Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini till mina behov

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som jag skrev i en annan tråd sålde jag min MacBook Pro då den bara stod och samla damm. Vill ha en stationär en IMac. Just nu tillåter inte min ekonomi det. Jag har redan efter en vecka utan dator fått lite ångest. Kommer inte åt mitt iTunes bibliotek och kan där med inte lägga in nya skivor, kan inte heller korrigera fel som uppstår ( hittar ej vissa objekt med mera) då kom jag på att en Mac mini kanske är svaret på mitt tillfälliga problem. Det jag undrar är vilka specifikationer på Mac mini ska jag ha som krav för att kunna återskapa min back up körde (sierra).
Och kunna köra iTunes och att det inte laggar allt för mycket. Ska ju samtidigt vara något som fungerar och inte pajar ihop. Sätt macmini allt från 2006 för 650kr till en 2014 modell för över 10k på annonssidor kan tänka mig att lägga runt 2000kr
Hjälp
/Jonson

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-09 01:12

Minst i5-processor skulle jag säga, och minst 8 GB RAM (ska du bara köra iTunes så kan det gå med 4).

Kan man byta hdd och ram emellertid är de plomberade

Ursprungligen av kenjon:

Minst i5-processor skulle jag säga, och minst 8 GB RAM (ska du bara köra iTunes så kan det gå med 4).

Eller är de skulle det stå

Ursprungligen av Mac Jonson:

Kan man byta hdd och ram emellertid är de plomberade

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-09 06:01

För macOS Sierra (och samma för High Sierra) krävs en Mac Mini från mitten 2010 eller nyare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-09 06:12
Ursprungligen av Mac Jonson:

Kan man byta hdd och ram emellertid är de plomberade

På modellerna från 2010, 2011 och 2012 är det enkelt att byta RAM-minne och möjligt att byta HD om man gillar att meka. På senaste modellen från 2014 är det omöjligt att byta RAM (fastlött på moderkortet) men möjligt att byta HD.

2011 modellen verkar dominera beg marknaden. Det kanske fungerar för mina behov? Bra att man kan uppgradera med.

Ursprungligen av IngoX:

På modellerna från 2010, 2011 och 2012 är det enkelt att byta RAM-minne och möjligt att byta HD om man gillar att meka. På senaste modellen från 2014 är det omöjligt att byta RAM (fastlött på moderkortet) men möjligt att byta HD.

Är 3000kr ok pris för en mod mid2011 med i5 2.3
8GB Ram
500 GB hdd
Samt trådlöst tangentbord och Magic Trackpad??
Eller en
Mac mini Sent 2014
i5 2.6 ghz processer
8 gb Rammine
256 gb SSD Hårddisk
För 4000kr utan tangentbord och mus.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Som jag skrev i en annan tråd sålde jag min MacBook Pro då den bara stod och samla damm. Vill ha en stationär en IMac. Just nu tillåter inte min ekonomi det. Jag har redan efter en vecka utan dator fått lite ångest. Kommer inte åt mitt iTunes bibliotek och kan där med inte lägga in nya skivor, kan inte heller korrigera fel som uppstår ( hittar ej vissa objekt med mera) då kom jag på att en Mac mini kanske är svaret på mitt tillfälliga problem. Det jag undrar är vilka specifikationer på Mac mini ska jag ha som krav för att kunna återskapa min back up körde (sierra).
Och kunna köra iTunes och att det inte laggar allt för mycket. Ska ju samtidigt vara något som fungerar och inte pajar ihop. Sätt macmini allt från 2006 för 650kr till en 2014 modell för över 10k på annonssidor kan tänka mig att lägga runt 2000kr
Hjälp
/Jonson

Senast redigerat 2018-08-09 08:34
Ursprungligen av Mac Jonson:

Är 3000kr ok pris för en mod mid2011 med i5 2.3
8GB Ram
500 GB hdd
Samt trådlöst tangentbord och Magic Trackpad??
Eller en
Mac mini Sent 2014
i5 2.6 ghz processer
8 gb Rammine
256 gb SSD Hårddisk
För 4000kr utan tangentbord och mus.

Personligen hade jag valt den från 2014. Varför? Snabbare wifi, snabbare USB, SSD och Thunderbolt. 256 GB kanske är lite lite om man har ett större iTunes-bibliotek, men med USB 3 går det ju att ha biblioteket på en extern disk som du sen enkelt kan flytta till en iMac när du väl skaffat en sån.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Eller är de skulle det stå

Man kan redigera sina inlägg.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Kan man byta hdd och ram eller är de plomberade

På 2014-modellen är det i princip plomberat.

