Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här är nya Iphone XS och Iphone XS Max

Tråden skapades och har fått 224 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tydligt att SSD-priserna spökar.
Jag tror faktiskt att det får bli en 256 GB den här gången.
Min iPhone X 256 GB har c:a 80 gb ledigt så det ska man väl klara sig ett år på.
Hur tänker ni som också byter varje år?

Ursprungligen av Johannnn:

X kostade 11500 ($999), nu kostar XS 12800 ($999). Notera att dollarpriset inte ändrats, men 11% dyrare för oss. Det är för att Ingves kör kronan ner i botten.

En kväll på krogen. Har man råd med 11500 så har man nog råd med 12800.

Ursprungligen av Ggabbe:

Dollarpriser hit och dit, men kom igen... upp till 18 000 för en telefon. F´´´ck it, rent utsagt.

Det är ju ingen som tvingar dig att köpa den maxade (haha) modellen.

Mer intressant i så fall vad instegspriset är. Som jämförelse har jag haft min nuvarande i 3,5 år. Hade den kostat lika mycket som Xs motsvarar det kanske 4 öl på krogen i månaden. Man får se det på rätt sätt.

Ursprungligen av keptang:

En kväll på krogen. Har man råd med 11500 så har man nog råd med 12800.

Gillar att liknelserna går i birans tecken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-12 22:05

Jag har aldrig ägt en privat mobil vad jag kommer ihåg. Men nu är det dags och då kostar de orm..?. Priset gör att jag privat siktar på att byta om tre år, om inget oförutsett inträffar. Förr bytte jag varje år, fram 5S. Sedan kom vart annat år. Nu när jag köper privat till detta pris blir det som sagt vart tredje år. 13-18000(även om jag har liiite svårt att se vad 512 ska användas till för andra än vissa extremanvändare, 99% borde väl klara sig med 256?) på 3 år tycker jag är helt okey för en produkt man använder så mycket.

Senast redigerat 2018-09-12 22:38
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Gillar att liknelserna går i birans tecken.

Glöm inte att räkna in dollar-kursen på Brooklyn Lager!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-09-12 22:42
Ursprungligen av Chaosstar:

Tydligt att SSD-priserna spökar.
Jag tror faktiskt att det får bli en 256 GB den här gången.
Min iPhone X 256 GB har c:a 80 gb ledigt så det ska man väl klara sig ett år på.
Hur tänker ni som också byter varje år?

Jag har alltid bytt varje år, men i år så vet jag faktiskt inte, är otroligt nöjd med min X.. Gillar dock ’’stora’’ telefoner, det är väl det enda jag saknar med min X, att den känns för liten i handen även om skärmen är större än på iPhone 8. Det är bestämt dock att sambon ska få nya XS och nya klockan.

Jag köade för en X (256) i Täby förra året. Sjukt nöjd! Brukar byta nästan varje men ser ingen anledning att byta i år. + att priset är absurt och var går gränsen undrar jag? Man kan ju förstå att oled kostar pengar ovh annan teknik, men jag trodde att priserna skulle gå ner istället för upp. Oled borde väl bli billigare?

Hmm jag som måste ha dubbla sim kan alltså köra iPhone "passande" nog sprack skärmen på min telefon igår. Men känns lite väl dyrt med utgångspris på så många kronor.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Hmm jag som måste ha dubbla sim kan alltså köra iPhone "passande" nog sprack skärmen på min telefon igår. Men känns lite väl dyrt med utgångspris på så många kronor.

Om din operatör har stöd för eSim ja, eller att du importerar en iPhone från Kina som har dubbla simkortsplatser.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-09-12 23:56

En liten XS Max 64gb blir det. Varit supernöjd med min X 64Gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-13 00:11

Dags att sova. Som jag skrivit innan blir det en Xs 256. Några minus:
- Namnet, extra small
- Storleken, extra stor för mig
- 128 finns ej för att tvinga av många ytterligare pengar. Ologiskt hopp 64 -> 256
- Finns inte i röd
- Dyr

Några plus:
+ Bra telefon helt enkelt
+ DualSIM
+ Den kom och blir tillgänglig just när jag behöver skaffa en ny. Alltså inte ett kärleksförhållande utan mer bonden som behöver en fru för att fixa både jobb och privatliv...

God Natt! ?

Ursprungligen av keptang:

Om din operatör har stöd för eSim ja, eller att du importerar en iPhone från Kina som har dubbla simkortsplatser.

Jag antog att tre klarade det till iPhone eftersom de har det till klockan.
Mer sugen på vad huawei visar men vill gärna ha trådlös laddning vilket de inte har kört det senaste.

Var det bara jag som la märke till hur mycket Apple satsar på miljön?
Jag misstänker att smartphone-branschen kommer få en rejäl känga inom nåt år i tillverkningsprocessen, vilket Apple förbereder sig för mer och mer.
Miljöhot och politiker som talar mer om klimatförhållanden.
Kan till och med gå så långt att krav sätter stopp för kina-tillverkning.

