Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Pay kommer till Sverige.

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Än så länge är det Swish, PayPal eller kreditkort som gäller för mig, har bara runt 300 i kontanter på mig för de som inte tar något av de andra. Väntar fortfarande på att Swedbank ska bli Apple Pay.... men lär väl inte ske innan 2020...

När känner du behovet av kontanter? Jag har aldrig kontanter på mig, vet knappt hur de nya pengarna ser ut. Och jag kan inte påminna mig någongång under de sista åren att jag behövt kontanter.
Kort eller appar löser allt för mig.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-07-27 22:09

Gott om iPhone-användare fortfarande här.

Ursprungligen av Tjosansa:

När känner du behovet av kontanter? Jag har aldrig kontanter på mig, vet knappt hur de nya pengarna ser ut. Och jag kan inte påminna mig någongång under de sista åren att jag behövt kontanter.
Kort eller appar löser allt för mig.

Tja, när man ska tex köpa en vurre nere i hamna eller så...
Bor man inte i storstan så finns det massor av ställen där kontanter är det som gäller i småbutiker etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-28 07:55
Ursprungligen av Ideaman02:

Eh Google och Apple Pay är lika säkra. Båda säkrare än kontant och kort.

Äää, jaa..?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-07-28 11:41

Är det månne någon med en Samsung Gear S3 klocka och en icke-samsung android som fått Samsung Pay att fungera? Jag hade inställningar på min förra OnePLus som jag köpte direkt från dem, men på den nya OnePlus 6 från webhallen så saknas Samsung Pay inställningarna. Jag vet inte om det är någon geografisk begränsning. Annars verkar det smidigt att kunna betala med vanliga magnetkort genom en klocka.

Ursprungligen av Tjosansa:

När känner du behovet av kontanter? Jag har aldrig kontanter på mig, vet knappt hur de nya pengarna ser ut. Och jag kan inte påminna mig någongång under de sista åren att jag behövt kontanter.
Kort eller appar löser allt för mig.

Senast förra veckan när terminalen inte fungerade i butiken. Då var jag kung. Vad är problemet med att ha en sedel i reserv - smittar inte - tror jag. Den dagen Putin sabbar vår kommunikation - kan jag i alla fall betala vid det tillfället. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Senast förra veckan när terminalen inte fungerade i butiken. Då var jag kung. Vad är problemet med att ha en sedel i reserv - smittar inte - tror jag. Den dagen Putin sabbar vår kommunikation - kan jag i alla fall betala vid det tillfället. ?

Men bara om affären accepterar kontanter, den möjligheten börjar sakta men säkert försvinna.

kommer man kunna betala med google play balance i butiker när det släpps officiellt i Sverige

Ursprungligen av sextontio:

Absolut inte. Krisen hos Transportstyrelsen, och andra myndigheter, var katastrofal i den bemärkelsen att känslig data läckte. Vi vet än idag inte exakt vilka som har tagit del av den och inte. Men detta berodde ju inte på att FSB eller någon rysk myndighet köpte data. Utan det kunde ske på grund av slarvig upphandling och bristande ansvarstagande i den statliga förvaltningen.

Jag förstår er oro, men alarmism har aldrig hjälpt oss.

Vad det bevisar bortom varje rimligt tvivel är att inkompetens, korruption och svårgerpolitik inom den offentliga förvaltningen i det här landet gått så långt att det är helt meningslöst att ens föra på tal om något är lagligt eller huruvida någon aktör "får" göra något eller inte. Utgå ifrån alla alla data som samlas in läcker som ett såll och att konsekvenserna för de ansvariga när saken sent omsider upptäcks kommer bli lika skrattretande som för transportsyrelsens dåvarande generaldirektris.

Ursprungligen av Zeugma:

I ett senare inlägg i denna tråd skriver du att du enbart använder kontanter.
Då undrar jag vad poängen är med ovanstående.
I mina ögon ser det ut som krokodiltårar, eftersom det inte kan finnas något annat företag heller som får din tillit vad gäller penningtransaktioner.
Att du nämner Samsung Pay som föredraget alternativ verkar inte trovärdigt. Du betalar ju ändå med kontanter.

Vad har trovärdighet med saken att göra? Att jag personligen inte läcker data om jag inte måste innebär ju inte att det inte finns graderingar i helvetet - det är väl fullständigt solklart att en betallösning från en personuppgiftsnasare som Google är ett mycket svårare integritetsproblem än dito från skrothandlare som Apple eller Samsung, låt vara att de senare inte heller på något sätt är oproblematiska? Vore jag tvungen att ha någon av dessa tjänster skulle Samsung Pay gå före Google Pay alla dagar i veckan. Heck, Sveavägen68-SossePynt skulle komma före Google Pay.