På 2010/2011/2012-modellerna är det mycket lätt att byta RAM, men hårddisk är lite svårare.

Köp 2012 eller nyare. Då kommer du att kunna köra macOS 10.14.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...3000kr ok pris för en mod mid2011...
...Eller en Mac mini Sent 2014 För 4000kr ...

Välj SSD. Det är väldigt stor prestandaskillnad jämfört med en 5400-varvs-hårddisk.

Men du kan nog pruta några hundralappar på den. Jag skulle säga max 3500.

Senast redigerat 2018-08-09 09:21

Lurar på en helt ny oxå runt 6800
2,6 i5 8 ram samt 1 TB hdd
Om man jämför med en beg för 5000 är det ju igen större skillnad och då har man garanti samt större disk. Denngår oxå att uppgradera OS på i många år framåt. Det borde jag klara mig på många år. Tangentbord och Apple mus kan man ju köpa till senare.

Ursprungligen av suddgummi:

Personligen hade jag valt den från 2014. Varför? Snabbare wifi, snabbare USB, SSD och Thunderbolt. 256 GB kanske är lite lite om man har ett större iTunes-bibliotek, men med USB 3 går det ju att ha biblioteket på en extern disk som du sen enkelt kan flytta till en iMac när du väl skaffat en sån.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Lurar på en helt ny oxå runt 6800
2,6 i5 8 ram samt 1 TB hdd
Om man jämför med en beg för 5000 är det ju igen större skillnad och då har man garanti samt större disk. Denngår oxå att uppgradera OS på i många år framåt. Det borde jag klara mig på många år. Tangentbord och Apple mus kan man ju köpa till senare.

Försök köpa en med SSD. Nu vet jag inte om Apple har SSD från början i dom. Har inte koll på dom senaste. Men inte roligt att rulla en helt ny dator utan SSD. Bättre att ha en USB-disk med alla dina prylar på som @suddgummi och @Jesper Ohlsson skrev över!

Edit:
Får inte till Jesper Ohlsson namn! Kommer inte ihåg hur man gjorde det. Var något med ” före eller efter nick?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Lurar på en helt ny oxå runt 6800...
...Om man jämför med en beg för 5000...

1. Varför jämför du nu med "begagnad för 5000", när exemplen som du nämnde låg på 3000-4000 (före prutning)?

2. Du vet väl att den modell som säljs idag är 2014-modellen. Mac Mini har inte uppdaterats sedan dess. Så den där begagnade för 4000 är alltså samma som om du köper en ny idag (en ny med SSD kostar över 9000).

3. Oavsett om du köper nytt eller begagnat: Köp inte HDD. Köp inte Fusion (SSD+HDD). Köp SSD.

Senast redigerat 2018-08-09 10:48

Ursäkta förvirringen
Jag funderade bara fram och tillbaka
Dels har min fru kvar sin macbookpro från 2010 och även med max minne och utbytt hårddisk är den seg.
Och då är tänkte jag att en macmini från 2011 kommer oxå vara seg mot det man är van vid.
Vidare har jag ingen bra erfarenhet av beg köp.
Men det är ju klart att man tjänar en slant om man väljer en beg.
Tack för råd Jesper ??

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Varför jämför du nu med "begagnad för 5000", när exemplen som du nämnde låg på 3000-4000 (före prutning)?

2. Du vet väl att den modell som säljs idag är 2014-modellen. Mac Mini har inte uppdaterats sedan dess. Så den där begagnade för 4000 är alltså samma som om du köper en ny idag (en ny med SSD kostar över 9000).

3. Oavsett om du köper nytt eller begagnat: Köp inte HDD. Köp inte Fusion (SSD+HDD). Köp SSD.

Ursprungligen av SweSG:

...Kommer inte ihåg hur man gjorde det. Var något med ” före eller efter nick?

Före och efter - om det finns mellanslag i användarnamnet.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...tänkte jag att en macmini från 2011 kommer oxå vara seg...

Jag skrev tidigare: Köp 2012 eller nyare.

2011:an klarar 10.13 High Sierra, men inte mer.
2012:an kommer åtminstone att klara 10.14 Mojave.
(källa: everymac.com)

Försök hitta en uppskrämd late 2012. Jag har 16gb ram och 500 gb ssd i min och den presterar fint fortfarande. Stått på i 6 år nu och aldrig haft problem.

