Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny Macbook!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-07 15:17

Hej.

Jag skall uppgradera till en ny Macbook MEN jag har stor huvudbry kring hur jag skall hantera lagringen av tex alla mina bilder och filmer samt filer. Vi äger inte någon stationär dator eller nas eller liknande utan vill ha en så bra och ekonomisk lösning som "löser alla mina problem" som är:
-lagra bilder och filmer.
-gärna åtkomst från andra enheter.
-Backupplösning??

Inser att det förmodligen är en tvådelad fråga, 1: laptop (vad skall jag ha?) 2, lagring/nas/server?

Jag kommer liksom aldrig till avslut när det gäller nas/servrar då det alltid skenar i pris och långt mycket mer avancerat än vad jag är intresserad av.

Är det någon som har erfarenhet kring vad jag skall börja kolla på?

/Magnus

Ursprungligen av bowman:

...skenar i pris och långt mycket mer avancerat än vad jag är intresserad av...

Svårt för oss att veta:
- vad du menar med "skenar i pris"
- vad som är för avancerat i dina ögon

Så berätta gärna vilken budget du har, vilken dator du har nu, vilka lagringslösningar du har nu, och vad datorn ska användas till - så blir det mycket lättare att komma med förslag och tips.

Ursprungligen av bowman:

Hej.

Jag skall uppgradera till en ny Macbook MEN jag har stor huvudbry kring hur jag skall hantera lagringen av tex alla mina bilder och filmer samt filer. Vi äger inte någon stationär dator eller nas eller liknande utan vill ha en så bra och ekonomisk lösning som "löser alla mina problem" som är:
-lagra bilder och filmer.
-gärna åtkomst från andra enheter.
-Backupplösning??

Inser att det förmodligen är en tvådelad fråga, 1: laptop (vad skall jag ha?) 2, lagring/nas/server?

Jag kommer liksom aldrig till avslut när det gäller nas/servrar då det alltid skenar i pris och långt mycket mer avancerat än vad jag är intresserad av.

Är det någon som har erfarenhet kring vad jag skall börja kolla på?

/Magnus

Som NAS skulle jag gå på en Synology. Finns från 1000 spänn och uppåt. Oftast utan diskar dock. Jag skulle stoppa i en WD Red eller liknande NAS-disk.

Ett annat alternativ är en lättare server. Typ HPE ProLiant MicroServer Gen10. Svårare att sätta upp dock. Ligger på lite över 4k för den billigaste utan diskar. Sedan lägga in ett eget OS t.ex. OpenMediaVault:

https://www.openmediavault.org/

Edit:
Ska sägas att jag kör både Synology och HPE-server som lagring här hemma.

Lite bilder!

Synology:

HPE ProLiant MicroServer Gen10:

OpenMediaVault på en HPE ProLiant MicroServer Gen10:

Allt har varit stabilt!

Senast redigerat 2018-08-07 16:38
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-07 18:54

Vet inte hur det är med Synology, men Drobo kan du ju börja med säg två diskar pch sedan bygga ut med fler och större diskar vid behov. Bara att sätta i en till disk och köra vidare med mer lagring. @SweSG vet säkert hur det är med Synology.

https://www.drobo.com/storage-products/5n2/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-07 19:05

Drobo är rätt dyra men suveränt enkla!
Jag tror Synology kan detsamma, kanske dock med lite mer handpåläggning (med Drobo sätter man bara i en disk till, behöver inte ens klicka på OK).

Alla moderna NASar (Drobo, Qnap, Synology osv) ska kunna gradvis uppgraderas med fler och/eller större diskar utan att alla måste vara lika stora eller sättas in samtidigt.

Fördelen med NAS framför en vanlig lös hårddisk är ju att den inte kräver att en dator är igång för att kunna användas. Och då inte bara av en användare utan av hela familjen. Samt att man i regel kan komma åt filerna när man är på resande fot via webben. Men det vet nog TS redan. Säkert vet TS även att om huset brinner ner så hjälper ju ingen NAS. Ytterligare ett lagringsställe off-site måste till för vara på någorlunda säkra sidan.

Det kostar att ligga på topp. Å andra sidan har man ju sparat kopiösa summor i film- och framkallningskostnader för alla bilder jämfört med "den gamla goda analoga tiden", så se det som en kostnad per bild som till slut ändå måste betalas!

Allmänt om backup-lösningar: https://www.99.se/forum/t/321117-den-ultimata...
Mååånga sidor med mycket matnyttigt om NASar: https://www.99.se/forum/p/2334830 Lite jobbigt att läsa ifatt om man inte varit där och tittat förut...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-08 00:02
Ursprungligen av johan_tanying:

Alla moderna NASar (Drobo, Qnap, Synology osv) ska kunna gradvis uppgraderas med fler och/eller större diskar utan att alla måste vara lika stora eller sättas in samtidigt.

....

Det är inte frågan om ATT man kan, utan HUR man gör. Jag har för mej att man på Synology stoppar in en ny disk och sedan måste surfa till den, välja att disken ska ingå i RAIDen, ev även formatera den disken, men det var några år sedan jag höll på med dem.
Med Drobo stoppar man bara in disken och går därifrån, den sköter allt själv.
QNAP har jag aldrig haft någon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-08 09:09

Om man inte kräver för avancerade lösningar borde väl iCloud fungera för TS..?

1
Bevaka tråden