Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-02 23:16

En stor vinst för bankerna är om kontanter minskar och folk blir digitala. Även om vi har bra lösningar i SE så borde man räkna in skjutsen för det kontantlösa och digitala samhället.

Jag jobbar en del i Norge. En av mina kollegor har nu Apple Pay visa (S-bank) som är samma bank som Skandiabanken...det är väl lite lustigt ändå? Hur som helst. Nu skapar jag ett konto i Nordea och kör våra löner dit och ett kort på den. Man kan ju ha mer än en bank...jag har konto på SEB, Länsförsäkringar (håller jag på att avsluta) och flyttar bolån till Skandiabanken (1.09% i ränta).

Så är det nog. ApplePay är bara ännu en variant på icke-kontant betalning - inget paradigmskifte direkt. Det kommer nog hit också - om inte annat just därför att vi tillslut är omringade av länder med ApplePay och folk reser mycket. Men att banker i Sverige skulle prioritera detta är absurt. De tar det nog pö om pö och eftersom de inte förlorar kunder pga av detta (folk byter i princip inte bank...det händer nästan inte alls så finns det inget incitament. Om några år har vi det nog.

Ursprungligen av andlin76:

Sen en gissning från mig är att bankerna tvekar, ApplePay är okänt för de flesta, här är det Swich och kort som gäller. Även Klarna börjar bli stora, varför skulle nånn bank vilja satsa miljoner på nått som inte behövs?

Jag bytte precis till Nordea. Och det har jag sagt till min gamla bank. Hoppas det sätter fart på oligopolet.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så är det nog. ApplePay är bara ännu en variant på icke-kontant betalning - inget paradigmskifte direkt. Det kommer nog hit också - om inte annat just därför att vi tillslut är omringade av länder med ApplePay och folk reser mycket. Men att banker i Sverige skulle prioritera detta är absurt. De tar det nog pö om pö och eftersom de inte förlorar kunder pga av detta (folk byter i princip inte bank...det händer nästan inte alls så finns det inget incitament. Om några år har vi det nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-01 11:49

Jag har Nordea och är därmed lyckligt lottad. Tycker det är ett mycket smidigt betalsätt. Enda nackdelen är att jag några gånger åkt för att hämta ut paket och glömt plånboken hemma. Den behövs ju allt mindre.

Man, min post idag är mer om att det är märkligt vilken tid det tar för andra banker. Skulle vara bra med fler banker så att det blir fler butiker som accepterar ApplePay. Det växer ju ändå, men ju snabbare desto bättre.

Jag vet att bankbyte förekommer, men jag sätter en löning på att det är så marginellt - framför allt att någon byter bank pga ApplePay - att det knappast märks alls i bankernas statistik.

Ursprungligen av el gringo:

Jag bytte precis till Nordea. Och det har jag sagt till min gamla bank. Hoppas det sätter fart på oligopolet.

Ursprungligen av el gringo:

Jag jobbar en del i Norge. En av mina kollegor har nu Apple Pay visa (S-bank) som är samma bank som Skandiabanken...det är väl lite lustigt ändå? Hur som helst. Nu skapar jag ett konto i Nordea och kör våra löner dit och ett kort på den. Man kan ju ha mer än en bank...jag har konto på SEB, Länsförsäkringar (håller jag på att avsluta) och flyttar bolån till Skandiabanken (1.09% i ränta).

Skulle aldrig byta på kortsiktig basis. Om det är så att du tjänar på att göra det - so fine.
Har själv SEB på allt - med mycket bra villkor - avvaktar hellre. Får blippa under tiden. Det kommer. ?

  • Medlem
  • 2018-09-01 17:45

Det har väl nämnts tidigare i tråden, men man behöver inte byta till Nordea för att kunna använda Apple Pay.

Tänker du på ST1 bensinkort - eller?

Ursprungligen av adress@mac:

Tänker du på ST1 bensinkort - eller?

Notera att man inte behöver byta som Ljung tryckte på i kursiv text. Man kan skaffa en bank till.

- Läste nånstans att ST1 kostar 30kr/mån om man inte använder det på bensinmack (har ej bil, och vill inte köpa kanelbullar varje mån).
Hur är det med Nordea? Kostar det? Behöver inte visa-kort och allt annat som brukar följa med, endast möjlighet för Pay.

