Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fabriksåterställa iPhone 7

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver fabriksinställa min iPhone 7 128GB, och installera om från grunden, pga av mjukvarufel, som inte försvinner när jag återställer till iCloud eller iTunes kopia.

Jag har mycket bilder/filmer, cirka 50 GB. Eftersom jag inte kommer kunna återställa efter en säkerhetskopia, kommer också mina bilder försvinna.

Finns det något smart sätt att få in bilderna igen?
(Är inte ute efter någon tredjepartslösning, typ Dropbox)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-05 20:34

Använd iCloud?
29 spänn för 200GB (9 om 50GB skulle räcka).

Håller med Json, satsa på iCloud. Värt varenda krona.

Har du tillgång till en dator är annars en backup via iTunes det enklaste, säkraste och snabbaste sättet.

Glöm inte att använda krypterad backup så slipper du att ställa in alla lösenord igen.

Ursprungligen av carlsson:

Håller med Json, satsa på iCloud. Värt varenda krona.

Har du tillgång till en dator är annars en backup via iTunes det enklaste, säkraste och snabbaste sättet.

Glöm inte att använda krypterad backup så slipper du att ställa in alla lösenord igen.

Om jag gör en krypterad backup, kan jag då få ut bilderna från denna?

(Som jag skrev i min frågeställning så kan jag inte återställa telefon från backup, eftersom mitt mjukvarefel inte försvinner då.)

Ursprungligen av sunworshipper:

Om jag gör en krypterad backup, kan jag då få ut bilderna från denna?

(Som jag skrev i min frågeställning så kan jag inte återställa telefon från backup, eftersom mitt mjukvarefel inte försvinner då.)

Sorry, den detaljen missade jag!

Då skulle jag gjort så här:
1. Köp iCloud för 29,-/månad.
2. Aktivera alla tjänster på iCloud-panelen så att allting kopieras till iCloud.
3. Ta även en säkerhetskopia (på iCloud eller iTunes) *om* det skulle vara så att något blir fel.
4. Fabriksåterställ telefonen.
5. Läs inte tillbaka backupen under återställningen, men logga in med ditt Apple ID.
På detta vis kommer alla bilder, kontakter, kalendrar och allt iCloud-relaterat att återläsas till telefonen när den aktiverats. Däremot kommer inga tredjepartsprogram att återskapas, vilket du bör vara medveten om. Men sannolikt bör felet försvinna!

Det bör vara det enklaste sättet.

Ursprungligen av carlsson:

Sorry, den detaljen missade jag!

Då skulle jag gjort så här:
1. Köp iCloud för 29,-/månad.
2. Aktivera alla tjänster på iCloud-panelen så att allting kopieras till iCloud.
3. Ta även en säkerhetskopia (på iCloud eller iTunes) *om* det skulle vara så att något blir fel.
4. Fabriksåterställ telefonen.
5. Läs inte tillbaka backupen under återställningen, men logga in med ditt Apple ID.
På detta vis kommer alla bilder, kontakter, kalendrar och allt iCloud-relaterat att återläsas till telefonen när den aktiverats. Däremot kommer inga tredjepartsprogram att återskapas, vilket du bör vara medveten om. Men sannolikt bör felet försvinna!

Det bör vara det enklaste sättet.

Det låter bra, tack för bra svar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-06 09:33
Ursprungligen av sunworshipper:

(Som jag skrev i min frågeställning så kan jag inte återställa telefon från backup, eftersom mitt mjukvarefel inte försvinner då.)

Ett litet förtydligande kan vara på plats: *Ingen* av Apples programvaror (iOS och appar) eller övriga/tredjeparts-appar från App Store sparas i säkerhetskopian. Allt sådant laddas tillbaka separat innan säkerhetskopian laddas i mobilen. Bara användardata ligger i säkerhetskopian.

