Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony har blivit helt irrelevanta

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 11:53
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror 60% av mobilkamerorna använder Sony-sensorer i sig däribland iPhone / iPad.

Jo, även de flesta kameratillverkare och telefontillverkare köper sensorer från Sonys halvledarföretag (som är helt separat bolag från de som gör kameror och telefoner). Exempel är Nikon, Fuji, Panasonic och Olympus.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 12:01
Ursprungligen av emilakered:

Jag har en jäkla massa grejer från Sony. Två par hörlurar, PS4 Pro, PS Vita, två kameror, tre uppkopplade högtalare, reciever..

Jag gillar deras grejer, tycker de ofta träffar funktioner och nischer som många andra missar. Konsekvent saknas dock också det där "lilla extra" för att verkligen göra home run. Det är alltid något märkligt - menyer, uppenbara funktioner som saknas, konstigt beteende.. Ibland charmigt, men lika ofta irriterande.

Vad det gäller telefonerna, hade en Xperia XZ för några år sedan och var väl generellt nöjd. Dock också där en massa småsaker som skavde, till exempel hur deras egen kamera kunde vara så usel när alla andra tillverkare lyckas utmärkt med Sony-sensorer..

Samma sak gäller till stor del även kameror, där Nikon och andra kameratillverkare får ut bättre både mätvärden och bilder ur Sonys sensorer än vad Sonys egna kameraföretag själva lyckas med (de är inte alls dåliga på något sätt, men märkligt att konkurrenterna lyckas ofta bättre med Sonys komponenter).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 12:05
Ursprungligen av xms67:

Jag kanske har läst slarvigt, men hur går det i verkligheten för Sony? Vinst, omsättning, avkastning etc.? Jag upplever att de ligger långt fram på många områden, TV, Hörlurar, Spelkonsoler, Kameror för att nämna de jag spontant kommer på.

Jag håller sedan helt med om att de förstod digitaliseringen i barndomen, dvs när teknik helt ändrar affärsmodeller. De satsade istället på traditionell produktutveckling. Inom vissa områden har de lyckats men med mobiltelefoni har de misslyckats. Men det kan ju komma sig av att de valde fel samarbetspartner, en svensk...

Spelkonsoller och kamerasensorer tex. går fantastiskt bra. Mobiler och TV är sorgebarn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-08 13:59
Ursprungligen av omartint:

Spelkonsoller och kamerasensorer tex. går fantastiskt bra. Mobiler och TV är sorgebarn.

Jag trodde TV gick bra.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 15:25
Ursprungligen av xms67:

Jag trodde TV gick bra.

Det beror på om du ser till själva skärmkomponenterna, eller kompletta TV till slutkonsument. Skärmar som komponenter går bra för Sony (precis som deras andra halvledarkomponenter som kamerasensorer).

Däremot så är det värre med konsumentprodukter som TV-skärmar. De har till och från under de senaste tio åren slitit enormt mycket med lönsamheten, och varit nära att lägga ner eller sälja av TV-verksamheten (dvs. kompletta TV till slutkund).

Även om man ser på Sonys marknadsandelar gällande TV till konsument så har de mer än halverats från 13,7 procent i 2008 till 5,6 procent i 2017.

https://www.statista.com/statistics/267095/gl...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 15:41
Ursprungligen av Redaktionen:

Sony tappar mer än en tredjedel av sin mobilförsäljning, vilket visar att branschen har föga respekt för gamla institutioner. Den som inte kan erbjuda något unikt dissas stenhårt av konsumenterna.

Läs hela artikeln här

Jag tror Sony är helt körda på mobilsidan. Problemet är Android som gör deras telefoner helt ounika. De ligger helt i händerna på Google på mjukvarusidan, och på hårdvarusidan är det endast deras kamerasensorer som kommer från Sony. Resten av komponenterna köps in på massmarknaden.

Personligen tror jag att den framtida mobilmarknaden kommer att helt domineras av:

Apple (gör sitt egna OS och mycket intäkter från deras egna ekosystem som de kontrollerar)
Samsung (även om de är i händerna på Google, så tillverkar de mycket av hårdvarukomponenterna)
Kinesiska "pure players" (kan hålla nere kostnaderna och leva på lövtunna marginaler)

Ursprungligen av omartint:

Jag tror Sony är helt körda på mobilsidan. Problemet är Android som gör deras telefoner helt ounika. De ligger helt i händerna på Google på mjukvarusidan, och på hårdvarusidan är det endast deras kamerasensorer som kommer från Sony. Resten av komponenterna köps in på massmarknaden.