- Om man använder Pay i matbutik (t.ex. ICA eller Hemköp), hur fungerar det med veckans medlemsvaror? Bryr mig inte så mycket om att samla bonus, men medlemsvarorna brukar vara bra rabatterade. Måste man ändå dra kortet för att det ska registreras? Eller kan det kopplas till min Pay på nåt sätt? Vill inte behöva ge personnumret till kassörskan varje gång, tar sån tid.

/Handelsbanken-kund som börjar tröttna.

Ursprungligen av Johannnn:

Hur är det med Nordea? Kostar det? Behöver inte visa-kort och allt annat som brukar följa med, endast möjlighet för Pay.

Det kostar, mer än St1s 30 kronor. Du kan inte använda *Pay utan att ha ett kort kopplat till det.

Ursprungligen av keptang:

Det kostar, mer än St1s 30 kronor. Du kan inte använda *Pay utan att ha ett kort kopplat till det.

Apple Pay är kostnadsfritt för Nordeas privatkunder.

Ursprungligen av Hank Solo:

Apple Pay är kostnadsfritt för Nordeas privatkunder.

Du måste ha ett konto med betalningsmöjlighet och kort = 12+24kr/mån = 36kr/mån.
Apple Pay kostar inte något för någon konsument, någonstans.

Ursprungligen av keptang:

Du måste ha ett konto med betalningsmöjlighet och kort = 12+24kr/mån = 36kr/mån.
Apple Pay kostar inte något för någon konsument, någonstans.

Det kortet kostar oavsett vilken bank du har eller om du använder Apple Pay eller inte och det är ingen skillnad på priset nu och innan Apple Pay fanns, det är VISA & MasterCard som tar ut en kostnad via banken och inte banken själv, så faktum kvarstår som jag sa att Apple Pay är gratis.

Ursprungligen av Hank Solo:

Det kortet kostar oavsett vilken bank du har eller om du använder Apple Pay eller inte och det är ingen skillnad på priset nu och innan Apple Pay fanns, det är VISA & MasterCard som tar ut en kostnad via banken och inte banken själv, så faktum kvarstår som jag sa att Apple Pay är gratis.

Du kanske ska läsa vad jag svarade på till @Johannnn.
edit: Att kortet alltid kostar konsumenten något är ju inte sant överhuvudtaget, alla banker tar inte betalt för det.

Ursprungligen av keptang:

Du kanske ska läsa vad jag svarade på till @Johannnn.
edit: Att kortet alltid kostar konsumenten något är ju inte sant överhuvudtaget, alla banker tar inte betalt för det.

Alla kontokort har en avgift.

Jag har hittills inte betalat en spänn för mitt ST1-kort och har heller aldrig använt det för att betala tankning eller kanelbullar.
Om det är meningen att det ska vara så eller om jag bara ska njuta så länge felet ligger kvar är oklart.

Ursprungligen av Hank Solo:

Alla kontokort har en avgift.

Då du påstår det så har du väl en källa till det? Eller är det något du bara hittar på?
Har själv ett par kort som inte har någon avgift, så det vore intressant att veta vad jag betalar för dessa.

Ursprungligen av keptang:

Du kanske ska läsa vad jag svarade på till @Johannnn.
edit: Att kortet alltid kostar konsumenten något är ju inte sant överhuvudtaget, alla banker tar inte betalt för det.

Samtidigt så finns det ingenting som en gratislunch. På ett eller annat sätt betalar vi även om det inte är direkt.

Men hur som helst så är det en rätt ointressant diskussion.

Är det någon mer än jag som är trött på ApplePay i Sverige??
Känns som det börjar bli dags för Apple att bestämma säg, ska ApplePay lanserar på riktigt måste de satsa, gå in på bred front och samarbeta med de ledande bankerna och kreditbolagen. Sluta tjafsa och satsa istället!
Är ganska provocerande när man Googlar ApplePay och Sverige att läsa att "Apple Pay fungerar med de vanligaste kredit- och bankkorten." Är en ren lögn orm man frågar mig.

Apple är bra på mycket fast detta sköts riktigt uselt, St1 och Nordea?? Kom igen nu!

Jag håller med, skulle vara bra om det kom igång. Jag skaffade ju St1-kort för att vara med. Handlade ett nytt armband på Apple Store i Barcelona, via klockan, sedan blev det inte mer handlade på det. Och då kortet ofta hade error i maskinerna här i Sverige, så sa jag upp det.

