Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Abonnemangfrågan - Vad har du?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var det dags att säga adjö till mitt över 10 år långa utbyte av Tele2:s abonnemang. SLUTET kom när jag sprang genom stora delar av norra Gotland och likt många ville ta GPS och föra statistik över mitt springande. Tele2 hade på många områden, bara korta sträckor utanför allmänheten, otroligt svårt att hänga med. Prövade då att kolla deras täckningskarta och såg att Gotland i stort var väldigt bra omfattat av täckning ala Tele2..

Men... I praktiken är det inte riktigt så... Idag gjorde jag då en glad förändring och skrev över mig till Telia. Priset blir lite mer i månaden uträknat vad jag får från tele2 för samma peng. Men täckningen ska vara helt överlägsen. Har bara pratat med två pers ang. täckningstester, den ena är en fotograf som tagit säg över nästan hela Sverige å upplevt att Telia är bäst att förlita sig på.

Vad det sen gäller täckning i storstäder så är det säkert en annan sak, men är väldigt positiv till denna förändring! Ser fram emot att springa på Gotland igen snart! utan andan i halsen på att GPS dör.

Vad använder du för något abonnemang?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-06 00:09

Telia i all ära, med vad har GPS med operatörer att göra? Jag loggar promenader och bilresor utan mobiltäckning. Viss det drar mer ström, men so what? Jag är ju i kontakt med satelliter.

Edit: glömde vad frågan handlade om... Comviq! 245kr för 20GB.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-06 08:40

GPS har ingenting med operatören att göra.
Telias rykte om bra täckning är överdrivet om det inte gäller Norrland.

Jag har Telenor (399 obegränsad surf) och Vimla till dottern (90 med tipslänk, fria samtal och 6GB data).

Funderar på om inte jag ska släppa mitt obegränsade surf abonnemang och ta Vimla till mig med.

Jag bytte från Telia till Telenor för cirka 10 månader sedan. Dessvärre så är det också så att jag har fått upptäcka att det var ett av mina största misstag. Priset per månad blev förstås något lägre, men mottagningen och hastigheten följde ju förstås också prisutvecklingen.

Nu ska jag fortsätta genomlida detta misstag och se fram emot oktober 2019 då det går att ändra sig.

Jag tycker för övrigt att mobilnäten borde följa modellen om öppet stadsnät. En statlig myndighet (Post och Telestyrelsen?) kan få uppdrag att driva ett rikstäckande mobilnät som ligger i framkant i teknisk utveckling och 100% yttäckning, och sedan kan de enskilda operatörerna få driva virtuella nät inom detta mot en avgift. Lite som Halebop m.fl gör i Telias nät idag. Då skulle vi slippa det här otyget som visar sig varenda gång dessa ämnen diskuteras.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-08-06 09:25

Tele2. Helt värdelöst stora delar av landsbygden. 99kr i månaden med 5 GB data.

  • Medlem
  • 2018-08-06 09:56
Ursprungligen av Json_81:

GPS har ingenting med operatören att göra.

Det kan det visst ha, till en liten del i alla fall. Alla telefoner använder sig av A-GPS (Assisted GPS) innebärande att de med hjälp av mobilnätet och kända WiFi-nät gör en första positionering. När telefonen vet var den är på ett ungefär så behöver den bara söka efter satelliter som är i "närheten" och det går därför mycket snabbare att få sin första position från satelliterna än det annars skulle ha gjort.

För övrigt har jag Telenor som operatör.

Ursprungligen av Ljung:

Det kan det visst ha, till en liten del i alla fall. Alla telefoner använder sig av A-GPS (Assisted GPS) innebärande att de med hjälp av mobilnätet och kända WiFi-nät gör en första positionering. När telefonen vet var den är på ett ungefär så behöver den bara söka efter satelliter som är i "närheten" och det går därför mycket snabbare att få sin första position från satelliterna än det annars skulle ha gjort.

För övrigt har jag Telenor som operatör.

Bra påpekat, jag hade glömt bort A-GPS men är osäker på om A-GPS gör att telefonen får lättare att hitta GPS sateliterna eller om det "bara" är så att det snabbar upp den första positioneringen rejält (med sämre noggrannhet)

Men hur som helst så kräver A-GPS kommunikation med mobilnätet så du har rätt att i operatören har betydelse.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-06 15:27

Precis, A-GPS handlar om snabbare få position eller om satelliter inte kan nås

  • Medlem
  • 2018-08-06 15:59

Telenor familjeabonnemang där jag och min fru delar på 40 GB. 488 kr i månaden.

Halebop, 169 kr, 2 Gb surf.

