Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surface Go – Windows på platta

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Surface Go är en fullfjädrad Windows-dator, komplett med muspekare, styrplatta och filsystem – fast givetvis också med tryckskärm för den som vill. Helt enkelt vill Surface vara både surfplatta och bärbar dator. Jakob har testat hur bra det går.

Läs hela artikeln här

Trevligt test, nog en bra enhet om den passar ens användningsområden.

Släng in riktiga Windows 10 utan begränsningar så är det ett solklart köp!

Man förstår ju varför Microsoft har valt den produktbilden (i mitten av artikeln, där iPad jämförs), eftersom man inte kan se den EXTREMT groteska ramen...!

iPad v1 ringde och ville ha sin bildskärmskant tillbaka! ??

Ursprungligen av Krylovrum:

Släng in riktiga Windows 10 utan begränsningar så är det ett solklart köp!

Går att låsa upp via mjukvaran som sagt.

Ursprungligen av carlsson:

Man förstår ju varför Microsoft har valt den produktbilden (i mitten av artikeln, där iPad jämförs), eftersom man inte kan se den EXTREMT groteska ramen...!

iPad v1 ringde och ville ha sin bildskärmskant tillbaka! ??

Ja verkligen inte en vacker detalj. Men i ärlighetens namn ska jag säga att produktbilden var en sån 3D-bild som man kan snurra, och det var jag som tog den vinkeln för att den skulle bli liknande iPad-vinkeln. ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja verkligen inte en vacker detalj. Men i ärlighetens namn ska jag säga att produktbilden var en sån 3D-bild som man kan snurra, och det var jag som tog den vinkeln för att den skulle bli liknande iPad-vinkeln. ?

Det förstår jag, vad jag menade var att det finns en anledning till att MS har använt en svart skärmbild så att man inte kan se hur grotesk kanten är....

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-29 11:20

Filsystem? Alla datorer och plattor har ett filsystem så även första iPhonen eller iPod.

Att apple inte satte in en filhanterare i iOS fick mig att hoppas på att Apple faktist skulle så småning om ta iPhonen in i 90 talets teknik. Men tyvärr grusade Files de förhåppningarna vi är tillbaka på 60-70 talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filsystem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filhanteringspr...

Som allt annat är det bättre på Engelska

https://en.wikipedia.org/wiki/File_system
https://en.wikipedia.org/wiki/File_manager

Ursprungligen av juanito:

Att apple inte satte in en filhanterare i iOS fick mig att hoppas på att Apple faktist skulle så småning om ta iPhonen in i 90 talets teknik. Men tyvärr grusade Files de förhoppningarna vi är tillbaka på 60-70 talet.

Personligen blev jag väldigt nöjd med Files! Men vi har förstås olika krav, och det hade inte skadat med fler funktioner.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-08-29 12:27

Files i IOS fungerar bra för vad den gör, men det är ju ingalunda den filhanterare som Android-användare kunnat njuta av under ganska många år. Det stör mig inte kopiöst mycket eftersom appar och tjänster har blivit bättre på att offline-lagra och skicka bokningar mm till Wallet exempelvis, men om det är något jag stör mig på i IOS är det fortfarande bristen på en ordentlig filhanterare och riktig åtkomst till filsystemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-29 13:07
Ursprungligen av ekloev:

Files i IOS fungerar bra för vad den gör, men det är ju ingalunda den filhanterare som Android-användare kunnat njuta av under ganska många år. Det stör mig inte kopiöst mycket eftersom appar och tjänster har blivit bättre på att offline-lagra och skicka bokningar mm till Wallet exempelvis, men om det är något jag stör mig på i IOS är det fortfarande bristen på en ordentlig filhanterare och riktig åtkomst till filsystemet.

Jo jag förstår det, det är bara det att det redan har uppfunnits bättre sätt. Men ingen vill ta nästa steg.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 10:45

S-läget är till för de användare som inte har koll på sitt operativsystem. Helt enkelt en motsvarighet och alternativ till tex. Chrome OS. Tycker det är bra att man som användare kan enkelt välja princip, och inte behöver köpa olika system för detta. Också mycket enklare för Microsoft rent logistiskt att bara skeppa en gemensam produkt.

Kan även uppgraderas till Windows Pro för de som så önskar (emot en kostnad).

Själv så har jag länge levt i Windowsärlden, MacOS och iOS-världen. Så är investerad mycket i bägge ekosystemen (och är helt bekväm med de alla).

Är också investerad en hel del i Googles system (mail, kalender, etc.) och andra tjänster som Spotify, Netflix, etc. Till det både Xbox och Nintendo Switch.

Gillar både mina iPads (varav en börjar bli lite seg tack vare de senaste iOS-systemen), och även min jobbdator som är en Surface Pro.

Så är lite av fan av bägge systemen!

