Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Absolut nybörjare med Android behöver hjääälp! ;-)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Min son har köpt en One+ 6 till sig själv och det är första gången han (och då i förlängningen jag) har använt en android-mobil. Min fråga: vilka appar fungerar som motsvarigheten till iTunes, ljudböcker och film & tv? Vi använder oss av Android File Transfer just nu, men det känns som en nödlösning. Tips om Stock Andriod appar eller tredjepartsappar mottages tacksamt!

/Fraggelpjott

  • Medlem
  • 2018-08-08 17:34
Ursprungligen av fraggelpjott:

Hej alla,

Min son har köpt en One+ 6 till sig själv och det är första gången han (och då i förlängningen jag) har använt en android-mobil. Min fråga: vilka appar fungerar som motsvarigheten till iTunes, ljudböcker och film & tv? Vi använder oss av Android File Transfer just nu, men det känns som en nödlösning. Tips om Stock Andriod appar eller tredjepartsappar mottages tacksamt!

/Fraggelpjott

Trevligt med OP6
Är det filer ni vill flytta över och sedan spela upp på telefonen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-08 17:42

Magisk + Vanced

Ursprungligen av PaO:

Trevligt med OP6
Är det filer ni vill flytta över och sedan spela upp på telefonen?

Jepp, det kommer ju "av sig självt" med iOS, så jag undrar vad androids motsvarighet är!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-08 17:50
Ursprungligen av fraggelpjott:

Jepp, det kommer ju "av sig självt" med iOS, så jag undrar vad androids motsvarighet är!

Det finns flytt wizard när man startar för med nytt system (finns kanske inte för all androidvarianter).

Kontakter kan importeras via https://contacts.google.com/ Mer > Importera > Annan

  • Medlem
  • 2018-08-08 21:02
Ursprungligen av fraggelpjott:

Jepp, det kommer ju "av sig självt" med iOS, så jag undrar vad androids motsvarighet är!

Funkar någon molnlösning som Google Drive tex där får du ju 15GB gratis. Annars vet jag inte mellan Mac och Android. På en PC kommer ju telefonen upp som en USB lagringsmedia automatiskt. Sedan för att spela upp finns det ju många appar om de inbyggda inte funkar bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-08 21:38

VLC är väldigt bra för video-uppspelning (över nätverk) även på Android.
Solid Explorer är en av de bättre filhanterarna.
Backup kan du ställa in så att det läggs på ditt Google konto. Annars finns trotjänaren Titanium backup, programmet med oändligt många funktioner och lägsta möjliga användarvänlighet. Eller med andra ord; använd Googles säkerhetskopiering så långt du kan.
Firefox på Android tillåts ha tillägg, vilket inte finns på iOS.
Android tillåter också app-butiker från tredje part (entusiaster). Ex. F-Droid: https://f-droid.org/en/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Android...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-09 00:07
Ursprungligen av fraggelpjott:

… Vi använder oss av Android File Transfer just nu, men det känns som en nödlösning. …

Inget fel i AFT, men ni kan även hämta en FTP server i Play Store till mobilen och koppla upp mot den via FTP klient på datorn.

Senast redigerat 2018-08-09 00:46
Ursprungligen av iSweden:

Inget fel i AFT, men ni kan även hämta en FTP server i Play Store till mobilen och koppla upp mot den via FTP klient på datorn.

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Ni får ursäkta om jag verkar upprepa mig, men jag vill bara räta ut de frågetecken jag har:

Flödet för "oss" med macar och iphones ser ut så här

1. dra & släpp mediefiler på iTunes (musik, film, tv-serier, ljusböcker)
2. sortera filerna. iTunes använder sig av ID3-taggar till allt, så du väljer vad som är ljudböcker, film, tv, osv
3. i iTunes, dra och släpp filer på din telefon (eller uppdatera automatiskt) så förs filerna över
4. Musik finns nu i musikappen, eböcker & ljudböcker i iBooks, film & TV i TV-appen

Vad jag har förstått finns inget av detta egentligen i en android-telefon, eller har jag missat något? Ja, det finns en musikapp, men är den bara för köpt musik? Det verkar vara samma sak med film & TV appen.

