Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför byter vi mellan Android och IOS

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En undersökning som PC Mag har gjort försöker svara på varför användare byter mellan Android och IOS.

Läs hela artikeln här

Varför är bättre priser rödmarkerad vad gäller Android?

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2018-08-24 20:42

Min första smartphone var en iPhone 3G, och den var hemsk på alla sätt och vis. Så jag bytte till Android, en HTC sensation. Maken till usel lur får man leta efter, så samsung verkade som ett lockande alternativ, iPhone på denna tid var helt ointressanta för mig då dom var för små och erbjöd alldeles för lite custom-möjligheter. Sen blev det en Note II, som jag gillade sådär, alldeles för plastig och ömtålig och usel batteritid. Att samsung slutade uppdatera en 18 månader gammal telefon blev droppen som fick bägaren att rinna över, så efter denna plastiga halvdanna telefon blev det en iPhone 6+ och har varit skitnöjd sedan dess. Så det blev en 8+ nu i höstas

Jag pendlar, i mina tankar i alla fall, mellan IOS och Android hela tiden. Samtidigt är jag redan Apple ”sektmedlem” eftersom vi har endast Ipads och IPhones i vårt hem. Men pendlandet började på riktigt när IPhone X lanserades. Varför? Jo, på grund av att helt plötsligt så kostade en mobiltelefon över 10 000. Jag tänkte: det här kan inte vara möjligt.

Så frågan jag ställer mig i första hand är: vad är det jag gör med min mobil som gör att jag är villig att betala 10000 före n mobil? Fråga nummer två är: kan inte någon Android mobil erbjuda samma kvalitet som IPhone gör fast till en mindre pris?

Jag har ägt en Android mobil för länge sedan och det jag störde mig på var att uppdateringen kom inte efter en halvårs användande. Jag är en sådan person som inte vill byta mobil vartannat år och uppdateringar och säkerhet är rätt så viktiga för mig. Det var då jag bestämde mig för en Iphone

Jag ångrar inte mitt val, men ibland känner jag att det kanske är värt att lägga endast 3-4000 för en mobil och kanske byta vartannat år? Jag vet inte.

Ursprungligen av Zeugma:

Varför är bättre priser rödmarkerad vad gäller Android?

PC Mags grafik så vet inte.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2018-08-24 21:48

Jag tycker du svarar din egen fråga, är uppdateringar viktiga för dig så är ios det enda alternativet.
Ta Samsung S5 som ett lysande exempel. En helt okej telefon, men snart totalt oanvändbar pga för gammal version av android. Motsvarande iPhone uppdateras fortfarande. (om än inte på sista versen kan man tänka)

Android tillverkare tjänar ju inga pengar på att uppdatera gamla telefoner direkt

Kan nog vara så att jag svarar på min egen fråga samtidigt så är jag väldigt öppen vad det gäller val av mobiltelefoner. Jag gillar både IOS och Android för jag tycker båda systemen har sina styrkor och svagheter. Jag tycker att det är rätt så kul att utforska mobilernas svagheter och styrkor, om jag skulle välja så skulle jag byta mobil varje halvår. Men jag måste sätta familjens ekonomi och framför allt barnens behov före mina egna behov. Är småbarnspappa.

Så enda sättet att samla info och kunskap om mobiler är just genom att läsa olika tester och krönika om detta. Men kan inte låta bli att säga att priserna börjar dra iväg för både android mobiler och IPhones. Vi får se vad som händer framöver.

Funnes det en liten Android hade jag föredragit den. IOS är alldeles för begränsat för en superuser (!). Men om man inte rootar och programmerar mobiler kan det ju kvitta. Fast det finns en hel del nyttiga inställningar i Android som skulle sitta fint i IOS. Imessage till Android skulle vara toppen. Det är bra och dåligt med båda plattformar. För mig avgör storleken i handen. Iphone SE är ett relativt krutpaket och solklart minst.

Jag älskar enkelheten i IOS, det måste jag ändå säga. Är ingen superuser eller så, för det mesta är det bara IMessage, Instagram, fotboll och fota mina barn och familj det är det jag använder mobilen till. Samtidigt så sitter vi men en kamera, dator allt i ett i en mobiltelefon så det är klart att det är mycket att väga in vid val av mobil. Ni som har bytt från IPhone till Android vad är era erfarenheter av bytet?

Var det värt det och i så fall varför?

Ägde en Sony Ericsson X10 mini Pro.
Seg som en potta ?
Bestämde mig för iPhone 4 och var helt magiskt att packa upp denna tjusiga mobil.
Sim kortet kom för sig så satt på rasten på jobbet och beundrade den utan att kunna komma förbi ”anslut till iTunes”-introt.
Sen har det varit iPhone all the way.
Testat ett par billiga android-surfplattor innan jag gick samma väg där till iPad.
Ja, mina ”billiga försök” med android har färgat mig.
Men ser ändå ingen anledning varför jag skulle byta till android 8 år senare när jag spenderat tusentals kronor på appar i iOS och synkat allt med iOS.
Hade ”android” gett mig rätt intryck från början kanske jag inte hade ägt en iPhone, iPad och MacBook just nu.