Suverän täckning i Norrland. 2 Gb börjar bli för lite för mig även om jag är en sparsam surfare. Nöjd med abonnemanget och tjänsten.

Vimla, obegränsade samtal/sms, 6GB data, 120kr/månad.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-08-07 07:52

Är det fortfarande så att Tele2 och Telenor delar på 4G nät/master?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-07 08:37
Ursprungligen av Mija:

Är det fortfarande så att Tele2 och Telenor delar på 4G nät/master?

Ja.

Ursprungligen av Mija:

Är det fortfarande så att Tele2 och Telenor delar på 4G nät/master?

I teorin (=deras marknadsföring): ja. I praktiken: nej. Och det erkänner de själva när man pressar dom lite. Har Comviq och bor på ställe med fantastisk Telenor-mottagning men uselt för samtliga andra. Inklusive Comviq/Tele2. Och när man som sagt frågar specifikt så kryper det fram att inte samtliga master/basstationer är "samkörda".

Ursprungligen av johan_tanying:

I teorin (=deras marknadsföring): ja. I praktiken: nej. Och det erkänner de själva när man pressar dom lite. Har Comviq och bor på ställe med fantastisk Telenor-mottagning men uselt för samtliga andra. Inklusive Comviq/Tele2. Och när man som sagt frågar specifikt så kryper det fram att inte samtliga master/basstationer är "samkörda".

Borde ju anmälas om flera ser detta som ett problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-07 18:28

Har Vimla. Började med nåt 3-månaderserbjudande och fick en rejäl pott med data (som sparas), nu kör jag på billigaste varianten.

De använder Telenors nät.

Ursprungligen av D_Odell:

Borde ju anmälas om flera ser detta som ett problem?

Varför då? Att två företag har gjort en deal att dela master betyder absolut inte att dealen innebär att de delar kapaciteten 50%/50%.
Inte heller tror jag att detta står skrivet i Terms of Service för ett Comviq-abonnemang.

Ursprungligen av Johannnn:

Varför då? Att två företag har gjort en deal att dela master betyder absolut inte att dealen innebär att de delar kapaciteten 50%/50%.
Inte heller tror jag att detta står skrivet i Terms of Service för ett Comviq-abonnemang.

Syftade på OM det har betydelse för hastigheten så är det rimligt att klaga..

  • Medlem
  • 2018-08-07 23:11
Ursprungligen av D_Odell:

Syftade på OM det har betydelse för hastigheten så är det rimligt att klaga..

Jag är nyfiken. Varför är det rimligt att klaga? Du har ju inte en aning om hur Tele2 och Telenor samarbetar genom sitt gemensamma Net4Mobility, https://net4mobility.com/page/home/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-08 00:10
Ursprungligen av Johannnn:

Varför då? Att två företag har gjort en deal att dela master betyder absolut inte att dealen innebär att de delar kapaciteten 50%/50%.
Inte heller tror jag att detta står skrivet i Terms of Service för ett Comviq-abonnemang.

Så uppfattade inte jag det, att de skulle dela 50/50. Utan att en del master delar de på, andra master kör Telenor på utan att Comviq får vara med alls.

Telia sedan jag själv stod för abb. Fast och mobil, fast slutat med fast...

Ursprungligen av kenjon:

Så uppfattade inte jag det, att de skulle dela 50/50. Utan att en del master delar de på, andra master kör Telenor på utan att Comviq får vara med alls.

Jo precis. Hur många master/basstationer de inte delar vet jag inte, men minst en så mycket är säkert - jag ser den från mitt fönster.

Då var bytet gjort och resultaten är inte vetenskapligt på något sätt. Men lite hum om de olika abonnemangen, de ända som stämmer är ca tider och platsen mobilen befann sig när Bredbandskollen gjorde testet.

1. Busshållplatsen

2. Utanför hemmet

3. Vid kolonilotterna

Klarspråk iaf...

Rätt tydlig skillnad. Jag antar att du märker av den i daglig användning också

Halebop (dvs Telia) 99kr/månad, en hoper fria samtal jag sällan lyckas använda och 1 GB data.

Seglar mycket i skärgården på sommaren, har ofta med kontantkortstelefon som extra backup med annan operatör. Överlag är Telia bäst i skärgård, och skog och mark, men det betyder inte att Telia alltid är bäst överallt.

1GB data räcker dock allt kortare, använder datatrafik främst till slösurfande (inte youtube) på jobbrasterna och jag borde nog uppgradera till typ 2GB. Tycker att Halebop (som väl nu ger 3GB för 169kr ) är lite dyra. Funderar istället på Fello (också Telianät) som kostar typ 145kr för 4GB.

