Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är Galaxy Note 9

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Samsungs senaste flaggskepp siktar på att uppgradera allt från Note 8, samtidigt som användningsområden för S-pennan utökas ännu mer.

Läs hela artikeln här

På vilket sätt styr pennan en presentation trådlöst? Finns det gester för att bläddra fram och bak, t.ex?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-08-09 20:28
Ursprungligen av GustafMA:

På vilket sätt styr pennan en presentation trådlöst? Finns det gester för att bläddra fram och bak, t.ex?

Det styr man med hjälp av S Pen, det finns en knapp på sidan av pennan som man kan använda för att styra innehåll på telefonen över Bluetooth. För exempelvis presentationer och videoklipp motsvarar ett klick spela, och två backa bak, medan ett klick i kameran tar en bild medan två klick växlar mellan bakre och främre kameran. Jag har fått tag på mitt testexemplar nu, ska spela in en video där jag demonstrerar hur det ser ut i praktiken.

"Enligt Samsung ska pennan kunna användas upp till en halvtimme via Bluetooth och den ska kunna få en full laddning blott 40 sekunder efter du stoppat in den i telefonen. En annan kuriosa är att en full laddning ger dig cirka 200 trådlösa knapptryckningar innan pennans batteri tar slut."

Den sortens knapptryckning som avhandlas här? 200 förefaller lite väl snålt i så fall. Såvida inte 40 sek verkligen räcker för att ladda upp den helt igen, vilket antagligen går att ta höjd för med lite presentationsplanering, även om det inte på något sätt är en ideal situation. Min nuvarande trådlösa "framåtknapp", som drivs med ett knappbatteri, räcker för flera tusen frammatningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-10 08:29

Kanske ett stickspår, men skulle ni inte kunna ha en artikel om Bluetooth? Här dyker något LE upp, i andra sammanhang kan det handla om nya versioner. Skulle vara bra att få en konsumentvänliga genomgång av denna teknik.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-08-10 08:57
Ursprungligen av xms67:

Kanske ett stickspår, men skulle ni inte kunna ha en artikel om Bluetooth? Här dyker något LE upp, i andra sammanhang kan det handla om nya versioner. Skulle vara bra att få en konsumentvänliga genomgång av denna teknik.

BLE kom tillsammans med bluetooth 4.0 så det har funnits ganska länge, det är alltså ett protokoll som är inbakat fr o m 4.0. Som konsument behöver du inte bry dig om vad det är annat än att ju högre siffra bakom namnet Bluetooth desto bättre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth#Bluet...

Sitter med min iPhone och hittar fortfarande ingen anledning att byta...
Imponera på mig!

  • Medlem
  • 2018-08-11 08:10
Ursprungligen av Mackan1984:

Sitter med min iPhone och hittar fortfarande ingen anledning att byta...
Imponera på mig!

Precis som jag sitrer med en Note 8 och finner ingen anledning till att byta till IOS.
Allt är vad man gillar snarare än vilket som är bäst.
Men Note 9 är årets mest kompletta mobil och det säger jag innan höstens lansering från andra tillverkare. Det började med Note 8 men med Note 9 finns det nog fler företag som kan skrota dator för resande medarbetare och endast köra med Note 9 och DeX. Om några år är drömmen här en vikbar Note med DeX ?

Ursprungligen av PaO:

Precis som jag sitrer med en Note 8 och finner ingen anledning till att byta till IOS.
Allt är vad man gillar snarare än vilket som är bäst.
Men Note 9 är årets mest kompletta mobil och det säger jag innan höstens lansering från andra tillverkare. Det började med Note 8 men med Note 9 finns det nog fler företag som kan skrota dator för resande medarbetare och endast köra med Note 9 och DeX. Om några år är drömmen här en vikbar Note med DeX ?

Jag ska vara ärlig och säga att jag har svårt att se hur jag som resande medarbetare ska klara mig med en Note 9? Är borta 2-4 dagar i veckan, skulle bli knäpp om jag bara skulle ha en telefon. ?

Vad missar jag? ?

  • Medlem
  • 2018-08-11 13:44
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag ska vara ärlig och säga att jag har svårt att se hur jag som resande medarbetare ska klara mig med en Note 9? Är borta 2-4 dagar i veckan, skulle bli knäpp om jag bara skulle ha en telefon. ?