Så ett mjukvarufel låter mindre troligt. Däremot kan det vara en inställning/parameter som är felaktig och den kan du rätta till själv.

Ursprungligen av frazze:

Ett litet förtydligande kan vara på plats: *Ingen* av Apples programvaror (iOS och appar) eller övriga/tredjeparts-appar från App Store sparas i säkerhetskopian. Allt sådant laddas tillbaka separat innan säkerhetskopian laddas i mobilen. Bara användardata ligger i säkerhetskopian.

Så ett mjukvarufel låter mindre troligt. Däremot kan det vara en inställning/parameter som är felaktig och den kan du rätta till själv.

Hej!

Mycket intressant kommentar!
Men hur kan jag hitta felet, samt rätta till det i så fall?

Mitt problem är att blåtand håller på och laggar och tappar ljud tillfälligt, detta händer regelbundet när jag använder mina trådlösa lurar, några gånger om dagen.

Har varit inne på macforum, de tyckte jag skulle prova just återställning, innan jag lämnande in telefonen hos dem för felsökning av hårdvara.

Ursprungligen av sunworshipper:

Hej!

Mycket intressant kommentar!
Men hur kan jag hitta felet, samt rätta till det i så fall?

Mitt problem är att blåtand håller på och laggar och tappar ljud tillfälligt, detta händer regelbundet när jag använder mina trådlösa lurar, några gånger om dagen.

Har varit inne på macforum, de tyckte jag skulle prova just återställning, innan jag lämnande in telefonen hos dem för felsökning av hårdvara.

En sak jag tänkte på till, du säger att alla treparts-appar laddas på nytt, men om felet ligger i mitt OS då? Laddas det också ner på nytt vid återställning från backup?
Jag menar med tanke på mitt problem, så kanske felet inte alls ligger i en tredjepartsapp?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-06 10:40
Ursprungligen av sunworshipper:

Hej!

Mycket intressant kommentar!
Men hur kan jag hitta felet, samt rätta till det i så fall?

Mitt problem är att blåtand håller på och laggar och tappar ljud tillfälligt, detta händer regelbundet när jag använder mina trådlösa lurar, några gånger om dagen.

Har varit inne på macforum, de tyckte jag skulle prova just återställning, innan jag lämnande in telefonen hos dem för felsökning av hårdvara.

Några följdfrågor då.
Har du testat lurarna med någon annan telefon / enhet?
Har du testat andra lurar med din telefon?
Har du testat på olika ställen så du inte är någonstans med mycket störningar?

Jag minns inte om nätverksinställningarna inkluderar blåtand, men har du testat att nollställa dem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 10:56

För att förtydliga det @frazze skrev: inställningsfiler (som kan vara korrupta) ligger i säkerhetskopian, tillsammans med information om vilka appar som var installerade.

Så det är fortfarande idé att göra som @Carlsson föreslog, en återställning där du inte läser in säkerhetskopian men ändå kan ansluta med ditt Apple ID till icloud-tjänsterna där t.ex dina bilder finns sparade i iCloud Billdbibliotek.
Om problemet är borta får du sedan hämta dina appar manuellt, en och en från App-store om du inte vill läsa in säkerhetskopian. Och inställningar till appar får göras om.

Istället för synkronisering till iCloud (eller båd och!) kan du ju också föra över bilder och video till en mac eller PC, utan att göra en full säkerhetskopia.
Överföra bilder och videor

Ursprungligen av sunworshipper:

Hej!

Mycket intressant kommentar!
Men hur kan jag hitta felet, samt rätta till det i så fall?

Mitt problem är att blåtand håller på och laggar och tappar ljud tillfälligt, detta händer regelbundet när jag använder mina trådlösa lurar, några gånger om dagen.

Har varit inne på macforum, de tyckte jag skulle prova just återställning, innan jag lämnande in telefonen hos dem för felsökning av hårdvara.

