Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eSIM till iPhone

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte det vore bra om en tråd ang eSIM för iPhone...

Jag har en fråga, om jag befinner mig utomlands och behöver eSIM, är det upp till min ”vanliga” operatör för att jag ska kunna ha det där, eller är det inte avhängigt det alls?

Dvs, att Telia inte har det spelar ingen roll om operatör XX i USA har det?

Edit: tydliggjorde att tråden handlar om eSIM till iPhone

Senast redigerat 2018-09-14 23:02
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-14 16:41
Ursprungligen av theplague:

Tänkte det vore bra om en tråd ang eSIM...

Jag har en fråga, om jag befinner mig utomlands och behöver eSIM, är det upp till min ”vanliga” operatör för att jag ska kunna ha det där, eller är det inte avhängigt det alls?

Dvs, att Telia inte har det spelar ingen roll om operatör XX i USA har det?

Saxat från Apple

Citat:

Med Apple Watch Series 4 och Series 3 med mobil uppkoppling kan du ringa, skicka sms och streama Apple Music från handleden – utan att ha telefonen med dig. Det finns två separata modeller av Apple Watch Series 4, och tre av Apple Watch Series 3, för att passa de olika LTE- och UMTS-band som används världen över.1 Dessa modeller är optimerade för att användas i inköpslandet. Alla modeller fungerar inte i alla länder och regioner. Det finns ingen modell som har stöd för roaming över hela världen. Se efter i tabellen nedan för att ta reda på vilka operatörer i ditt land eller ditt område som erbjuder mobil uppkoppling för Apple Watch.2

Ursprungligen av frazze:

Saxat från Apple

Ok sorry, jag menade för iPhone.
Men, är eSIM ett fysiskt sim? Förstår inte riktigt vad den texten säger om vad jag frågar efter?

Måste min operatör ha eSIM för att jag ska kunna använda mig av en annan operatörs eSIM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-14 17:59
Ursprungligen av theplague:

Ok sorry, jag menade för iPhone.
Men, är eSIM ett fysiskt sim? Förstår inte riktigt vad den texten säger om vad jag frågar efter?

Måste min operatör ha eSIM för att jag ska kunna använda mig av en annan operatörs eSIM?

Min tolkning, på extremt dåligt underlag, är att du ska kunna ha ett abonnemang för eSIM och ett för det fysiska. Det gör att man bör kunna teckna ett eSIM i ett annat land och välja fysiskt i sitt hemland. Men osvuret är ju bäst. Om man lyssnar på det som sades på eventet om exempel på jobb/privat eller hemland/resa bör man kunna hantera det på det sättet. Men visst, Apple eller operatörer skulle möjligen kunna hitta en väg där eSiM måste vara hemlandets operatör. Men helt ärligt ser jag inte varför och hur.

Ursprungligen av xms67:

Min tolkning, på extremt dåligt underlag, är att du ska kunna ha ett abonnemang för eSIM och ett för det fysiska. Det gör att man bör kunna teckna ett eSIM i ett annat land och välja fysiskt i sitt hemland. Men osvuret är ju bäst. Om man lyssnar på det som sades på eventet om exempel på jobb/privat eller hemland/resa bör man kunna hantera det på det sättet. Men visst, Apple eller operatörer skulle möjligen kunna hitta en väg där eSiM måste vara hemlandets operatör. Men helt ärligt ser jag inte varför och hur.

Ok tack, får se om det klarnar ytterligare vartefter

Ursprungligen av theplague:

...Men, är eSIM ett fysiskt sim?...

Nej, det är inte fysiskt.

https://www.simkort.com/esim/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte fysiskt.

https://www.simkort.com/esim/

Så, även om inte Telia har eSIM kan jag använda vilken annan operatör som helst som erbjuder det?

Ja, du kan ha fysiskt sim från Telia, plus esim från en annan operatör. Eller tvärtom (när Telia börjar erbjuda tjänsten esim). Eller samma operatör, men olika typer av abonnemang. Ett svenskt och ett utländskt. Eller någon annan kombination.

Vitsen med dual-sim är ju att kunna ha två abonnemang, helt oberoende av varandra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du kan ha fysiskt sim från Telia, plus esim från en annan operatör. Eller samma operatör, men olika typer av abonnemang. Ett svenskt och ett utländskt. Eller någon annan kombination.

Vitsen med dual-sim är ju att kunna ha två abonnemang, helt oberoende av varandra.

Tack!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-14 21:36

Läste förut idag att Telenor siktar på e-sim i Q4, Tre var på gång också men inga direkta svar från Telia och Tele2.

Ursprungligen av Json_81:

...Tre var på gång också....

”Var på gång”? Tre har redan esim.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-09-14 22:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

”Var på gång”? Tre har redan esim.

Tre har endast eSim på klockan. Ej på deras telefonabonnemang.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-14 22:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

”Var på gång”? Tre har redan esim.

Ursprungligen av Castel:

Tre har endast eSim på klockan. Ej på deras telefonabonnemang.

Precis, att de har till klockan betyder tydligen inte att de automatiskt stödjer Xs.

