Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Socialdemokraterna vill införa pant på mobiler

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sossarna vill införa pant på mobiltelefoner.
– Vi har inte råd att låta gamla mobiltelefoner ligga i byrålådorna, säger partiets miljöpolitiska talesperson Åsa Westlund.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-08-06 15:52

Nokia E72 en lysande lur
Har en i byrålådan själv ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-06 19:05

Höjda inköpspriser och förlorad pant om man säljer på begagnatmarknaden? Det återstår att se.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-06 23:54

Skrota pantade politiker istället.

Det är ju ett nobelt ändamål, men så länge folk känner att de har behov för telefonen i en nödsituation så kommer den ändå vara kvar i lådan. Jag behåller alltid min tidigare telefon när jag "byter upp mig", utifall den nya går sönder eller någon i min familj behöver en extra telefon. Problemet är nog istället folk som har exempelvis gamla grafikkort eller moderkort på vinden, med mångt mycket mer metallinnehåll, men lägre värde. Panta mera!

Ursprungligen av joakimo:

Höjda inköpspriser och förlorad pant om man säljer på begagnatmarknaden? Det återstår att se.

Lär slå igenom på priserna för begagnade telefoner också.

Ursprungligen av Closet:

Det är ju ett nobelt ändamål, men så länge folk känner att de har behov för telefonen i en nödsituation så kommer den ändå vara kvar i lådan. Jag behåller alltid min tidigare telefon när jag "byter upp mig", utifall den nya går sönder eller någon i min familj behöver en extra telefon. Problemet är nog istället folk som har exempelvis gamla grafikkort eller moderkort på vinden, med mångt mycket mer metallinnehåll, men lägre värde. Panta mera!

Vad händer med reservtelefonen när du byter upp din "nya" telefon? Förr eller senare så fasas den ut och med ett pantsystem finns det ett incitatment för att skrota tillräckligt gamla telefoner - vilket var syftet med iden. Tanken är inte att funktionella telefoner ska skrotas.

Däremot så ser jag ett logistiskt problem kring administration av pantsystemet (vilket också är tydligt när man läser artikeln - det finns inget färdigt förslag utan bara en konceptide)

Har ett par telefoner hemma som birde lämnas in, bra idé tycker jag om det går att få till på ett bra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-07 14:42

Inte helt fel tänkt. Om det skulle fungera i verkligheten är svårare att sia om.

”Panten” på bilar togs bort 2007...

Jag tror inte medelsvensken är intresserad av att lägga ytterligare pengar på en pant för sin nya 10000kr-telefon. Det är ju trots allt vi konsumenter som får betala pantsystemet när vi köper en ny telefon. Det slutar bara med en stor parallellimport utan pant.
Det finns större problem att ta tag i. Vore bättre om Socialdemokraterna kunde lägga sin tankeverksamhet på hur de kan rädda välfärden istället för mobiltelefoner.

Ursprungligen av Springbrunnen:

Jag tror inte medelsvensken är intresserad av att lägga ytterligare pengar på en pant för sin nya 10000kr-telefon. Det är ju trots allt vi konsumenter som får betala pantsystemet när vi köper en ny telefon. Det slutar bara med en stor parallellimport utan pant.
Det finns större problem att ta tag i. Vore bättre om Socialdemokraterna kunde lägga sin tankeverksamhet på hur de kan rädda välfärden istället för mobiltelefoner.

Jag tror inte att det skulle bli speciellt stor parallellimport. Den finns redan idag och jag tror inte att den skulle öka speciellt mycket eftersom garantiärenden etc skulle bli besvärligare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-08 05:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det skulle bli speciellt stor parallellimport. Den finns redan idag och jag tror inte att den skulle öka speciellt mycket eftersom garantiärenden etc skulle bli besvärligare.

Min uppfattning är att konsumenträttigheterna inte skiljer sig nämnvärt mellan Sverige och övriga EU, eller har jag missat något? Inför vi en nationell mobilpant så får jag ytterligare ett skäl att beställa nästa iPhone från EU.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-08 06:58

Nog är väl Konsumentköplagen med två års reklamationsrätt ganska unik för Sverige?

Ursprungligen av reboot81:

Min uppfattning är att konsumenträttigheterna inte skiljer sig nämnvärt mellan Sverige och övriga EU, eller har jag missat något? Inför vi en nationell mobilpant så får jag ytterligare ett skäl att beställa nästa iPhone från EU.

Det är möjligt men jag tror ändå att de flesta kommer att tycka att garantiärenden hanteras enklare via lokala svenska säljare. Givetsvis så beror mycket också på vilken nivå man skulle lägga panten - ingen större ide att diskutera innan det finns ett konkret förslag

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-08 17:59

Beror väl lite på från vilken tillverkare man köper. Köper man Apple är det ju bara knata in i närmsta Apple Store med sin defekta produkt. Kan tänka mig att detsamma gäller Samsungs egna telefoner/butiker

Ursprungligen av Cribe:

Beror väl lite på från vilken tillverkare man köper. Köper man Apple är det ju bara knata in i närmsta Apple Store med sin defekta produkt. Kan tänka mig att detsamma gäller Samsungs egna telefoner/butiker

Bara knata in i närmaste Apple Store...

Fler bra ideer?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-09 07:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Bara knata in i närmaste Apple Store...

Fler bra ideer?

Japp, gå in på Apples hemsida och skicka in den. UPS/DHL hittar nog hem till dig ska du se ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-09 08:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Bara knata in i närmaste Apple Store...

Fler bra ideer?

Är väl lugnt?

Blir väl som med allt annat - priset går upp. Om man menade alvar med anledningen till pantavgift - skulle man betala för alla mobiler som ligger och samlar damm runt hela landet. Men sätter man en pantavgift på nya telefoner missar man poängen.
Det blir som en skatt - som redan finns - med ett annat namn.
MP får man nog med sig men knappast ngn annan. Eller också dör förslaget redan nästa månad när regeringen får andra arbetsuppgifter......

Ursprungligen av adress@mac:

Blir väl som med allt annat - priset går upp. Om man menade alvar med anledningen till pantavgift - skulle man betala för alla mobiler som ligger och samlar damm runt hela landet. Men sätter man en pantavgift på nya telefoner missar man poängen.
Det blir som en skatt - som redan finns - med ett annat namn.
MP får man nog med sig men knappast ngn annan. Eller också dör förslaget redan nästa månad när regeringen får andra arbetsuppgifter......

Nja... En pant är ett belopp som du erlägger när du köper eller införskaffar något och får tillbaka vid återlämnadet. Det går, per definition, bara att införa på nya mobiler. Det ska bli ett nollsummespel.

Det är inte en skatt eftersom en skatt förbrukas av insamlaren (staten)

Att införa en skrotningsavgift på gamla telefoner borde snarare ses som en subvention.

Detta ska inte ses som ett inlägg om jag tycker att en pant är bra eller inte.

1
Bevaka tråden