Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vet du om lagringsmedium?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här veckan vänder vi oss åter mot verkligheten efter förra veckans utflykt i filmens värld. Hur mycket kan du om olika typer av lagringsmedium?

Läs hela artikeln här

6 av 10. Helt ok

Har haft cruizer usb-minnen samt zip disk... samt trimmat 8 tums disketter till dubbla kapaciteten genom att stansa hål i dem

1, 2, 6, 8, 9, 10 rätt!
3, 4, 5, 7 fel!

Så 6 av 10! Nöjd!

  • Medlem
  • 2018-08-02 10:07

7/10 Korrekta svar!
Där satt den! Snyggt jobbat, vi är verkligen imponerade! Du kunde även våra mest obskyra frågor.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-08-02 11:57

5/10 Korrekta svar!
Du kan ändå vara nöjd, även om dina kunskaper inte verkar totalt encyklopediska.

:/

8/10 Korrekta svar!
Där satt den! Snyggt jobbat, vi är verkligen imponerade! Du kunde även våra mest obskyra frågor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-08-02 12:31

6/10 fallerade på gissningarna.

  • Medlem
  • 2018-08-02 13:23

6 av 10
Sisådär ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-02 14:01

8/10 Kombination av kunskap och kvalificerade gissningar. Nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-02 14:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Har haft cruizer usb-minnen samt zip disk... samt trimmat 8 tums disketter till dubbla kapaciteten genom att stansa hål i dem

Vad? Kunde man dubblera kapaciteten genom att stansa hål i skivorna?

8/10 - mycket nöjd med det

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-02 14:36
Ursprungligen av timofej:

Vad? Kunde man dubblera kapaciteten genom att stansa hål i skivorna?

Ja, precis. Ju fler hål som man stansade desto mindre massa i skivan och då ökade varvtalet vilket i sin tur ledde till högre lagringskapacitet. Ganska enkelt när man tänker efter... Det gäller alltså att hitta rätt förhållande mellan stansade hål och varvtalet för då fick man kvar den optimera ytan för lagring.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-02 14:44

6/10

Stansa disketter, det funkade väl på både 5,25” och 3,5” också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-02 14:49
Ursprungligen av frazze:

Ja, precis. Ju fler hål som man stansade desto mindre massa i skivan och då ökade varvtalet vilket i sin tur ledde till högre lagringskapacitet. Ganska enkelt när man tänker efter... Det gäller alltså att hitta rätt förhållande mellan stansade hål och varvtalet för då fick man kvar den optimera ytan för lagring.

Intressant. Men varför tillverkades inte skivorna med hål direkt?

5/10.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-02 17:25

Frågorna missade pionjären av det lagringsmedium som haft mest betydelse hittills, hårddisken. Tyvärr är han lite av en doldis. Den kommersiella hårddisken togs fram av svenskamerikanen Reynold B. Johnson:
https://en.wikipedia.org/wiki/Reynold_B._John...
https://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/b...
http://ethw.org/Reynold_B._Johnson
https://www.nytimes.com/1998/09/18/business/r...

Mer godis:
https://www-03.ibm.com/ibm/history/ibm100/us/...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-02 18:20

7/10

Minns när jag köpte en zip-drive till min Performa 6200 back in the days...

Senast redigerat 2018-08-03 08:04

7/10 korrekta svar.

5/10

Hade god lust att lägga av en bit in...?

Ursprungligen av Cribe:

7/10

Minns när jag köpte en zip-drive till min Performa 6200 back in the days...

Zip? Såna moderniteter. SyQuest 44 köpte jag till min LC. Utökade dessutom minnet från 2 till fantastiska 4 MB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-04 18:49
Ursprungligen av Sir N.:

Zip? Såna moderniteter. SyQuest 44 köpte jag till min LC. Utökade dessutom minnet från 2 till fantastiska 4 MB.

Ahhh hottade också upp min första mac, en Plus. Minns inte exakt men tror det var från 1MB till 4MB. Sen en extern SCSI HD på hela 20MB.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-04 20:01
Ursprungligen av timofej:

Intressant. Men varför tillverkades inte skivorna med hål direkt?

Förlåt. Det var bara ett (försök?) till skämt. Det enda som man behövde göra var att skära/klippa ut ett nytt jack i kanten (jack != hål) så att skrivskyddsoptiken gav rätt status för att möjliggöra skrivning på den nya sidan (som egentligen var baksidan som tydligen också var belagd med magnetiskt material).

Ursprungligen av Json_81:

6/10

Stansa disketter, det funkade väl på både 5,25” och 3,5” också?

Nä, 3,5" var ju av hårdplast.

7/10 Korrekta svar!
Där satt den! Snyggt jobbat, vi är verkligen imponerade! Du kunde även våra mest obskyra frågor.

Var nog mer obskyra frågorna jag missade på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-05 08:47
Ursprungligen av keptang:

Nä, 3,5" var ju av hårdplast.

Ja, men man kunde ju göra ett hål uppe på kanten i plasten. Men det kanske var skrivskydd och inte storlek? Minns inte varför men vet att en kompis gjorde det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-05 11:48
Ursprungligen av Json_81:

Ja, men man kunde ju göra ett hål uppe på kanten i plasten. Men det kanske var skrivskydd och inte storlek? Minns inte varför men vet att en kompis gjorde det.

Det fanns väl en på vardera sida? En för skrivskydd och en för HD?

Ursprungligen av Json_81:

Ja, men man kunde ju göra ett hål uppe på kanten i plasten. Men det kanske var skrivskydd och inte storlek? Minns inte varför men vet att en kompis gjorde det.

Man kunde täppa igen ett hål och göra icke skrivbara 3,5"-diskar skrivbara genom att tejpa över ett hål om "flärpen" tagits bort. På retail-diskar så var denna "flärp" ofta borttagen så man inte skulle kunna skriva över innehållet av misstag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-05 14:32
Ursprungligen av Cribe:

Det fanns väl en på vardera sida? En för skrivskydd och en för HD?

Ursprungligen av keptang:

Man kunde täppa igen ett hål och göra icke skrivbara 3,5"-diskar skrivbara genom att tejpa över ett hål om "flärpen" tagits bort. På retail-diskar så var denna "flärp" ofta borttagen så man inte skulle kunna skriva över innehållet av misstag.

Just det ja.
Funkade det inte att göra hål på motsatt sida för att få HD? 1,44MB, annars 720KB?
Eller blandar jag ihop det med de äldre?

Ursprungligen av Json_81:

Just det ja.
Funkade det inte att göra hål på motsatt sida för att få HD? 1,44MB, annars 720KB?
Eller blandar jag ihop det med de äldre?

Nä så bra var det inte.
8" och 5,25" kunde man göra det så man kunde använda båda sidorna och därmed dubbla lagringen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-05 17:34
Ursprungligen av keptang:

Nä så bra var det inte.
8" och 5,25" kunde man göra det så man kunde använda båda sidorna och därmed dubbla lagringen.

Blandar ihop det med 5,25” då, 8” hade jag aldrig kontakt med

Ursprungligen av keptang:

Nä så bra var det inte.
8" och 5,25" kunde man göra det så man kunde använda båda sidorna och därmed dubbla lagringen.

Jodå, det funka visst, man kunde tom köpa ett specialverktyg som stansa ut plasten på rätt sätt, men det gällde ju att man köpt kvalitets disketter annars sket det sig...

Bevaka tråden