Vissa blåtandstillbehör använder ju en egen app, är det så i detta fallet kan det vara den som krånglar. Har du testat och fått samma fel med andra blåtandshörlurar?

På första inlägget verkar det som om du redan testat återställning utan att lägga tillbaks backup. Fungerade blåtand lika dåligt då? I så fall talar det ju för att det är hårdvarufel och du behöver inte felsöka mer.
Tilläggg: Ser nu att jag läste fel. För att testa iphonens hårdvara behöver du göra en årerställning utan backup. Det är bara om det då fungerar som du kan dra slutsatsen att det är mjukvarufel och behöver gå vidare med att få in din personliga information på andra sätt än genom återställning från hela backupen.

Ursprungligen av Json_81:

Några följdfrågor då.
Har du testat lurarna med någon annan telefon / enhet?
Har du testat andra lurar med din telefon?
Har du testat på olika ställen så du inte är någonstans med mycket störningar?

Jag minns inte om nätverksinställningarna inkluderar blåtand, men har du testat att nollställa dem?

Jag har två par trådlösa lurar, olika märken, så måste vara telefon som har problem. Samma problem hemma som på jobbet. Har även testat att nollställa nätverksinställningar.

Ursprungligen av IngoX:

För att förtydliga det @frazze skrev: inställningsfiler (som kan vara korrupta) ligger i säkerhetskopian, tillsammans med information om vilka appar som var installerade.

Så det är fortfarande idé att göra som @Carlsson föreslog, en återställning där du inte läser in säkerhetskopian men ändå kan ansluta med ditt Apple ID till icloud-tjänsterna där t.ex dina bilder finns sparade i iCloud Billdbibliotek.
Om problemet är borta får du sedan hämta dina appar manuellt, en och en från App-store om du inte vill läsa in säkerhetskopian. Och inställningar till appar får göras om.

Istället för synkronisering till iCloud (eller båd och!) kan du ju också föra över bilder och video till en mac eller PC, utan att göra en full säkerhetskopia.

En fråga om man väljer att föra över bilderna till Mac. Kan man på ett enkelt sätt föra tillbaka dem till sin telefon när problemet är löst?
Vart hamnar bilderna, ”bilder” på macen?

Överföra bilder och videor
Vissa blåtandstillbehör använder ju en egen app, är det så i detta fallet kan det vara den som krånglar. Har du testat och fått samma fel med andra blåtandshörlurar?

På första inlägget verkar det som om du redan testat återställning utan att lägga tillbaks backup. Fungerade blåtand lika dåligt då? I så fall talar det ju för att det är hårdvarufel och du behöver inte felsöka mer.
Tilläggg: Ser nu att jag läste fel. För att testa iphonens hårdvara behöver du göra en årerställning utan backup. Det är bara om det då fungerar som du kan dra slutsatsen att det är mjukvarufel och behöver gå vidare med att få in din personliga information på andra sätt än genom återställning från hela backupen.

Jag har två par trådlösa lurar, olika märken, så måste vara telefon som har problem. Samma problem hemma som på jobbet. Har även testat att nollställa nätverksinställningar.

Jag har testat att återställa, då tyckte jag att det funkade, men tror inte jag testade tillräcklig länge den gången, så därför behöver jag nog göra om proceduren.

Ursprungligen av sunworshipper:

Jag har två par trådlösa lurar, olika märken, så måste vara telefon som har problem. Samma problem hemma som på jobbet. Har även testat att nollställa nätverksinställningar.

Jag har testat att återställa, då tyckte jag att det funkade, men tror inte jag testade tillräcklig länge den gången, så därför behöver jag nog göra om proceduren.

En fråga om man väljer att föra över bilderna till Mac. Kan man på ett enkelt sätt föra tillbaka dem till sin telefon när problemet är löst?
Vart hamnar bilderna, ”bilder” på macen?

Ursprungligen av IngoX:

För att förtydliga det @frazze skrev: inställningsfiler (som kan vara korrupta) ligger i säkerhetskopian, tillsammans med information om vilka appar som var installerade.

