Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blev av med Administratör

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-08-02 21:12

Hade (miss)lyckats skapa ett på tok för långt användarnamn/konto när jag drog igång iMacen första gången. D v s väldigt bökigt varje gång det krävs att man anger Administratör/namn.

Gick in i Användare och ändrade. Noterade varning men det skulle ändå funka, efter omstart.
Användarnamnet/kontot ändrades dock inte men däremot så ändrades statusen på det, från Administratör till Standard.
Nu vet jag inte hur jag skall lösa detta. Steg 1, återställa till Administratör. Steg 2, ändra det jobbiga användarnamnet.

Googlade och fann någon instruktion som säger att man skall trycka CMD + S vid uppstart. Skulle sedan ange /sbin/mount -uw / then men det föll på att jag inte lyckas skriva "/"-tecknet (normalt Shift+7, som nu gav annat tecken och hittar inte vid försök bland övriga tangenter)...

Håhåjaja.

Lösning någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-03 06:18

Det beror på att det är amerikansk layout vid uppstarten. Testa andra tangenter tills du hittar / (shift6 eller längst ner till höger, kommer inte ihåg och sitter vid PC nu).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-03 07:06

Bindestreck och understrykning (underscore).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-08-06 10:52

Thanks!

Vidare, för att ändra det jobbiga namnet;

https://support.apple.com/sv-se/HT201548

1
Bevaka tråden