Fullt medveten om att det hittills bara har varit för Apple Watch. Men vad spelar det för roll här? Att döma av rubrik och första inlägget så handlar tråden allmänt om esim, inte specifikt för iPhone.

Edit:
Trådens rubrik ändrad efter att det här inlägget skrevs.

Senast redigerat 2018-09-14 23:12

Tråden var faktiskt tänkt att handla om eSIM för iPhone då den ligger i mobilavdelningen, var dock lite otydlig med det i min första post.

Oavsett, lite matnyttig info inkl länk till Apple:
https://9to5mac.com/2018/09/14/apple-dual-sim...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-14 23:11
Ursprungligen av theplague:

Tråden var faktiskt tänkt att handla om eSIM för iPhone då den ligger i mobilavdelningen, var dock lite otydlig med det i min första post.

Oavsett, lite matnyttig info inkl länk till Apple:
https://9to5mac.com/2018/09/14/apple-dual-sim...

Någon som kan avtolka detta: ”Apple also mentions that only one of the two carriers can be CDMA. For example, if your primary SIM is from Verizon, the second one cannot be from Sprint, or Verizon, as the document implies.” ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-15 08:31
Ursprungligen av xms67:

Någon som kan avtolka detta: ”Apple also mentions that only one of the two carriers can be CDMA. For example, if your primary SIM is from Verizon, the second one cannot be from Sprint, or Verizon, as the document implies.” ?

Att bara ena operatören kan använda CDMA.
Inget vi behöver tänka på i sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-15 08:35
Ursprungligen av Json_81:

Att bara ena operatören kan använda CDMA.
Inget vi behöver tänka på i sverige.

Okey, tack! Vad är CDMA?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-15 09:14
Ursprungligen av xms67:

Okey, tack! Vad är CDMA?

En annan teknik i mobilnätet, används bl a av några operatörer i USA.

Allt det här är ju så otroligt sjukt.
1. Varför i helvete erbjuder inte samtliga svenska operatörer e-sim till Apple Watch?
2. Varför i helvete erbjuder inte samtliga operatörer e-sim till iPhones som stöder e-sim? Det är väl helt jävla givet att man vill ha slotten fri så man kan växla sim-kort där.

Ursprungligen av Chaosstar:

Allt det här är ju så otroligt sjukt.
1. Varför i helvete erbjuder inte samtliga svenska operatörer e-sim till Apple Watch?
2. Varför i helvete erbjuder inte samtliga operatörer e-sim till iPhones som stöder e-sim? Det är väl helt jävla givet att man vill ha slotten fri så man kan växla sim-kort där.

Det finns telefoner med två sim-platser.
Varför skulle alla svenska (och utländska) operatörer investera pengar och utveckla sina system/plattformar för att Apple släppt någon enhet med e-sim?

Varför i helvete (för att använda dina egna ord ) släpper inte Apple iPhone-versionen med dubbla sim-platser utanför Kina?

Ursprungligen av Andorr:

Det finns telefoner med två sim-platser.
Varför skulle alla svenska (och utländska) operatörer investera pengar och utveckla sina system/plattformar för att Apple släppt någon enhet med e-sim?

Varför i helvete (för att använda dina egna ord ) släpper inte Apple iPhone-versionen med dubbla sim-platser utanför Kina?

Berättigade frågor, måhända, men man ska ha klart för sig att Apple är den goda parten i det här fallet - företaget försökte etablera eSIM för länge sedan och fick då backa, eftersom opertörerna - här och globalt - håller hårt i reliken SIM-kort, då de helt korrekt förstår att det innebär ett modest byteshinder - och när marknaden är så stor som mobilmarknaden är innebär också ett modest hinder mycket pengar. Som kund har du noll nytta av de fysiska SIM-korten. Om Apple kan använda sitt plattformsmonopol för att slå en kil igenom operatörernas oligopol vore mycket vunnet. Även för dem av oss som inte är Apples kunder.

Ursprungligen av GustafMA:

Berättigade frågor, måhända, men man ska ha klart för sig att Apple är den goda parten i det här fallet - företaget försökte etablera eSIM för länge sedan och fick då backa, eftersom opertörerna - här och globalt - håller hårt i reliken SIM-kort, då de helt korrekt förstår att det innebär ett modest byteshinder - och när marknaden är så stor som mobilmarknaden är innebär också ett modest hinder mycket pengar. Som kund har du noll nytta av de fysiska SIM-korten. Om Apple kan använda sitt plattformsmonopol för att slå en kil igenom operatörernas oligopol vore mycket vunnet. Även för dem av oss som inte är Apples kunder.

Jag är Apple-kund.
E-sim måste fungera globalt med samtliga operatörer för att slå igenom.
Precis som att det måste finnas stöd för Apple Pay globalt överallt, som det gör för VISA/MC för att Apple Pay (eller vilken annan pay-tjänst som helst) ska slå igenom.

3-4 miljoner användare i Sverige är rätt ointressant. Eller västvärldens användare mot resten av världen i jämförelse.

Betamax var bättre än VHS..

