Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maskera text på bild i bilder?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-04 22:43

Kan man enkelt och säkert maskera text på en bild i bilder? Exempelvis registreringsnummer på ett fordon. Idag kör jag Ändra->cirkeln med tre prickar i->märkning->penseln(2:a från vänster). Jag väljer svart färg.

Men dels upptäckte jag nu(därav frågan) att jag på en bild hade "gnuggat" för lite så att texten syntes igenom det svarta och dels är det lite bökigt. Finns det något enklare sätt som dessutom är säkert så att ingen kan få bort maskningen?

Nästa fråga är hur säker min metod i bilder är? Kan man på något sätt ta bort min svarta maskning om man tittar t.ex via blocket eller FB?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-05 05:04

Ändra > Cirkel med tre prickar > Märkning > Plustecknet > Fyrkant

Forma och flytta fyrkanten så den täcker det du vill maskera. Eller välj cirkeln om en oval form är mer lämplig.

Sedan väljer du symbolen med fyrkant/cirkel och väljer fylld figur. Därefter önskad färg.

Så länge du arbetar med bilden i Bilder på iOS eller delat den via t.ex iCloud Bildbibliotek till Bilder på macOS kan du ångra ändringarna eftersom originalbilden alltid finns sparad.

Men om du exporterat en kopia ut ur Bilder genom att dela via t.ex mail, sms eller lagt upp på facebook så är det en ändrad kopia där ingen kan återskapa pixlarna du bytt ut mot en färgad ruta, alltså säkert.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-09-05 08:32

Om du vill simulera pixlad yta kan du använda någon av skämt-apparna du hittar om du söker på nudifier.
Själv har jag använt denna för att maskera delar av innehåll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-05 09:49
Ursprungligen av filuren:

Om du vill simulera pixlad yta kan du använda någon av skämt-apparna du hittar om du söker på nudifier.
Själv har jag använt denna för att maskera delar av innehåll.

Lite OT, men för att anknyta till TS fråga om säkerhet så är väl denna app säker eftersom den just simulerar en pixlad yta.

Men tekniken där man anonymiserar genom att presentera faktisk bildinformation i låg upplösning (pixlad) är kanske snart lika osäker i verkligheten som den är i filmens värld (där ett datasnille alltid lyckas skapa detaljer i en annars oläsbar pixlig bild)

Med AI kan man gissa sig till den bildinformation som saknas, och ibland komma ganska nära verkligheten. Se t.ex denna 99-tråd från förra året:
https://www.99.se/artikel/9931-google-kan-ska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-05 22:39
Ursprungligen av IngoX:

Ändra > Cirkel med tre prickar > Märkning > Plustecknet > Fyrkant
Forma och flytta fyrkanten så den täcker det du vill maskera. Eller välj cirkeln om en oval form är mer lämplig.

Sedan väljer du symbolen med fyrkant/cirkel och väljer fylld figur. Därefter önskad färg.
Så länge du arbetar med bilden i Bilder på iOS eller delat den via t.ex iCloud Bildbibliotek till Bilder på macOS kan du ångra ändringarna eftersom originalbilden alltid finns sparad.

Men om du exporterat en kopia ut ur Bilder genom att dela via t.ex mail, sms eller lagt upp på facebook så är det en ändrad kopia där ingen kan återskapa pixlarna du bytt ut mot en färgad ruta, alltså säkert.

Tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-06 21:48

Jag kör med Skitch (gratis) från Evernote, både på mobil i dator.

1
Bevaka tråden