Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lärdomarna från Iphone X

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med nya modeller på gång passar jag på att utvärdera Iphone X så här ett år senare, och funderar på vilka lärdomar Apple förhoppningsvis tar med sig nu till nästa generation.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-11 10:03

Undrar om de kommer ha löst så att man kan använda faceid i landskapsläge.
Spelar kanske inte så stor roll i telefonen men i ipaden vore det ju katastrof att behöver plocka upp den och vrida när den ska låsas upp.

Senast redigerat 2018-09-11 10:39
Ursprungligen av Json_81:

Undrar om de kommer ha löst så att man kan använda faceid i porträttläge.
Spelar kanske inte så stor roll i telefonen men i ipaden vore det ju katastrof att behöver plocka upp den och vrida när den ska låsas upp.

Hopps också att de tillåtet två Face ID, en i porträtt läge och en i lndskapsläge (liggandes, porträtt är ståendes, vilket redan stödjs).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-11 10:39
Ursprungligen av D_Odell:

Hopps också att de tillåtet två Face ID, en i porträtt läge och en i lndskapsläge (liggandes, porträtt är ståendes, vilket redan stödjs).

Inte fått i mig tillräckligt med kaffe än tydligen, menar såklart landskapsläge
Ändrat mitt inlägg.

Ursprungligen av Redaktionen:

Med nya modeller på gång passar jag på att utvärdera Iphone X så här ett år senare, och funderar på vilka lärdomar Apple förhoppningsvis tar med sig nu till nästa generation.

Läs hela artikeln här

Tycker de har massor att rätta till, jag t.om. skrattade när X kom ut för jag tyckte den var så otroligt ful.
Saker de måste ordna: -Kameran som sticker ut 2 cm från baksidan är otroligt ful.
- Genvägsmenyn uppe i hörnet så man måste anväda 2 händer, idiotiskt!
- Efter att ha låst upp telefonen med Faceid måste man sen även swipa höger för att öppna, idiotiskt!
- De som jag är allergiska mot notchen borde kunna gömma denna som på androidtelefoner.
- Sätt alla knapparna på samma sida för att slippa feltryck.
- Ett sätt att komma direkt till kameran som många andra telefoner har, tex. dubbeltryck på hemknappen.
- Priset! JesusKristusMaria! Jag köper alla mina mobiler kontant (blir ett par 3 st/år) men skulle aldrig i mitt liv betala 10000 för en telefon. Man får ju tex. en utmärkt Galaxy S9 för 6000kr.

Ursprungligen av Paulista:

Tycker de har massor att rätta till, jag t.om. skrattade när X kom ut för jag tyckte den var så otroligt ful.
Saker de måste ordna: -Kameran som sticker ut 2 cm från baksidan är otroligt ful.
- Genvägsmenyn uppe i hörnet så man måste anväda 2 händer, idiotiskt!
- Efter att ha låst upp telefonen med Faceid måste man sen även swipa höger för att öppna, idiotiskt!
- De som jag är allergiska mot notchen borde kunna gömma denna som på androidtelefoner.
- Sätt alla knapparna på samma sida för att slippa feltryck.
- Ett sätt att komma direkt till kameran som många andra telefoner har, tex. dubbeltryck på hemknappen.
- Priset! JesusKristusMaria! Jag köper alla mina mobiler kontant (blir ett par 3 st/år) men skulle aldrig i mitt liv betala 10000 för en telefon. Man får ju tex. en utmärkt Galaxy S9 för 6000kr.

Har du ens använt en X?

Med tanke på min iPhone X:s kostnad inväntar jag nog en iPhone med 5G som nästa mobil.

Ursprungligen av jimel:

Har du ens använt en X?

Använt ja, men inte ägt. Med släppet som ser ut att ske imorgon verkar det inte bli mkt bättre så min sjua får nog hänga med ett tag till.

Ursprungligen av Paulista:

1. Kameran som sticker ut 2 cm från baksidan är otroligt ful.
2. Genvägsmenyn uppe i hörnet så man måste anväda 2 händer, idiotiskt!
3. Efter att ha låst upp telefonen med Faceid måste man sen även swipa höger för att öppna, idiotiskt!
4. De som jag är allergiska mot notchen borde kunna gömma denna som på androidtelefoner.
5. Sätt alla knapparna på samma sida för att slippa feltryck.
6. Ett sätt att komma direkt till kameran som många andra telefoner har, tex. dubbeltryck på hemknappen.
7. Priset! JesusKristusMaria! Jag köper alla mina mobiler kontant (blir ett par 3 st/år) men skulle aldrig i mitt liv betala 10000 för en telefon. Man får ju tex. en utmärkt Galaxy S9 för 6000kr.

