Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriskötsel till sällan använd Powerbook G4?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal Powerbook G4 som kör en del gamla musikmjukvaror jag använder då och då, kanske några gånger per halvår.

Nu senast var batteriet helt tom och det är ju inte bra. Hur skall man resonera kring batterihanteringen för att få det att må optimalt bra i en maskin som används några gånger per år:

1. Plocka ur batteriet då maskinen inte används och förvara det vid sidan om?
2. Underhållsladda maskinen med batteriet i, i så fall hur gör man det smart? Att låta det ladda kontinuerligt verkar både onödigt och kanske inte heller helt nyttigt.
3. Annan filosofi?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-19 17:03

PowerBook G4 har litiumjon-batteri och det rekommenderas att de låntidsförvaras laddade till hälften. Apples egna batteriråd:
Maximera batteritiden och batteriets livslängd

Så låt batteriet vara kvar i datorn, förvara svalt och torrt och anslut och laddda upp till 50% var sjätte månad.

Ursprungligen av IngoX:

PowerBook G4 har litiumjon-batteri och det rekommenderas att de låntidsförvaras laddade till hälften. Apples egna batteriråd:
Maximera batteritiden och batteriets livslängd

Så låt batteriet vara kvar i datorn, förvara svalt och torrt och anslut och laddda upp till 50% var sjätte månad.

Så om datorn är avslagen så är det inget som drar ström alltså?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-21 02:57
Ursprungligen av torsig1967:

Så om datorn är avslagen så är det inget som drar ström alltså?

Även litiumbatterier har en märkbar grad av självurladdning. Därför behöver det fyllas på ibland så att det inte laddas ur helt, vilket inte är bra.

Om batteriet är gammalt och redan tappat mycket av sin ursprungliga kapacitet så kan man nog behöva fylla på det oftare än halvårsvis för att undvika total urladdning.

Och jo, datorn behöver en liten spänning även i avstängt läge, men jag skulle gissa att den drar mindre ström än självurladdningen. PowerBook G4 har ett litet separat klockbatteri som håller igång interna klockan och PRAM-minnet om huvudbatteriet tas ut.

1
Bevaka tråden