Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kunder är inga fårskallar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nidbilden av Apples kunder är att de är obrottsligt lojala, lättlurade får som genom grupptryck och hjärntvätt betalar överpriser för företagets produkter. Men det stämmer inte.

Läs hela artikeln här

Jag tycker Apple är alldeles för dyra mot vad man får. Då har jag ändå kört Apple 10-12 år innan jag bytte sida. Var mest då jag märkte att man inte får så mycket mera för sina slantar. Inte på datorer i alla fall. Har la köpt 6-8 datorer efter jag lämnade Apple och alla har varit bra byggda till ett mycket bättre pris. Bättre hårdvara också. Till priset då.

Som jag skrev på ett annat ställe:

Det är märkligt att de här diskussionerna endast förekommer när det gäller Apple. Det är som att det finns människor som har gjort det till sin livsuppgift att hata Apple, istället för att enkelt acceptera läget och köpa något annat.

Eller hur många gånger ser man liknande kommentarer om Mercedes, BMW, Lui Vitton, Hermés, Rolex, Burberry osv osv?

Det är väldigt märkligt.

Det är enbart en fråga om tillgång och efterfrågan. The rest is dross.

Ursprungligen av carlsson:

Som jag skrev på ett annat ställe:

Det är märkligt att de här diskussionerna endast förekommer när det gäller Apple. Det är som att det finns människor som har gjort det till sin livsuppgift att hata Apple, istället för att enkelt acceptera läget och köpa något annat.

Eller hur många gånger ser man liknande kommentarer om Mercedes, BMW, Lui Vitton, Hermés, Rolex, Burberry osv osv?

Det är väldigt märkligt.

Det är för att det är så mycket fler smartphone-tyckare på nätet än för bil.
Sen såg jag ju någon skriva att den kräver att en smartphone ska ha en 1080-skärm 2018 inte för att han ser skillnad men för att han kräver att det ska vara det på papper.
Androids starkaste argument har alltid varit att trycka in mer utan att det ger mer, Samsung stoltserar t ex med 4k60fps-inspelning men den kan spela in i max 5 min.
Såna begränsningar tillåter inte Apple t ex.
Apple skriver aldrig ut ghz på sin Soc menas på androids sida har vi sett ultra quadcore x 2.67 ghz länge utan att de kunnat gå om Apple.
Men ja det är dyrt i år pga att dollarkursen ökat med 11-13% på ett år så är bara att hoppas att den ändrar sig åt rätt håll inom nåt år, jag har min iPhone X, iPad 10,5”, MacBook Pro just nu så jag fick betala min Apple-skatt på min Apple Watch 4 nu.
Ser inget behov att uppdatera någon av mina isheep-devices de närmsta 2 åren faktiskt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-16 12:06
Ursprungligen av SweSG:

Jag tycker Apple är alldeles för dyra mot vad man får. Då har jag ändå kört Apple 10-12 år innan jag bytte sida. Var mest då jag märkte att man inte får så mycket mera för sina slantar. Inte på datorer i alla fall. Har la köpt 6-8 datorer efter jag lämnade Apple och alla har varit bra byggda till ett mycket bättre pris. Bättre hårdvara också. Till priset då.

Jag är mer nöjd med att köpa grymt dyra Macar var 8:e år än att byta PC vart annat.
Men Apple är för dyra, det är de.

Ursprungligen av reboot81:

Jag är mer nöjd med att köpa grymt dyra Macar var 8:e år än att byta PC vart annat.
Men Apple är för dyra, det är de.

Alltså jag köpte lika många Macar! Jag har ägt alla Minis + 2 stycken MBP och 1 MBA. Har inget med det att göra

  • Medlem
  • 2018-09-16 12:30

Denna artikel handlar delvis om mig helt klart ?

Apples kunder är inte fårskallar det håller jag med om

Men det finns inget annat företag i världen som har så lojala kunder anser jag. Detta vet Apple och då är prisvärdhet därefter

Om Xs Max hade haft stöd för penna och hyfsat pris hade den varit ett alternativ på marknaden för mig i framtiden.

Inte bara i Sverige som folk tycker det är för dyrt. Youtube och Internet är fullt av från hela världen att denna gången är det extrem prissättningen.
Till och med USA anser man att det är för dyrt för Xr och Xs Max i högre GB versioner

Skall bli intressant att se om försäljningen påverkas överhuvudtaget annars ser vi nog plus 100 dollar nästa år.

