det verkar som om Spray och Firefox inte går så bra ihop, jag kom inte in i min brevlåda där men det fungerar bra med Safari.

Däremot har de avsatt så mycket plats för reklambanners upptill så att jag inte kan läsa allt som står nedtill (det går inte att scrolla)... Jag får väl försöka lära mig Gmail, men har så mycket liggande i spraymail så det blir drygt att föra över. Har haft det som ett slag av arkiv för viktiga meddelanden mm.

Ingen förbättring när jag försökte logga in med Sprays mobilanpassade webmail-sida, ser likadant ut. Dock verkar det sista meddelandet från 99 var från någon som inte översatt till svenska. Språket verkar ju vara grekiska eller lettiska eller...

Ack, ja, nu tar jag paus över helgen. Måste försöka coola ner mig (!)

Senast redigerat 2018-07-26 16:17
Ursprungligen av Fierro:

Ingen förbättring när jag försökte logga in med Sprays mobilanpassade webmail-sida, ser likadant ut. Dock verkar det sista meddelandet från 99 var från någon som inte översatt till svenska. Språket verkar ju vara grekiska eller lettiska eller...

Det ser ut som irländska. Med fel teckenkodning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-31 03:12
Ursprungligen av Fierro:

Det var den lösning som förespeglade mig, jag har skaffat ett konto hos Gmail men jag är inte kropp till att anpassa det till mina vanor. T.ex. lyckas jag inte föra över alla e-adresser från spray.se till gmail.com, att sitta och knappa in säkert 300 adresser är inte roligt...

Jag har tittat till vad som finns på spray, och fick fram en del som jag inte beaktat tidigare (se bilagor). Vad är POP3, IMAP, POP-server o port 925 för något? Spray kanske inte är så dåligt som antagits, de har tydligen POP i alla fall? Men det verkar som om Spray och Firefox inte går så bra ihop, jag kom inte in i min brevlåda där men det fungerar bra med Safari.

Hur gör jag för att föra över e-adresserna till G-Mail? Jag har försökt men stupar på vem som ska göra det, jag har ju inget mailprogram ed? Och vad står förkortningarna för?

Ursprungligen av Fierro:

Hur gör jag för att föra över e-adresserna till G-Mail? Jag har försökt men stupar på vem som ska göra det, jag har ju inget mailprogram ed? Och vad står förkortningarna för?

Här beskrivs det hur du ställer in ett annat konto än Gmail i Gmail:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.386745/full...

Förslagsvis så googlar du på vad POP3, IMAP etc betyder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-31 18:22
Ursprungligen av Fierro:

Hur gör jag för att föra över e-adresserna till G-Mail? Jag har försökt men stupar på vem som ska göra det, jag har ju inget mailprogram ed? Och vad står förkortningarna för?

Kontakterna hanteras separat från mejl. För export av kontakter brukar finnas någon funktion under inställningar i respektive webbmejl. Textfilen som du får hem behövs ofta redigeras för att nya mottagaren (Gmail) ska acceptera den. Sedan är det bara att importera den i Google Kontakter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-01 00:31
Ursprungligen av iSweden:

Kontakterna hanteras separat från mejl. För export av kontakter brukar finnas någon funktion under inställningar i respektive webbmejl. Textfilen som du får hem behövs ofta redigeras för att nya mottagaren (Gmail) ska acceptera den. Sedan är det bara att importera den i Google Kontakter.

Det är märkligt, min sida hos Gmail ser inte ut som den som anges i anvisningarna från barbapappa_86, framför allt så lyckas jag inte få till någon överföring från spray.se (se bilagor). Jag har inga konton hos Outlook, MacMail, Eudora eller vad de nu heter. Hur ska jag få till en fil som kan överföras och var görs det?

Jag är rudis, jag vet det, men brukar kunna använda Macen ändå...

Senast redigerat 2018-08-01 00:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-01 12:49
Ursprungligen av Fierro:

Det är märkligt, min sida hos Gmail ser inte ut som den som anges i anvisningarna från barbapappa_86, framför allt så lyckas jag inte få till någon överföring från spray.se (se bilagor). Jag har inga konton hos Outlook, MacMail, Eudora eller vad de nu heter. Hur ska jag få till en fil som kan överföras och var görs det?

Jag är rudis, jag vet det, men brukar kunna använda Macen ändå...