Visst finns det andra operatörer men jag orkar inte byta hela tiden numera. I städer tycker jag det mesta funkar lika dåligt. Full täckning och likväl tappade samtal ibland. Hastighet på datatrafik är i stort sett irrelevant för mig numera, det är tillräckligt snabbt förutom vid fotbolls-VM om man ligger i en gästhamn. Då kan man gå över till 3G-nätet som är helt olastat då alla ligger på 4G-nätet numera. (sedan blir ju även 3G långsammare då de delar samma internet antar jag, men kopplingen från mobil till nät blir bra).

En orsak till att jag har Telia är att resten av min familj och nära släkt är Teliaanhängare av gammal vana, och när "HD Voice" infördes lyckades ju inte operatörerna fixa så man fick bra ljudkvalitet mellan näten, endast inom näten. Tror det är lite bättre nu med 4G VoLTE, men jag hittar ingen information om det. Så, inget byte förrän operatörerna löst detta, men det är kanske därför de sölar - inlåsningseffekten försvinner ju då.

Ursprungligen av BlackSmp:

Rätt tydlig skillnad. Jag antar att du märker av den i daglig användning också

Jo det är en annan respons i kollektivtrafiken. Skönt!

Ursprungligen av johan_tanying:

I teorin (=deras marknadsföring): ja. I praktiken: nej. Och det erkänner de själva när man pressar dom lite. Har Comviq och bor på ställe med fantastisk Telenor-mottagning men uselt för samtliga andra. Inklusive Comviq/Tele2. Och när man som sagt frågar specifikt så kryper det fram att inte samtliga master/basstationer är "samkörda".

Törst man fråga varför du inte gör slag i saken och byter till det nätverk som funkar hemma hos dig? Hör du möjligen till proffskarriäristerna som i princip bara sover i sitt hem och spenderar all sin vakna tid på kontoret?

Ursprungligen av D_Odell:

Då var det dags att säga adjö till mitt över 10 år långa utbyte av Tele2:s abonnemang. SLUTET kom när jag sprang genom stora delar av norra Gotland och likt många ville ta GPS och föra statistik över mitt springande. Tele2 hade på många områden, bara korta sträckor utanför allmänheten, otroligt svårt att hänga med. Prövade då att kolla deras täckningskarta och såg att Gotland i stort var väldigt bra omfattat av täckning ala Tele2..

Men... I praktiken är det inte riktigt så... Idag gjorde jag då en glad förändring och skrev över mig till Telia. Priset blir lite mer i månaden uträknat vad jag får från tele2 för samma peng. Men täckningen ska vara helt överlägsen. Har bara pratat med två pers ang. täckningstester, den ena är en fotograf som tagit säg över nästan hela Sverige å upplevt att Telia är bäst att förlita sig på.

Vad det sen gäller täckning i storstäder så är det säkert en annan sak, men är väldigt positiv till denna förändring! Ser fram emot att springa på Gotland igen snart! utan andan i halsen på att GPS dör.

Vad använder du för något abonnemang?

Jag har Comviq 145 (som jag är mycket nöjd med). Gjorde precis en mätning hemma på skoj, ned 25,95 och upp 8,33 Mbit/s. Leverantör: Telia! (Ja, hade slagit av Wifi innan mätningen)

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2018-08-10 12:48

Fello, 95 kr/månad, 2 GB surf, fria samtal, sms och MMS.

Ursprungligen av GustafMA:

Törst man fråga varför du inte gör slag i saken och byter till det nätverk som funkar hemma hos dig? Hör du möjligen till proffskarriäristerna som i princip bara sover i sitt hem och spenderar all sin vakna tid på kontoret?

Vad skall man ha mobilt nätverk till när man har fiber i sommarstugan!?

Annars: Comviq är de enda som har/hade kontantkort utan månadskostnad. När familjen bodde utomlands och bara var i Sverige på besök kortare perioder under året var det praktiskt att ha svenskt simkort som inte kostade pengar varje månad. Numera är det tre telefoner i hemmet som normalt sett klarar sig på wifi (imessage, facetime, skype...) hemma och i skolan och endast sporadiskt ringande och surfande över 3G/4G därutöver. 1-4 påfyllningar/år och telefon., dvs 20-30 kr/mån upp till max knappt en hundring. Svårslaget...

Och nej, ingen av oss sitter med Spotify eller annat som drar surf över 3G/4G. Frun ringer och surfar desto mer, men har abonnemang genom jobbet. Och det råkar vara Telenor med full täckning i stugan!

Bevaka tråden