Vad missar jag? ?

Nu vet jag inte dina behov?
Men det finns många i världen som säkert kan klara sig med en Note 9 med DeX. Vi är dock bara i början av detta och Samsung F1 kommer att visa vägen. Jag är fullt övertygad om att om X antal år är det många som bara har en mobiltelefon med PC gränssnitt i tjänsten.

Det finns redan de som kör hela presentationen med enbart en Note och nu med fjärrkontroll i s-pen så kan det bli enklare för vissa. Då kanske det räcker med Note 9 på resande fot. HDMI Kabel i väskan för DeX med extern monitor och en fast DeX station på kontoret.

Mitt lilla privata liv har jag eleminerat PC och kör DeX med office 365 men är som sagt ingen gamer eller musik eller film skapare ?

Här är lite naturligtvis tillskruvade reklam filmer men ändå vart Samsung är på väg

https://youtu.be/BR_DSRFItWA

https://youtu.be/w-8HQsqC7Pw

https://youtu.be/UrD4jndyWxU

Samsung må ta efter Apple ibland men Apple tänker fortfarande Mac / iPad / iPhone medan Samsung pushar för en enhet i olika lägen

Ursprungligen av PaO:

Nu vet jag inte dina behov?
Men det finns många i världen som säkert kan klara sig med en Note 9 med DeX. Vi är dock bara i början av detta och Samsung F1 kommer att visa vägen. Jag är fullt övertygad om att om X antal år är det många som bara har en mobiltelefon med PC gränssnitt i tjänsten.

Det finns redan de som kör hela presentationen med enbart en Note och nu med fjärrkontroll i s-pen så kan det bli enklare för vissa. Då kanske det räcker med Note 9 på resande fot. HDMI Kabel i väskan för DeX med extern monitor och en fast DeX station på kontoret.

Mitt lilla privata liv har jag eleminerat PC och kör DeX med office 365 men är som sagt ingen gamer eller musik eller film skapare ?

Här är lite naturligtvis tillskruvade reklam filmer men ändå vart Samsung är på väg

https://youtu.be/BR_DSRFItWA

https://youtu.be/w-8HQsqC7Pw

https://youtu.be/UrD4jndyWxU

Samsung må ta efter Apple ibland men Apple tänker fortfarande Mac / iPad / iPhone medan Samsung pushar för en enhet i olika lägen

Det här förutsätter att det finns skärm, tangentbord och mus på alla ställen där man/jag ska jobba. Min erfarenhet säger att det sällan finns hos t.ex. externa kunder, hotell och flygplatser.

Jag jobbar ofta ute hos kund, i bilen, på hotell och mellan flyg. Tror att det är ganska vanligt och då föredrar jag en laptop eller en platta med tangentbord och större skärm.

Visst svarar jag på mail mm i telefonen men vill inte jobba med anbud och stora excelfiler...

  • Medlem
  • 2018-08-11 14:41
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det här förutsätter att det finns skärm, tangentbord och mus på alla ställen där man/jag ska jobba. Min erfarenhet säger att det sällan finns hos t.ex. externa kunder, hotell och flygplatser.

Jag jobbar ofta ute hos kund, i bilen, på hotell och mellan flyg. Tror att det är ganska vanligt och då föredrar jag en laptop eller en platta med tangentbord och större skärm.

Visst svarar jag på mail mm i telefonen men vill inte jobba med anbud och stora excelfiler...

Ja som jag skriver är vi inte riktigt där ännu men på väg och MS provade men fick inte fäste. Men med Samsung som är så stora och vad de presenterat med både Note 9 och Tab S4 gällande DeX och att det blir bättre och bättre. Sedan har vi Galaxy F1 som förhoppningsvis kommer i januari så är vi snart där med en enhet till allt.

Ursprungligen av PaO:

Precis som jag sitrer med en Note 8 och finner ingen anledning till att byta till IOS.
Allt är vad man gillar snarare än vilket som är bäst.
Men Note 9 är årets mest kompletta mobil och det säger jag innan höstens lansering från andra tillverkare. Det började med Note 8 men med Note 9 finns det nog fler företag som kan skrota dator för resande medarbetare och endast köra med Note 9 och DeX. Om några år är drömmen här en vikbar Note med DeX ?

