Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikea förbereder smarta rullgardiner

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikea utvidgar sin smarta hemmet-serie Trådfri med ett par automatiserade rullgardiner, som dyker upp i februari.

Läs hela artikeln här

Woho! Om de har HomKit-stöd blir det köp.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2018-09-10 16:05

Det där låter riktigt intressant! Har sånna mörkläggningsgardiner för alla fönster och har länge funderat på att motorisera dom själv men kan man köpa en färdig lösning för inte allt för högt pris är det inte värt att pilla med själv. Absolut bästa vore ju om man bara köpte själva motordelen löst och sen kan klicka i ikeas vanliga rullgardiner i den, men det är väl att hoppas på för mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-10 17:19

Äntligen, här tänkt på att bygga själv, men detta är något som behövs.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-10 17:29

Tänk om de kunde ha rullgardiner i rätt mått också...

Fantastiskt, som många andra funderat på att bygga själv men inte orkat ta tag i det. Hoppas på Apple stöd ?

Ursprungligen av Json_81:

Tänk om de kunde ha rullgardiner i rätt mått också...

Man kapar dom till rätt längd, väldigt enkelt.

Ursprungligen av jimel:

Man kapar dom till rätt längd, väldigt enkelt.

Det vill jag se resultatet på om vi pratar bredd...

Jag verkligen ogillar Ikea, bekymmer där rullgardiner figurerar har varit en stor faktor ;).

Ursprungligen av biffenrydberg:

Det vill jag se resultatet på om vi pratar bredd...

Jag verkligen ogillar Ikea, bekymmer där rullgardiner figurerar har varit en stor faktor ;).

Har Ikea i alla fönster hemma och ingen har passat rakt av, kolla på deras sida så ser du instruktionerna på hur man gör.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-10 18:38
Ursprungligen av jimel:

Man kapar dom till rätt längd, väldigt enkelt.

Nej, det är inte väldigt enkelt eftersom de inte går att kapa till rätt bredd.
Om du tittar på deras rullgardiner finns det specificerat vilka intervall de kan användas till.

Ursprungligen av Json_81:

Nej, det är inte väldigt enkelt eftersom de inte går att kapa till rätt bredd.
Om du tittar på deras rullgardiner finns det specificerat vilka intervall de kan användas till.

Hur menar du? Gick precis in och kollade och det går att kapa efter behov.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-10 21:20

Blir köp direkt om de har homekit-stöd.

För övrigt så är det jättelätt att kapa själv till valfri bredd. Hoppas att det är samma på de motoriserade.

  • Medlem
  • 2018-09-10 22:31
Ursprungligen av Cribe:

Blir köp direkt om de har homekit-stöd.

För övrigt så är det jättelätt att kapa själv till valfri bredd. Hoppas att det är samma på de motoriserade.

Troligtvis använder de vanliga tupplur som styrningen bara monteras på. Det vore olikt Ikea att göra ”premium” segment med en annan dyrare sort

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-11 09:45
Ursprungligen av Corrado82:

Hur menar du? Gick precis in och kollade och det går att kapa efter behov.

Ursprungligen av Json_81:

Då får du ta den andre modellen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-11 10:38
Ursprungligen av Corrado82:

Då får du ta den andre modellen

Vilken andra modell?

Ursprungligen av Json_81:

Vilken andra modell?

Jag tar tillbaka mina inlägg. Du har rätt. Såg den rutan nu. Missat den innan

  • Medlem
  • 2018-09-11 12:40
Ursprungligen av Json_81:

Fasiken, det har jag inte sett. Det är kanske för att upprullaren har olika hård fjäder för olika vikter. Det kommer troligen inte bli ett problem för med motor då de inte kommer behöva en fjäder

  • Medlem
  • Götene
  • 2018-09-12 05:39

Jag använder idag Ikea Tupplur med Tellstick styrning, Kostade ca 900kr per motor. Jag har på alla fönster i huset. Schemastyrning på alla sovrum. Jobbet tar ca 30min per fönster, första tar kanske en timme. Använt systemet i tre år nu, haft ca tre dagar dom har inte åkt ner pga tappad internetanslutning, men då har vi en fjärr på 433mhz som löser det.

Jag hade gärna bytt till HomeKit för att kunna styra på HomePoden, men om den bilden stämmer så vill jag inte slänga upp den stora lådan i fönstret, idag har jag bara rullen synlig, motorn är i rullen.

Perfekt för migränmornar eller biokvällar

1
Bevaka tråden