Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder ni trådlös laddning?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-03 09:57

Jag har roat mig med att under semestern fråga alla mina bekanta med iPhone 8 eller X om de använder trådlös laddning. Svaret har varit att 0 använder det. Ca 60% visste inte om att det fanns och de andra svävade lite på molnet när de sa att de visste att det fanns men använde det inte hur som helst.

Hur gör ni med denna möjlighet? Använder ni det? Alltid? Eller bara vid något särskilt tillfälle? Eller bara slumpvis? Typ när man stöter på det i något sammanhang?

Ps. Undersökningen har sina begränsningar vad gäller antal respondenter..?

  • Medlem
  • Urshult
  • 2018-08-03 10:42

Jag använder det på jobbet, inte hemma. Jag funderar på att köpa en trådlös laddare till hemmet, en i bambu som någon har tipsat om här på forumet.

Använder det inte, tycker att det går för långsamt samt att telefonerna blir för varma, vilket sliter onödigt.
En annan nackdel är att batteriet inte får vila som när man laddar med kabel.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-08-03 10:53

Ja jag har en no-name laddare, tyvärr bara 1A så den är (väldigt) långsam, har jag mer bråttom laddar jag min X med 12W iPad-laddare, skillnaden märks verkligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-03 11:48
Ursprungligen av keptang:

Använder det inte, tycker att det går för långsamt samt att telefonerna blir för varma, vilket sliter onödigt.
En annan nackdel är att batteriet inte får vila som när man laddar med kabel.

Hur menar du med vila?

Ursprungligen av keptang:

Använder det inte, tycker att det går för långsamt samt att telefonerna blir för varma, vilket sliter onödigt.
En annan nackdel är att batteriet inte får vila som när man laddar med kabel.

Ursprungligen av xms67:

Hur menar du med vila?

Jag undrade också över det där. Hur påverkas batteriet?

När det gäller huvudfrågan så använder jag det oftast som underhållsladdning på jobbet. Laddning över natten sker med kabel

Ursprungligen av xms67:

Hur menar du med vila?

Telefonen använder ju batteriet medan du laddar via Qi, till skillnad mot när du laddar via kabel då får den direkt ström via kabel.
Troligen en av anledningarna till att det blir varmt, förutom energiförlusten.

Ursprungligen av keptang:

Telefonen använder ju batteriet medan du laddar via Qi, till skillnad mot när du laddar via kabel då får den direkt ström via kabel.
Troligen en av anledningarna till att det blir varmt, förutom energiförlusten.

Har du någon källa på det där? Jag skulle vilja lära mig lite mer

Jag använder trådlös laddning, undantaget om jag är på resande fot. Hur varm telefonen blir beror på hög effekt laddarpluggen har och om Qi-enheten supportar snabbladdning. Skulle jag ladda över natten skulle jag välja en med låg effekt.
Hög effekt då kortare stunder över dan då man har övervakning på mobilen.

  • Medlem
  • 2018-08-03 14:11

Trådlös laddning på jobbet
Snabbladdning via kabel hemma
Kabel tar ca 90 minuter och trådlös snabbladdning 1 timme extra.
Note 8 med 3300 mAh

  • Medlem
  • 2018-08-03 14:25

Jag laddar min 8 Plus trådlöst med Mophies laddare och har gjort det sedan jag köpte den i november.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-03 17:53

Har ännu inte sett någon anledning till att använda QI-laddning till telefonen så länge inte alla vertikala ytor i min bostad är kompatibla. Telefonen laddar jag ändå under natten och klarar hela dagen utan problem. iPhone 8 Plus.

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2018-08-03 18:20

Jag började använda trådlös laddning på min 8:a och fortsatte när jag köpte X.
Har dock noterat att telefonen blir väldigt varm med ett plånboksfodral, plus att den tydligen slår av laddningen på grund av detta, kan ha 85 % på morgonen när den laddat hela natten.
En annan nackdel är att den måste vara rätt placerad på laddaren oavsett om jag har den liggande eller stående.
Därför har jag slutat ladda trådlöst, kör med kabel och den är full och sval på morgonen.

Angående fodral ska man helst ha ett så tunt (syntetfodral) som möjligt om man laddar trådlöst. Undvik ett tjockt plånboksfodral av läder, då funkar det inte ibland eller blir för varmt.

Kör med laddplatta på natten och i bilen, behöver aldrig ladda någon annanstans.
Har ett fodral med två kort på baksidan och det fungerar ändå mycket bra. Har X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-04 16:32
Ursprungligen av jimel:

Kör med laddplatta på natten och i bilen, behöver aldrig ladda någon annanstans.
Har ett fodral med två kort på baksidan och det fungerar ändå mycket bra. Har X.

Vilket fodral har du?

Nej av samma skäl som keptang skrev och att det bara är snyggt men opraktiskt, iaf för mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-04 23:26

Alltid hemma, kabel annanstans.

Ursprungligen av kenjon:

Alltid hemma, kabel annanstans.

Samma här. Har en Belkin-platta bredvid sängen.

Ursprungligen av xms67:

Vilket fodral har du?

Ett sånt här https://www.amazon.com/iPhone-Island-Cotton-G...

Att ladda över natten undviker jag om möjligt. Experterna säger att man förkortar livslängen med att ladda till 100 %.
Så helst på kvällen till runt 80 %.

Ursprungligen av johnh3:

Att ladda över natten undviker jag om möjligt. Experterna säger att man förkortar livslängen med att ladda till 100 %.
Så helst på kvällen till runt 80 %.