Personligen tror jag att den framtida mobilmarknaden kommer att helt domineras av:

Apple (gör sitt egna OS och mycket intäkter från deras egna ekosystem som de kontrollerar)
Samsung (även om de är i händerna på Google, så tillverkar de mycket av hårdvarukomponenterna)
Kinesiska "pure players" (kan hålla nere kostnaderna och leva på lövtunna marginaler)

Mycket intressant analys! I princip tror jag du har rätt; med möjligheten att Samsung kanske väljer att distansera sig ännu mer från Android än de tidigare gjort, kanske med egen fork eller en variant av Tizen.

På tal om ingenting, vad hände med Siemens?
Ägde nog en och annan dumbphone av dom och tyckte alltid de fanns som alternativ innan smartphonens intåg?
Försökte dom ens? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-14 05:30
Ursprungligen av Mackan1984:

På tal om ingenting, vad hände med Siemens?
Ägde nog en och annan dumbphone av dom och tyckte alltid de fanns som alternativ innan smartphonens intåg?
Försökte dom ens? ?

Nej, tydligen försökte Siemens aldrig hoppa på smartphone-tåget. De sålde sin mobilavdelning till BenQ 2005.

Men nu kan man köpa en Gigaset-smartphone ”Made in Germany” för mellan 119 och 179 euro. Android OS på asiatiska komponenter hopskruvade i en fabrik i Bocholt. Man håller produktionskostnaden konkurrenskraftig med en högautomatiserad monteringslina. 6000 telefoner i veckan görs av 24 anställda, alltså 8 personer i treskift.

Senast redigerat 2018-08-14 05:50
Ursprungligen av IngoX:

Nej, tydligen försökte Siemens aldrig hoppa på smartphone-tåget. De sålde sin mobilavdelning till BenQ 2005.

Men nu kan man köpa en Gigaset-smartphone ”Made in Germany” för mellan 119 och 179 euro. Android OS på asiatiska komponenter hopskruvade i en fabrik i Bocholt. Man håller produktionskostnaden konkurrenskraftig med en högautomatiserad monteringslina. 6000 telefoner i veckan görs av 24 anställda, alltså 8 personer i treskift.

Tack för faktan.
Trodde de var med i matchen efter 2005 men tydligen inte ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Tack för faktan.
Trodde de var med i matchen efter 2005 men tydligen inte ?

Tiden går fort...

Hade förresten den första Siemens-modellen för GSM i bättre begagnat skick. Hade inget modellnamn - tror det var den här:

Här var det inget snack om micro- eller nano-SIM, utan man stoppade in _hela_ det kreditkortstora SIM-kortet bakom batteriet. Det var tider, det...

Inte så illa på fotosidan för Sony, plockar 5 av 18 utmärkelser på årets EISA: https://www.eisa.eu/awards/photography/

Ursprungligen av CekariYH:

Inte så illa på fotosidan för Sony, plockar 5 av 18 utmärkelser på årets EISA: https://www.eisa.eu/awards/photography/

Nu är jag en stor beundrare av Sonys systemkamerasortiment, men EISA är och har alltid varit ett skämt. Det är som den svenska skolan - en klapp på huvudet och alla ska vinna, även de som drägglar på sina inlämningar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-08-15 18:39
Ursprungligen av GustafMA:

Nu är jag en stor beundrare av Sonys systemkamerasortiment, men EISA är och har alltid varit ett skämt. Det är som den svenska skolan - en klapp på huvudet och alla ska vinna, även de som drägglar på sina inlämningar.

Så vilka ska man istället förlita sig på enligt din expertkunskap?

Ursprungligen av GustafMA:

Nu är jag en stor beundrare av Sonys systemkamerasortiment, men EISA är och har alltid varit ett skämt. Det är som den svenska skolan - en klapp på huvudet och alla ska vinna, även de som drägglar på sina inlämningar.

Det där får du nog förklara... och vilken annan institution finns det då?

Ursprungligen av Innis:

Så vilka ska man istället förlita sig på enligt din expertkunskap?

Varför i hela fridens namn skulle jag behöva upplysa dig om det?

Ursprungligen av CekariYH:

Det där får du nog förklara... och vilken annan institution finns det då?

De sammanfattande årsomröstningarna på dpreview, med tusentals deltagande aktiva fotografer, tenderar att vara ganska rättvisande. De hjälplösa fanboysen finns förvisso, men de drunknar i mängden. EISA ser det som sitt uppdrag att fördela gracerna jämt mellan sina betalande medlemmar, och signalvärdet av de priserna är noll.

Ursprungligen av CekariYH:

Det där får du nog förklara... och vilken annan institution finns det då?