/Peter

Ursprungligen av fraggelpjott:

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Ni får ursäkta om jag verkar upprepa mig, men jag vill bara räta ut de frågetecken jag har:

Flödet för "oss" med macar och iphones ser ut så här

1. dra & släpp mediefiler på iTunes (musik, film, tv-serier, ljusböcker)
2. sortera filerna. iTunes använder sig av ID3-taggar till allt, så du väljer vad som är ljudböcker, film, tv, osv
3. i iTunes, dra och släpp filer på din telefon (eller uppdatera automatiskt) så förs filerna över
4. Musik finns nu i musikappen, eböcker & ljudböcker i iBooks, film & TV i TV-appen

Vad jag har förstått finns inget av detta egentligen i en android-telefon, eller har jag missat något? Ja, det finns en musikapp, men är den bara för köpt musik? Det verkar vara samma sak med film & TV appen.

/Peter

Det är nog lite olika. Sony har en egen media/musikspelare och lite annat:
https://www.sonymobile.com/se/apps-services/m...

Sony transfer om man kommer från iPhone:
https://www.sonymobile.com/se/apps-services/x...

Huawei sägs också vara mest lik iOS vad jag har hört.
Jag vet inte hur det är med OnePlus programmen. Men Android är rätt flexibelt så jag tror det kan skilja sig från tillverkare från tillverkare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-09 16:21

Android är inte lika tvingande som iOS. Du kan lägga över din media helt öppet och spela upp med den mediaspelare som du önskar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-09 16:59

Problemet är ju att han inte vet vilken mediaspelare han ska använda. Så lämna tips.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-08-09 18:41

Har ni all media i filer? Hur är det lagligt? Hört talas om Spotify?

Ursprungligen av Ideaman02:

Har ni all media i filer? Hur är det lagligt? Hört talas om Spotify?

Hört talas om egen rippade filer från lagligt inköpta skivor?

Jag gör likadant! Rippar det mesta från köpta skivor till egna filer. Har man köpt på sig massa musik, film m.m. i sina dagar så finns det ingen mening att kasta det. Fungerar utmärkt som filer också. Får man oftast bättre kvalitet också.

Passar dock inte alla då man faktiskt måste göra något själv! Livet är hårt!

Jag valde Huawei vid övergången från iPhone bl a eftersom EMUI är klart likt.

Efter att ha testat lite olika appar kör jag i stort sett enbart Googles program över hela linjen såsom Google Drive, Play, Gmail, Foto, Keep osv. De gångerna jag kör annan media är det nog mest VLC.

  • Medlem
  • 2018-08-10 20:39
Ursprungligen av fraggelpjott:

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Ni får ursäkta om jag verkar upprepa mig, men jag vill bara räta ut de frågetecken jag har:

Flödet för "oss" med macar och iphones ser ut så här

1. dra & släpp mediefiler på iTunes (musik, film, tv-serier, ljusböcker)
2. sortera filerna. iTunes använder sig av ID3-taggar till allt, så du väljer vad som är ljudböcker, film, tv, osv
3. i iTunes, dra och släpp filer på din telefon (eller uppdatera automatiskt) så förs filerna över
4. Musik finns nu i musikappen, eböcker & ljudböcker i iBooks, film & TV i TV-appen

Vad jag har förstått finns inget av detta egentligen i en android-telefon, eller har jag missat något? Ja, det finns en musikapp, men är den bara för köpt musik? Det verkar vara samma sak med film & TV appen.

/Peter

En Android lur är mer som en PC med filsystem.
Då OP6 inte har SD kort plats så har du två möjligheter till lagring av filer. Interna minnet och molnet.
Du för över filer via kabel eller synka via molnet.
Från Mac behöver du tyvärr ett överföringsprogram medan på en PC kommer luren upp som USB disk.
Nu har jag inte äran att ha en OP6 men så här ser min Note 8 ut, se bild. När du kopierat över de filer du vill så är det att hitta ett program som passar, dessa kan du sedan välja som standard för olika filtyper.
Oftast hittar programmen själv de filer som funkar
Du kan öppna filerna från filhantering eller programmet
De jag har är följande
Video filer = MX Player Pro alt VLC
Ljud filer = Samsung Music vilken jag tror går att installera fritt utan Samsung lur.
VLC klarar även den ljud.

Hoppas att detta var till lite hjälp

1
Bevaka tråden