Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genvägar

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha vad kör ni med för genvägar? Kollade in appen lite snabbt men kom inte på något jag ville göra
Tipsa mig!

Ok...

  1. Checka in/ut på jobbet för tidrapportering -> "Hej Siri, checka in"

  2. Snabb inmatning av blodsockervärde på morgonen -> "Hej Siri, blocksocker"

  3. Snabb inmatning av kaffekoppar (håller koll på koffeinintaget) -> "Hej Siri, kaffekopp"

  4. snabb delning av foton (gör jag lite då och då)

I princip saker som jag ofta men som kräver ett par steg för att utföra. Siri är rätt bra på att föreslå genvägar som kan vara vettiga. Den föreslår iofs rätt mycket ovettigt också men det ignorerar jag bara

Skulle gärna göra en genväg som startar två träningsappar simultant (springer å loggar i två appar varje gång jag e ute), starta löppsession tex. Men ingen av träningsapparna går att lägga in i genvägar, beror de på att utvecklarna inte gett appen stöd för Genvägar?

Ursprungligen av D_Odell:

Skulle gärna göra en genväg som startar två träningsappar simultant (springer å loggar i två appar varje gång jag e ute), starta löppsession tex. Men ingen av träningsapparna går att lägga in i genvägar, beror de på att utvecklarna inte gett appen stöd för Genvägar?

Ja

Eller lite mer utförligt - jag antar det eftersom det krävs stöd från apparna för att kunna göra genvägar till actions inne i dem

Lite bättre nu men genvägar gör inte följetongen jag ber den om. Steg 1 och 2 klarar den att genomföra men sen att starta app 2 vill den inte om inte jag går in i genvägar manuellt.

Prövade lägga in ”åter till genvägar” efter steg 2 eftersom inget hände. Men det hjälpte inte. Någon idé?

Edit: När genvägen har aktiverats å jag prövar den igen då först öppnas båda apparna som tänkt. Men det är något som hindrar för att göra det av sig självt.

Senast redigerat 2018-09-18 11:15
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-18 10:57

Jag har använt Workflow sedan länge och har således en uppsatt sedan tidigare. I denna så har jag triggat ett inmatningsfält för text i vilket jag tidigare manuellt har fått klistra in texten jag har i urklipp.

Borde detta inte gå att få in i flödet nu? Jag hittar en action som heter "Hämta urklipp" men den klistrar inte in texten, antar att den bara hämtar in den till flödet från urklipp. Någon som har en aning hur man gör för att urklipp ska klistras in och att den sedan ska köra, dvs trycka "Ok"?

Ursprungligen av zinned:

Jag har använt Workflow sedan länge och har således en uppsatt sedan tidigare. I denna så har jag triggat ett inmatningsfält för text i vilket jag tidigare manuellt har fått klistra in texten jag har i urklipp.

Borde detta inte gå att få in i flödet nu? Jag hittar en action som heter "Hämta urklipp" men den klistrar inte in texten, antar att den bara hämtar in den till flödet från urklipp. Någon som har en aning hur man gör för att urklipp ska klistras in och att den sedan ska köra, dvs trycka "Ok"?

Har du prövat Text? ”Överför den angivna texten till nästa åtgärd.

Resultat
Text” eller är jag fel ute?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-18 11:03

Kan man använda det här till att få igång t ex träning på klockan med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-18 11:47
Ursprungligen av D_Odell:

Har du prövat Text? ”Överför den angivna texten till nästa åtgärd.

Resultat
Text” eller är jag fel ute?

Helt korrekt, jag testade den för en stund sedan och den fungerar. Tydligen är syftet med "Fråga efter inmatning", som jag har använt hittills, just det att man ska vara tvungen att konfirmera manuellt på ok-knappen. Inga problem, då det nu finns alternativ

Ursprungligen av Json_81:

Kan man använda det här till att få igång t ex träning på klockan med?

Jag tror inte att det behövs. Jag säger exvis sedan länge "starta gång ute" för att starta en gångsession och det har fungerat minst sedan ios11

Verkar vara ett problem om appen använder gps, då genvägar inte tillåts fortsätta öppna appar...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-18 12:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det behövs. Jag säger exvis sedan länge "starta gång ute" för att starta en gångsession och det har fungerat minst sedan ios11

Till klockan eller telefonen?
Jag tänkte mer än att bara starta träningen, dra igång playlist på telefonen, starta mätning på klockan och kanske lite annat.

Ursprungligen av Json_81:

Till klockan eller telefonen?
Jag tänkte mer än att bara starta träningen, dra igång playlist på telefonen, starta mätning på klockan och kanske lite annat.

Till klockan.

Men det är klart om du vill göra en kombo så krävs en genväg

Ska lätt lära den starta timern om det går. Siri - koka ägg.

Ursprungligen av jurassic579:

Ska lätt lära den starta timern om det går. Siri - koka ägg.

Jodå, jag har skapat en för att starta en timer för våra mörkernivåer i lördagspokern

  • Medlem
  • 2018-09-18 17:26

Det här är några av mina genvägar!