Samsung / Google har även en möjlighet till agressiv prissättning framöver för att ta marknadsandelar ?

Apple är ett premiummärke så det får man acceptera. Men det är väl en viss skillnad mellan premium och rena lyxmärken som Vertu mobiler, Louis Vuitton väskor, Bang & Olufssen etc..
De kan göra någotsånär prisvärt om de vill eller är tvingade av konkurrensen. Som den nya iPad modellen:
https://www.apple.com/se/ipad-9.7/
(som jag själv köpte för en tid sedan)

Med sina mobila strategi tror jag Apple är farligt nära att hamna för långt in på lyx/livstils kategorin. De har en stark hemma marknad och är starka på företagen. Men utanför USA finns Huawei, och andra starka varumärken på mobiler.

Så av den anledningen är jag så kritisk till att de prissatte den nya iPhone XR så pass högt som de gjorde.
De missade en stor chans att ta många marknadsandelar från android lägret.

Ursprungligen av johnh3:

Så av den anledningen är jag så kritisk till att de prissatte den nya iPhone XR så pass högt som de gjorde.
De missade en stor chans att ta många marknadsandelar från android lägret.

Samtidigt så får man fråga sig om det är värt att fånga denna marknadsdel.
Den marknadsdel som köper billigare telefoner och där det visat sig gång på gång att de som köper android spenderar inte ens hälften av iOS-användare på mjukvara.

De som gnäller gör det ju mest för att provocera och det kommer ju från båda håll. Självklart fler inlägg från de som "hatar" apple eftersom det är fler av jordens befolkning som inte använder apple prylar. Folk fungerar så speciellt när de är anonyma. Läser man på forum om bilar så bråkas det om vilket bilmärke som är att föredra och hur knepiga toyota ägare är.
På Fz.se så är det Xbox ägarna som får ta skit.
På sweclockers bråkar de om vilket företag som är att föredra av AMD Nvidia eller Intel.

"marknadens största OLED-bildskärm" Enligt? Xs max har bara 6,5" och har en flärp. Vivo nex s har 6,59" utan flärp fast de kanske ljuger i spec har inte kontrollerat själv. https://www.gsmarena.com/vivo_nex_s-9227.php

Ursprungligen av reboot81:

Jag är mer nöjd med att köpa grymt dyra Macar var 8:e år än att byta PC vart annat.
Men Apple är för dyra, det är de.

En "grymt dyr" dator kommer inte hålla sig relevant när det kommer till prestanda i 8 år bara för det är en mac. Är du en sådan som "behöver" uppgradera en PC vartannat år kommer du ju behöva uppgradera en mac lika ofta. Prestandan går ju framåt även på den plattformen.

Senast redigerat 2018-09-16 13:34

Jakob är verkligen inne på något här. För mig handlar det främst om iOS-upplevelsen när jag väljer mobil. Har testat android i omgångar och hur fin hårdvaran än är så är symbiosen med operativsystemet inte ens i närheten av vad Apple erbjuder med iOS. Diskussionen år in och år ut har en förmåga att alltid fastna i vid att jämföra hårdvaran mot varandra. Det är som att enbart välja umgängeskrets/familj efter utseende...

Ja iPhone Xs Max är svindyr, ingen tvingar mig eller någon annan att köpa den. Är den värt pengarna? Troligtvis! Är det värt att uppgradera från iPhone X? Troligtvis inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-16 13:47

Allt är Ingves fel lol vi har krisränta trots senaste årens bästa högkonjunktur i mannaminne, vad förväntar ni er då Kronkursen är bedrövligt svag gentemot dollarn då får man gladeligen betala överpriser (tusenlappar) på macar/iphones mm från US... bara att gilla läget.
Sen gnälls det om priser på apples produkter, men ta en toppmodern iPhone som i många fall har dataprestanda och möjligheter. Vad kostar en hyfsad fin semesterresa med ett nice hotell nuförtiden ? Man får väl välja vad man lägger pengarna på och nyttan därefter dagligen och på lite lång sikt.
Samtidigt upplevs 15000 kr i dagens penningvärde inte ha samma värde kanske som det var för 5 år sen eller ens ett par år sedan osv. löner mm har väl ökat. så när man tänker efter tycker jag man får mycket kvalitet och njutning för pengarna när man köper Apple
Sen kanske inte nya Apple produkter är tänkt att vara varje mans eller kvinnas naturliga egendom, finns väl också flera tidigare modeller och begagnade iPhone modeller 6-7-8 som prismässigt borde passa dom flesta ..

