Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony illa ute på mobilfronten

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sony har ingen anledning att glädjas över hur deras mobiltelefoner presterar på marknaden. Försäljningen har rasat med mer än en tredjedel från förra året, och endast 2 miljoner mobiler såldes under kvartalet.

Läs hela artikeln här

De får väl sälja ”Xperia” till något kinesiskt företag så ska det nog gå bättre sedan.

Blir lite lycklig i spel-fingertopparna när Playstation omnämns på den här sidan ?
Ni måste ju göra ett litet inslag när Playstation 5 visas om ett år (?).

Tror Sony kommer lägga ner sin mobilverksamhet. Alternativt sälja den. Marginalerna är små och lönsamheten är inte tillräcklig. Dessutom verkar de ha misslyckats gång på gång, så jag kan inte se någon ljusare framtid direkt.

Mobilmarknaden är mördande. Du har bara råd att misslyckas med en mobil, max. Misslyckas man med två eller flera mobiler (flaggskepp, inte budget) så är det otroligt svårt att ta igen. Och inte bara det, man måste återfå kundernas förtroende.

De skulle ge tillbaka ansvaret åt Sony Mobile i Lund, eller låta dem ta över mobilerna helt och hållet. De lyckades ganska bra med Sony-Ericsson medan det var verksamt. Men Sony har dränerat Lund avdelningen på resurser och flyttat mycket till Japan eftersom. Nu vet vi att det inte funkade.
Jag tror den sista chansen blir Sony Xperia XZ3 i höst. Får de inte till den ordentligt är det nog kört.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-01 14:15

Jag ser ingen anledning till att köpa en mobiltelefon från Sony. Och jag har inte sett någon som använder en utanför butikerna.

Själv har jag aldrig gillat Sony. De är experter på att inte följa standard. Med deras prylar måste man alltid köpa till någon konstig adapter för att få det att funka. Komplext produktutbud med mängder med olika kortvariga serier.

Men Sonys satsning på kameror är har verkligen resulterat i hög kvalitet. Dock ofta med samma problem som ovan.

Och jag minns också Sony Ericsson, de var ganska heta ett tag. Fast det verkade mest som om Sony ville komma åt Ericssons teknik. När de väl hade den så avslutade de samarbetet och drog hem.

Ursprungligen av iSweden:

Jag ser ingen anledning till att köpa en mobiltelefon från Sony. Och jag har inte sett någon som använder en utanför butikerna.

Själv har jag aldrig gillat Sony. De är experter på att inte följa standard. Med deras prylar måste man alltid köpa till någon konstig adapter för att få det att funka. Komplext produktutbud med mängder med olika kortvariga serier.

Men Sonys satsning på kameror är har verkligen resulterat i hög kvalitet. Dock ofta med samma problem som ovan.

Och jag minns också Sony Ericsson, de var ganska heta ett tag. Fast det verkade mest som om Sony ville komma åt Ericssons teknik. När de väl hade den så avslutade de samarbetet och drog hem.

Det dummaste jag läst idag. Sony följer alltid standard. Har aldrig behövt göra något som du säger under de år jag haft Sony. Sony har alltid funkat utan problem. Så måste undra vad för konstigheter du måste ha köpt till?

Ursprungligen av Krylovrum:

Tror Sony kommer lägga ner sin mobilverksamhet. Alternativt sälja den. Marginalerna är små och lönsamheten är inte tillräcklig. Dessutom verkar de ha misslyckats gång på gång, så jag kan inte se någon ljusare framtid direkt.

Mobilmarknaden är mördande. Du har bara råd att misslyckas med en mobil, max. Misslyckas man med två eller flera mobiler (flaggskepp, inte budget) så är det otroligt svårt att ta igen. Och inte bara det, man måste återfå kundernas förtroende.

Kommer inte att ske. Så länge Kazuro Hirai är i toppen kommer det inte att ske. Så långt tillbaka som 2013-2014 sålde Sony också 9 miljoner. Så de kan mycket väl komma tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-01 17:13
Ursprungligen av dragontrumpetare:

Det dummaste jag läst idag. Sony följer alltid standard. Har aldrig behövt göra något som du säger under de år jag haft Sony. Sony har alltid funkat utan problem. Så måste undra vad för konstigheter du måste ha köpt till?

Men det var ju ett konstruktivt svar. Solsting?
Vi har tydligen olika erfarenheter av Sony.

  • Medlem
  • 2018-08-01 21:20
Ursprungligen av Mackan1984:

Blir lite lycklig i spel-fingertopparna när Playstation omnämns på den här sidan ?
Ni måste ju göra ett litet inslag när Playstation 5 visas om ett år (?).

Min son fick en PS4 i 7 års present
Jag kan inte säga annat än att jag är imponerad
Project cars 2 i DTS på Denon / Dali hemmabio är riktigt kul ?
Vad händer är vi överens månne ?

Ursprungligen av dragontrumpetare:

Kommer inte att ske. Så länge Kazuro Hirai är i toppen kommer det inte att ske. Så långt tillbaka som 2013-2014 sålde Sony också 9 miljoner. Så de kan mycket väl komma tillbaka.

Fast nu är det Kenichiro Yoshida som är VD. Känd för att ha hårda nypor, är inte säker på att han har samma tålamod som Hirai med mobildivisionen. Men vi får se vad som händer.

Ursprungligen av PaO:

Min son fick en PS4 i 7 års present
Jag kan inte säga annat än att jag är imponerad
Project cars 2 i DTS på Denon / Dali hemmabio är riktigt kul ?
Vad händer är vi överens månne ?

Haha ja bra köp!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 12:21
Ursprungligen av dragontrumpetare:

Kommer inte att ske. Så länge Kazuro Hirai är i toppen kommer det inte att ske. Så långt tillbaka som 2013-2014 sålde Sony också 9 miljoner. Så de kan mycket väl komma tillbaka.

Jag tror Sony är helt körda på mobilsidan. Problemet är Android som gör deras telefoner helt ounika. De ligger helt i händerna på Google på mjukvarusidan, och på hårdvarusidan är det endast deras kamerasensorer som kommer från Sony. Resten av komponenterna köps in på massmarknaden.

Personligen tror jag att den framrida mobilmarknaden kommer att helt domineras av:

Apple (gör sitt egna OS och mycket intäkter från deras egna ekosystem som de kontrollerar)
Samsung (även om de är i händerna på Google, så tillverkar de mycket av hårdvarukomponenterna)
Kinesiska "pure players" (kan hålla nere kostnaderna och leva på lövtunna marginaler)

Ursprungligen av dragontrumpetare:

Det dummaste jag läst idag. Sony följer alltid standard. Har aldrig behövt göra något som du säger under de år jag haft Sony. Sony har alltid funkat utan problem. Så måste undra vad för konstigheter du måste ha köpt till?

Memory Stick?

Det beror på. Sony kan försöka nisha in sig på modeller som få andra gör. En kompakt modell med höga prestanda:
https://mobilanyheter.net/2018/08/09/rykte-xp...

Skulle gärna se att de chansade lite också. Kanske en spelmobil typ Razer phone eller nåt liknande. Inte bara köra på i samma hjulspår så att säga.

1
Bevaka tråden