Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra fläkt på MacBook Air

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Air från 2012 eller 2013 någongång. Datorn blir väldigt varm och fläkten låter som en jumbojet.
När jag känner vid utblåset för varmluften, vid den svarta plastbiten där skärmen viks, så blåser det inte mycket alls. Således borde fläkten alltså vara full av damm? Jag har tittat på ifixit. Att ta bort fläkten helt är inte att tänka på då dom små kontakterna förmodligen lätt går sönder. Men jag kanske kan öppna upp datorn, koppla bort batteriet och sedan blåsa med tryckluft genom fläkten? Med lite tur så kanske jag får bort det mesta? Kanske även går att blåsa från andra hållet, alltså där varmluften ska komma ut?

Kan det vara värt ett försök, eller är det bara dumt att ens försöka? Tänkte köpa denna luft; https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Ursprungligen av Hjördiz:

Jag har en MacBook Air från 2012 eller 2013 någongång. Datorn blir väldigt varm och fläkten låter som en jumbojet.
När jag känner vid utblåset för varmluften, vid den svarta plastbiten där skärmen viks, så blåser det inte mycket alls. Således borde fläkten alltså vara full av damm? Jag har tittat på ifixit. Att ta bort fläkten helt är inte att tänka på då dom små kontakterna förmodligen lätt går sönder. Men jag kanske kan öppna upp datorn, koppla bort batteriet och sedan blåsa med tryckluft genom fläkten? Med lite tur så kanske jag får bort det mesta? Kanske även går att blåsa från andra hållet, alltså där varmluften ska komma ut?

Kan det vara värt ett försök, eller är det bara dumt att ens försöka? Tänkte köpa denna luft; https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Det gör jag lite då och då med min laptop (ej Apple). Glöm inte att bromsa/blockera fläkten med fingret, tandpetare whatever när du blåser rent. Detta så att fläkten inte börjar spinna helt okontrollerat.

Ursprungligen av screamin-daemon:

Det gör jag lite då och då med min laptop (ej Apple). Glöm inte att bromsa/blockera fläkten med fingret, tandpetare whatever när du blåser rent. Detta så att fläkten inte börjar spinna helt okontrollerat.

Det ska jag försöka komma ihåg. Är det något mer jag bör tänka på förutom att inte fingra på kortet? Kan jag blåsa från bägge hållen, eller är det risk att dammet hamnar där jag inte kan få bort det då, under logikkortet eller så?
Några synpunkter på luften i fråga?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-27 09:00

Använd tryckluft på burk som är avsedd för ändamålet.

Ursprungligen av Hjördiz:

Det ska jag försöka komma ihåg. Är det något mer jag bör tänka på förutom att inte fingra på kortet? Kan jag blåsa från bägge hållen, eller är det risk att dammet hamnar där jag inte kan få bort det då, under logikkortet eller så?
Några synpunkter på luften i fråga?

Man behöver inte att vara supernoga, men börja med att blåsa så mycket damm bort/ut från datorn som möjligt. Tryckluften från Kjell fungerar alldeles utmärkt.

Tack för hjälpen @Json_81 och @screamin-daemon !
Ska försöka mig på detta så fort jag har inhandlat lite luft.

Igår var det operation, en lyckad sådan. Det var inga problem alls. Efter att jag hade sövt patienten genom att dra ur kabeln till batteriet så blåste jag ren innanmätet med tryckluften, lät det lufttorka en stund och skruvade sedan ihop allt igen. Operationen tog 15 minuter, varav merparten var torktid.
Nu har datorn en mycket bättre arbetstemperatur. Så tack än en gång för hjälpen.

1
Bevaka tråden