Det spelar ingen roll om du har Outlook eller ej. Det gäller bara att hitta ett format som Googles kontakt-import gillar. Troligtvis har det stöd för flera format.

Kontakterna hanteras på ett annat ställe. Du kan navigera dit via de nio fyrkanterna högst upp och sedan välja Google-konto. Eller gå direkt till: https://contacts.google.com/

Väl där väljer du Mer > Importera > CSV- eller vCard-fil.
Du kan också testa att importera direkt via valet ”Annan e-post leverantör”, men då Spray har en mycket förlegad sajt så fungerar troligen inte det heller.

Senast redigerat 2018-08-01 13:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-02 00:35
Ursprungligen av iSweden:

Det spelar ingen roll om du har Outlook eller ej. Det gäller bara att hitta ett format som Googles kontakt-import gillar. Troligtvis har det stöd för flera format.

Kontakterna hanteras på ett annat ställe. Du kan navigera dit via de nio fyrkanterna högst upp och sedan välja Google-konto. Eller gå direkt till: https://contacts.google.com/

Väl där väljer du Mer > Importera > CSV- eller vCard-fil.
Du kan också testa att importera direkt via valet ”Annan e-post leverantör”, men då Spray har en mycket förlegad sajt så fungerar troligen inte det heller.

Jag har försökt enligt dina anvisningar, men hela tiden hamnar jag i att jag måste använda någon Outlook, MacMail, Eudora eller vad de nu heter. Jag måste ju få till en CSV-fil som sedan ska importeras till gmail.com och det måste jag väl göra hos spray.se. Och då hamnar jag i listan som bifogas. Jag har inte aktiverat Mac mail som står med eftersom det räcker med Firefox för mig, är det en möjlig lösning?

När jag har försökt via gmail och efter deras anvisningar så kan de inte kontroller epostadressen eller lösenordet osv, trots att jag vet att jag angett rätt lösenord. Det är lite av Moment 22 över det hela...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-02 16:55

Som skrivet ovan, du behöver inte alls ha någon av klienterna som Spray listar upp. Valet gäller endast för hur den exporterade CSV-filen ska formateras. Jag hade valt Thunderbird eller Eudora. Sedan importerar du till Google Kontakter. Funkar inte filen så får du välja ett annat format eller redigera filen själv. CSV-filer är rena textfiler.

https://www.google.se/search?q=google+contact...

Angående att hämta e-post från Spray så anger ju de själva att det är låst mot betalning. Har du betalt?

  • Medlem
  • 2018-08-09 18:41
Ursprungligen av Fierro:

Hej!

Jag har bekymmer med min browser och mitt mailprogram. Jag använder sedan massor av år spray.se och numera har alla mail en felaktig teckenuppsättning för det är väldigt svårt att läsa det som kommer utan att klicka på "Utskriftsvänligt" (se bild). Då blir allt bra, men det är frustrerande att hela tiden scrolla upp till huvudet för att klicka på tangenten så fort man gjort en utvikning. Ev. bilagor finns inte med då jag tryckt fram den läsbara varianten.

Är detta något specifikt för Spray.se eller är det någon inställning i min dator som behöver justeras?

Jag har försökt 4 gånger att kontakta spray.se via Passagen (enda möjligheten) men de bara registrerar ärendet som inkommet och sedan händer INGENTING. Sedan är det andra problem med den som de inte svarar på heller, började i December 2017.
Någon som har ett lösningsförslag?

Hej 1
Vill bara meddela att jag har samma strul med åäö sen en tid tillbaka, samt div annat typ bla,
det går EJ går att svara på mail på ett korrekt sätt (endast snabbsvar vilket ej är tillfredsställande),
det går EJ går att bifoga något vid nytt mail,
det går EJ går att vidarebefordra mail.
Supporten är obefintlig, fungerar precis som du beskriver dvs INGET HÄNDER !!!

Mvh /Göran

  • Medlem
  • 2018-08-09 18:48
Ursprungligen av Fierro:

Hej!

Jag har bekymmer med min browser och mitt mailprogram. Jag använder sedan massor av år spray.se och numera har alla mail en felaktig teckenuppsättning för det är väldigt svårt att läsa det som kommer utan att klicka på "Utskriftsvänligt" (se bild). Då blir allt bra, men det är frustrerande att hela tiden scrolla upp till huvudet för att klicka på tangenten så fort man gjort en utvikning. Ev. bilagor finns inte med då jag tryckt fram den läsbara varianten.