My thoughts......

I lite av ett märkesneutralt perspektiv så känner jag mig totalt grundlurad för närvarande. Jag känner mig alltså lika lurad av både Android samt Apple lägerna.

Anledningen är denna:

Innan ni skakar på huvudet så sitter jag just nu med denna luren och jag undrar vad i helvete jag lagt pengar på alla dessa åren.

För länge längesen så använde jag iPhones och någonstans gick jag över till Android oavsett märke så stämde en grej dock alltid.
Jag köpte alltid en av de dyraste telefonerna på marknaden oavsett märke.

Har haft premuim mobil efter premuim mobil sedan den första smartphonen släpptes i princip och inte förrän NU har jag använt mig av den absoluta motsatsen. Xiaomi Mi A2. En sprillans ny budget mobil. Köpte den för 2400KR(Är sedan dess sänkt till 2200KR) då min Galaxy S8 hade åkt i backen för många gånger.

Kunde välja mellan ca 3000KR för en ny skärm eller 2400KR för en helt ny telefon och tänkte "fan jag måste ju testa".

Efter snart en månad i min ägo så kan jag rapportera att batteritiden är snarlik med min S8 med mitt användande, kameran är likvärdig flaggskepp av både android och iPhone ( HUR är det ens möjligt!? men se på reviews om du ej tror mig) skärmen är äv BRA men inte bäst kvalitet. Ljudet är likvärdigt och har 64GB minne, samt 2 sim.

Helt plötsligt så ser man nya note eller iphone för 13000+ kr som ren fantasi.

Självklart kan man få ett par nya funktioner i dessa mobiler som saknas i en telefon för 2400KR, men att motivera prisökningen går ju fan inte med tanke på att Alla 3 telefonerna i princip är lika snabba i real world application - vilket är skrämmannde.

Ursprungligen av Mackan1984:

...
Sen såg jag ju någon skriva att den kräver att en smartphone ska ha en 1080-skärm 2018 inte för att han ser skillnad men för att han kräver att det ska vara det på papper.
...

Det var jag. Men jag skrev inte att jag inte (nödvändigtvis*) ser skillnad och jag menar heller inte att alla måste följa mina åsikter. Jag avgav ett omdöme utifrån hur jag själv tänker och agerar.

*Jag har givetvis inte kunnat se telefonen än, så det är svårt att uttala sig definitivt.

Edit: Dessutom, om nu skärmen på Xr räcker för alla, måste man fråga sig varför skärmarna på Xs och Xs max är bättre än de då behöver vara. Ingen märker ju ändå skillnad?

Senast redigerat 2018-09-16 14:37

Jag har lyft priset ett antal gånger i veckans diskussion, så även med @jakobnilsson. Däremot vet jag inte om det är ur perspektivet "Apple-användare är fårskallar" direkt, utan snarast att summorna vi pratar om för mig är uppåt väggarna oavsett vilken logotyp som pryder baksidan. Får man anse alla är fårskallar?

Nej, skämt åsido, jag tycker helt enkelt dagens flaggskepp på mobilmarknaden är för dyra och det är långt över vad jag själv någonsin skulle lägga på en telefon. För mig motiverar inte tre- eller fyrdubbla priset den extra upplevelsen som levereras. Kopplat till det "skrämmer" det mig också hur lättvändigt vissa sprätter iväg sagda tusenlappar, samtidigt som det är uppenbart att de egentligen inte har råd. De "ska ha", "måste ha", "vill unna sig". Kanske börjar bli gammal och bitter, men mina mentala varningsklockor går på högvarv i det läget.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-09-16 15:56

Jag klev in i iPhonedjungeln med iPhone 4. Varit supernöjd sedan dess.
Ägt alla toppmodeller sedan dess. Byttt varje år. 4, 4S, 5, 5S, 6 Plus, 6S Plus, 7 Plus, 7S Plus, X och nu väntar jag på en XS Max.