"Dagens händelser" - visar dagens schemalagda händelser i widgeten och ger en snabb överblick för dagen.
"Övriga händelser" - resten av händelserna i kalendern, två månader framåt.
"Notis vid försening" - skickar en notis till min klasskamrat och en ungefärlig ETA
"Notis vid försening" - samma sak som ovan men ETA med bil
"Skicka aktiviteter" - får ett mail om alla kalenderhändelser som snabbt sedan kan vidarebefordras till andra. Kalendern kan inte delas via iCloud då mina kamrater ej använder iCloud.
"Godmorgon" - stänger av Stör ej och höjer ljusstyrkan. "Godnatt" gör det motsatta.

Det bästa är nog genvägen jag använder vid förseningar. Kan snabbt bara säga "Hej Siri, notis vid försening, jag går" och kan därefter enbart fokusera på att bli klar och åka till skolan så fort som möjligt. Annars ska man höra av sig till alla och så förlorar man två minuter.

Man kan nog tycka att många av mina genvägar är onödiga, men de små tidsvinsterna är ibland guldvärda.

Ingen som är orolig att inte klara dagen när telefon strejkar?

Ju mer sånt här, ju mer beroende blir man av luren. Jag står nog över genvägarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-18 18:55
Ursprungligen av RolexJocke:

Ingen som är orolig att inte klara dagen när telefon strejkar?

Ju mer sånt här, ju mer beroende blir man av luren. Jag står nog över genvägarna.

Jag klarar fortfarande av att navigera en strömbrytare, detta trots att jag har tjugotalet HomeKit-enheter automatiserade.

Var inte orolig.

Någon som fått klarhet ifall appar kan erbjuda genvägar att göra inställningar i dem? Starta funktion i en app osv? Utöver apples egna appar så att säga.

  • Medlem
  • 2018-09-18 20:10
Ursprungligen av D_Odell:

Någon som fått klarhet ifall appar kan erbjuda genvägar att göra inställningar i dem? Starta funktion i en app osv? Utöver apples egna appar så att säga.

Det är möjligt, men då måste apputvecklaren lagt till stöd för det, och det lär dröja ett tag.

Drog iväg mejl till utvecklarna för Strava app och Runkeeper, hoppas de snappar upp det ?

Jag får ingen klarhet i vad detta egentligen innebär med genvägar. Jag har inte blivit klokare av att ladda ner och öppna appen Genvägar. Är det en form av kedjereaktion man kan utlösa i telefonen genom att bara säga en sak? Eller handlar det enbart om att man bara byter till ett personligt namn på en handling som Siri redan kan göra?

Detta är kanske just det jag saknar hos Iphone för att kunna använda den som jag egentligen önskar. Varför beskriver inte Apple detta bättre? Jag har aldrig tidigare hört talas om att de ens har en app som heter Genvägar.

Ursprungligen av Giljan:

Jag får ingen klarhet i vad detta egentligen innebär med genvägar. Jag har inte blivit klokare av att ladda ner och öppna appen Genvägar. Är det en form av kedjereaktion man kan utlösa i telefonen genom att bara säga en sak? Eller handlar det enbart om att man bara byter till ett personligt namn på en handling som Siri redan kan göra?

Detta är kanske just det jag saknar hos Iphone för att kunna använda den som jag egentligen önskar. Varför beskriver inte Apple detta bättre? Jag har aldrig tidigare hört talas om att de ens har en app som heter Genvägar.

Appen är ny från och med ios12. Den kom för två dagar sedan (fanns iofs i en tidigare variant under namnet Workflow som köptes upp av Apple)

Det är troligen lättare att förstå om du går in till inställningar och väljer ”siri och sökningar”. Du behöver bara appen om du ska göra egna mer invecklade genvägar. Att göra det via inställningar kan räcka långt.

Jag skulle vilja göra en genväg som via sms meddelar utvald kontakt var jag är och föreslå att vi ses. Tex.
”Är i stan, just nu här (länka till plats), kom förbi om du har tid för en fika”.

Någon som har tips? Det hela ska startas med tex ”Hej Siri, fika med xx”.

Ursprungligen av Mockza:

Jag skulle vilja göra en genväg som via sms meddelar utvald kontakt var jag är och föreslå att vi ses. Tex.
”Är i stan, just nu här (länka till plats), kom förbi om du har tid för en fika”.

Någon som har tips? Det hela ska startas med tex ”Hej Siri, fika med xx”.

Det finns något liknade i galleriet i Genväg. Den går säkert att bygga vidare på

Kanske inte relaterat till genvägar men ändå kanske bra att veta?
i Bilder-appen på datorn under bibliotek/bilder kan det ibland ta evighet innan bildernas laddas från mobilen via iCloud. Då har jag kommit på att man ska trycka där uppe på samlingar för att dom ska läggas in på direkten.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns något liknade i galleriet i Genväg. Den går säkert att bygga vidare på

Så här ser det ut. Det genererar ett sms, men ingen kartlänk att klicka på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-20 13:47
Ursprungligen av Mockza:

Så här ser det ut. Det genererar ett sms, men ingen kartlänk att klicka på.

Denna bör funka:

Ursprungligen av zinned:

Denna bör funka:

Tackar för den! Blir till att börjar göra ikoner snart känner ja, använder inte Siri så blir massa nya ikoner istället..

Senast redigerat 2018-09-20 17:44
Ursprungligen av zinned:

Denna bör funka:

Prövade imorse å länken visar bara en tom sida. Vet nån hur det kan fixas?

Bevaka tråden