Är detta något specifikt för Spray.se eller är det någon inställning i min dator som behöver justeras?

Jag har försökt 4 gånger att kontakta spray.se via Passagen (enda möjligheten) men de bara registrerar ärendet som inkommet och sedan händer INGENTING. Sedan är det andra problem med den som de inte svarar på heller, började i December 2017.
Någon som har ett lösningsförslag?

Se här t.ex
http://www.gratissidan.se/gratis/lankinfo.asp...
https://eforum.idg.se/topic/356166-mail-p%C3%...
https://eforum.idg.se/topic/355621-spray-mail...
http://www.spray.se/support
https://support.spraypassagen.se/hc/sv

Mvh /Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-04 03:00

Ja, vi är tydligen många som har bekymmer med spray.se
Jag upptäckte förra veckan att jag över huvud taget inte kom in till mitt konto. Helt omöjligt från 25/9 till, plötsligt i tisdags, 2/10. Just nu fungerar det, kanske anmälan till DataInspektionen hjälpte till sist???

I vart fall gäller tydligen att rädda vad som kan räddas och använda de andra e-adresser man kan ha, spray tycks vara alltför osäkert. Dessutom har jag fått en som plågar mig med att vilja ha 700$ via Bitcoin, annars... Jag öppnar inte de mailen alls, men de är störande.
Det svåra blir nu att föra över e-adresserna, puhhhh!

En märklig sak ang. de konstiga tecknen, ibland får jag mail som ser perfekta ut, kan de ha varit skrivna på en Mac-dator tro? Har för mig att det var Volvofinans bland andra ...

Vi får kämpa på !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-08 19:24
Ursprungligen av iSweden:

Som skrivet ovan, du behöver inte alls ha någon av klienterna som Spray listar upp. Valet gäller endast för hur den exporterade CSV-filen ska formateras. Jag hade valt Thunderbird eller Eudora. Sedan importerar du till Google Kontakter. Funkar inte filen så får du välja ett annat format eller redigera filen själv. CSV-filer är rena textfiler.

https://www.google.se/search?q=google+contact...

Angående att hämta e-post från Spray så anger ju de själva att det är låst mot betalning. Har du betalt?

Nej, jag har inte kunnat betala. Jag försökte med 9:- varianten, men det gick inte med någon variant.. Just nu fungerar det så man får skynda sig mens det går...

Ja, återigen får jag rodna. För att få igång det hela gjorde jag som du föreslog på vinst och förlust och då fick jag enkelt till en .csv-fil. Jag hade fått för mig att jag måste veta vart filen tog vägen och vad den kom att heta när man använde Thunderbird ed. Men det blev mitt namn osv. Lätt som en plätt. Att det sen var en del strul att fixa å, ä och ö och andra ovanliga tecken i gmail-listan fick jag ta, det viktigaste var att få över alla e-adresserna.

Bifogar en bild aktuell i nu Nobeltider som engelsk läsövning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-08 20:59

Det går framåt.

Testade du att spara om textfilen till olika textkodningar för att passa Google Contacts eller Thunderbird?
TextMate 2 är fortfarande gratis: https://macromates.com/download

Men det måste väl gå att betala Spray på något vis. Ev. ringa dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 02:26
Ursprungligen av iSweden:

Det går framåt.

Testade du att spara om textfilen till olika textkodningar för att passa Google Contacts eller Thunderbird?
TextMate 2 är fortfarande gratis: https://macromates.com/download

Men det måste väl gå att betala Spray på något vis. Ev. ringa dem.

Nej, jag har inte brytt mig om att fortsätta nu när jag har fått över ca 156 e-adresser på ett enkelt vis. Att justera textfilen var inte så betungande, alla e-adresser var ju korrekta. Det var i annat textgods som det förekom å, ä och ö vilka jag justerade "för hand". Vad skulle TextMate 2 användas till? Är det något i stil med Outlook?

Eller menade du att justera inkommande mail? Det går att läsa om jag trycker på knappen "Utskriftsvänligt" när jag öppnar mailen, men det är en onödig extrahantering tycker jag.

Jag har sökt kontakt med Spray många gånger som syns ovan, men de svarar inte på mail och har inga telefonnummer någonstans. Jag får avsluta engagemanget hos dem i lugn takt och fortsätta med annan browser.

Tack för alla bra förslag.

1
Bevaka tråden