Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt första inlägg på 99

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag hade vi på redaktionen en massiv planeringsdag, om hur 99 kan bli ännu bättre och hur forumet kan få ny energi! En sån där dag efter vilket huvudet är mosigt, men för att det är så fyllt av vilja och idéer!

Vi började också prata om hur vi själva hittade till 99, och Ida grävde fram min gamla intresseanmälan för jobbet som redaktör...

Vad har ni själva för första inlägg på 99?

Jag tror mitt första inlägg här inne var "Tummen upp för IRC <3" Skrivet 2013-08-22 22:33 i tråden om IRC.

Jag var några månader på IRC-kanalen innan jag blev medlem på 99.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2018-09-05 16:28

Tydligen bedrövad över nätets otrygga natur… tryggare idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-05 17:19

https://www.99.se/forum/t/271546

Därefter hade jag ett uppehåll till 2017.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-05 20:37

Kan man hitta första på något smidigt sätt?

Ursprungligen av Json_81:

Kan man hitta första på något smidigt sätt?

Efter typ 5614263 klick på "Nästa sida" https://www.99.se/forum/p/699909

Jag har rotat runt lite här i 99-arkiven jag med.

Jag skapade mitt konto 2004, men var länge helt inaktiv när det gäller att skriva egna inlägg.

I slutet av 2010 var jag på möte i Stockholm med Martin Björnström som handlade om att dra igång en redaktion som skulle skriva material åt 99mac. Jag minns inte helt hur jag blev inbjuden till det mötet, men hur som helst lät det väldigt spännande. Jag har också för mig att jag då för första gången träffade @adrian b.

Mitt första inlägg verkar vara från maj 2011 då jag sökte efter någon med erfarenheter av Lisa och första Macintosh-modellen. Jag letade efter en person till en retro-artikel till tidningen M3 där jag gjorde praktik, höll på med min journalistutbildning.

Sedan kan vi spola fram till en födelsedagsfest för Jonas Thörnqvist (vi lärde känna varandra hos Apple-återförsäljaren Inlife/Digital Inn där vi båda jobbade ett tag, nu många år senare jobbar vi tillsammans igen. Han jobbar på SweClockers). Jag var inte ens själv på festen om jag minns rätt, men min dåvarande pojkvän hörde under kvällen av sig om ett spännande jobb och mina kontaktuppgifter förmedlades till min blivande chef.

Den 6 augusti 2012 surfade ett mejl in i min inkorg från @edin. Han berättade lite om SweClockers och om 99mac som nyligen köpts upp och undrade om jag kunde tänkas vara intresserad av att bli en del av redaktionen.

Citat:

Hej Edin!

Va roligt! Jag var med på ett löst hörn redan när Martin Björnström funderade på att utveckla sajten. Av olika anledningar hände inget då.

Jag trodde först att ni sökte folk till SweClockers, men det här låter ju ännu roligare, äpplenörd som jag är.

Just nu är jag på Gotland för ett sommarvikariat på Gotlands tidningar (den här veckan ut), men jag är så klart intresserad. Vi kan så klart höras via telefon, eller om du vill vänta och ses över en kaffe nästa vecka?

Ida

Skickat från min iPhone

Vi träffades över en kaffe och resten är som man säger historia.

Min första artikel som en del av denna redaktion verkar ha haft den spexiga rubriken: Apple kräver 707 miljoner dollar i skadestånd och publicerades den 26 september 2012. Sedan dess verkar jag ha satt mitt namn i bylinen på lite drygt 300 artiklar här. Inläggen har också blivit närmare 2 700 stycken.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Idag hade vi på redaktionen en massiv planeringsdag, om hur 99 kan bli ännu bättre och hur forumet kan få ny energi! En sån där dag efter vilket huvudet är mosigt, men för att det är så fyllt av vilja och idéer!

Vi började också prata om hur vi själva hittade till 99, och Ida grävde fram min gamla intresseanmälan för jobbet som redaktör...

https://dl.dropbox.com/s/lh5c5qgmoql58ar/jakob_ida.png?dl=0

Vad har ni själva för första inlägg på 99?

Kan meddela att jag typ satte kaffet i halsen och började glädjedansa när det här meddelande ploppade upp på min skärm. Då hade jag ganska länge suttit ensam på 99mac-redaktionen och saknade en arbetskollega väldigt mycket.

Roliga trivia är ju att jag och Jakob också varit arbetskollegor, även om vi inte jobbade i samma butik. Jag minns inte vilket år det var, men vi träffades nog första gången när ett helt gäng säljare från vårt jobb skulle gå en utbildning via Apple. Den hölls på Norra Latin här i Stockholm och vi hamnade tillsammans i en par-övning där vi skulle öva på att sälja prylar till varann.

Världen är så liten!