Ursprungligen av Mackan1984:

Var det bara jag som la märke till hur mycket Apple satsar på miljön?
Jag misstänker att smartphone-branschen kommer få en rejäl känga inom nåt år i tillverkningsprocessen, vilket Apple förbereder sig för mer och mer.
Miljöhot och politiker som talar mer om klimatförhållanden.
Kan till och med gå så långt att krav sätter stopp för kina-tillverkning.

Apple har ALLTID satsat på miljön och legat längre fram än andra i det, tänk på att företaget grundades av en hippie som alltid värnat om miljön.

Någon som fattade om de nya funktionerna för kamera (möjligheten att dra i bländarläget för att mjukvarumässigt ändra bokeh) finns med i iOS 12 och går att använda på X?

  • Medlem
  • 2018-09-13 05:52
Ursprungligen av Hank Solo:

Apple har ALLTID satsat på miljön och legat längre fram än andra i det, tänk på att företaget grundades av en hippie som alltid värnat om miljön.

Google nådde 100 procent renewable energy world wide förra året. Det är bra att företag satsar på miljö helt klart. Lättare för företag som inte har egen tillverkning dock ?

15895 kr för samma modell och lagring som X hade. Men då kostade det 13xxx kr. Innebär det att de vill öka vinstmarginalen? Har svårt att se att Xs är så mycket dyrare att tillverka?

Jag tyckte iPhone XR var intressant. Tror den skulle ha chansen att bli en riktig superhit globalt om den hade haft ett instegspris på runt 599 dollar. Nu tror jag priset blir lite väl högt för en "budgetmodell" så att säga. Håller nog med Unbox Therapy:
https://www.youtube.com/watch?v=RQIG7XYqkK8

  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2018-09-13 06:43

Löjliga priser måste man säga, tyvärr kommer det bli hejdå apple vid nästa byte nu...

Ursprungligen av D_Odell:

15895 kr för samma modell och lagring som X hade. Men då kostade det 13xxx kr. Innebär det att de vill öka vinstmarginalen? Har svårt att se att Xs är så mycket dyrare att tillverka?

Valuta-kursen har ändrat priset

Ursprungligen av Mackan1984:

Valuta-kursen har ändrat priset

Nja inte helt riktigt va? Samma datum för ett år sedan ~800kr för 100$, idag ~900kr för 100$. Så det motsvarar inte över 2000kr.

Ursprungligen av D_Odell:

15895 kr för samma modell och lagring som X hade. Men då kostade det 13xxx kr. Innebär det att de vill öka vinstmarginalen? Har svårt att se att Xs är så mycket dyrare att tillverka?

Ursprungligen av D_Odell:

Nja inte helt riktigt va? Samma datum för ett år sedan ~800kr för 100$, idag ~900kr för 100$. Så det motsvarar inte över 2000kr.

Vilken XS kostar 15895:- menar du?
https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/ipho...

Amanda tyckte att iPhone blivit dyr. Jag håller fullständigt med. Den X jag köpte förra året (256) har i och med S blivit 4139 kr dyrare. Helt hutlöst mycket dyrare på ett år. En prisuppgång på nära 40 % !!!

Ursprungligen av theplague:

Vilken XS kostar 15895:- menar du?
https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/ipho...

Märkligt! Måste lät fel då.. Syftade på 256 då det var max för X modellen. Men kan nästan svära på kostnaden. Aja, bra då..

Ursprungligen av D_Odell:

Nja inte helt riktigt va? Samma datum för ett år sedan ~800kr för 100$, idag ~900kr för 100$. Så det motsvarar inte över 2000kr.

Ingen aning hur det där funkar men den kostade ju $999 förra året med så.

  • Medlem
  • 2018-09-13 07:47
Ursprungligen av Giljan:

Amanda tyckte att iPhone blivit dyr. Jag håller fullständigt med. Den X jag köpte förra året (256) har i och med S blivit 4139 kr dyrare. Helt hutlöst mycket dyrare på ett år. En prisuppgång på nära 40 % !!!

Iphone x 256GB kostade 13 195 kronor vid release, Xs 256 GB kostar 14 695, vilket ger en skillnad på 1 500 kr.

Original X 256 GB kostade 1 149$ vilket för ett år sen blev 1149*8*1,25=11 490kr. I år ligger dollarn runt 9kr så motsvarande uträkning blir 1149*9*1,25=12 900 vilket är en ökning med 1 400kr.

Ursprungligen av Giljan:

Amanda tyckte att iPhone blivit dyr. Jag håller fullständigt med. Den X jag köpte förra året (256) har i och med S blivit 4139 kr dyrare. Helt hutlöst mycket dyrare på ett år. En prisuppgång på nära 40 % !!!

Vart får du dina priser ifrån? X 256 kostade 13195:-
XS 256 kostar 14695:-
Höjning beror att kronan (tyvärr) blivit så mycket svagare på ett år.

https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/ipho...

Ursprungligen av theplague:

Vart får du dina priser ifrån? X 256 kostade 13195:-
XS 256 kostar 14695:-
Höjning beror att kronan (tyvärr) blivit så mycket svagare på ett år.

https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/ipho...

Ja du har rätt. Jag kollade på priset utan moms på den gamla.

  • Medlem
  • 2018-09-13 07:56

Hur kan det inte följa med en snabbladdare till en mobil man betalar 18 395 kr för?

Bevaka tråden