Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV och Samsung TV problem (4K)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett styck Samsung 55" LED Smart TV UE55KS7005 4K Ultra HD som fungerar bra överlag.
Jag kör Chromecast med 4K utan problem och diverse övriga sändningar i 4K t.ex. Viaplay.
Däremot blir det problem när jag kör in Apple TV 4K. Bilden "pulserar" kontinuerligt med 4-5 sekunders mellanrum, med pulserar så menar jag att ljusstyrkan går upp respektive ner vilket syns tydligt i menyerna och följer med i alla sändningar. Jag har kollat precis varenda inställning som går att testa, har provat dyra högpresterande kablar utan någon skillnad. Det enda som hjälper är att stänga av 4K och då slutar det pulserande ljuset
Önskar tips på möjliga vägar att gå vidare med detta (bortsett från mjukvaruinställningar då jag vill tro att jag provat precis allt), samt om det är någon mer som upplevt liknande problem med Apple TV eller andra TV apparater?

Skall jag skälla på Apple eller Samsung?

  • Medlem
  • 2018-07-30 08:54
Ursprungligen av biffenrydberg:

Har ett styck Samsung 55" LED Smart TV UE55KS7005 4K Ultra HD som fungerar bra överlag.
Jag kör Chromecast med 4K utan problem och diverse övriga sändningar i 4K t.ex. Viaplay.
Däremot blir det problem när jag kör in Apple TV 4K. Bilden "pulserar" kontinuerligt med 4-5 sekunders mellanrum, med pulserar så menar jag att ljusstyrkan går upp respektive ner vilket syns tydligt i menyerna och följer med i alla sändningar. Jag har kollat precis varenda inställning som går att testa, har provat dyra högpresterande kablar utan någon skillnad. Det enda som hjälper är att stänga av 4K och då slutar det pulserande ljuset
Önskar tips på möjliga vägar att gå vidare med detta (bortsett från mjukvaruinställningar då jag vill tro att jag provat precis allt), samt om det är någon mer som upplevt liknande problem med Apple TV eller andra TV apparater?

Skall jag skälla på Apple eller Samsung?

Samsung är Sveriges mest sålda 4K TV och ATV 4K är troligen Sveriges mest sålda 4K box. Ditt fel är inte allmänt förekommande så jag gissar att det går att åtgärda med ändrade inställningar.
Mitt enda tips är att gå igenom alla inställningar igen, börja t ex med att:
- ställa in UHD Color på din Samsung på rätt HDMI-ingång
- kolla också UHD inställningarna på ATVn
- kolla också specifikt HDR-inställningarna på både burkarna
- anslut ATVn direkt (utan ev förstärkare emellan)
- testa att byta HDMI-ingång på Sammyn
- kolla att både TV och ATV har senaste firmware...

(Jag har svårt att se att det skulle vara hårdvaru-fel och det är inte heller något allmänt fel i programvara eller konstruktion av burkarna.)

Ursprungligen av wolf:

Samsung är Sveriges mest sålda 4K TV och ATV 4K är troligen Sveriges mest sålda 4K box. Ditt fel är inte allmänt förekommande så jag gissar att det går att åtgärda med ändrade inställningar.
Mitt enda tips är att gå igenom alla inställningar igen, börja t ex med att:
- ställa in UHD Color på din Samsung på rätt HDMI-ingång
- kolla också UHD inställningarna på ATVn
- kolla också specifikt HDR-inställningarna på både burkarna
- anslut ATVn direkt (utan ev förstärkare emellan)
- testa att byta HDMI-ingång på Sammyn
- kolla att både TV och ATV har senaste firmware...

(Jag har svårt att se att det skulle vara hårdvaru-fel och det är inte heller något allmänt fel i programvara eller konstruktion av burkarna.)

Tack, har redan gjort allt det du beskriver x antal gånger :/.
Den TV jag har har en sk. "smart-connector" där man har HDMI i en extern dosa som kopplas till TV med Samsungs egna kabel.
Har inga problem att köpa ny TV t.ex. en Sony men jag vill samtidigt inte sälja nuvarande apparat om det är ett fel på den eller för del del om det nu är något fel på Apple TV och får samma problem igen. Har ett ärende igång nu hos Apple iaf.