1. Den sticker väl inte ut mycket mer än på andra iPhones?

2. Inget som jag har reagerat på. Men visst, någon kan säkert tycka att detta är jobbigt.

3. Man lyfter upp telefonen och låsskärmen tänds - och under tiden som Face-id känner igen ansiktet så swipar man. Enkelt och snabbt. På vilket sätt är detta "idiotiskt", jämfört med att behöva lägga ett finger på hemknappen?
(Och swipen är uppåt, inte åt höger, vilket talar för att dina erfarenheter av iPhone X är väldigt små.)

4. Jag tänker inte ens på att den är där. Men visst, är man allergisk så är man.

5. Vilka feltryck skulle det vara? Knapparna på sidorna är ju samma som på andra iPhones.
Om du efterlyser en annan design här, så är det i så fall generellt för iPhone, inte specifikt för iPhone X.

6. Det finns en genväg på låsskärmen, precis som på alla andra iPhones.
Om du efterlyser en annan funktion här, så är det i så fall generellt för iOS, inte specifikt för iPhone X.

7. Ja, den är dyr. Här kan jag inte säga emot.

Senast redigerat 2018-09-11 15:27
Ursprungligen av Paulista:

Använt ja, men inte ägt. Med släppet som ser ut att ske imorgon verkar det inte bli mkt bättre så min sjua får nog hänga med ett tag till.

Det förklarar dina åsikter

Satsar inte Sony på små mobiler med sin Compact serie?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

5. Vilka feltryck skulle det vara? Knapparna på sidorna är ju samma som på andra iPhones.
Om du efterlyser en annan design här, så är det i så fall generellt för iPhone, inte specifikt för iPhone X.

Även feltryck håller jag med om här.
Jag raderar dagligen screenshots.
Så för mig räcker det att de ändrar sätt att ta ett på så att jag slipper det varje gång jag ska släcka skärmen.

Ursprungligen av jimel:

Det förklarar dina åsikter

Nja, ägt alla iPhonemodeller sen 3G och X var den första jag verkligen inte ville köpa.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Den sticker väl inte ut mycket mer än på andra iPhones?

2. Inget som jag har reagerat på. Men visst, någon kan säkert tycka att detta är jobbigt.

3. Man lyfter upp telefonen och låsskärmen tänds - och under tiden som Face-id känner igen ansiktet så swipar man. Enkelt och snabbt. På vilket sätt är detta "idiotiskt", jämfört med att behöva lägga ett finger på hemknappen?
(Och swipen är uppåt, inte åt höger, vilket talar för att dina erfarenheter av iPhone X är väldigt små.)

4. Jag tänker inte ens på att den är där. Men visst, är man allergisk så är man.

5. Vilka feltryck skulle det vara? Knapparna på sidorna är ju samma som på andra iPhones.
Om du efterlyser en annan design här, så är det i så fall generellt för iPhone, inte specifikt för iPhone X.

6. Det finns en genväg på låsskärmen, precis som på alla andra iPhones.
Om du efterlyser en annan funktion här, så är det i så fall generellt för iOS, inte specifikt för iPhone X.
7. Ja, den är dyr. Här kan jag inte säga emot.

1 Jo kameran är enorm
3 Alla andras "Faceid" tar en direkt till hemskärmen.
6 Har haft en massa telefonmärken och de flesta har någon snabbstart av kameran. iPhone är olidligt långsam att starta jämfört med tex. dubbeltryck på powerknappen som många har. Vet inte hur många fototillfällen jag missat på min 2 åring.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-09-11 20:23
Ursprungligen av Paulista:

1 Jo kameran är enorm
3 Alla andras "Faceid" tar en direkt till hemskärmen.
6 Har haft en massa telefonmärken och de flesta har någon snabbstart av kameran. iPhone är olidligt långsam att starta jämfört med tex. dubbeltryck på powerknappen som många har. Vet inte hur många fototillfällen jag missat på min 2 åring.

Jag tror inte någon skulle sakna den utstickande delen av kameran om den försvann..