Svaret finns på sätt och vis i din egen post - hela 18 kategorier. Och det bara i "Photography". "Alla barnen får påse"...

Citat:

EISA CAMERA 2017-2018
Sony α9

EISA COMPACT CAMERA 2017-2018
Sony RX100 V

EISA SUPERZOOM CAMERA 2017-2018
Sony RX10 III

EISA PHOTO & VIDEO CAMERA 2017-2018
Panasonic Lumix DC-GH5

EISA INSTANT CAMERA 2017-2018
Fujifilm Instax SQUARE SQ10

EISA DSLR LENS 2017-2018
SIGMA 135mm F1.8 DG HSM | Art

EISA DSLR ZOOM LENS 2017-2018
Tamron SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2

EISA PROFESSIONAL DSLR LENS 2017-2018
Canon EF 16-35mm F2.8L III USM

EISA COMPACT SYSTEM CAMERA LENS 2017-2018
Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

EISA PROFESSIONAL COMPACT SYSTEM CAMERA LENS 2017-2018
Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS

EISA COMPACT SYSTEM CAMERA ZOOM LENS 2017-2018
OlYmpus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm F4.0 IS PRO

EISA PHOTO INNOVATION 2017-2018
Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD

EISA PHOTO DISPLAY 2017-2018
EIZO ColorEdge CG2730

COMBINED WITH MOBILE DEVICES EXPERT GROUP

EISA SMARTPHONE CAMERA 2017-2018
Huawei P10

Ursprungligen av johan_tanying:

Svaret finns på sätt och vis i din egen post - hela 18 kategorier. Och det bara i "Photography". "Alla barnen får påse"...

Det där är inte kategorier utan de som fick "awards" av säkerligen 1000-tals, dessutom är det du visar förra årets.
I år var det inom KATEGORIEN foto, som 18 st som tilldelades utmärkelsen... Du tror väl inte för jösse namn att det tillkom 18 fotoprylar under ETT år mellan 2018-2019 (lite missvisande med årtalen men det är ju under ett år men startar inte 1:a januari sas).

Ursprungligen av GustafMA:

De sammanfattande årsomröstningarna på dpreview, med tusentals deltagande aktiva fotografer, tenderar att vara ganska rättvisande. De hjälplösa fanboysen finns förvisso, men de drunknar i mängden. EISA ser det som sitt uppdrag att fördela gracerna jämt mellan sina betalande medlemmar, och signalvärdet av de priserna är noll.

Har följt dpreview sedan 2003 tror jag det var, och en sak är jag rätt säker på, att det är fanboysen som styr och ställer (ställer till det) i det mesta som gäller kommentarer i artiklar, omröstningar och forumen etc. Jag följer dpreview av två anledning och det är artiklarna som oftast är bra även om det ibland inte blir helt rätt eller handlar om "fel" saker och tekniska testerna som tyvärr blir mer och mer sparsamma, kommer inte ens ihåg när det var en riktig test av gluggar.

Du ska förstås inte läsa deras kommentarer, som är ett slagfält där märkesfanatiker som får appletalibaner att framstå som sansade i jämförelse ständigt spammar om just sitt fina märkes absoluta förträfflighet och alla andras lika absoluta värdelöshet. Men i årsbästaomröstningarna är det den stora, i övrigt inte engagerade, massan av relativt omdömmesgilla användare som kommer till tals. De har, i alla fall hittills, i mitt tycke ganska väl fångat framsteg och intressanta genombrott i teknikutvecklingen. Har de något bias är de just att de ofta är tekniktunga, vilket innebär att stackars Canon sällan får något numera, trots systemets förträfflighet ur support- och tillförlitlighetssynpunkt, men har man det i bakhuvudet och väger det mot sina egna prioriteringar så...

Ursprungligen av CekariYH:

Det där är inte kategorier utan de som fick "awards" av säkerligen 1000-tals, dessutom är det du visar förra årets.
I år var det inom KATEGORIEN foto, som 18 st som tilldelades utmärkelsen... Du tror väl inte för jösse namn att det tillkom 18 fotoprylar under ETT år mellan 2018-2019 (lite missvisande med årtalen men det är ju under ett år men startar inte 1:a januari sas).

Underkategorier dårå... Och att det råkade bli förra årets lista berodde på att Eisas hemsida inte går att copy/paste.

Och vad är det egentligen för mening med att ha "dslr camera of the year" och sedan en annan underkategori "professional dslr camera of the year"? Och detta utöver den klassiska "camera of the year". Trams. Med optiken är det ännu värre. "Mirrorless telezoom lens", "mirrorless standard zoom lens", "mirrorless wideangle zoom lens" osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-16 14:10
Ursprungligen av GustafMA:

Nu är jag en stor beundrare av Sonys systemkamerasortiment, men EISA är och har alltid varit ett skämt. Det är som den svenska skolan - en klapp på huvudet och alla ska vinna, även de som drägglar på sina inlämningar.