Varför? För att jag kan, säljer den gamla på Tradera får tillbaka runt 60-70% som jag lägger in i den nya.

Varför Apple? Jo precis som i artikeln, för att allt fungerar så fint! Har provat olika androider men ingen kan mäta sig.

Har provat MacBook Pro men det var inget för mig återgick till PC.

Jag behöver pennan i Note, annars skulle jag aldrig i livet ha pyntat för en sådan. Objektivt har Noten med sin funktionalitet bidragit till att dra in många, många kulor åt mig och min arbetsgivare, så det vore bara fånigt att gnälla om priset. Hade jag inte haft det behovet hade jag förstås kört något i stil med OnePlus, Huawei eller Xaomi och varit väldigt nöjd. Som det är köper jag nästan aldrig oftare än varannan generation, och försöker dra ut det till var tredje närhelst jag kan.

Det sagt så sitter jag ibland bakom bordet i sammanhang där vi ska anställa, och då kan iphoneinnehav vara något som i vissa fall ligger den hugande kandidaten i fatet. När det skall anställas en nyexaminerad student finns det många saker man tittar på, men har vederbörande en iphone oroar jag mig för att det kan vara en jagsvag, lättpåverkad individ - det är häpnadsväckade ofta som kvinnliga sökanden med iphone också har Prada- eller Korshandvänskor! - som försöker konsumera sig fri från inneboende, djupt förankrade otillräcklighetskomplex. Och som kanske heller inte besitter den där intellektuella nyfikenheten och experimentlustan som borde höra ungdomen till. Att det också kan tyda på en lite väl bekymmerslöst förhållande till pengar - speciellt för den som ådragit sig massiva studieskulder - är heller ingen bonus i en verksamhet som vår där vi hanterar andras pengar i stora mängder. Det är naturligtvis inte avgörande på något sätt, men en liten indikaton som kan läggas till ett antal andra sådana. Och när man har hundratals sökande på varje annons kan man kosta på sig att vara kinkig.

Ursprungligen av Zeugma:

Det var jag. Men jag skrev inte att jag inte (nödvändigtvis*) ser skillnad och jag menar heller inte att alla måste följa mina åsikter. Jag avgav ett omdöme utifrån hur jag själv tänker och agerar.

*Jag har givetvis inte kunnat se telefonen än, så det är svårt att uttala sig definitivt.

Edit: Dessutom, om nu skärmen på Xr räcker för alla, måste man fråga sig varför skärmarna på Xs och Xs max är bättre än de då behöver vara. Ingen märker ju ändå skillnad?

Var inte meningen att få dig att känna dig outad ?
Möjligtvis för att recensenterna med den vetskap ska vurma sig ännu mer i recensionerna om skärmen precis som de gjorde med iPhone X.
Vad gäller 6-7-8-Xr Så kommer det ju låta i sedvanlig stil med; ”ja vad ska man säga? Apple gör världens bästa LCD till smartphones”.

Men passa på att kolla i en Elgiganten sen när de är för test där.
Är svårt att se skillnad, jag kan inte se skillnad på min X och tjejens 6S när jag vred upp båda på full ljusstyrka.
Tyckte min såg sämre ut tills jag stängde av true tone.

Jag hoppas dem har förbättrat Face ID 2 så det blir snabbare. (slipper svepande för att komma in i menyn).
Hade P20pro hemma några dagar den var riktigt snabb.
Fortfarande helt sjukt att dem inte skickar med laddare för snabbladdning trots att alla andra konkurrenter gör det.
Nej du ska lägga 700-800kr till på laddare o kabel. Det är ju trots allt en värdefull funktion som dem erbjuder men ändå inte...
Kör iphone 6 nu, har förbokat Xs 64, så ingen hatare här!