  • Medlem
  • 2018-07-30 16:59
Ursprungligen av biffenrydberg:

Tack, har redan gjort allt det du beskriver x antal gånger :/.
Den TV jag har har en sk. "smart-connector" där man har HDMI i en extern dosa som kopplas till TV med Samsungs egna kabel.
Har inga problem att köpa ny TV t.ex. en Sony men jag vill samtidigt inte sälja nuvarande apparat om det är ett fel på den eller för del del om det nu är något fel på Apple TV och får samma problem igen. Har ett ärende igång nu hos Apple iaf.

De tre senaste Samsung TV jag köpt har/har haft One Connect-box, både fullsize och mini, denna box i sig innebär inte några problem tillsammans med ATV 4K så ditt fel beror på nåt annat.

Efter samtal med både Apple och Samsung och med full nollställning och installation av firmware på nytt för båda enheter så dök det upp ett nytt menyval på TV'n under Eco settings som inte funnits där innan (som även är ingångsspecifik vad jag kan se). Valde bort denna och körde igenom en inställningsguide (inte första gången dock). Men efter det så ligger det en konstant ljusnivå med Apple TV 4K wohoo. Värt att notera att jag fick dimproblem även utan 4K under intensiva tester före detta så jag antar att problemet är löst, peppar peppar.
Efter uppdatering av Apple TV så var jag också tvungen att köra test på HDMI-kabeln för att ett felmeddelande inte skulle dyka upp om problem med HDMI-kabeln. Jag har den näst dyraste Monster med stöd för flera skärmar med hög throughput så det kändes lite märkligt.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Har ett styck Samsung 55" LED Smart TV UE55KS7005 4K Ultra HD som fungerar bra överlag.
Jag kör Chromecast med 4K utan problem och diverse övriga sändningar i 4K t.ex. Viaplay.
Däremot blir det problem när jag kör in Apple TV 4K. Bilden "pulserar" kontinuerligt med 4-5 sekunders mellanrum, med pulserar så menar jag att ljusstyrkan går upp respektive ner vilket syns tydligt i menyerna och följer med i alla sändningar. Jag har kollat precis varenda inställning som går att testa, har provat dyra högpresterande kablar utan någon skillnad. Det enda som hjälper är att stänga av 4K och då slutar det pulserande ljuset
Önskar tips på möjliga vägar att gå vidare med detta (bortsett från mjukvaruinställningar då jag vill tro att jag provat precis allt), samt om det är någon mer som upplevt liknande problem med Apple TV eller andra TV apparater?

Skall jag skälla på Apple eller Samsung?

Hej!
Bumpar denna tråden då jag nu har upptäckt samma problem.
Kör med en Samsung 7-serie från 2017 med 4K och en AppleTV 4K.
Det närmaste en lösning jag hittat är att ändra Chroma till 4.2.2.
Men det gör dock att bilden blir svart, den vita lampan på AppleTV blinkar en gång och sen kommer bilden tillbaka. Om blinket är kort, under ca två sekunder, så startar uppspelningen igen. Är det längre blink så är filmen pausad när man får tillbaka bilden.
Detta kanske kan vara ett kabelproblem då jag inte är helt säker på kabelns kvalitet.

Hittade du någon lösning?

Ursprungligen av martin991:

Hej!
Bumpar denna tråden då jag nu har upptäckt samma problem.
Kör med en Samsung 7-serie från 2017 med 4K och en AppleTV 4K.
Det närmaste en lösning jag hittat är att ändra Chroma till 4.2.2.
Men det gör dock att bilden blir svart, den vita lampan på AppleTV blinkar en gång och sen kommer bilden tillbaka. Om blinket är kort, under ca två sekunder, så startar uppspelningen igen. Är det längre blink så är filmen pausad när man får tillbaka bilden.
Detta kanske kan vara ett kabelproblem då jag inte är helt säker på kabelns kvalitet.

Hittade du någon lösning?

Som jag skrev senast så var det firmware på TV som sannolikt löste det, prova gärna det. 4.2.2 är väl beroende av bra kabel så jag hade kanske testat att skifta den också för säkerhets skull.
I samband med en flytt passade jag på att byta ut maskinparken och kör nu LG OLED istället. Satt faktiskt igår och svor mig varm över lagg vid panorering men hade råkat få på 50 Hz från Apple TV, ingen set-up är felfri ;).

1
Bevaka tråden