Skulle den vara så komplett så skulle ju fler köpa razor med komplett ”bärbar dator”-skal.
Mobila OS är inte där ännu, det är därför ipad inte är en arbetshäst än.

  • Medlem
  • 2018-08-11 20:15
Ursprungligen av Mackan1984:

Skulle den vara så komplett så skulle ju fler köpa razor med komplett ”bärbar dator”-skal.
Mobila OS är inte där ännu, det är därför ipad inte är en arbetshäst än.

Skillnaden är att Samsung försöker skapa en enhet som används som telefon / surfplatta och dator.
DeX inbyggt är bara början IMO
Apple försöker inte ens

Ursprungligen av PaO:

Ja som jag skriver är vi inte riktigt där ännu men på väg och MS provade men fick inte fäste. Men med Samsung som är så stora och vad de presenterat med både Note 9 och Tab S4 gällande DeX och att det blir bättre och bättre. Sedan har vi Galaxy F1 som förhoppningsvis kommer i januari så är vi snart där med en enhet till allt.

Vilken typ av resande företag/anställd är det du tänker på då? I vilka situationer ersätter en Note 9 en dator för dem? Fortsatt nyfiken.. ?

Ursprungligen av PaO:

Skillnaden är att Samsung försöker skapa en enhet som används som telefon / surfplatta och dator.
DeX inbyggt är bara början IMO
Apple försöker inte ens

Vad är skillnaden att skicka AirPlay till en skärm och knappa på tangentbordet där? ?

  • Medlem
  • 2018-08-11 21:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Vad är skillnaden att skicka AirPlay till en skärm och knappa på tangentbordet där? ?

DeX är ju ett PC gränssnitt i enheten inte bara skärmspegling. Tex har Samsung byggt in detta i Tab S4 så man kan ställa om till PC läge utan extern skärm och i Note 9 med endast HDMI kabel. Man kan naturligtvis även använda DeX pad mm.

  • Medlem
  • 2018-08-11 21:50
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vilken typ av resande företag/anställd är det du tänker på då? I vilka situationer ersätter en Note 9 en dator för dem? Fortsatt nyfiken.. ?

De som använder sig i huvudsak av Office 365, mail och webläsare. Hittade igen den artikel jag läste i höstas.

https://www.google.se/amp/s/amp.laptopmag.com...

Ursprungligen av PaO:

De som använder sig i huvudsak av Office 365, mail och webläsare. Hittade igen den artikel jag läste i höstas.

https://www.google.se/amp/s/amp.laptopmag.com...

Men de måste ju fortfarande ha skärm, tangentbord och mus med sig om de är resande? Känns mer som att den här lösningen passar de som har ett skrivbord med dex och tillhörande utrustning där de jobbar? Jag har inget ställe där jag har möjlighet att koppla upp en Note 9 när jag är ute och reser. ( bil, tåg, flyg eller hotell)

Tänker jag fel? Skulle tycka att de vore magiskt att bara ha en telefon med, men ser inte fördelen med den här lösningen. ?

Note 6 var på 5,8 tum och Note 9 har alltså en 6,4 tum stor skärm. Om några år är vi uppe i 7 tum stor telefon

  • Medlem
  • 2018-08-12 17:34
Ursprungligen av Krylovrum:

Note 6 var på 5,8 tum och Note 9 har alltså en 6,4 tum stor skärm. Om några år är vi uppe i 7 tum stor telefon

Galaxy F1 i januari ?

Ursprungligen av PaO:

DeX är ju ett PC gränssnitt i enheten inte bara skärmspegling. Tex har Samsung byggt in detta i Tab S4 så man kan ställa om till PC läge utan extern skärm och i Note 9 med endast HDMI kabel. Man kan naturligtvis även använda DeX pad mm.

Anledningen att Apple inte försöker med iPhone är att det är inte ett säljande argument i dagens marknad.
Om dex körde x86 så hade det varit ett säljande argument möjligtvis.
Erbjuder inte mycket mer än en surfplatta med tangentbord och mus.

1
Bevaka tråden