Apple gör absolut högkvalitativa produkter med bra användarupplevelse och har dessutom väldigt bra service! Men de är absolut inte ensamma om detta...
Som androidanvändare har en dessutom lyxen att att inte behöva vara trogen en tillverkare även om många i "det lägret" också är det. En ska absolut inte underskatta den inlåsning i ekosystem som framförallt Apple är väldigt duktig på och den strategin utnyttjar de fullt ut. Att vara en iPhoneanvändare handlar inte bara om att en gillar upplevelsen utan även att många har investerat i ekosystet

. I perspektiv av detta anser jag att den höga prissättningen inte bara handlar om att tjäna pengar på de kunder med god ekonomi utan även att utnyttja sin användarbas som investerade i systemet på den tiden en iPhone kostade ca 6000kr för premium-modellen. Att ha det bästa från Apple är helt enkelt på tok för dyrt för många av Apples kundbas i nuläget men det är ändå det bästa som majoriteten av självklar anledning vill ha! Ännu fler kommer således skuldsätta sig för att få det.

Att prata om att Apples priser är helt okej förstår jag faktiskt inte... Det råder ju mer eller mindre konsensus från analytiker att Apples nuvarande strategi går ut på att kompensera förra sålda enheter med högre priser! Det är bra för aktieägarna, absolut, men inte för någon konsument.
Bara för att priserna normaliseras betyder ju inte att det inte finns en annan väg att gå.

Som en före detta premium konsument i android lägret har jag också lagt pengar på telefoner... Men inget över 5000 senaste 3 åren! Fjolårets modeller är ofta prisvärda och som det ser ut nu är mellanklass mobilerna så pass bra att det inte finns någon anledning annat än i ytterst specifika fall eller behovet av lyxkonsumtion att lägga 10000kr på en telefon.

En iPhone X med iOS 12 blir i princip lika bra och modern som en iPhone Xs... Försök och fynda istället!

Eller gå över till Android och testa det i mitt tycke mest kraftfulla, flexibla och roligaste operativsystem som finns och förundras hur bra användarupplevelse en kan få på en bråkdel av kostnaden.

Själv kör jag med Motorola Z3 Play (5000kr) sedan i somras och är galet nöjd ^^ Bästa telefonen jag haft! Har en massa Moto mods sedan tidigare så jag har också investerat i ett ekosystem. Men jag är inte sentimental så nästa telefon blir förmodligen något helt annat! Vem vet.. det kanske kan bli en iPhone någon gång om notchen försvinner (som den lär göra om någon generation) och det blir ett bra fynpris eller deal ^^

https://www.99.se/artikel/6702-apple-hojer-pr...

Det blev en favorit i repris i år med dollarkursen iaf.
Du är med i kommentarerna PaO ?

  • Medlem
  • 2018-09-17 05:38
Ursprungligen av Mackan1984:

https://www.99.se/artikel/6702-apple-hojer-pr...

Det blev en favorit i repris i år med dollarkursen iaf.
Du är med i kommentarerna PaO ?

Detta måste varit lansering av iPhone 6S och att Apple höjde året innan modellen kraftigt

Ursprungligen av jo_sjo:

Apple gör absolut högkvalitativa produkter med bra användarupplevelse och har dessutom väldigt bra service! ^^

Apple, bra service? Nja... Jag skulle skicka in mina AirPods på service då de slutat fungera. Att registrera ärendet tog 45 minuter och jag skulle möjligtvis måsta betala en frakt också men ”geniet” kunde inte svara på vilken summa det då skulle handla om.

Till råga på allt ville de reservera 750 kronor på mitt betalkort utifall det skulle visa sig att det var så att jag haft sönder dem och då skulle Apple behålla dem pengarna.

Kontaktade sedan Komplett. Det tog 4 minuter och så jag hade skrivit ut en fraktsedel hemma utan extra kostnad.

Ursprungligen av Perra_123:

Jag hoppas dem har förbättrat Face ID 2 så det blir snabbare. (slipper svepande för att komma in i menyn).
Hade P20pro hemma några dagar den var riktigt snabb.
Fortfarande helt sjukt att dem inte skickar med laddare för snabbladdning trots att alla andra konkurrenter gör det.
Nej du ska lägga 700-800kr till på laddare o kabel. Det är ju trots allt en värdefull funktion som dem erbjuder men ändå inte...
Kör iphone 6 nu, har förbokat Xs 64, så ingen hatare här!

Du behöver fortfarande svepa uppåt för att komma förbi låsskärmen, men det är ju det som är så bra! Jag låser upp mobilen, kastar ett öga på mina notiser och kan därifrån om jag vill gå direkt till en app för hantera en notis. Men om jag vet att jag ska göra något särskilt så tittar jag och sveper upp samtidigt och kommer fort till hemskärmen.