  • Medlem
  • 2018-08-25 06:46
Ursprungligen av Ggabbe:

Jag pendlar, i mina tankar i alla fall, mellan IOS och Android hela tiden. Samtidigt är jag redan Apple ”sektmedlem” eftersom vi har endast Ipads och IPhones i vårt hem. Men pendlandet började på riktigt när IPhone X lanserades. Varför? Jo, på grund av att helt plötsligt så kostade en mobiltelefon över 10 000. Jag tänkte: det här kan inte vara möjligt.

Så frågan jag ställer mig i första hand är: vad är det jag gör med min mobil som gör att jag är villig att betala 10000 före n mobil? Fråga nummer två är: kan inte någon Android mobil erbjuda samma kvalitet som IPhone gör fast till en mindre pris?

Jag har ägt en Android mobil för länge sedan och det jag störde mig på var att uppdateringen kom inte efter en halvårs användande. Jag är en sådan person som inte vill byta mobil vartannat år och uppdateringar och säkerhet är rätt så viktiga för mig. Det var då jag bestämde mig för en Iphone

Jag ångrar inte mitt val, men ibland känner jag att det kanske är värt att lägga endast 3-4000 för en mobil och kanske byta vartannat år? Jag vet inte.

Sony har skött sig bra på slutet, har fått varje månads säkerhetsuppdatering inom 2 veckor. Men uppdateringar och android är fortfarande lite som lotto. Själv bytte jag från Iphone 3G till Samsung Note. Öppenheten och den stora skärmen gjorde att jag vart såld. När sen Iphone 6 plus kom hade jag redan hunnit byta telefon igen året före så det blev inte aktuellt och nu är man för djupt nere i Googles ekosystem med mobil, chromecasts och Google home mini för att orka byta. Har Iphone på jobbet och kan inte påstå att jag märker någon större skillnad i övrigt jämfört med min Sony XZ premium.

Varför välja när man kan använda båda.

  • Medlem
  • 2018-08-25 07:18

Allt mynnar ut i personliga val. Android eller IOS finns inget som är bättre än det andra nuförtiden utan behov, vad man har innan och smak styr.

Gick från iPhone 4S till Note 3 och har kört Samsung Note sedan dess. Anledningen ville ha en större mobil och efter Erica Griffins en timmes genomgång av Note 3 på Youtube var jag övertygad om att jag på sikt kunde skippa surfplatta och privat dator. Med Note Edge så blev det så.

Edit: Intressant att några fler bytte från IOS till Android för bättre kundservice än tvärtom ?

  • Medlem
  • 2018-08-25 07:36

android en gång aldrig mer huga.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-25 08:38
Ursprungligen av Zeugma:

Varför är bättre priser rödmarkerad vad gäller Android?

Det som är största anledningen till byte

Jag ville verkligen gilla android men efter tre flaggskepp som snabbt övergivits av tillverkarna, buggiga custom romar och omöjligheten att få flyt i OSet gav jag iOS en ny chans och har inte tittat tillbaka. Är så inköpt i ekosystemet nu så att det ska mycket till för att ge android en ny chans.

Ursprungligen av Json_81:

Det som är största anledningen till byte ...

Nej, det var ju inte det. 29 procent (det rödfärgade) angav priset som främsta anledning, medan 30 procent angav en bättre upplevelse som anledning (högst upp i kolumnen).

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, det var ju inte det. 29 procent (det rödfärgade) angav priset som främsta anledning, medan 30 procent angav en bättre upplevelse som anledning (högst upp i kolumnen).

Känns som att de markerat fel.

Ursprungligen av Ida Blix:

Känns som att de markerat fel.

Jo, det är väl helt enkelt så. Lite konstigt dock att det inte har rättats till.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-25 14:45
Ursprungligen av Zeugma:

Nej, det var ju inte det. 29 procent (det rödfärgade) angav priset som främsta anledning, medan 30 procent angav en bättre upplevelse som anledning (högst upp i kolumnen).

Förlåt, största skillnaden.
Om ni tittar på de andra så är det ungefär samma procent åt båda hållen.

Byter friskt

Har ägt säkert 20 androider och 7 iPhones genom åren så man kan lugnt säga att ja hoppar fram och tillbaka, men jag kommer alltid tillbaka till iOS. Android är mkt roligare och snyggare numera än iOS vilket man verkligen inte kunde säga förr. Men då jag sysslar mkt med aktier nu via mobilen känns iOS som ett mkt säkrare alternativ. Androids patetiska uppdateringar är ett skämt, inte ens Googles egna telefoner uppdateras mer än 2-3 år.
Med en iPhone vet man alltid vad man får, en smidig, säker mobil som sällan krånglar samt bra kamera. Sen har ju Apple med sina Applestores en oslagbar service.

1
Bevaka tråden