Men min undrar är, vem skall man skylla på? Är det Apples fel? De lanserar en tjänst, öppnar upp en möjlighet, är det sen inte bankerna sak att hoppa på? Jag vet inte, men om Nordea kan, St1 som bensinbolag, då borde väl SEB, Handelsbanken och de övriga jättarna kunna hoppa på? Eller säger Apple nej till det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-10 16:40
Ursprungligen av andlin76:

Är det någon mer än jag som är trött på ApplePay i Sverige??
Känns som det börjar bli dags för Apple att bestämma säg, ska ApplePay lanserar på riktigt måste de satsa, gå in på bred front och samarbeta med de ledande bankerna och kreditbolagen. Sluta tjafsa och satsa istället!
Är ganska provocerande när man Googlar ApplePay och Sverige att läsa att "Apple Pay fungerar med de vanligaste kredit- och bankkorten." Är en ren lögn orm man frågar mig.

Apple är bra på mycket fast detta sköts riktigt uselt, St1 och Nordea?? Kom igen nu!

Ursprungligen av pjnorman:

Jag håller med, skulle vara bra om det kom igång. Jag skaffade ju St1-kort för att vara med. Handlade ett nytt armband på Apple Store i Barcelona, via klockan, sedan blev det inte mer handlade på det. Och då kortet ofta hade error i maskinerna här i Sverige, så sa jag upp det.

Men min undrar är, vem skall man skylla på? Är det Apples fel? De lanserar en tjänst, öppnar upp en möjlighet, är det sen inte bankerna sak att hoppa på? Jag vet inte, men om Nordea kan, St1 som bensinbolag, då borde väl SEB, Handelsbanken och de övriga jättarna kunna hoppa på? Eller säger Apple nej till det?

Skyll inte på Apple, skyll på bankerna. Det är de som väljer att inte implementera stöd för Apple Pay.

Apple tar ut en mindre avgift, bankerna säger nej. Punkt slut.

Ursprungligen av zinned:

Skyll inte på Apple, skyll på bankerna. Det är de som väljer att inte implementera stöd för Apple Pay.

Apple tar ut en mindre avgift, bankerna säger nej. Punkt slut.

Fast Apple måste inte ta ut någon avgift, eller? Finns det nån lag eller EU förordning som kräver det?

Ursprungligen av zinned:

Skyll inte på Apple, skyll på bankerna. Det är de som väljer att inte implementera stöd för Apple Pay.

Apple tar ut en mindre avgift, bankerna säger nej. Punkt slut.

Var ju det som var min ståndpunkt också. Är det Apples fel?

Ursprungligen av andlin76:

Fast Apple måste inte ta ut någon avgift, eller? Finns det nån lag eller EU förordning som kräver det?

Nej, det är Apple som väljer att göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-11 10:45
Ursprungligen av andlin76:

Fast Apple måste inte ta ut någon avgift, eller? Finns det nån lag eller EU förordning som kräver det?

Nej, det måste de inte men de vill ju så klart ha någon form av avans på det. Precis som VISA/Mastercard, de är inte gratis heller.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det måste de inte men de vill ju så klart ha någon form av avans på det. Precis som VISA/Mastercard, de är inte gratis heller.

Visa/Mastercard tar troligtvis ut avgift för köpet även om du betalat via ApplePay så för banken blir det ju dubbel avgift.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Visa/Mastercard tar troligtvis ut avgift för köpet även om du betalat via ApplePay så för banken blir det ju dubbel avgift.

Dubbel? Möjligen en extra avgift men inte dubbel

Banken? Den avgiften förs ganska snabbt över på butiken och oss kunder.

I grundfrågan så har jag inga problem. Har två olika kort kopplade till Apple Pay så mitt problem är att inte alla läsare är uppdaterade

Medlemskort etc med qr kod förs över till wallet så de ligger på såväl klocka som mobil

Ursprungligen av BlackSmp:

Dubbel? Möjligen en extra avgift men inte dubbel

Banken? Den avgiften förs ganska snabbt över på butiken och oss kunder.

I grundfrågan så har jag inga problem. Har två olika kort kopplade till Apple Pay så mitt problem är att inte alla läsare är uppdaterade

Medlemskort etc med qr kod förs över till wallet så de ligger på såväl klocka som mobil

Angående vilka läsare som är uppkopplade så tycker jag det är svårt att se på läsaren om den är ”blippbar”
Verkar som samma läsare kan ha funktionen på eller av beroende på var man handlar.

Fanns det inte nått årtal då alla läsare ska vara ”blibbbara”?

Snart har ApplePay funnits här i ett år, kanske kommer fler kort efter det??

Är så sjukt trött på att vänta och allt hemlighetsmakeri...

Bevaka tråden