Att dom drägglar på sina inlämningar betyder väl att de gillar rent av lustar efter att göra sina inlämningar.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag har ett par trådlösa Sony-hörlurar, och sen en hög spelkonsoler:
Playstation One
Playstation 2 Slim
Playstation 3 Slim
Playstation 4
Playstation 4 Pro

Och givetvis den här gamla godingen:

https://dl.dropbox.com/s/0cpkfmvgq8u0ly2/IMG_1540.JPG?dl=0

Hehe, fan vad ballt du måste ha det hemma. Allt upp och ned!

Ursprungligen av johan_tanying:

Underkategorier dårå... Och att det råkade bli förra årets lista berodde på att Eisas hemsida inte går att copy/paste.

Och vad är det egentligen för mening med att ha "dslr camera of the year" och sedan en annan underkategori "professional dslr camera of the year"? Och detta utöver den klassiska "camera of the year". Trams. Med optiken är det ännu värre. "Mirrorless telezoom lens", "mirrorless standard zoom lens", "mirrorless wideangle zoom lens" osv.

Jaha, så du tycker att en 1000:- nybörjarkamera ska jämföras och klassas ihop med en pro-kamera för 250000:-, dessutom inte skilja på vad vad det är för typ, som en spegelreflex eller spegellös, utbytbar optik ihop med fast optik, fast optik utan zoom och fast optik med superzoom, eller en 1" sensor ihop med en FullFormat (24-36) och större sensorer. Allt lägger vi en en korg, och skakar så får vi se vad som trillar ut?
Och alla objektiv oavsett pris, klass och typ ska ligga i en korg, från 300:- plastobjektiv till 150000:- super special gluggar som klarar vilket väder och temperatur som helst och som kan fokusera dvs flytta några kilo glas(linser) 20-30ggr/s? Oavsett hur svåra dom är att tillverka ...?
Fan vad rättvist det skulle bli, ungefär som att jämföra och bedöma prestandan mellan en 1-årings trehjuling, elitcykel och en Ferrari... BRA tänkt... NOT!
Spela inte dummare än...!

Senast redigerat 2018-08-17 00:44

Eller också låter man bli att dela ut priser öht. Nåja. Så himla noga är det inte - låt de hållas om de tycker de får ut något av det. Men att någon skulle tro att det blir tydligt eller minnesvärt för de större grupperna av fotografer är väl tveksamt. Särskilt när de får se annonser för olika modeller och märken som alla påstår sig vara Årets Kamera. Att det sedan är Årets DSLR, Årets Professionella DSLR eller varför inte Årets Best Buy är ju inte jättetydligt... Varför är inte Camera of the Year årets Best Buy eller vice versa? Vem kommer ihåg ens en bråkdel av vinnarna? Själv kan jag inte ens minnas vilka som blev de senaste Årets Kamera då det drunknat i en störtflod av Årets Whatever. Att det skulle finnas så mycket innovationer inom varje underkategori att det varje år skulle finnas någon tydlig ljuspunkt värt en utmärkelse är nog också tveksamt.

Men visst, go ahead. Även om Årets Kamera likt den korrupta Årets Bil nog har spelat ut sin roll.

Förresten så är väl just den specifika Årets Kamera en samlad utmärkelse oavsett prisklass (nåja) eller "professionalitet"? Hade räckt med den IMHO.

Ursprungligen av juanito:

Att dom drägglar på sina inlämningar betyder väl att de gillar rent av lustar efter att göra sina inlämningar.

Du har direktkvalificerat dig till åtminstone generaldirektör för skolstyrelsen, om inte utbildningsminister.

Tech Altar har släppt en video där han delvis går in på Sony. Men även varför Samsung låter Huawei "vinna" på mobilerna så att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=k05Q1k4A5ls

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-19 19:32
Ursprungligen av GustafMA:

Du har direktkvalificerat dig till åtminstone generaldirektör för skolstyrelsen, om inte utbildningsminister.

Ursprungligen av BlackSmp:

Å andra sidan så känns ditt inlägg också en aning trollaktigt...

Larvigt. Mitt inlägg är inte taget ur luften. Sony dominerar marknaden för kompakta premiumtelefoner tex. Lägg till vattentålighet så finns det ingen konkurrens. Jag tycker att det är tydligt att Sony sticker ut - något jag inte ser hos många andra märken.

Bevaka tråden