Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-08-09 21:56
Ursprungligen av keptang:

Trevligt, vi är fortfarande toknöjda.

Och så konstigt att E-luxdammsugaren har kunnat missa så mycket 'over the years'...........

En ny backupdisk:

Toshiba 2TB USB3. Tror jag har 8-10 stycken av denna modell och ingen har rasat ännu. Haft otur med WDs USB-diskar på sista tiden. Sitter ofta blåa i dom. Senaste höll runt 40 timmar.

Brukar även skydda diskarna lite extra med en skyddsväska!

Hur kan man behöva så mycket lagring??

Ursprungligen av jimel:

Hur kan man behöva så mycket lagring??

Man rippar filmer och musik m.m. Jag rippar hela Blu-ray filmer. Ligger mellan 20-50GB styck! Har man några 100 filmer + serier tar det lite plats. Börjat lite smått med 4k också. 60-100GB styck på dom.

Jag är inte så mycket för tjänster och vill ha mina filmer + serier i en Kodibox! Musik i FLAC o.s.v. Har dock lite tjänster också.

Ursprungligen av SweSG:

Man rippar filmer och musik m.m. Jag rippar hela Blu-ray filmer. Ligger mellan 20-50GB styck! Har man några 100 filmer + serier tar det lite plats. Börjat lite smått med 4k också. 60-100GB styck på dom.

Jag är inte så mycket för tjänster och vill ha mina filmer + serier i en Kodibox! Musik i FLAC o.s.v. Har dock lite tjänster också.

Hur mycket tid tar det å rippa blu-ray å 4K?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-21 14:25
Ursprungligen av keptang:

Trevligt, vi är fortfarande toknöjda.

Hur tar den stolsben, mattor, trösklar m.m.?
Är sjukt sugen men måste lyckas övertala sambon (jag dammsuger alltid ska tilläggas).

Ursprungligen av D_Odell:

Hur mycket tid tar det å rippa blu-ray å 4K?

Jag är osäker på tid! Är ett litet lotteri också! Inte alla som fungerar att rippa. Jag har alldeles för få filmer på 4k också. Började köpa upp 4k-filmer för någon/några månader sedan. 300 spänn mot vanliga Blu-ray filmer som man kan få ganska så nya för 50 spänn styck. 2 för en 100 peng är vanligt! Mindre strul att rippa också.

Ursprungligen av bjorsi:

Hur tar den stolsben, mattor, trösklar m.m.?
Är sjukt sugen men måste lyckas övertala sambon (jag dammsuger alltid ska tilläggas).

Jag var den som dammsög för det mesta också (8 ggr av 10 iaf), men inte nu längre.
Den tar allt runt stolsben, kryper runt bara. Mattor, inga problem (om dessa inte är 5cm höga typ). Trösklar inga problem upp till 2-2,5cm typ.

Jag brukar flytta runt lite stolar och så varannan dag så den kommer åt överallt. Flesta stolar så kan den åka mellan stolsbenen om plats finns.

Ursprungligen av SweSG:

Jag är osäker på tid! Är ett litet lotteri också! Inte alla som fungerar att rippa. Jag har alldeles för få filmer på 4k också. Började köpa upp 4k-filmer för någon/några månader sedan. 300 spänn mot vanliga Blu-ray filmer som man kan få ganska så nya för 50 spänn styck. 2 för en 100 peng är vanligt! Mindre strul att rippa också.

Vilket är bäst?

Ursprungligen av CekariYH:

Vilket är bäst?

Jag är ganska nöjd med vanlig Blu-ray! Tycker det ser okey ut. Annars är la 4k snäppet bättre. Men priset för filmerna är för högt idag.

Köpte 2 nya Blu-ray filmer igår för en 100-peng på Coop! Life (2017) och Deepwater Horizon (2016).

Ursprungligen av SweSG:

Man rippar filmer och musik m.m. Jag rippar hela Blu-ray filmer. Ligger mellan 20-50GB styck! Har man några 100 filmer + serier tar det lite plats. Börjat lite smått med 4k också. 60-100GB styck på dom.

Jag är inte så mycket för tjänster och vill ha mina filmer + serier i en Kodibox! Musik i FLAC o.s.v. Har dock lite tjänster också.

Ja då förstår jag att det går åt, var länge sedan jag orkade hålla på med sånt

Ursprungligen av The Real Viking:

Skulle gärna bära den tröjan också. Men är inte särskilt bra på att tigga…

Din önskan finns noterad

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-22 09:22
Ursprungligen av SweSG:

Man rippar filmer och musik m.m. Jag rippar hela Blu-ray filmer. Ligger mellan 20-50GB styck! Har man några 100 filmer + serier tar det lite plats. Börjat lite smått med 4k också. 60-100GB styck på dom.

Jag är inte så mycket för tjänster och vill ha mina filmer + serier i en Kodibox! Musik i FLAC o.s.v. Har dock lite tjänster också.

Varför inte en NAS istället för lösa diskar?

Ursprungligen av kenjon:

Varför inte en NAS istället för lösa diskar?