Vad säger han? Ladda inte till 100% på kvällen men ladda till 80% och fyll på till 100% på morgonen? Jag misstänker att vi saknar något i den där beskrivningen.

Och är detta specifikt för induktiv laddning? Det borde också gälla för trådad laddning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-07 11:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad säger han? Ladda inte till 100% på kvällen men ladda till 80% och fyll på till 100% på morgonen? Jag misstänker att vi saknar något i den där beskrivningen.

Och är detta specifikt för induktiv laddning? Det borde också gälla för trådad laddning

Han menar väl att i så fall kan man bryta vid 90-95% på morgonen alt. att du då bar har 100% en mycket kort tid. Det verkar bli mer och mer konsensus kring att batterierna inte mår väl av att laddas fullt. Jag har en god vän som är kemist och som har jobbat en del med batterier. Han har en timer för laddning. Den sätts på lagom så att batteriet har 90-100% på morgonen. (Han har för övrigt en brand/rökvarnare just över säng/laddplats då han menar att laddarna är större brandrisk än vad vi vanliga förstår.)

Edit: Gäller oavsett laddform.

Ursprungligen av keptang:

Använder det inte, tycker att det går för långsamt samt att telefonerna blir för varma, vilket sliter onödigt.
En annan nackdel är att batteriet inte får vila som när man laddar med kabel.

aha så laddar batteriet när man laddar via kabel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-07 13:35
Ursprungligen av johnh3:

Att ladda över natten undviker jag om möjligt. Experterna säger att man förkortar livslängen med att ladda till 100 %.
Så helst på kvällen till runt 80 %.

Borde inte telefonen själv känna till allt det där och sköta det själv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-07 18:33

Absolut, och det tror jag de gör. Att den visar 100 % behöver inte betyda att bageriet är maxladdat, utan att det är laddat så mycket som Apple tycker att det ska vara (kanske 90 %).
Jag har kört Toyota Prius i många år, och jag läste någonstans att de bara laddar upp till 80 %, och säger sej vara urladdat vid 40 %. Alltså utnyttjas bara 40 % av batteriets kapacitet. Vilket känns som slöseri, men de garanterar minst 10 års livslängd!

Ursprungligen av xms67:

Han menar väl att i så fall kan man bryta vid 90-95% på morgonen alt. att du då bar har 100% en mycket kort tid. Det verkar bli mer och mer konsensus kring att batterierna inte mår väl av att laddas fullt. Jag har en god vän som är kemist och som har jobbat en del med batterier. Han har en timer för laddning. Den sätts på lagom så att batteriet har 90-100% på morgonen. (Han har för övrigt en brand/rökvarnare just över säng/laddplats då han menar att laddarna är större brandrisk än vad vi vanliga förstår.)

Edit: Gäller oavsett laddform.

Men... Dels så har telefonerna logik för att inte ladda upp batteriet för mycket. Dels så börjar du ladda ur batteriet direkt som du kopplar ut det ur laddaren oavsett när du gör det så jag tror att man helt enkelt gör det onödigt invecklat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-07 22:25
Ursprungligen av pesc:

Borde inte telefonen själv känna till allt det där och sköta det själv?

Ursprungligen av kenjon:

Absolut, och det tror jag de gör. Att den visar 100 % behöver inte betyda att bageriet är maxladdat, utan att det är laddat så mycket som Apple tycker att det ska vara (kanske 90 %).
Jag har kört Toyota Prius i många år, och jag läste någonstans att de bara laddar upp till 80 %, och säger sej vara urladdat vid 40 %. Alltså utnyttjas bara 40 % av batteriets kapacitet. Vilket känns som slöseri, men de garanterar minst 10 års livslängd!

Ursprungligen av BlackSmp:

Men... Dels så har telefonerna logik för att inte ladda upp batteriet för mycket. Dels så börjar du ladda ur batteriet direkt som du kopplar ut det ur laddaren oavsett när du gör det så jag tror att man helt enkelt gör det onödigt invecklat

Jag har själv alltid hävdat att "det där" sköter telefonen. Personligen vet jag inte vad som är sant eller inte. Däremot kan jag konstatera att fler och fler forskare säger just att man inte ska ladda fullt(eller ladda ut helt). Men de kan ju svara "teknikneutral" dvs tar inte med att tekniken i vissa prylar sköter detta. Och många journalister kan ju int ställa rätt frågor när det blir för tekniskt.

Jag har också en plugg-in-hybrid, VW. Där råds man att vara försiktig med att ladda fullt. Och framförallt ska man undvika att låta den stå med kabel i efter att den blivit fullt laddad. Den har ett system för ivägkörninngstid så att laddningen går igång lagom så att det är fullt när man ska åka. Och fullt batteri, utan laddning, rekommenderas man bara ha ett par dagar. Annars ska det vara under ca 80%.

Senast redigerat 2018-08-08 09:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-08 00:07

Att stå med kabeln i är väl inget problem, den avbryter ju laddningen när den tycker det är fullt? Konstigt att de går ut med sådan info på en bil för flera hundra tusen.... låter som en inte så smart laddare.

Har alltid kört mina apparater på laddning tills de sluta ladda och har aldrig märkt att batteriet tagit skada, skulle förvåna mig mycket om dagens prylar inte sköter överladdning själva, iaf inte märkes prylar.
Dra ut batteriet till noll vet jag dock inte, tex Watch (hänt ett flertal ggr då jag inte märkt att den varnar), iPhone, Mac etc men skulle tro att det också finns en säkerhetsmarginal även där.

Bevaka tråden