Ursprungligen av GustafMA:

... Vad har trovärdighet med saken att göra? Att jag personligen inte läcker data om jag inte måste innebär ju inte att det inte finns graderingar i helvetet - det är väl fullständigt solklart att en betallösning från en personuppgiftsnasare som Google är ett mycket svårare integritetsproblem än dito från skrothandlare som Apple eller Samsung, låt vara att de senare inte heller på något sätt är oproblematiska? Vore jag tvungen att ha någon av dessa tjänster skulle Samsung Pay gå före Google Pay alla dagar i veckan. Heck, Sveavägen68-SossePynt skulle komma före Google Pay.

Du rekommenderar alltså en annan grad i helvetet till andra medan du själv avstår från helvetet helt och hållet. Ska man tolka dig så?

Ursprungligen av adress@mac:

Senast förra veckan när terminalen inte fungerade i butiken. Då var jag kung. Vad är problemet med att ha en sedel i reserv - smittar inte - tror jag. Den dagen Putin sabbar vår kommunikation - kan jag i alla fall betala vid det tillfället. ?

Problemet är att de ligger o skräpar i fickan

Ursprungligen av Pulver:

Men bara om affären accepterar kontanter, den möjligheten börjar sakta men säkert försvinna.

Återigen - om terminalerna inte fungerar - tror du dom skulle säga nej till kontanter. Skulle vara Teliabutiker möjligtvis. Å andra sidan finns dom inte kvar snart.

Ursprungligen av Tjosansa:

Problemet är att de ligger o skräpar i fickan

Om dom skräpar skicka dom till mig. Jag står för portot. Skall köpa en ny TV till sovrummet......?

  • Medlem
  • 2018-08-02 11:40

Har OP6 inget riktigt alternativ.

Ursprungligen av adress@mac:

Återigen - om terminalerna inte fungerar - tror du dom skulle säga nej till kontanter. Skulle vara Teliabutiker möjligtvis. Å andra sidan finns dom inte kvar snart.

Ja, jag tror de vägrar ta emot kontanter.

Det finns en anledning till att kedjor såsom exempelvis elgiganten helt har slutat med kontanter och de kommer inte ta emot kontanter även om terminalerna strular.

Ursprungligen av Pulver:

Ja, jag tror de vägrar ta emot kontanter.

Det finns en anledning till att kedjor såsom exempelvis elgiganten helt har slutat med kontanter och de kommer inte ta emot kontanter även om terminalerna strular.

Hmmm, har dom? Handla senast igår med kontanter på elgiganten... 18:- för nått batteri.

Ursprungligen av Pulver:

Ja, jag tror de vägrar ta emot kontanter.

Det finns en anledning till att kedjor såsom exempelvis elgiganten helt har slutat med kontanter och de kommer inte ta emot kontanter även om terminalerna strular.

Handlat idag på Elgiganten kontant - inga problem....

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, har dom? Handla senast igår med kontanter på elgiganten... 18:- för nått batteri.

Ursprungligen av adress@mac:

Handlat idag på Elgiganten kontant - inga problem....

Tvivlar inte på er, men bygger mitt påstående på följande länkar:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.696376...

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.700410...

Ursprungligen av Zeugma:

Du rekommenderar alltså en annan grad i helvetet till andra medan du själv avstår från helvetet helt och hållet. Ska man tolka dig så?

Absolut. På samma sätt organiserar jag mitt liv för att inte frotera mig med farbror blå i onödan, men den som tycker att det är kul att bete sig så att hon ådrar sig polisens uppmärksamhet löpande gör klokt i att satsa på att bli haffad av vår vår egen farbror blå, snarare än av exempelvis Kubas, Nordkoreas eller Pakistans polisväsende. Att satsa på en kriminell karriär är helt enkelt smartare i ett land som Sverige, relativt sett. På samma sätt är det bättre att sälja ut sin integritet till Samsung än till Google, om man nu känner ett trängande behov av att sälja ut den till någon.

Ursprungligen av adress@mac:

Om dom skräpar skicka dom till mig. Jag står för portot. Skall köpa en ny TV till sovrummet......?

Det kan jag göra, så skickar du alla dina digitala pengar till mig.. win win

Ursprungligen av Tjosansa:

Det kan jag göra, så skickar du alla dina digitala pengar till mig.. win win

Mina digitala skräpar inte - det gör dina pengar...... Tillbaka till ruta ett ??

Bevaka tråden