Jag har ett par NAS:ar + ett par HPE-servrar som står och matar film/serier och musik m.m. Vill dock ha backup på lösa diskar också. Har även backup på annan plats.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-08-22 09:33
Ursprungligen av keptang:

Jag var den som dammsög för det mesta också (8 ggr av 10 iaf), men inte nu längre.
Den tar allt runt stolsben, kryper runt bara. Mattor, inga problem (om dessa inte är 5cm höga typ). Trösklar inga problem upp till 2-2,5cm typ.

Jag brukar flytta runt lite stolar och så varannan dag så den kommer åt överallt. Flesta stolar så kan den åka mellan stolsbenen om plats finns.

Fortfarande mycket positiv till Ruts inträde i hemmet. Hen är verkligen effektiv.
Är dock inte imponerad av 'uppkörningsrampens' taffliga konstruktion. Likaså är dammbehållaren med filter inte så smidig att rengöra.

Ursprungligen av Le:

Fortfarande mycket positiv till Ruts inträde i hemmet. Hen är verkligen effektiv.
Är dock inte imponerad av 'uppkörningsrampens' taffliga konstruktion. Likaså är dammbehållaren med filter inte så smidig att rengöra.

Uppkörningsrampen? Menar du till dockningsstationen? Har du satt dit vattenskyddsplattan och vänt den rätt?
Dammbehållaren är bara att skaka ur ner i en soppåse, funkar kanon för mig. Sköljer den och filtret bara 1 gång/vecka.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-08-22 10:54
Ursprungligen av keptang:

Uppkörningsrampen? Menar du till dockningsstationen? Har du satt dit vattenskyddsplattan och vänt den rätt?
Dammbehållaren är bara att skaka ur ner i en soppåse, funkar kanon för mig. Sköljer den och filtret bara 1 gång/vecka.

Finns där oöverstigliga trösklar i bostaden så måste laddstationen ibland flyttas. Och då är uppkörningsrampen ganska smäckig och ramlar av. Om nu inte dammsugaren själv puttar loss den.
Har ännu inte satt dit eller testat våtmoppningsfunktionen. Har du?

Ursprungligen av Le:

Finns där oöverstigliga trösklar i bostaden så måste laddstationen ibland flyttas. Och då är uppkörningsrampen ganska smäckig och ramlar av. Om nu inte dammsugaren själv puttar loss den.
Har ännu inte satt dit eller testat våtmoppningsfunktionen. Har du?

Aha, har inga såna trösklar som strular.
Har inte hunnit testa moppning än.

Börjar ni tröttna?

Tror det räcker med mitt filmköpande nu. Har nog visat att jag köper mycket film!

Rogue One - A Star Wars Story (2016) 39 spänn Coop!

47 Meters Down (2017) 50 spänn Coop!

Cage Dive (2017) 50 spänn Coop!

Dom två sista filmerna tror jag är kassa dock. Kanske är på haj humör någon gång. Har Jaws (1975) också. Den är i alla fall bra!

Blått mobilskal till min Nokia 1 från Fyndiq Superbilligt. Ca:63 kronor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-23 21:10

Kablar är irriterande därför blev det en trådlös joypad till min Raspberry Pi.

Gillade skarpt ett skal som jag köpte till min Nokia 1 bra finish/passform, så jag köpte ett liknande till min Sony Xperia XZ2.
Denna gång från Sverige för att slippa vänta så länge med Kina frakt:
https://fyndiq.se/search/?q=St%C3%B6tt%C3%A5l...

Kanske en film till?

Star Wars - The Force Awakens (2015) 79 spänn City Gross!

27 filmer har jag köpt denna månad! Mycket även för mig :/

Var tvungen att köpa denna på Blu-ray då jag har alla andra nu. Blir fel annars lixom! En av alla Star Wars-filmerna är i 4k dock!

En ny liten Lenovo dator:

Lenovo ThinkCentre M710q Tiny. Core i5 7400T, 8GB RAM och 256GB SSD M.2. Naturligtvis har den AC, BT + allt annat som behövs i en dator. Kommer med Windows 10 Pro.

https://www.dustinhome.se/product/5011035956/...

Har dock slängt i en SSD till. Samsung 860 Evo 500GB + 8GB RAM till.

Testkört lite idag och SSDn som sitter i den från början är en snabb rackare. 3000MB/s på läs och 2000MB/s på skriv. Testade även värme, ljud och lite filmfiler.

4k 140 Mbps HEVC 10bit:

Så fungerar utmärkt som en liten HTPC!

Dessutom en serieport! Syns att det är en maskin som riktas mot proffs ?

En ny klocka damp in.

Ursprungligen av RolexJocke:

Snygg och prisvärd.

Ginza fick fram denna också:

Tog dock ett tag!

Men glad att få äga den på fysisk media! Jag Hade dock den på iTunes innan, och hade även en lånad fil från nätet. Jag har alltså köpt filmen 2 gånger nu!

Ok, då ger vi det här med "livet med Apple Watch" ännu ett försök då

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ok, då ger vi det här med "livet med Apple Watch" ännu ett försök då

Twinsies! Ja, eller när du väl får din...

Bevaka tråden