Ursprungligen av Paulista:

Tycker de har massor att rätta till, jag t.om. skrattade när X kom ut för jag tyckte den var så otroligt ful.
Saker de måste ordna: -Kameran som sticker ut 2 cm från baksidan är otroligt ful.
- Genvägsmenyn uppe i hörnet så man måste anväda 2 händer, idiotiskt!
- Efter att ha låst upp telefonen med Faceid måste man sen även swipa höger för att öppna, idiotiskt!
- De som jag är allergiska mot notchen borde kunna gömma denna som på androidtelefoner.
- Sätt alla knapparna på samma sida för att slippa feltryck.
- Ett sätt att komma direkt till kameran som många andra telefoner har, tex. dubbeltryck på hemknappen.
- Priset! JesusKristusMaria! Jag köper alla mina mobiler kontant (blir ett par 3 st/år) men skulle aldrig i mitt liv betala 10000 för en telefon. Man får ju tex. en utmärkt Galaxy S9 för 6000kr.

Har du en iPhone så behöver du inte köpa tre telefoner per år...

Sedan så har du ganska många fel i dina synpunkter. Man behöver inte två händer för att nå toppen av telefonen (aktivera ”lätt att nå” under hjälpmedle).

Androidtelefoner gömmer inte notchen, de låter den sträckas ut över hela skärmen istället,

Genväg till kameran finns från låsskärmen. Jag har dessutom min placerad i bottenraden så jag kommer åt den från alla skärmar.

Senast redigerat 2018-09-11 20:38
Ursprungligen av Redaktionen:

Med nya modeller på gång passar jag på att utvärdera Iphone X så här ett år senare, och funderar på vilka lärdomar Apple förhoppningsvis tar med sig nu till nästa generation.

Läs hela artikeln här

Kommentar: Kanske kunde det få räcka med att titta för att köpa?

Vi måste ha något annat än bara titta som aktiverar köp för att minska risken för misstag. Om du råkar tycka på köp och sedan så räcker det med att titta för att bekräfta köpet så kommer många misstag att inträffa.

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror inte någon skulle sakna den utstickande delen av kameran om den försvann..

Nej, det skulle ingen om vi samtidigt kunde behålla kameraegenskaperna och telefonens tunnhet. Men om du måste välja, vad väljer du då?

Jag offrar inte de egenskaperna bara för att slippa utsticket. Jag tittar ändå inte på baksidan särskilt ofta

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du en iPhone så behöver du inte köpa tre telefoner per år...

Sedan så har du ganska många fel i dina synpunkter. Man behöver inte två händer för att nå toppen av telefonen (aktivera ”lätt att nå” under hjälpmedle).

Androidtelefoner gömmer inte notchen, de låter den sträckas ut över hela skärmen istället,

Genväg till kameran finns från låsskärmen. Jag har dessutom min placerad i bottenraden så jag kommer åt den från alla skärmar.

Ja jag har ju försökt lämna iPhone i flera år men kommer alltid tillbaka, därav många telefonbyten:) Men som sagt, kommer inte betala några iPhone X-priser så nu kommer jag lämna. Blir en Galaxy S9 nu, men jag är väl tillbaka till min iPhone 7 igen om en månad hehe.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det skulle ingen om vi samtidigt kunde behålla kameraegenskaperna och telefonens tunnhet. Men om du måste välja, vad väljer du då?

Jag offrar inte de egenskaperna bara för att slippa utsticket. Jag tittar ändå inte på baksidan särskilt ofta

Kan Samsung S9/Note och Google Pixel som dessutom har bättre kamera så kan väl Apple.
Inte bara utseendemässigt, otroligt irriterande med en telefon som inte ligger plant på ett bord när man skriver.

  • Medlem
  • 2018-09-11 21:43
Ursprungligen av Paulista:

Kan Samsung S9/Note och Google Pixel som dessutom har bättre kamera så kan väl Apple.
Inte bara utseendemässigt, otroligt irriterande med en telefon som inte ligger plant på ett bord när man skriver.

Håller med dig om det
Dessutom har Samsung brutiit trenden med tunnare mobiler och gjort Note 9 lite tjockare så de fick plats med 4000 mAh batteri

Ursprungligen av Paulista:

1 Jo kameran är enorm
3 Alla andras "Faceid" tar en direkt till hemskärmen.

1. En väldigt bra lösning tycker jag som använder skal.
Minns förr när man hade skal på och tog foton med blixt och det var ljussken över hela fotot.

3. Funktionen är där för att du ska kunna titta vad klockan är och eventuella notiser utan att behöva låsa upp mobilen.

Smaken är som baken ?

  • Medlem
  • 2018-09-11 21:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det skulle ingen om vi samtidigt kunde behålla kameraegenskaperna och telefonens tunnhet. Men om du måste välja, vad väljer du då?