Däremot vore det fiffigt om det gick att exempelvis knacka två gånger på skärmen för att komma direkt till knappsatsen för att mata in lösenkoden. I de fall då jag inte kan se på mobilen och använda Face ID för att låsa upp tar det lite för lång tid innan knappsatsen kommer fram.

Jag tror inte det högre priset gör att jag nödvändigtvis lämnar iPhone/iPad, eftersom jag och min familj är så pass investerade i ekosystemet. Däremot får jag nog inse att jag kommer att ha kvar samma telefon i 3-4 år istället för 2 år som nu.

Tycker artikeln/krönikan känns lite som ”damage control”, något slags försvarstal. I min bok är det tydligt att Apple testar sig fram. Förra årets prisnivåer fungerar, kan vi skruva upp de ytterligare ett steg? Jag hoppas att marknaden svarar att det är för dyrt, genom lägre försäljning.

  • Medlem
  • 2018-09-17 08:51

Tim Cook angående priserna på årets lineup

Man kan tolka hur man vill men många köper inte Mac eller iPad längre och då blir mobiler mer och mer som datorn i fickan

Apple har en kundgrupp som är villig att betala för iPhone och det har vi satt i system

iPhone för alla är ett minne blott

Det är min tolkning ?

“We always thought … that if you provide a lot of innovation and a lot of value, there is a segment of people who are willing to pay for it,” Cook said. “For us, it’s a large enough group of people that we can make a reasonable business out of it.”

“A lot of things you were buying are now so convenient in one [gadget] and it has taken those things so much further than they could have ever ventured as a stand-alone device,” he said. “The role of the iPhone has become much larger in people’s lives.”

Alla mobiler är tillverkade i Kina, Vietnam, Thailand eller nåt asiatiskt land. Så att det är sånt påslag för Europa med nya iPhones är väl vad de flesta reagerar på.

USA priser:
iPhone XR 64GB $749
Sony Xperia XZ3 $899.99

Svenska priser:
iPhone XR 64GB 9 495 kr
Sony Xperia XZ3 7 990 kr

Sony kan man väl säga är dött i USA med såna priser. Med att vi Svenskar ska betala en extra Apple skatt är surt.
Men med det sagt tycker jag ändå iPhone XR är bästa köpet av de tre nya mobilerna de visade. Samma processor som de andra:
https://www.youtube.com/watch?v=sTq8k1AoRhk

Apple skrev väl sig i Irland för att komma undan skatt dessutom med avancerad skatteplanering. Alla företag vill tjäna pengar naturligtvis. Men nånstans finns det väl en slags gräns där kunder börjar reagera. Men vi har ju haft fel förut. iPhone X sålde som smör.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-09-17 11:34

Jag tycker det är ganska symptomatiskt att känna behovet av att producera en sån här krönika överhuvudtaget. Det är inte alls så att folk "hatar" på Apple, det är Appleanvändare som känner något slags behov av att försvara sig. Det är som veganer som måste tala om att de är veganer i samma andetag som första hälsningen och sedan ägnar kvällen åt att flika in varför och när och hur trots att ingen annan bryr sig.

Jag har kört Apple sedan 1983 och iPhone sedan 2009. Förra året bytte jag till OnePlus 5T och nu 6 och den är bättre. Det enda försprång jag anser Apple har är att de uttryckligen inte säljer användarens data. Deras integritetspolicy är bäst.

Det är nog så att när man är ett 100%-igt Applehushåll så är man illa piskad att fortsätta vara det. Då smakar det bättre att rationalisera fram en massa anledningar till varför det är ett val snarare än tvång. Ungefär som en fånge som inte törs möta världen igen så han ska övertyga alla han möter om att hans cell ju är så magisk att det finns ingen anledning att överväga något annat ändå.

Fast redan nu ser man tendenser att det är iPhone XR som vanliga kunder är mest intresserade av:
https://www.macrumors.com/2018/09/16/kuo-on-s...

Hade de släppt trion samtidigt så hade nog få satsat på XS modellen. De som vill ha stor skärm köper XS Max.
Trots att Apple knappt nämnde XR i sitt event verkar den bli kungen bland de nya modellerna.
Blir intressant att se utfallet i försäljningen efter nåt kvartal.

Bevaka tråden