Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja startskiva när jag startar datorn!?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-09-16 03:55

Hej,

Två gånger under lika många veckor har skärmen där man ska välja startskiva och nätvärk dykt upp när jag startar datorn. Väljer startskivan och datorn startar upp som den ska. Använder den sedan som vanligt och när jag är klar och ska stänga av så gör jag som vanligt och går via "" i menyn och väljer "Stäng av...".

Jag har inte installerat något utan problemet har dykt upp av sig själv.

Felsökningar jag gjort:
- Startat om datorn i felsäkert läge så att datorn reparerar eventuella katalogfel och raderar kärncache och andra systemcachefiler.
- Valt min startskiva i inställningar och sedan startat om.
- Använt Skivverktyg och gjort en skivkontroll som säger att allt är bra, får inga felkoder eller liknande.
- Använt DriveDX och får inga felkoder eller liknade, hälsan på startskivan anges till 99,7%.
- Har inga startobjekt.

Hårddisken är en Samsung 860 EVO SSD och datorn har macOS High Sierra 10.13.6 installerat.

/Zuul

Skumt fel.

Reseta även P-RAM. Därefter behöver du välja Startskiva igen, då den infon lagras där.

Reflektion: Varför stänger du av datorn? Sätt den istället i vila, så slipper du starta om allt varje gång du ska jobba med den. Det finns inga direkta fördelar med att starta om (gamla tankesätt, i synnerhet från Windows-användare, att man rensar RAM etc fixar macOS löpande under användande).

1
Bevaka tråden