Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre saker som får mig att vilja lämna Iphone

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att man inte kan spela in samtal har stört mig sedan första iPhone. Det är så fruktansvärt sugigt dåligt.
Det finns ju tjänster, men det innebär ett extra meck.

Bra åsikter för övrigt i tråden! ?

Ursprungligen av PaO:

Intressant och förstår dig ?
Varför blev det en Nokia 8?

Jadu, bra fråga. Men ungefär så här tänkte jag: en telefon med ett helt rent Androidsystem utan en massa bloatware, en hyfsat ny telefon med alla de funktioner jag behöver till ett rimligt pris. Sen skadade inte namnet eller historiken kring Nokias gamla mobiler - oavsett hur mycket det har med dagens telefoner att göra i verkligheten.

Vad som skulle få mig att lämna iOS måste vara någon viktig funktion som inte finns men finns på någon annan plattform eller som fungerar så dåligt jämfört med någon annan plattform.

Och jag ser ingenting som uppfyller de kriterierna. Det finns saker som inte fungerar bra, det finns buggar som är förvånande (jag ser dem ofta i samband med kopplingen mitt Apple Watch), det finns saker som jag gärna skulle vilja ha men ingenting som får mig att vilja lämna IOS.

Om jag tittar på önskelistorna som dyker upp här så:

Spela in samtal är för mig endast aktuellt i jobbet och då för att spela in videokonferenser. Det kan givetvis finnas tillfällen då jag skulle vilja spela in privatsamtal för möjligheten att bevisa något vid en eventuell konflikt men det är sällsynt på gränsen till obefintligt behov för mig

Filer...Jag vill egentligen komma ifrån hanteringen av ett filsystem överhuvudtaget även för PC/Mac så jag är inte så bekymrad över denna aspekt. Jag ser det mer som att jag lever kvar i ett gammalt sätt att hantera data på och vill använda sökfunktioner för att kunna hitta "filer" i en stor privat databas över information som jag har.

Siri kan bli bättre men det finns gott om situationer där en röstassistent inte alls fungerar för mig. Jag jobbar i ett kontorslandskap och där är det överhuvudtaget inte att fundera på att använda röstassistent. Men svenska Siri kan förbättras - det märks att svenska inte är ett fokuserat språk jämfört med engelska.

Så just nu ser jag inte vad som skulle få mig att vilja lämna IOS - då måste en ny revolution ("disruption") komma och det är inte något av olika Androidbaserade systemet (för mig så är de systemen så olika sinsemellan att de är inte att anses vara samma system)

  • Medlem
  • 2018-08-01 16:24
Ursprungligen av William WM:

Jadu, bra fråga. Men ungefär så här tänkte jag: en telefon med ett helt rent Androidsystem utan en massa bloatware, en hyfsat ny telefon med alla de funktioner jag behöver till ett rimligt pris. Sen skadade inte namnet eller historiken kring Nokias gamla mobiler - oavsett hur mycket det har med dagens telefoner att göra i verkligheten.

Tack
Då gjorde du ett bra val ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-02 14:50
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag får nog byta till Nordea känner jag

Eller skaffa et St1-kort.

När jag en gång på senmedeltiden bytte från Iphone 3gs till HTC Droid var det fyra skäl:

1) Filhantering
2) Sidladdning
3) Spela in samtal
4) Nummerpresentation

Listans punkt 1-3 är alla dessa år senare fortfarande är lika aktuella. Man kan eventuellt argumentera för att ett och två är medvetna designval, men att det inte är en standardfunktion att spela in är banne mig helt obegripligt. Och för min del innebär avsaknaden av ett och två att Ios-plattformen helt enkelt inte kan konkurrera med Android ur produktivitets- och användarmaktperspektiv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-03 06:27

Jo, för mej, men inte för dej (tur vi är olika). Inget av dina 4 argument har någon som helst betydelse för mej
Vi hade Android på jobbet tidigare, men alla utom två ville byta (utav 25-30 st). Främst för att Android upplevdes rörigare i gränssnittet (och telefonen hängde sej ibland, men det berodde nog mer på modellen).

Självklart talar jag bara för mig själv. Om jag skulle få för mig att ansluta mig till lokal forumstandard och försöka bli obetald talesman för Tim Cook så skulle jag naturligtvis framhålla det tydligt i mina inlägg.

Vilket påminner mig om att det fanns - och finns - ytterligare ett skäl till att jag dumpade Ios: plattformsmonopolet. Bara tanken att mitt arbetsflöde skulle vara helt beroende av en enda monopolleverantör av hård- och mjukvara får mig att rysa av obehag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-04 13:49
Ursprungligen av Sledde:

Förstår inte varför det ska vara så svårt att lägga till en inspelningsfunktion på iPhonen. …

Ungefär som att ta bort kameran med motiveringen att det finns ställen med fotoförbud.

Håller med dig om mycket Sledde.

Själv tycker jag placeringen av appikoner är för stel. Ikonerna borde om någonstans sitta klistrade nedåt, inte uppåt. Dagens mobiler är något större än 3GS:erna...

Annars stör jag mig på att mobilen är såpass dum. Går jag och lägger mig med 19% batteri, då bör den gå ner i standbyläge och vakna med 18% när larmet ringer 06:00. (Givet att jag glömt sätta den på laddning.

Apple är för mesiga när det gäller efterlevnad av Human Interface Guidelines och hurpass öppen den är för tolkning. Jag vill ha kontinuitet i gränssnitt. Snapchat är en styggelse, UI-mässigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-04 23:16

Hade USA haft ett generellt fotoförbud hade det förstås inte funnits någon kamera på iPhone.

Oooooch så öppnar vi detta igen. På swedroid framkommer att Google, i sin oändliga visdom, tydligen har försvårat/omöjliggjort (oklart vilket, i skrivande stund) inspelning i Android 9 Paj. Dags att börja ta fasta på enheters möjlighet att köra Lineage som ett spår och ta en titt på Purism som ett annat. Jag har iofs inga problem med att hänga kvar på Android 8 i all evighet, men förr eller senare kommer det ju inte gå att köpa ny hårdvara med det os:et. Bra jobbat, Google.

Bevaka tråden