Så det är fortfarande idé att göra som @Carlsson föreslog, en återställning där du inte läser in säkerhetskopian men ändå kan ansluta med ditt Apple ID till icloud-tjänsterna där t.ex dina bilder finns sparade i iCloud Billdbibliotek.
Om problemet är borta får du sedan hämta dina appar manuellt, en och en från App-store om du inte vill läsa in säkerhetskopian. Och inställningar till appar får göras om.

Istället för synkronisering till iCloud (eller båd och!) kan du ju också föra över bilder och video till en mac eller PC, utan att göra en full säkerhetskopia.
Överföra bilder och videor
Vissa blåtandstillbehör använder ju en egen app, är det så i detta fallet kan det vara den som krånglar. Har du testat och fått samma fel med andra blåtandshörlurar?

På första inlägget verkar det som om du redan testat återställning utan att lägga tillbaks backup. Fungerade blåtand lika dåligt då? I så fall talar det ju för att det är hårdvarufel och du behöver inte felsöka mer.
Tilläggg: Ser nu att jag läste fel. För att testa iphonens hårdvara behöver du göra en årerställning utan backup. Det är bara om det då fungerar som du kan dra slutsatsen att det är mjukvarufel och behöver gå vidare med att få in din personliga information på andra sätt än genom återställning från hela backupen.

Ursprungligen av sunworshipper:

En fråga om man väljer att föra över bilderna till Mac. Kan man på ett enkelt sätt föra tillbaka dem till sin telefon när problemet är löst?
Vart hamnar bilderna, ”bilder” på macen?

En fråga om man väljer att föra över bilderna till Mac. Kan man på ett enkelt sätt föra tillbaka dem till sin telefon när problemet är löst?
Vart hamnar bilderna, ”bilder” på macen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-06 11:43
Ursprungligen av sunworshipper:

Mitt problem är att blåtand håller på och laggar och tappar ljud tillfälligt, detta händer regelbundet när jag använder mina trådlösa lurar, några gånger om dagen.

Har varit inne på macforum, de tyckte jag skulle prova just återställning, innan jag lämnande in telefonen hos dem för felsökning av hårdvara.

Min erfarenhet från en uppgradering under iOS 10.x eller 11.x var just att blåtandsanslutna hörlurar börja få fördröjning i uppspelning, knaster i ljudet eller rent av helt tyst. I mitt fall hjälpte det med att göra om parningen mellan mobil och hörlur. Alltså ingen återställning av hela mobilen, inte heller någon återställning av nätverksinställningar. Kan vara värt ett försök.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 12:01
Ursprungligen av sunworshipper:

En fråga om man väljer att föra över bilderna till Mac. Kan man på ett enkelt sätt föra tillbaka dem till sin telefon när problemet är löst?
Vart hamnar bilderna, ”bilder” på macen?

Ja, hamnar i "Bilder" på macen. Om du inte har Mac OS X 10.10 Yosemite eller äldre då bildprogrammet i macen hete "iPhoto"

Det går även att göra enstaka importer via Bildinsamling till en bestämd mapp Överföra bilder med Bildinsamling

Du kan enkelt synkronisera det mesta mellan iphone och macen direkt via iTunes utan att blanda in iCloud. Men för de flesta är det smidigaste att både macen och iphonen synkroniseras via iCloud. Synkronisera iPhone på din dator med iTunes via USB

Ursprungligen av sunworshipper:

Jag har testat att återställa, då tyckte jag att det funkade, men tror inte jag testade tillräcklig länge den gången, så därför behöver jag nog göra om proceduren.

Fel som bara kommer ibland är svåra att felsöka, så då får du testa lite längre med återstäld telefon, om det hjälpte. Men när det gäller blåtand gissar jag på störningar från omgivningen.

1
Bevaka tråden