Eller så väntar du till Apple släpper en ny.... NÄR DET NU BLIR!

Ska lägga ett bud på en 2014 med 256 ssd inkl mus och tagentbord. Vi börjar där

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skrev tidigare: Köp 2012 eller nyare.

2011:an klarar 10.13 High Sierra, men inte mer.
2012:an kommer åtminstone att klara 10.14 Mojave.
(källa: everymac.com)

Det är det som är det fina med Apple att de oftast tuggar på. Väntar på en ny ha ha orkar inte vänta tills apples höst event behöver en nu. Och det är mycket rykte. Antigen skrotas den eller så blir den dyrare. Ska lägga ett bud på en beg 2014 med ssd så får vi se.

Ursprungligen av littlemac:

Försök hitta en uppskrämd late 2012. Jag har 16gb ram och 500 gb ssd i min och den presterar fint fortfarande. Stått på i 6 år nu och aldrig haft problem.

Eller så väntar du till Apple släpper en ny.... NÄR DET NU BLIR!

Hej alla hjälpsamma Mac fantaster. Jag vågade köpa begagnat och jag vågade pruta. Det blev en
Mac mini (late 2014)
i5 2,6Ghz
8GB ram
256GB ssd
Samt
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard
Utgångspris 5000 blev min för 4250kr känns som en bra deal eller?

Ursprungligen av Mac Jonson:

[...] Dels har min fru kvar sin macbookpro från 2010 och även med max minne och utbytt hårddisk är den seg. [...]

Byt ut hårddisken i MBP 2010 till en SSD skall du se att den inte är seg det minsta. En liten peng för att kunna låta maskinen tjäna er ytterligare ett par år. Själv har jag köpt billiga Kingston-SSD (128 och 256GB) från Netonnet och petat in i tre av hushållets maskiner.

Bra idé är det 2,5 tum ssd? Passar de eller måste man modifiera en massa?

Ursprungligen av johan_tanying:

Byt ut hårddisken i MBP 2010 till en SSD skall du se att den inte är seg det minsta. En liten peng för att kunna låta maskinen tjäna er ytterligare ett par år. Själv har jag köpt billiga Kingston-SSD (128 och 256GB) från Netonnet och petat in i tre av hushållets maskiner.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Bra idé är det 2,5 tum ssd? Passar de eller måste man modifiera en massa?

Det är 2,5” och du behöver inte modifiera något. Hur du gör kan du kolla upp på ifixit.com.

Bra har ju bytt en gång redan men hdd men det måste väl vara lika?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är 2,5” och du behöver inte modifiera något. Hur du gör kan du kolla upp på ifixit.com.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Bra har ju bytt en gång redan men hdd men det måste väl vara lika?

Samma format, ja.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Hej alla hjälpsamma Mac fantaster. Jag vågade köpa begagnat och jag vågade pruta. Det blev en
Mac mini (late 2014)
i5 2,6Ghz
8GB ram
256GB ssd
Samt
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard
Utgångspris 5000 blev min för 4250kr känns som en bra deal eller?

Snyggt, bara tuta köra då

Jepp håller på att överföra min kopia jag hade på min MacBook Pro

Ursprungligen av littlemac:

Snyggt, bara tuta köra då

Måste fråga må vara fel forum men det tillhör ändå tråden. I vanliga fall brukar jag lägga in op först och sedan lägga över min säkerhetskopia.brulsr ta max 2 timmar. Denna gång valde jag att göra det i samband med installation av op. Och beräknad tid är då 6 timmar vadgör?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Måste fråga må vara fel forum men det tillhör ändå tråden. I vanliga fall brukar jag lägga in op först och sedan lägga över min säkerhetskopia.brulsr ta max 2 timmar. Denna gång valde jag att göra det i samband med installation av op. Och beräknad tid är då 6 timmar vadgör?

Över wifi? Det brukar ta tid. Oavsett så är det bara att vänta ut.

Jepp över wi-fi. Det är väl bara att ta en kall eller 2 och vänta min Timecapsule har några år på nacken men jag upplever det som det gick snabbare med min macbookpro av modell 2016

Ursprungligen av barbapappa_86:

Över wifi? Det brukar ta tid. Oavsett så är det bara att vänta ut.

Bevaka tråden