Ursprungligen av Ida Blix:

Kan meddela att jag typ satte kaffet i halsen och började glädjedansa när det här meddelande ploppade upp på min skärm. Då hade jag ganska länge suttit ensam på 99mac-redaktionen och saknade en arbetskollega väldigt mycket.

Roliga trivia är ju att jag och Jakob också varit arbetskollegor, även om vi inte jobbade i samma butik. Jag minns inte vilket år det var, men vi träffades nog första gången när ett helt gäng säljare från vårt jobb skulle gå en utbildning via Apple. Den hölls på Norra Latin här i Stockholm och vi hamnade tillsammans i en par-övning där vi skulle öva på att sälja prylar till varann.

Världen är så liten!

Jag minns inte det! Däremot minns jag att vi träffades på "Camp Apple" som var nåt event i Nynäshamn Vi jobbade först i olika butikskedjor, som sedan slogs ihop. Och sen jobbade vi tillsammans en dag i Kista-gallerian, där det fanns en liten Apple-butik! Ida pratade om Star Trek väldigt mycket redan då...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-06 09:20
Ursprungligen av screamin-daemon:

Efter typ 5614263 klick på "Nästa sida" https://www.99.se/forum/p/699909

Det var så illa ja.
Tack för klickandet

Kuriosa, telefonen åkte i tvättmaskinen lite senare efter en krogkväll.

Första inlägg var 2014-02-18 när jag vill rådfråga om att byta från PC till Mac-dator. Det har varit en svår tröskel för mig pga annan logik som är svår att vänja sig vid. Mycket är bättre på PC när det gäller sådant. En del tangentbords-funktioner som var självklara för mig på PC finns fortfarande inte på MAC.
Saknar framförallt utforskaren där man hade kontroll över alla filer oc kunde möblera om med filerna och mappar lätt som plätt. Gillar inte att ha det rörigt där med alla filer. Fortfarande att jag hankar mig från med att hitta vissa saker.
Annars är nöjd med att den är lätt att uppdatera, hänger sig inte så ofta och att det verkar vara fritt från virus.

Ursprungligen av Ida Blix:

I slutet av 2010 var jag på möte i Stockholm med Martin Björnström som handlade om att dra igång en redaktion som skulle skriva material åt 99mac. Jag minns inte helt hur jag blev inbjuden till det mötet, men hur som helst lät det väldigt spännande. Jag har också för mig att jag då för första gången träffade @adrian b.

Det låter bekant! ? Jag var nere i Stockholm en del den hösten och jobbade åt Martin med bland annat 99mac.

Har missat denna roliga tråd!

Mitt första inlägg var tydligen detta och det var ett galet dåligt beslut jag gjorde då när jag köpte den, segare burk fanns nog inte på marknaden, men jag verkade glad ändå.

Ursprungligen av keptang:

Har missat denna roliga tråd!

Mitt första inlägg var tydligen detta och det var ett galet dåligt beslut jag gjorde då när jag köpte den, segare burk fanns nog inte på marknaden, men jag verkade glad ändå.

Hehe, inte alla köp vi gör är så bra kanske, men huvudsaken är ju att du var glad! Lite som jag när jag köpte Macbook Air runt 2011. Inte mycket som var superbra med den, skärmen håller verkligen inte Apples vanliga höga standard exemepelvis. Men jag älskade den länge! Den funkar än (liksom min allra först Ibook, den orange-färgade musslan), men används knappt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-29 08:45

Mitt första inlägg från början av 2011:
Hej.
Jag har lite funderingar angående Airport Express. Köpte en sådan i maj (n-standard) + att min Macbook pro 13" har n-standard. Har 100/100 lina från Bahnhof.
När jag kör bredbandskollen med sladden in i datorn får jag 93 ner och 85 upp, bra värden skulle de flesta säga.

När jag kör på Airport Expressen på enbart n-standard (5 GHz) får jag 28 ner och 60 upp trots det bara är någon meter till Airporten. När jag kör på n (b/g kompatibel) på 2,4 GHz får jag 20 ner och 49 upp. Förstår att jag får så pass lågt på b/g kompatibel då jag har en Iphone 3Gs ansluten + PS3.

Det jag INTE förstår är varför jag får så dåliga värden när jag kör på 5 GHz och n-standard (28/60). Läst runt på forumet och folk verkar hamna kring 60/60 på n-standard när de har 100/100 lina.

Var in i Mac-butiken i Jönköping och pratade med deras tekniker och han påstod att man inte kan komma upp i högre hastighet än drygt 30/60 på en Airport Express då dessa mer ska fungera som signalförstärkare åt en Airport Extreme. Känns som detta bara var svammel?

Någon med liknande erfarenheter av Airport Express och vad man kan göra åt det för att få upp hastigheten på 5 GHz n-standard?

1
Bevaka tråden