Även om iPad och Surface go närmar sig varandra, så håller jag med att Surface är lite närmare produktivitet/seriös och iPad lite närmare underhållning (även om skillnaden inte är absolut). Bra att de är bra på lite olika saker!

Hade varit trist med en ren kopia på iPad. Bra att de kompletterar varandra och att Microsoft kör sitt eget race!

Skall snart hämta ut min Surface Go som ligger och väntar hos UPS, och testa lite själv och se vad jag gillar om den.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-08-30 10:51
Ursprungligen av omartint:

S-läget är till för de användare som inte har koll på sitt operativsystem. Helt enkelt en motsvarighet och alternativ till tex. Chrome OS. Tycker det är bra att man som användare kan enkelt välja princip, och inte behöver köpa olika system för detta. Också mycket enklare för Microsoft rent logistiskt att bara skeppa en gemensam produkt.

Kan även uppgraderas till Windows Pro för de som så önskar (emot en kostnad).

Själv så har jag länge levt i Windowsärlden, MacOS och iOS-världen. Så är investerad mycket i bägge ekosystemen (och är helt bekväm med de alla).

Är också investerad en hel del i Googles system (mail, kalender, etc.) och andra tjänster som Spotify, Netflix, etc. Till det både Xbox och Nintendo Switch.

Gillar både mina iPads (varav en börjar bli lite seg tack vare de senaste iOS-systemen), och även min jobbdator som är en Surface Pro.

Så är lite av fan av bägge systemen!

Även om iPad och Surface go närmar sig varandra, så håller jag med att Surface är lite närmare produktivitet/seriös och iPad lite närmare underhållning (även om skillnaden inte är absolut). Bra att de är bra på lite olika saker!

Hade varit trist med en ren kopia på iPad. Bra att de kompletterar varandra och att Microsoft kör sitt eget race!

Skall snart hämta ut min Surface Go som ligger och väntar hos UPS, och testa lite själv och se vad jag gillar om den.

Spännande! Skriv gärna av dig om vad du tycker om den när du fått leka med den ett par dagar

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-01 11:59

Har en Surface Pro på jobbet, och som jag tycker varit för något för tung att surfa med längre stunder hemma i soffan (iaf. jämför med mina iPads och andra enheter)

Har kört nu Surface Go i ett par dagar och är väldigt nöjd med den. Använder främst hemma för att surfa i soffan och sängen (vid bord så kör jag min privata MacBook Pro, eller Surface Pro från jobbet). Gillar både skärmen, vikten och storleken.

Tycker inte heller att kanterna är något problem. Snarare tvärt om; skönt att kunna hålla hur som helst i plattan utan att det skymmer skärmen. I jämförelse så är det däremot ett stort problem på många klockor. De läckta bilderna på AW S4 ser ju riktigt trevlig ut, men hade nog hoppats på att kanterna skulle vara mindre, eller allra helst helt borta (som fortfarande är rätt stora procentuellt sätt, och extra viktiga på en sådan liten skärm). Nåja, nu halkade jag lite utanför ämnet. ?

Har inte några större problem med kapaciteten hos Pentium Gold. Till skillnad från mina tidigare Atom-baserade surfplattor så fungerar den kalasbra för att surfa på eller titta på film (främst vad jag använder den till för hemma). Fungerar även fint att spela lite enklare typer av spel på när man känner för det (men inte mitt främsta syfte).

Det enda negativa är att jag tycker att batterikapaciteten är något lite för kort, men absolut inget som jag inte kan leva med. Dock den punkt jag tycker de främst borde förbättra i nästa version. Är enligt mig den största flaskhalsen och största minuset.

För att redigera foton i Adobe Lr så kör jag dock min kraftfulla MBP med 4 kärnor och 16 GB RAM, och för att jobba seriöst så kör jag min hyfsat kraftfulla Surface Pro. Har alltså inte testat att "jobba" med min Surface Go, men det har inte heller varit syftet för mig.

Givet mitt användningsområde (främst surfa och se på film) så är jag grymt nöjd och riktigt positivt överraskad!

Återkommer här i tråden om jag upptäcker något negativt med den (förutom den något begränsade batterilivslängden).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-09-01 21:29

"främst för att surfa och se på film". Slår den iPad där?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-02 02:30
Ursprungligen av kenjon:

"främst för att surfa och se på film". Slår den iPad där?

Jag gillar multifönster/multitaskingen klart bättre i Win10 jämfört med iOS. Perfekt för att tex. kunna surfa och samtidigt ha uppe en YouTubevideo/podcast. Bra att kunna se tex. Netflix i ett fönster, och samtidigt kunna skicka ett meddelande i Facebook Messenger i fönster brevid.

Det sagt så gillar jag mina iPads också. ? (Bättre och fler appar anpassade för platta och fler enklare spel, samt bättre batteritid.)

1
Bevaka tråden