Jag offrar inte de egenskaperna bara för att slippa utsticket. Jag tittar ändå inte på baksidan särskilt ofta

Hellre fler mAh än tunnhet alla dagar
Se Note 9, lysande kombination

  • Medlem
  • 2018-09-11 21:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du en iPhone så behöver du inte köpa tre telefoner per år...

Sedan så har du ganska många fel i dina synpunkter. Man behöver inte två händer för att nå toppen av telefonen (aktivera ”lätt att nå” under hjälpmedle).

Androidtelefoner gömmer inte notchen, de låter den sträckas ut över hela skärmen istället,

Genväg till kameran finns från låsskärmen. Jag har dessutom min placerad i bottenraden så jag kommer åt den från alla skärmar.

Vad som menas är att på tex Samsung galaxy så kan du komma åt kameran direkt via hårdvaru knappar även om den är låst. På min Note 8 två snabba tryck på ström knappen och kameran aktiveras på mycket kort tid

  • Medlem
  • 2018-09-11 21:49
Ursprungligen av Mackan1984:

1. En väldigt bra lösning tycker jag som använder skal.
Minns förr när man hade skal på och tog foton med blixt och det var ljussken över hela fotot.

3. Funktionen är där för att du ska kunna titta vad klockan är och eventuella notiser utan att behöva låsa upp mobilen.

Smaken är som baken ?

1. Andra tillverkare klarar av detta

3. AOD kanske kunde vara något ?

Ursprungligen av PaO:

1. Andra tillverkare klarar av detta

3. AOD kanske kunde vara något ?

1. Nu tänker jag på min iPhone 5s för 4 år sen när jag hade ett tjockt plånboksfodral.
Kameran stack inte ut på den.
Så i mitt djupa skal blev det ett ljussken på bilden när blixten gick av.
Tror inte nån annan hade klarat av det i ett skal som är för djupt.

3. varför ska man ha det med raise to wake?

  • Medlem
  • 2018-09-12 04:21
Ursprungligen av Mackan1984:

1. Nu tänker jag på min iPhone 5s för 4 år sen när jag hade ett tjockt plånboksfodral.
Kameran stack inte ut på den.
Så i mitt djupa skal blev det ett ljussken på bilden när blixten gick av.
Tror inte nån annan hade klarat av det i ett skal som är för djupt.

3. varför ska man ha det med raise to wake?

Som nattklocka bland annat är det suveränt

Ursprungligen av PaO:

Hellre fler mAh än tunnhet alla dagar
Se Note 9, lysande kombination

Jag har mAh så att det räcker

  • Medlem
  • 2018-09-12 07:06
Ursprungligen av Paulista:

Nja, ägt alla iPhonemodeller sen 3G och X var den första jag verkligen inte ville köpa.

För mig nästan tvärt om. iPhone X var den första iPhone som på väldigt länge kändes som ett ordentligt steg framåt, den bästa sen iPhone 4.

Tycker de har gjort så mycket rätt med den, från FaceID som för mig fungerar fantastiskt smidigt, nya gränssnittet med gester istället för hemknapp till designen.

Finns ju alltid små detaljer att förbättra men på det hel taget är den helt fantastiskt bra. Ser fram emot att få in iOS12 på den.

Ursprungligen av Paulista:

Tycker de har massor att rätta till, jag t.om. skrattade när X kom ut för jag tyckte den var så otroligt ful.
Saker de måste ordna: -Kameran som sticker ut 2 cm från baksidan är otroligt ful.
- Genvägsmenyn uppe i hörnet så man måste anväda 2 händer, idiotiskt!
- Efter att ha låst upp telefonen med Faceid måste man sen även swipa höger för att öppna, idiotiskt!
- De som jag är allergiska mot notchen borde kunna gömma denna som på androidtelefoner.
- Sätt alla knapparna på samma sida för att slippa feltryck.
- Ett sätt att komma direkt till kameran som många andra telefoner har, tex. dubbeltryck på hemknappen.
- Priset! JesusKristusMaria! Jag köper alla mina mobiler kontant (blir ett par 3 st/år) men skulle aldrig i mitt liv betala 10000 för en telefon. Man får ju tex. en utmärkt Galaxy S9 för 6000kr.

Jag gav 13100kr för min 256gb på lanseringen. Det har läckt uppgifter om att den nya X+ med stora minnet kommer att kosta strax under 15000kr. Så nu efter många många år har jag valt att gå över till samsung. Jag älskar apple och allt runt omkring, men priserna har verkligen börjat gå över styr.

Bevaka tråden