Ursprungligen av keptang:

Jag är Apple-kund.
E-sim måste fungera globalt med samtliga operatörer för att slå igenom.
Precis som att det måste finnas stöd för Apple Pay globalt överallt, som det gör för VISA/MC för att Apple Pay (eller vilken annan pay-tjänst som helst) ska slå igenom.

3-4 miljoner användare i Sverige är rätt ointressant. Eller västvärldens användare mot resten av världen i jämförelse.

Betamax var bättre än VHS..

Fast om E-sim finns globalt så har det, de facto, redan slagit igenom. Du beskriver villkoren för att en "laggard" ska hoppa på det.

Men samtidigt så tycker jag att du blandar ihop två olika saker - i bägge fallen...

Om jag har ett aktiverat e-sim så fungerar det redan i dag globalt - du kan använda det överallt där du kan använda ditt fysiska SIM-kort.

Däremot så krävs givetvis stöd från en lokal nätverksoperatör om du vill byta till ett lokalt nätverk - vilket är rätt ointressant för oss EU-medborgare så länge som vi reser inom EU.

Personligen så har jag bara intresse av e-sim för klockan. För mitt dagliga telefonanvändande har jag inget behov eftersom det är så sällan att jag reser utanför EU/Europa.

Ungefär på samma sätt som att alla banker i Sverige behöver inte stödja Apple Pay för att jag ska kunna använda det. Det krävs "bara" att handlarna stödjer kontaktlösa betalningar vilket alla snart gör - därför att de stora aktörerna Visa/MC vill det. Jag har redan två bankkort som stöjder Apple Pay och kan använda det nästan överallt.

När det gäller tekniken så skulle jag gärna vilja förstå hur man implementerar ett e-sim i ett nätverk. Det vore intressant men jag har inte sett någon populärvetenskaplig beskrivning av det.

Betamax? Tacka vet jag Video2000.

Roaming...

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast om E-sim finns globalt så har det, de facto, redan slagit igenom. Du beskriver villkoren för att en "laggard" ska hoppa på det.

Men samtidigt så tycker jag att du blandar ihop två olika saker - i bägge fallen...

Om jag har ett aktiverat e-sim så fungerar det redan i dag globalt - du kan använda det överallt där du kan använda ditt fysiska SIM-kort.

Däremot så krävs givetvis stöd från en lokal nätverksoperatör om du vill byta till ett lokalt nätverk - vilket är rätt ointressant för oss EU-medborgare så länge som vi reser inom EU.

Personligen så har jag bara intresse av e-sim för klockan. För mitt dagliga telefonanvändande har jag inget behov eftersom det är så sällan att jag reser utanför EU/Europa.

Ungefär på samma sätt som att alla banker i Sverige behöver inte stödja Apple Pay för att jag ska kunna använda det. Det krävs "bara" att handlarna stödjer kontaktlösa betalningar vilket alla snart gör - därför att de stora aktörerna Visa/MC vill det. Jag har redan två bankkort som stöjder Apple Pay och kan använda det nästan överallt.

När det gäller tekniken så skulle jag gärna vilja förstå hur man implementerar ett e-sim i ett nätverk. Det vore intressant men jag har inte sett någon populärvetenskaplig beskrivning av det.

Betamax? Tacka vet jag Video2000.

Jag undrar om du inte vill kunna köra klockan fristående i hela Europa? Om du åker till Italien skulle du behöva växla till Vodafone även på mobilen för kunna vara helt fri med klockan. Det är väl just därför de skapar dubbla SIM med minst ett som e-sim. Då kan ha Telia (när det kommer...) på det fysiska och aktivera Vodafone på e-sim i mobilen och sedan koppla klockan dit (med rätt abonnemang hos Vodafone)

Det jag undrar i allt detta är - hur ska de erbjuda kortare abonnemang som typ en vecka när du är på semester i annat land? Känns det går, men kan bli bökigt

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Det jag undrar i allt detta är - hur ska de erbjuda kortare abonnemang som typ en vecka när du är på semester i annat land? Känns det går, men kan bli bökigt

Jag tror att vi får vänta till e-sim slår igenom brett så man snabbt kan växla mellan olika e-sim abonnemang/kontantkort, rent teoretiskt kunde ju iPhone ha stöd för 100 e-sim.
Just nu vill man dock att operatörerna i Sverige ska stödja e-sim till iPhone, så jag har sim-slotten fri till att slänga in lokala kontantkort där i länder utanför EU.

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Jag undrar om du inte vill kunna köra klockan fristående i hela Europa?

Klockan kommer väl gå att använda fristående inom hela EU i alla fall, nu då roaming-avgifterna är helt borta?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-17 13:08
Ursprungligen av Json_81:

Läste förut idag att Telenor siktar på e-sim i Q4, Tre var på gång också men inga direkta svar från Telia och Tele2.

Tele2 har redan eSIM sedan i sommras; men endast för datorer och andra enheter med Windows.

Har Telia idag, men kommer nog att byta till Telenor (har beställt en AW S4 med LTE) när de kommer med fullt stöd för eSIM.

Bevaka tråden